Tampere
18 Apr, Thursday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Soluessee: Ovatko kaikki ympärilläni idiootteja?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Ovatko kaikki ympärilläni idiootteja?

Erilaisten käyttäytymismallien ymmärtäminen

 

Kirjoittajat: Hanna Kallio ja Juuli Tappura

 

Johdanto

 

Idea esseeseemme lähti Proakatemian pajojen yössä meidän molempien osallistuessa pajaan nimeltään “Idiootit ympärilläni”, josta me luulimme saavamme vertaistukea arkeen. Myöhemmin pajan aiheeseen tarkemmin tutustuessamme tietenkin huomasimme, ettei asia tainnut ihan näin olla, vaan pajan nimi tulikin samannimisestä kirjasta, eli Thomas Eriksonin viime vuonna julkaisemasta teoksesta Idiootit ympärilläni – Kuinka ymmärtää muita ja itseään. Kirja löytyy tällä hetkellä Bookbeatista ja Hanna alkoikin kuunnella sitä äänikirjana ennen pajaa, ottaakseen selvää mistä oli oikein kyse. Nopeasti hänelle selvisi, että kirja kertoo siitä, miten voisimme kehittää yhteistyötämme ja sujuvoittaa kanssakäymistä erilaisten persoonien kesken esimerkiksi työpaikoilla ja tiimeissä.

 

”Oletko joutunut kinaan, jossa molemmat puhuvat aivan eri asioista? Oletko saanut sähköpostin, joka on vaikuttanut tylyltä? Oletko ollut kokouksessa, jossa kukaan ei ymmärrä mitä tarkoitat, vaikka selität asiat kristallinkirkkaasti?”

”Onko ympärilläsi pelkkiä idiootteja? Tämä kirja saa sinut ajattelemaan toisin.”

(Idiootit Ympärilläni, 2017)

 

Kaikista meistä tietenkin aina tuntuu siltä, että oma käytöksemme on kaikista loogisinta. Ja ehkä juuri siksi eri tavalla ajattelevat henkilöt voivat ajoittain tuntua raskailta ja käydä hermoille, koska heidän käytöksessään ei tunnu olevan mitään järkeä. Totuus on kuitenkin se, että jos muut ärsyttävät, syy löytyy useimmiten itsestä: oma persoonallisuus ei sovi yhteen toisten kanssa emmekä halua oppia ymmärtämään heidän käytöstään.

 

Tilanne ei kuitenkaan ole niin toivoton kuin miltä näyttää. Olemmehan sen varmasti huomanneet esimerkiksi Proakatemian aikana, ettei kaikkien kanssa tulla heti toimeen, mutta vuoden päästä tilanne voi olla jo aivan toinen. Itsetuntemuksella ja sitä kautta toisten ihmisten ajattelutavan ymmärtämisellä voi aueta aivan uusi polku, jossa jokapäiväinen kommunikointi vaikkapa tiimin taikka kumppanin kesken ei ole jatkuvaa sietämistä, riitelyä tai syyttelyä.

Ennen kuin alamme analysoimaan toistemme käytöstä, on hyvä ymmärtää mistä oma käyttäytymisemme kumpuaa ja miksi eri ihmiset ovat niin erilaisia. Käyttäytymisessä on pohjimmiltaan kyse perimän ja olosuhteiden yhdistelmästä. Perinnölliset temperamentti- ja luonneominaisuudet aktivoituvat jo geenivaiheessa, ja vaikuttavat käyttäytymiseemme.

Neljä eri käyttäytymismallia

 

Eriksonin kirjan idea pohjautuu jo 20 vuotta käytössä olleisiin IPU-instituutin profiilianalyyseihin. IPU on lyhenne sanoista Institutet för Personlig Utveckling, suomeksi Henkilökohtaisen kehityksen instituutti.

 

Ihmisillä on neljää eri pääasiallista käyttäytymismallia jotka on luokiteltu väreittäin. Alla olevaan kuvioon on koottu muutamia satunnaisia piirteitä kustakin väristä. Tarkkailemalla alla olevaa kuvaa (Kuva 1.) pääsee kuitenkin jo hyvin alkuun mitä eri väreillä tarkoitetaan.

Lyhyesti kuvattuna:

 

  • Punaiset ovat nopeita, kilpailuhenkisiä, helposti suuttuvia ja päättäväisiä.
  • Keltaiset ovat kovia puhumaan, herkästi innostuvia, avoimia, epäkäytännöllisiä ja luovia.
  • Vihreät tunnistaa ystävällisyydestä, vakaudesta, kärsivällisyydestä, jääräpäisyydestä ja turvallisuushakuisuudesta.
  • Siniset ovat tarkkoja, asiallisia, loogisia ja he takertuvat helposti yksityiskohtiin.

 

Eri värit tiimissä

 

Työyhteisöissä on hyvä olla monenlaisia ihmisiä, Erikson korostaa ja toteaa, että liian usein esimiehet tuppaavat palkkaamaan itsensä kaltaisia ihmisiä. Samanlaisista ihmisistä koostuvien tiimien riskejä hän havainnollistaa testillä, jossa hän jakoi tietoliikennealan yrityksen esimiehet neljään ryhmään niin, että jokainen ryhmä koostui keskenään ”saman värisistä” ihmisistä. Ryhmille annettiin tehtävä, joka piti ratkaista tunnissa.

Punainen ryhmä teki työtään muita haukkuen ja karjuen volyymi korkealla, mutta ilmoitti jo puolen tunnin kuluttua olevansa valmis. Ryhmä piti hyvin jäsennellyn ja järkevän esityksen, mutta kävi ilmi, että se oli ratkaissut aivan eri tehtävän kuin oli tarkoitus.

Keltaisessa ryhmässä keskustelu kävi kiivaana, mutta kaikki olivat yhtä hymyä. Yksi kertoi anekdoottia, joka ei liittynyt tehtävään mitenkään. Toinen piirteli paperille tikku-ukkoja ja räpelteli kännykkäänsä. Kun ryhmä esitteli työtään, puhenainen selvitti, kuinka kiehtova aihe oli ja miten jännittäviä keskusteluja siitä oli käyty. Kuvaus oli viihdyttävä, mutta sen ainoa tavoite oli peittää se, että tehtävä oli jäänyt ratkaisematta.

Vihreässä ryhmässä oli rauhallista: kaikki puhuivat hillitysti ja osallistujat pikemminkin kuuntelivat kuin puhuivat. Yksi oli luonnostellut ehdotuksia tehtävän ratkaisuksi, mutta jokainen päättyi kysymysmerkkiin. Muilta ei selvästikään ollut tullut apua tehtävän tekemisessä. Kun tuli esityksen vuoro, kukaan ei olisi halunnut mennä lavalle. Lopulta yksi saatiin esittelemään työ, mutta hän seisoi kasvot yleisöstä poispäin ja puhui vaimealla äänellä. Varovaisen pohdiskelun päätelmistä ei ottanut selkoa.

Sinisessä ryhmässä oli hiljaista. Erikson kysyi, tarvitseeko ryhmä apua ja alkoi perusteellinen keskustelu. Ryhmä käsitteli oikeita asioita, mutta hyvin yksityiskohtaisesti. Lopulta se alkoi miettiä, miten työ toteutetaan. Ehdotukset yksi kerrallaan teilattiin pikkuseikkoihin vedoten. Puolet annetusta ajasta oli jo kulunut. Työtä esiteltäessä ryhmä asettui aakkosjärjestykseen lavalle. Yksi jäsenistä ilmoitti, että tehtävänannossa oli epäselvyyksiä ja virheellisiä virkerakenteita. Lopulta alkoi pikkutarkka selvitys työn rakenteesta ja siitä, miten moni asia kaipaisi tarkennusta. Ryhmä kertoi tarvitsevansa lisää aikaa tehtävän ratkaisuun.

 

Omalla maaperällämme Suomessa mentaalivalmentaja Melina Niemi sovelsi jääkiekon pelaajiin vastaavaa värianalyysiä. Tuloksena nuorten MM-jääkiekkojoukkueet voittivatkin kultaa vuosina 2014 ja 2016. Niemi kertoi taannoin Ylen haastattelussa, että vuoden 2016 joukkueessa oli paljon kaikkia värejä, mikä teki heistä vaikeita johdettavia – jokainen kun innostuu eri asioista, ja jokaisen paineensietokyky on erilainen.  (Yle Urheilu 2016)

 

Niemi kuvailee pelaajien eri käyttäytymismalleja väreittäin seuraavasti:

  • Punaiset ovat kilpailuhenkisiä, vahvatahtoisia, “halki-poikki-pinoon -tyylisiä pelaajia. He ovat nopeita, suoria ja tavoitteellisia.”
  • Keltaiset ovat ns. tivolipelaajia. He ovat innostavia, innokkaita, tosi rohkeita, jotka uskaltavat heittäytyä tilanteisiin. Heillä on luontainen tapa lähteä rohkeasti kokeilemaan kaikkea ja he tuovat innostuneen fiiliksen joukkueeseen.
  • Vihreitä ovat ns. joukkueen purukumia. He tekevät kaikkensa joukkueen eteen, eivät petä koskaan rinnalta, vaikka peli on hajonnut. He ovat niitä, jotka viestivät, että ”Tässä minä olen, minuun voit luottaa”. Vihreät eivät välttämättä ole yhtä puheliaita kuin punaiset ja keltaiset.
  • Siniset puolestaan tekevät kaiken aina loppuun asti. He tuovat laadukkuuden kaukaloon. Kaivavat kiekkoa kulmassa vaikka kuinka kauan. He pitävät huolen siitä, että pelikuri säilyy.

 

Vuoden 2016 MM-joukkueessa värejä löytyi tasaisesti kustakin kategoriasta. Toisaalta se tuo myös omat haasteensa valmentajille.

“Heitä on vaikea johtaa, koska he innostuvat eri asioista ja paineensietokyky vaihtelee. He reagoivat samoihin tilanteisiin eri tavoilla. Mutta kun sen saa kunnolla toimimaan, on se harmoninen. Silloin kaikki hyvät ominaisuudet tulevat esiin. Ja silloin sitä joukkuetta ei voita kukaan”, Melina Niemi naurahtaa.

Erona Ruotsissa 2014 MM-kultaa voittaneeseen joukkueeseen löytyy muun muassa se, että siellä joukkueessa ei ollut yhtään ”sinisiä” pelaajia. “Silloin riskinä oli, että lähteekö homma ylikierroksille. Mutta, ei lähtenyt, vaan mitali tuli”, Niemi hymyilee.

 

Hyödyntäminen käytännössä

 

Eriksonin mukaan eri persoonallisuustyyppien kanssa kannattaa kommunikoida eri tavoin. Kokosimme yhteen neljä eriväristä päätyyppiä ja vinkit siihen, kuinka heidän kanssaan kannattaa kommunikoida, mikäli haluaa päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

 

Punainen eli hallitseva

Punainen ihminen on kilpailuhenkinen, kärsimätön, päättäväinen ja helposti suuttuva. Punainen ihminen tykkää toimia välittömästi.

1. Punaiselle ihmiselle ripeys merkitsee tehokkuutta. Joten jos haluat sopeutua punaisen tahtiin, pidä kiirettä. Puhu nopeammin ja vilkuile kelloa, niin punainenkin tekee.

2. Pysy tiiviisti asiassa ja lörpöttele vähemmän. Säilytä vahva tuntuma taustatietoihin, sillä jos punainen henkilö aistii, että olet epävarma, hän saattaa esittää kysymyksiä ja painostaa sinua yksityiskohdista.

3. Punaiset tyypit räjähtävät helposti, mutta älä alistu siihen. Vaadi aikuista käytöstä äläkä anna hänen saada tahtoaan läpi huutamalla.

4. Ole oma-aloitteinen ja päättäväinen, uskalla pitää puolesi. Älä peruuta, vaan perustele mielipiteesi. Jos punainen ihminen pitää sinusta,  hän saattaa kuunnella neuvojasi.

 

Keltainen eli innostava

Keltainen ihminen on luova, innostuva, avoin, ulospäin suuntautunut ja epäkäytännöllinen persoonallisuus. Keltainen ponnistelee saadakseen muut mukaan.

1. Jos haluat sopeutua keltaisen tyyliin niin hymyile usein, uskalla vitsailla ja naura paljon. On tärkeää, että tunnelma on rento ja mukava. Teillä on kivaa yhdessä.

2. Kuori viestistäsi kaikki mahdollinen pikkusälä. Keltainen ihminen harvoin haluaa tietää, miten asiat toimivat. Hänelle tärkeintä on, että ne toimivat.

3. Ole avoin ja osoita olevasi saatavilla. Opettele menemään fiilispohjalla, näytä että sinäkin rohkenet toimia näppituntumalta.

4. Ole jännittävä, kiinnostava ja moderni. Käytä esimerkiksi sellaisia ilmaisuja kuin juuri kehitelty, uusi idea, ei ennen käytetty.

Vihreä eli vakaa

Vihreä ihminen on ystävällinen, vakaa, luotettava, kärsivällinen, jääräpäinen ja turvallisuushakuinen. Ei pidä konflikteista.

1. Sinun kannattaa osoittaa,  että olet valmis kuuntelemaan vihreän ihmisen pelkoja ja murheita. Älä missään nimessä paina päälle, vaan anna hänen tarvittaessa olla rauhassa.

2. Osoita olevasi kekseliäs, sillä hän ei välttämättä ole. Selitä ratkaisusi perusteellisesti ja kerro miten asiat etenevät.

3. Ole kärsivällinen. Jos haluat muuttaa jotakin, etene varovasti ja pienin askelin. Jos kritisoit vihreää ihmistä, tee se yksityisesti ja mahdollisimman ystävällisesti sekä konkreettisesti.

4. Vihreä persoonallisuus ei välttämättä osaa päättää asioista, joten sinä joudut auttamaan häntä siinä. Mutta muista edetä hitaasti ja varovasti.

 

Sininen eli analyyttinen

Sininen ihminen on tarkka, looginen, asiallinen, varovainen, laatutietoinen ja yksityiskohtiin juuttuva. Ihmissuhteet eivät kiinnosta häntä.

1. Jotta asiat toimisivat, sinun kannattaa tehdä kotiläksysi huolellisesti. Sininen ihminen on ajatellut kaikkea, niin sinunkin pitäisi. Ja ellet tiedä vastausta, sano se suoraan. Jos hän tajuaa “hätävalheesi” peli on menetetty.

2. Unohda visiot ja innostavuudet, pitäydy tässä hetkessä ja ole selkeä sekä tarkka yksityiskohdissa. Vain faktoilla on merkitystä.

3. Korosta laatua, koska vain se on tärkeää. Älä hutiloi, se kertoo huonosta laadusta.

4. Yritä perustella siniselle, että vaikka pöydästä puuttuu faktoja, joskus on silti järkevää edetä. Aikataulut vain ovat sellaiset. Yritä järkevästi luotsata häntä oikeaan suuntaan – tai edes johonkin suuntaan.

 

Värianalyysin etuja tiimissä ja työpaikalla:

  • Omistautuneet työntekijät

Oikeiden työtehtävien löytäminen johtaa tyytyväisiin, tuotteliaisiin ja luoviin työntekijöihin.

  • Johtajuus

Opi inspiroimaan, motivoimaan ja kannustamaan jokaista yksilöä ymmärtämällä heidän persoonallisyystyyppiänsä.

  • Parempaa kaupankäyntiä

Ymmärtämällä ja sopeutumalla asiakkaiden käytökseen sekä päätöksentekotapoihin.

  • Rakentavan palautteen antaminen

Kyky soveltaa omaa käytöstä ja kohdata vastapuolensa heidän käytösmallinsa mukaisesti.

  • Konfliktien hallinta

Konfliktit ja erimielisyydet vähenevät huomattavasti kun ymmärrämme taustat eri käytöksille.

  • Tehokkaat tiimit

Värianalyysi mahdollistaa ymmärryksen ihmisten erilaisiin käytöksiin.

 

Ainoastaan kahdessa tilanteessa et tarvitse teoksen oppeja: kun huoneessa ei ole ketään muuta tai jos kaikki huoneessa olijat ovat aivan samanlaisia kuin sinäkin. Ruotsalaisen Eriksinin kirjassa käytetty jaottelu ei ole maakohtainen, vaan jokaisessa kulttuurissa on punaisia, keltaisia, vihreitä ja sinisiä henkilöitä. Hänen mielestään esimerkiksi ruotsalaisessa kulttuurissa on ehkä enemmän puheliaita keltaisia ihmisiä, ja suomalaisessa harkitsevaisia sinisiä tai mukavia ja turvallisuushakuisia vihreitä. Mutta yksilötasolla meissä kaikissa on yleens vähintään kahta väriä. Usein kolmeakin.

 

Yhteenveto

 

Kirjassa esitellään neljä erilaista persoonallisuutta: punainen, keltainen, vihreä ja sininen. Teosta lukiessa tulee tunne, ettei kukaan esimerkiksi eventalaisista ole selvästi vain tietyn värinen ihminen. Kuinka hyvin kirjan oppeja voi soveltaa, jos suurin osa ihmisistä on sekavärisiä?

 

Kun uskoo löytäneensä toisen päävärin, voi soveltaa kirjani oppeja sen mukaan. Ensin pitää kuitenkin tuntea itsensä ja omat käyttäytymismallinsa, sekä hallita väriteorian perusteet. Tullakseen toimeen erilaisten ihmisten kanssa pitäisi olla aina loputtoman kärsivällinen ja ymmärtäväinen. Onko tähän oikeasti joku pystynyt?

 

Tilannetta pitää yrittää lukea. Ja sopeutua. Työporukan kanssa voi yrittää neuvotella, josko kaikki voisivat tulla toisiaan vastaan puoliväliin. Ei kenenkään oleteta pystyvän taittamaan koko matkaa kerralla.

 

Meillä on loppujen lopuksi niin vähän sananvaltaa siihen, miten vastaanottajat viestimme käsittävät. Kun sopeutat viestisi siihen, kuinka toinen haluaa tulla kohdatuksi, viestintäsi on tehokkaampaa. Hyvän viestijän tunnistaa joustavuudesta ja kyvystä tulkita muiden tarpeita.

 

Testaa lopuksi mitä persoonallisuustyyppiä edustat: punaista, keltaista, vihreää vai sinistä:

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/testaa-mita-persoonallisuustyyppia-edustat-punaista-keltaista-vihreaa-vai-sinista

 


 

Lähteet

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close