Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

soluessee: SPIRO loppuraportti



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 10 minuuttia.

Henriikka Forsman, Nelli Sillanpää & Noora Qvick

1.PROJEKTIN TAUSTA

Spiro sai alkunsa vuonna 2015, kun kaksi Kiivision jäsentä voittivat ideakilpailun konseptillaan. Voiton myötä he saivat ilmaisen toimitilan Koskikeskuksesta kesän ajaksi. Ajatuksena taustalla oli tehdä jotain uutta ja ennennäkemätöntä. Idea yksinkertaisuudessaan oli valmistaa jäätelöä asiakkaan tilauksesta hänelle räätälöitynä paikan päällä. Asiakas sai itse valita pääraaka-aineet ja annos valmistettiin asiakkaan silmien alla jääpannuja käyttäen.

 

Syksyllä 2016 Projektitoimisto Massiven Henriikka ja Noora ostivat liiketoiminnan Kiivisiolta. Kauppaan kuului konseptin lisäksi jääpannu, jääkaappi, sekä muita ei niin merkittäviä tarvikkeita. Uusien omistajien myötä alkoi suurien muutosten aika. Oikeastaan mitä jäljelle jäi alkuperäisestä, oli jääpannu sekä ideana jäätelö. Nyt kesän 2017 myötä myös jääpannu on enää muisto menneestä.

 

Mitä Spirossa sitten uudistettiin? Merkittävänä muutoksena ensinnäkin oli muutos kiinteästä toimipisteestä myyntikärryyn, jonka myötä Spiro olikin useasti liikkeessä kesän aikana. Toinen, kaikkein merkittävin muutos oli jäätelön reseptiikan muutos vegaaniseksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki raaka-aineista koristeisiin on vegaanista, eikä sisällä mitään eläinperäistä. Edellä mainittujen lisäksi Spiron ilmettä ja brändiä uudistettiin. Loimme kokonaisuuden, jotka aina tuotteesta kärryn ulkoasuun kulkisivat käsikädessä.

 

Spiro jatkoi kulkuaan kahden uuden yrittäjän voimin aina kevääseen 2017 saakka. Tähän mennessä oli muun muassa luotu uusi ilme, päätetty ryhtyä vegaaniseksi ja päädytty monien vaihtoehtojen jälkeen myyntikärryyn. Tässä vaiheessa oli kuitenkin selvää, että kaksin ei koko kesää tulla pärjäämään. Tarvittiin siis apukäsiä projektin läpiviemiseen. Niinpä remmiin liittyi samasta tiimistä Nelli. Nelli liittyi lopulta mukaan melko myöhäisessä vaiheessa, mutta ehti kuitenkin osallistua reseptiikan ja makuyhdistelmien hiomiseen. Lisäksi kaikkien kolmen, sekä muutaman muun apukäsiparin voimin rakennettiin Spirosta kokonaisuus, jolla koko kesä vietiin menestyksekkäästi läpi.

 

2. PROJEKTIN TAVOITTEET JA SAAVUTETUT TULOKSET

2.1 Projektin tavoitteet ja saavutetut tulokset

Projektia aloittaessamme asetimme itsellemme hyvin kevyet tavoitteet. Oikeastaan ainoa konkreettinen tavoitteemme oli jäädä alun ison 2000 € investoinnin jälkeen plussan puolelle. Toinen häilyvämpi tavoite oli saada näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa- Kesän aikana ylitimme siis kaikki asettamamme tavoitteet kirkkaasti. Teimme yhteensä yli 12 000 euron liikevaihdon kolmen kuukauden aikana. Elokuun aikana meille iski vastaan pahoja vastoinkäymisiä, kun jääpannumme hajosi pariin kertaan, joka vaikutti suuresti kokonaisliikevaihtoomme.

 

2.2 Projektin kulku vaiheittain

Projektin kulku oli helpointa tunnistaa jälkikäteen, sillä emme tehneet kunnollista projektisuunnitelmaa alkuun. Jälkimotoralan yhteydessä jaottelimme projektin Onnistu Projektissa- kirjan avulla projektisuunnitelman muotoon. Otsikoimme projektin vaiheet viiteen väliotsikkoon.

 

Tarpeen tunnistaminen

Projekti sai alkunsa, kun Henriikka ja Noora päättivät ostaa projektin valmistuvalta tiimiltä Kiiviosiolta syksyllä 2016. Jo ennen kauppoja päätimme lähteä täysin vegaaniselle linjalle jäätelön suhteen, sillä nousseen vegetrendin myötä olisi varmasti kysyntää täysin vegaaniselle jäätelökioskille. Näimme myös markkinaraon paikan päällä rullattavalle jäätelölle.

 

Määrittelyvaihe

Määrittelyvaiheessa pohdimme pitkään missä muodossa liikkuva myyntikärrymme tulisi olemaan. Harkinnassa meillä oli pitkään myyntikärry tai polkupyöräkärry. Toivoimme saavamme liikkuvan myyntipisteen, mutta nopeasti tulimme siihen tulokseen, että polkupyörä mallinen olisi ollut meille liian pieni eikä se olisi pystynyt täyttämään kaikkia Eviran vaatimuksia. Päädyimme auton perässä vedettävään jarruttomaan ja kevyeen myyntikärryyn. Aloimme määritellä Spiron tulevaa imagoa ja sitä minkälainen sen toivoisimme olevan. Tämä oli tärkeä vaihe brändäämistä, sillä päätimme, minkälaisen mielikuvan Spirosta haluamme ihmisille luoda.

 

Suunniteluvaihe
Suunnitteluvaiheessa pääsimme jo käytännön tekoihin. Hankimme Teuvalta JJ Motorsilta myyntikärryn, jonka saimme noutaa toukokuun alussa. Huomasimme tarvitsevamme kolmannen projektiryhmäläisen, jolloin Nelli liittyi projektiryhmään mukaan. Tuotteen luominen ja reseptiikka oli tässä vaiheessa suuressa roolissa ja loimme reseptiikan alusta saakka itse. Tämä vaati useampia testikertoja, jotta saimme jäätelömassasta sopivan rullajäätelöä ajatellen. Teimme markkinointisuunnitelman, jossa päätimme pitää sosiaalisen median suurimpana ja ainoana markkinointikanavanamme. Päätimme myös kontaktoida muutamaa sanomalehteä kesän alussa, jotta saisimme näkyvyyttä sitä kautta. Tässä vaiheessa myös uudistimme nettisivumme täysin vastaamaan uutta brändiamme. Kontaktoimme kesälle myyntipaikkoja ja mikäli tässä kohtaa, olisimme uskaltaneet luottaa omaan tekemiseemme, olisimme jättäneet sinne reilummin tyhjää kesän mahdollisien uusien tarjousten varalle. Yritimme kuitenkin saada kesälle mahdollisimman paljon myyntipaikkoja ja tässä onnistuimmekin hyvin. Valitsimme tukuksemme Kespro Oy:n tukun Nekalasta. Hankimme työvaatteet ja painatimme oman uuden logomme niihin. Työasuumme kuului oleellisesti pirteät brändiin sopivat essut, joten ne myös hankittiin tässä suunnitteluvaiheessa. Kassajärjestelmäksi päätimme ottaa iZettlen ja kevyen kassalippaan. Tämä osoittautui kesän aikana hyväksi ratkaisuksi.

 

Erilaisten myyntilupien suunnittelu ja hankkiminen olivat iso osa suunnitteluvaihetta, jolloin selvitimme kaikki elintarvikkeiden myymiseen ja valmistamiseen liittyvät seikat. Loppujen lopuksi nämä olivat yksinkertaisia juttuja, kun niihin hieman paneutui.  Luvista jouduimme tekemään vain myyntivaunuilmoituksen Tampereen kaupungille ja myöhemmin kesästä kaikille kunnille, joissa kävimme myymässä eri tapahtumissa. Elokuussa terveystarkastaja kävi tekemässä Oiva-tarkastuksen, josta saimme parhaimman mahdollisen tuloksen.

 

Suunnitteluvaiheessa teimme vastuunjakoja kesän kulun osalta ja keskustelimme, kuinka tienatut rahat tullaan kesän jälkeen jakamaan. Roolit tuntuivat tässä vaiheessa selkeältä, mutta osoittautuivat haastaviksi kesän aikana.

 

Toteutusvaihe
Toteutusvaihe käynnistyi toukokuun alussa myyntikärryn noutamisella Teuvalta. Pian tämän jälkeen laitoimme kärrymme haluamaamme myyntikuntoon. Teimme kesän ajalle mahdollisimman tarkat aikataulut ja suunnitelmat siitä, kuinka olemme vuoroissa.

 

Myyntikärryn kanssa toimiminen oli meille uutta, joten toukokuun aikana harjoittelimme myös kärryn vetämistä ja sen oikeaoppista pakkaamista sekä paikoittamista. Sosiaalinen media käynnistettiin toukokuun aikana jo kärryn valmistelu vaiheessa, halusimme ottaa asiakaskuntamme mukaan jo projektin alkuvaiheilta saakka.

 

Kesällä keskityimme itse myyntiin noin kahden kuukauden ajan. Päätoimisena myyntipaikkanamme toimi Väliaikainen Hiedanranta, mikä osoittautui meille erittäin hyväksi. Aluksi pelkäsimme löytävätkö ihmiset sinne, mutta Hiedanrannan tapahtuman ja tunnelma osoittautui vegejätskille täydelliseksi. Hiedanrannassa vietimme aina noin 2 viikkoa paikallaan ja välissä kävimme kiertämässä eri tapahtumia.

 

Suurin tapahtuma, jossa kävimme, oli Järvenpään PuistoBlues, joka kesti vain kolme päivää, mutta työurakkana tuntui paljon raskaammalta. Matka oli pitkä ja siihen piti valmistautua hyvin. Tästä tapahtumasta opimme eniten siitä mitä vaatii kierrellä myyntivaunun kanssa eri tapahtumissa ja mitä kaikkea piti ottaa huomioon.

 

Kaikista isoin kesänjuttu oli meille viikon viettäminen Koskikeskuksen keskusaukiolla. Spiron tarina alkoi Koskikeskukselta, joten järjestimme Koskikeskuksen kanssa tempauksen, jossa Spiro palasi takaisin. Tämä viikko oli myynnillisesti meille paras ja kävi hyvä tuuri, sillä koko viikon satoi ja saimme olla sisätiloissa juuri silloin.

 

Lisäksi kävimme muutaman pienemmän tapahtuman, joihin kuului Ylöjärven tenavien tohinat, Etelärannassa järjestetty Generation Games sekä Mustalahden satamassa ravintola Ankkurin terassilla oleminen. Ennen pannun rikkoutumista tarkoituksenamme oli osallistua myös Mustalahden satamassa järjestettäviin venetsialaisiin, mutta pannurikon takia emme päässeet osallistumaan.

 

Onneksemme teimme vielä juuri ennen lopullista pannurikkoa oman myyntiennätyksemme Hiedanrannassa järjestetyssä Puutarhajuhlassa. Vaikka kesä loppui lyhyeen ja monta hyvää myyntiviikonloppua jäi käyttämättä, oli hyvä lopettaa kesä hyvään tunnelmaan, ihmispaljouteen ja myyntiennätykseen.

 

Projektin päättäminen

Pannun mentyä rikki kesä päättyikin yllättäen ja laitoimme Spiron pakettiin vauhdilla. Tyhjensimme kärryn ja palautimme takaisin Teuvalle. Kävimme myös loppupalaverin tärkeimmän yhteistyökumppanimme Hiedanrannan kanssa, jossa kävimme kesän läpi ja suunnittelimme tulevaa kesää. Aivan viimeisenä kävimme loppumotorolan projektitiimin kesken, jossa purimme kesän onnistumiset ja kehityskohteet. Niitä on avattu enemmän seuraavassa kappaleessa. Projektin päättämiseen kuuluu myös olennaisesti onnistuneen projektin juhlistaminen, meille tämä oli aamiainen Amurin Helmessä. Suunnittelimme myös mitä jatkossa Spiro tulisi olemaan ja jäimme strategiselle tauolle hengähtämään raskaan kesän jälkeen. Tämä loppuraportti on myös iso olennainen osa projektin pakettiin laittamista.

 

3. PROJEKTIN ARVIOINTI PÄÄPIIRTEITTÄIN

3.1 Missä onnistuttiin?

Onnistumisia koettiin pitkin kesää ja kokonaisuudessaan projektista jäi onnistunut fiilis meille kaikille projektitiimiläisille.

 

Ensimmäisiä onnistumisen tunteita herätti reseptiikan toimiminen. Alkuvaiheessa, kun ajatus vegaanisuudesta laitettiin käytäntöön, ryhdyimme testailemaan eri vaihtoehtoja jäätelön niin sanotulle perusmassalle. Vaihtoehtoja oli lukuisia, aina kookosmaidosta soijamaitoon ja riisimaidosta kauramaitoon. Kauramaitoon lopulta päädyttiin sen koostumuksen ja maun sopivuuden puolesta. Kauramaidon ja sidosaineena toimineen glukoosisiirapin myötä saimme rakenteen sellaiseksi, että jäätyessään saimme siitä muodostettua perinteisten jäätelöpallojen sijaan rullia. Rullat olivat alun perin tavoitteenammekin ja viimein, juuri ennen avajaispäivää saimme rullat onnistumaan, mikä koettiin ehdottomasti yhtenä onnistumisena heti alkutaipaleella.

 

Samaan aikaan keväällä, kun hioimme reseptiikkaamme lopulliseen muotoonsa, valmistimmeTeuvalta vuokraamaamme myyntikärryä suunnitelmiimme sopivaksi. Jo talvella oli päätetty värimaailma ja muut pääpiirteet ja pikkuhiljaa kevättä lähestyessä pienetkin yksityiskohdat viimein selkenivät ja näin ajatus tulevasta ulkoasusta syntyi. Kärrystä pyrittiin tekemään SPIROn brändiin ja imagoon sopiva, freesi, sopivasti omatekoisen näköinen, sekä iloisen värikäs. Muita oleellisia seikkoja olivat ehdottomasti käytännöllisyys työympäristönä sekä seikat, jotka oli huomioitava koskien esimerkiksi hygieenisyyttä sekä sitä, että kärryn täytyi olla helposti siirreltävissä. Kärryn kuljetus edellytti sitä, että kaikki irtaimisto piti kiinnittää kärryyn tavalla tai toisella viimeistään kuljetusvaiheessa. Lopulta kärryn ilme miellytti meitä kaikkia ja tilankäytön ratkaisut osoittautuivat erittäin toimiviksi joka tilanteeseen ja tarpeet huomioiden. Ilmeen ja toimivuuden lisäksi olimme erittäin tyytyväisiä kärryn tuunauksen vaatineista resursseista, sillä lopulta kustannukset jäivät huomattavan mataliksi ja lähes koko prosessiin riitti meidän kolmen työpanos.

 

Pienistä palasista koottiin pikkuhiljaa brändiä, mikä lopulta katsottiin oikein onnistuneeksi, ehjäksi kokonaisuudeksi. Talvella tosiaankin suunniteltiin värimaailmaa konseptiamme ja tuotettamme tukemaan, lisäksi mietittiin muitakin yksityiskohtia, kuten työntekijöiden vaatetusta ja esimerkiksi ulospäin näkyvän viestinnän tyyliä. Kokonaisuudessaan SPIROsta luotiin hyväntuulinen, asiakkaat huomioon ottava ja houkutteleva kokonaisuus. Vegaanisuus oli merkittävä osa brändin luomista ja se olikin suurin osa-alue, mikä SPIROssa sai asiakkaat innostumaan ja palaamaan aina uudelleen maistelemaan vaihtuvia makujamme. Lisäksi monia kiehtoi SPIROn henkilökohtaisuus siinä, miten jokainen annos valmistetaan aina asiakkaan tilauksesta juuri hänelle räätälöiden.

 

Etenkin vegaanisuus, mutta myös uudenlainen jäätelön valmistustapa herättivät laajalti kiinnostusta ja jopa median huomion. Tätä oli tukemassa hyvin suunniteltu ja toteutettu, osana brändiäkin oleva, sosiaalinen media. Jo heti alkukesästä saimme kiinnitettyä median huomion, minkä myötä ensimmäisenä meistä jutun tuli tekemään Aamulehti. Aamulehden artikkeli oli onnistuneesti kirjoitettu ja oikeaan ajankohtaan osuva. Aamulehden ilmestyttyä seurasi valtava yleisöryntäys ja siitä voidaan katsoa SPIROn saavuttaneen sille kuuluva huomio meidän asiakaskunnan piirissä. Aamulehden julkaisua seurasi erään tuntemattoman henkilön julkaisu Facebook ryhmään “Sipsikaljavegaanit”, missä SPIRO sai valtavan huomion meidän pääkohderyhmältämme vegaaneilta. Kaiken kaikkiaan julkaisusta tykättiin n. 1,8 tuhatta kertaa ja vegaanit ympäri Suomen kiinnostuivat meidän tuotteestamme. Lisäksi saimme näkyvyyttä Tamperelaisessa ja Keski Uusimaa -lehdessä, sekä lukuisten henkilöiden sosiaalisen median eri kanavissa.

 

Se, mikä kaiken tämän huomion taustalla oli, on itse tuote, vegaanijäätelö. Saimme luotua tuotteestamme niin hyvän, että vegaanien lisäksi tuotettamme rakastivat niin maitoallergikot kuin he, joita houkutti jäätelön kaunis ulkomuoto ja perinteistä poikkeavat makuyhdistelmät. Lisäksi valmistustapa jääpannulla kiehtoi monia asiakkaitamme. Jääpannujen myötä meillä oli valikoimassamme aina vain kaksi makuvaihtoehtoa per päivä. Makuvaihtoehtoja kuitenkin kun löytyi noin 15 erilaista, palasivat asiakkaat aina yhä uudelleen uusia makuja testailemaan. Näin saimme pidettyä asiakkaiden mielenkiintoa ja uskollisuutta yllä. Onnistuneen tuotteen myötä meillä riitti koko kesän ajaksi asiakkaita aina Vaasasta ja Helsingistä saakka jäätelölle Tampereelle.

 

Runsaan näkyvyyden ja tyytyväisten asiakkaiden myötä saimme näkyvyyttä myös laajemmin. SPIROn ympärillä leijuneen positiivisen ilmapiirin myötä saimme muun muassa useita yhteistyö ehdotuksia. Jo melko alkukesästä meille alkoi satelemaan pyyntöjä saapua erilaisiin tapahtumiin. Lisäksi eräs suomalainen puukenkä valmistaja olisi halunnut tehdä yhteistyötä kanssamme, mutta lopulta eettisten syiden ja kiireen vuoksi emme ryhtyneet yhteistyöhön. Kutsut tapahtumiin imartelivat meitä ja totta kai ne myös saivat aikaan tunteen siitä, että jotain on täytynyt tehdä oikein, että meitä lähestytään ja pyydetään mukaan mitä hienompiin juttuihin. Yhtenä merkittävimpänä saavutuksena oli hyvin hoidetun työn myötä saadut kontaktit. Kontakteja luotiin moniin eri tapahtumajärjestäjiin, sekä yhteistyökumppaneihin, joista merkittävimpinä voi mainita Koskikeskuksen, Hiedanrannan, Sitkon, sekä Mustalahden sataman. Tähän mennessä kaikkien osalta mahdollisimman hyvin hoidettu työ mahdollistaa SPIROlle entistäkin valoisamman tulevaisuuden ja mahdollisuudet kehittää toimintaa, kuka tietää, vaikka kuinka pitkälle.

 

3.2 Mitkä asiat koettiin ongelmiksi?

Vaikka pääasiassa SPIROsta jäi kokonaisuutena onnistunut fiilis, oli joukossa myös kohtia, joissa on kehittämisen varaa tulevaisuutta silmällä pitäen. Haasteet tai ongelmat olivat kokonaiskuvassa melko pieniä, mutta lopputulokseen niillä voi olla merkittäväkin vaikutus.

 

Alkujaan, kun SPIRO siirtyi Kiivision omistuksesta Massivelle syksyllä 2016, projektia lähtivät vetämään Henriikka ja Noora. Tytöt ehtivät työstämään etenkin ajatuksen tasolla SPIROa jo hyvinkin pitkälle ennen kuin kolmas projektitiimin jäsen Nelli astui mukaan kuvioihin. Alkutaipaleen myötä Henriikalla ja Nooralla oli selkeänä mielessään vastuualueet, mitkä olivat jaettu jo hyvin alkuvaiheessa. Oli selvää, että Noora vahvuuksiaan käyttäen suunnittelee ja toteuttaa hyvin pitkälle markkinoinnin ja sitä myöden esimerkiksi sosiaalisen median eri kanavat sekä viestinnän ikään kuin ulkomaailmaan. Henriikka puolestaan jo aiemmasta kokemuksestaan karttuneen taidon myötä otti vastuun talouden hoitamisesta kantaakseen. Lisäksi Henriikalla oli tietämystä vegaanisuudesta sekä esimerkiksi raaka-aineista, joita tulisimme käyttämään. Nellin eriaikainen projektiin tulo aiheutti osaltaan hieman haasteita. Ei ehkä osattu alkuun yhdessä nähdä mahdollisia vastuualueita, jotka oltaisiin voitu antaa Nellin hoidettaviksi. Oli kyllä selvää, että Nelli tulisi kantamaan esimerkiksi päävastuun tukussa käynneistä, sillä hän oli ainut, jolla oli oma auto käytössään läpi kesän. Kun kesä eteni, tuli eteemme tilanteita, joissa ei ollut selvää, kenen vastuulla mikäkin osa-alue asian suhteen oli hoidettavana. Aina näihin tilanteisiin kyllä keksittiin ratkaisu, mutta kun näihin oltaisiin osattu reagoida jo hyvissä ajoin, mielellään etukäteen, olisi moni epäselvyys ja sumpliminen voitu unohtaa kokonaan.

 

Roolitukseen ja vastuunjakoonkin olisi apu löytynyt paremmin hoidetusta suunnitelmallisuudesta. Kaikilla oli kevään korvalla melkoinen into viedä projektia eteenpäin ja muihin, kuten asioiden suunnitteluun ei varattu riittävästi aikaa. Suunnittelussa ja asioihin paremmin paneutumisessa oltaisiin voitu käyttää apunamme projektisuunnitelmaa, jota olisi ollut helppo hyödyntää läpi projektin. Projektisuunnitelma jäi lopulta hyvin pintapuoliseksi, eikä sen konkreettisia hyötyjä paremmin toteutettuna osattu nähdä.

 

Hyvin laaditun projektisuunnitelman myötä olisimme perehtyneet paremmin esimerkiksi juurikin roolitukseen ja vastuiden jakoon, aikataulukseen, tavoitteiden asettamiseen ja resurssien arviointiin. Lisäksi etenkin riskien kartoitus ja reagointikyky olivat asioita, jotka olisi pitänyt arvioida tarkemmin jo heti projektin alkuvaiheessa.

 

Osittain projektisuunnitelman suppeudesta ja puutteellisuudesta johtuen jäimme ehkä kaipaamaan selkeitä, kaikille yhtäläisiä rutiineja. Pääosin paletti oli hyvin kasassa ja asiat hoituivat, mutta olisi säästänyt huomattavasti aikaa ja hermoja, kun tiettyihin toimintoihin, kuten tukkukäynteihin olisi ennalta sovittu selkeät käytännöt. Toki nyt, kun tukussa käyntien ajankohtaa ei ollut ennalta suunniteltu, pystyimme hyvin pelaamaan eri makuvaihtoehtoja niin, että pystyimme minimoimaan hävikin erinomaisen hyvin. Kuitenkin selkeys sen suhteen kuka käy, milloin ja millä käy ja, mitä milloinkin hankitaan, olisi helpottanut kaikkien arkea huomattavasti. Tukun lisäksi rutiini tai oikeastaan käytäntö olisi pitänyt luoda myös työvuoroista. Kuten jo aiemmin todettua, kaikki olivat niin innoissaan, että projektiin lähdettiin melkeinpä periaatteella, että kaikki ovat valmiudessa paiskimaan töitä koko kesän. Sehän ei kuitenkaan käytännössä oikein toimi, kun otetaan huomioon se, että SPIROn niin sanottu myyntivaihe alkoi käytännössä heti, kun koulusta jäätiin “kesälomalle” ja puolestaan päättyi silloin, kun uusi lukukausi oli jo ehtinyt alkaa. Tämä tarkoitti suhteettoman pitkiä työrupeamia ja mielialasta riippuen hetkittäistä uupumusta jokaisella meistä.

 

Kesällä etenkin viikonloput ja tapahtumat olivat raskaita. Asiakkaita riitti yleensä koko päivän ajan aina jonoksi asti ja etenkin silloin, kun päivä hoidettiin kahden henkilön voimin, oli työmäärä suhteettoman suuri kaksin hoidettavaksi. Asiakkaat kyllä palveltiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman hyvin, mikä tarkoitti käytännössä sitä, että tauolle irtoaminen oli käytännössä mahdottomuus. Asiakkaiden epätasainen jakautuminen arkipäivien ja viikonloppujen välille oli meille myös itsessään tietynlainen haaste tai oikeastaan kehityskohta.

 

4. PROJEKTIN TALOUS

Projektisuunnitelman puuttumisen takia, emme kiinnittäneet alkuun talouteen juurikaan huomiota. Ennen avajaisiamme keskityimme vain kaikkeen muuhun ja yritimme saada kokonaisuuden toimimaan. Teimme siis juuri niin kuin ei pitäisi koskaan tehdä ja suunnittelimme talouden vasta ensimmäisten aukiolo viikkojen jälkeen. Tiesimme, että alkuinvestointeihin on laitettava rahaa ja laskimme kyllä kuinka paljon meidän tulisi myydä, ettemme jäisi tappiolle. Mutta nämä ensimmäiset laskelmat olivat hyvin pintapuolisia. Ne myös kauhistuttivat meitä sillä mitään takuuta ei ollut, että jäisimme plussan puolelle.

 

Hinnoittelu

Hinnaksi päätimme juuri ennen avajaisia 4 euroa. Katteen laskimme vasta kaksi viikkoa myynnin aloittamisen jälkeen. Hinta syntyi arviolla siitä, mitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan tuotteestamme. Aluksi tarkoituksena oli, että neljään euroon kuuluisi vain jäätelörullat. Päällysteiden kuten kastikkeen, strösselin ja kermavaahdon oli tarkoitus olla lisukkeita, joista maksettaisiin lisähintaa. Avajaisten kunniaksi päätimme, että kaikki kuuluvat 4 euron hintaan. Tämä jäikin meille koko kesän tavaksi, sillä annokset näyttävät kauniimmilta ja asiakkaat olivat aina yhtä yllättyneitä edullisesta hinnasta. Kun laskimme vihdoinkin katteen, oli arviomme osuneet oikeaan ja katteemme oli hyvä, vaikka lisukkeet kuuluivatkin hintaan. Hinta osoittautui myös sopivaksi asiakkaille ja sitä ennemmin ihmeteltiin liian halvaksi.

 

Budjetointi

Budjetointi vaihe olisi ollut erittäin tärkeä varsinkin alkuinvestointi vaiheessa. Se olisi auttanut hahmottamaan kokonaisuutta. Olisi ollut hyvä myös tehdä laskelmia kuinka paljon meillä on varaa käyttää alkuinvestointeihin. Onneksi kuitenkin toimimme todella viisaasti alkuinvestointien kanssa ja ostimme vain kaiken välttämättömän mahdollisimman edullisesti. Budjetit kirjasimme kuitenkin kuukausittain ja täytimme talouspohjan, josta selvisi kuukauden aikana tehty tulos. Näiden laskelmien perusteella myös aina suunnittelimme tulevaa ja laskimme keskimääräisesti kuinka paljon myyntiä pitäisi tehdä.

 

Taloudellinen tavoite

Tarkat taloudelliset tavoitteet olisivat myös olleet hyvin hyödylliset asettaa jo heti alkuvaiheessa. Tämä oli kuitenkin erittäin haasteellista, sillä emme osanneet yhtään arvioida puhutaanko myynneissämme sadoista, tuhansista vai kymmenistä tuhansista euroista. Ensimmäinen tavoitteemme oli kuitenkin, ettemme jäisi ainakaan tappiolle kesästä. Jätskikärrymme jonot olivat kuitenkin pitkinä heti alusta asti ja varsinkin Aamulehden tekemä juttu nosti kävijämääriä todella paljon ja sitä kautta tuli paljon uusia yhteistyö kyselyjä ja varmistui uusia myyntipaikkoja. Tämän jälkeen aloimme tehdä uusia laskelmia ja taloudelliseksi tavoitteeksemme nousi 20 000:n euron liikevaihto. Jäimme tästä tavoitteesta melko paljon jääpannun hajoamisen vuoksi. Vaikka vegaani-tuotteet ovat hyvin suosittuja tällä hetkellä, emme silti pystyneet edes kuvittelemaan, SPIRO:n saavuttamaa suosiota ja vieläkin sitä on vaikea ymmärtää.

 

Rahanjako

Rahat tilitimme aina kerran kuussa ja samalla kun teimme kuukausittaisen laskelman, jaoimme rahat tehtyjen tuntien mukaan. Tässä huomasimme ongelmalliseksi työvuorojen ja -tehtävien epätasaisen jakautumisen, jota emme ottaneet rahanjaossa huomioon ollenkaan. Tiedostimme kaikki asian ja puhuimme sen selväksi, joten hampaanrakoon kenelläkään ei mitään jäänyt, mutta päätimme ottaa asian kehitettäväksi ensi kesää ajatellen.

 

5. OPPIMISEN ARVIOINTI

Oppimisen kannalta SPIRO oli todella opettavainen projekti, sillä teimme kaiken itse tuotekehittelystä ja myyntikärryn tuunauksesta alkaen. Oppimistavoitteita emme itsellemme luoneet projektin alussa. Opimme kuitenkin paljon ja keskustelimme kesän aikana paljon omasta oppimisestamme. Kesään mahtui paljon yllätyksiä ja uusia asioita, joiden kaikkien myötä kehityimme.

 

Opimme kaikkea taloudesta myyntikärryn vetämistaitoihin. Suurimpina oppeina näemme tiimityötaitojen kehittymisen ja suoran palautteen annon tärkeyden tiiviin tiimityön onnistumisen kannalta. Myös projektisuunnitelman tärkeys oli suuri oppi, sillä projektisuunnitelma olisi pelastanut meidät monilta työtunneilta kesän aikana.

 

Kaiken oppimamme käsittelimme vielä loppumotorolassa kesän jälkeen. Kävimme läpi motorolan kohdat: mikä meni hyvin, mikä meni huonosti, mitä opimme, mitä viemme käytäntöön ja näkemykset tulevaisuuteen. Loppumotorolassa käytiin vielä yhdessä läpi koko projekti ja jokaisen omat oppimiskokemukset sekä parannusehdotukset

 

6. TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT


Loppumotorolan yhteydessä keskustelimme projektitiimimme kanssa myös mitä SPIROn tulevaisuus pitää sisällään. Tulimme yhdessä tuumin siihen tulokseen, että SPIRO ei saa missään nimessä jäädä yhden kesän ihmeeksi vaan viimeistään ensi kesänä tätä pitää jatkaa ja viedä mahdollisimman pitkälle. Talven aikana olisi haaveissa saada tehtyä muutamia yritys- tai messukeikkoja mutta viimeistään ensi kesän aikana jatkamme vegejätskin myymistä ja tarinaa. Tarkoituksena on myös selvitellä talven aikana mahdollisuuksia muillekin tuotteille kuin rullajäätelöille. Kesän aikana meiltä kyseltiin paljon pakasteesta ostettavia valmiita jäätelöitä ja tarkoituksena on kehitellä uusia tuotteita ensi kesäksi myyntiin.

 

Toisena suurena tavoitteena seuraavalle kesälle on saada uusia myyntipisteitä. Hiedanrannassa tulee todennäköisesti olemaan yksi kiinteä myyntipiste. Toinen myyntipiste olisi haaveissa perustaa joko Helsinkiin tai sitten tapahtumissa kiertäväksi myyntiautoksi.

 

Tämän menneen kesän jäljiltä Spirolla on loistavat tulevaisuuden näkymät, sillä saimme kesän aikana itsellemme suuren asiakaskunnan ja fanijoukon. Olemme monille tuttu toimija, joten meidän on helppo jatkaa ensi kesänä suuremmin siitä mihin tänä kesänä päästiin. Tästä on hyvä jatkaa talven läpi tuotteita kehitellen kohti ensi kesää.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close