Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

SOLUESSEE: Myyntipäivät eri värimaailmalla



Kirjoittanut: Jasmeet Saini - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita
Useita
Esseen arvioitu lukuaika on 13 minuuttia.

Lähdimme kirjoittamaan yhdessä solueseetä kun Jasu tuli Motiven pöytään tuskailemaan kolme sivuisen blogiesseen kanssa. Onneksi Tatu pelasti ja tarjoutui kirjoittamaan soluesseen ja jakamaan ajatuksia mitkä asiat tiimit tekivät eri tavalla. Aluksi molemmat kirjoittajat kertovat oman näkökantansa mitä myyntipäivät piti kokonaisuudessaan sisällään. Jonka jälkeen vertailemme molempien ajatuksia ja haemme eroavaisuudet, jotka vaikuttivat suureen eroon tiimien välillä.

 

 

Jasu:

 

Hurma voittoon Myyntipäivillä 2019!!

 

Olen ylpeä meidän tiimistämme johtuen voitosta sekä siitä että paljonko olemme kasvaneet vuodessa tai oikeastaan 6 viikossa. Jos joku olisi sanonut minulle keväällä, että tulemme voittamaan myyntikilpailut en pakolta olisi uskonut siihen täysillä vaikka olenkin kilpailuhenkinen ihminen ja haluan voittaa kaiken. Jotain on tapahtunut tässä syksyllä, varsinkin viikko ennen syyslomaa rupesin uskomaan 100 % voittoon.

 

Ennakkovalmistelut

 

Me valitsimme palaverissa meidän myyntipäivien päällikön. Sanna sanoi ” voi helvetti, kyl mä lähen projektipäälliköksi yksin ” vaikka olisi halunnut jakaa pestin Juhon kanssa. Me tiiminä painostettiin siihen, että parempi hoitaa projektipäälikkyys yksin opin kannalta. Sanna jännitti hirveästi, joka pisti sannan tekemään kaikkensa, jotta onnistuisi. Meillä oli viikko ennen syyslomaa yhteinen koulutus myynnistä. Siellä myynnistä puhumisesta ei tullut mitään sillä kukaan ei halunnut auttaa muita voittamaan.  Siellä minä huomasin meidän voiton halumme sen jälkeen, kun laitettiin porukka oman tiiminsä kanssa. Kaikki supisi omissa pienissä ryhmissä nauroi ja hyvä fiilis vaan tarttui itsestään minuun ja koko tiimiin. Keroin tästä lämpimästä fiiliksestä tietenkin seuraavan päivän koulutuksessa.

 

Kävimme yhtenä päivänä kiivasta keskustelua saako joku lähteä aikaisemmin pois myyntipäivien aikaan. Keskustelu oli kiivasta, sillä osa ihmisistä ajatteli, ettei kelläkään ole eri sääntöjä. Jos itse jättää omat jutut, että on tiimin yhteisessä asiassa mukana pitää muidenkin tehdä niin. Kiivaan keskustelun jälkeen tulimme siihen tulokseen, että jos on oikeasti painava syy olla pois myyntipäivien ajasta niin pitää ilmoittaa ne ennen syyslomaa. Jännin juttu mielestäni oli se, että Matilda, joka on meidän tiimimme TL, lähti 30 minuuttia ennen treeneihin, johonka oli pakko osallistua, se ei vaikuttanut muiden motivaatioon ollenkaan. Aikaisemmat myyntipäivät menivät ihan pöydän alle, kun viimeksi joku lähti pois. Se romutti motivaation totaalisesti, mutta kun asiasta oli sovittu etukäteen ja kaikki tiesi syyn se ei haitannut ketään.

 

Sanna mietti mitenkä, otamme esipinkut mukaan sillain, että meidän innostuksemme tarttuu heihinkin. Karoliinalta tuli henkinen tuki prosessin ja oli kertomassa omia mielipiteitä ideoista. Esipinkut ovat uusia opiskelijoita, jotka ovat päässeet opiskelemaan Proakatemialle. He ovat vielä pääkampuksella opiskelemassa pääsääntöisesti.

 

Seuraavana päivänä meillä oli Vanhin Tahlon siskoksista Johanna auttamassa meitä. Hän antoi meille suoria vastauksia mikä toimii ja mitenkä kannattaa hoitaa asiat. Puhuimme tavoitteista, jotka piti olla realistiset ja sellaiset että niillä voittaa. Hänen avullansa saimme asetettua sellaisen tavoitteen millä ei jää epäselväksi voitto tavoite oli 35 000 €. Puhuimme ensiksi 30 000 €, mutta sitten vaan tokasin, että jos me halutaan voittaa niin se summa pitää olla 35 000 €. Sillä mentiin ja Johannakin sanoi: kyl me siihen pystytään. Parasta mitä hän teki, oli se, että ei sitten sanonut siihen perään se vaatii kovaa työtä. Joka loi meille sen uskon siihen tavoitteeseen. Siinä samalla kävimme läpi mitenkä me myymme tuotteet asiakkaille. Suurin osa tietenkin halusi ständille. Johanna sanoi, jos me haluamme voittaa me emme voi olla ständillä myymässä. Puhelimitse yrityksiin yhteydessä ja käyttämällä lämpimiä kontakteja.

 

Seuraavana päivänä kävimme läpi tarkemmin ideoita mitä olimme saaneet Johannan koulutuksista ja konkreettisesti teimme kaikki mahdolliset asiat valmiiksi. Mietimme, mitenkä markkinoimme, seuraamme myyntejä, asiakas kontaktointia, millaisia sähköposteja me laitamme, sekä millaiset spiikit meillä tulee. Teimme myös kaikki valmistelut liittyen rahastukseen. Keräsimme kaikki mahdolliset maksupäätteet, rakensimme tuotteet iZetleä varten sinne sovellukseen, sekä keräsin kassa lippaat. Selvittelin mitä tarvitsemme ständeille ja mitenkä me saamme ne tuotteet. Päätimme mitä asioita pitää hoitaa sekä kuka hoitaa ne.

 

Kaikkia järjestelyjä hoidimme vielä syysloman aikana. Tämän siis olisi voinut aloittaa aikaisemmin kuin viikkoa ennen myyntipäiviä, jolloin meillä olisi ollut enemmän asioita valmiina myyntipäiviä varten. Toisaalta ei meillä ollut aikaisemmin aikaa kalenterissa missä koko porukka olisi voinut olla mukana. Siihen asti Sanna ja Karoliina taisi hoitaa asioita.

 

 

Päivä 1

 

Ensimmäinen päivä oli yllätyksellinen. Otimme meidän esipinkut mukaan ja heitimme heidät syvään veteen niin kuin Juho taisi sanoa Motorolan aikana. Meillä oli tiimissämme mukana myös Nuorin Tahlo Helena, joka auttoi meitä myyntipäivien aikana. Olimme hyvin miettineet kaikkia ständi hommat. Ainoa ongelma siinä oli se, etten ollut kaikissa niissä suunnittelu vaiheessa mukana niin olimme Anskun kanssa vähän hukassa. Piti viedä kylmä ständi Crazy Towniin ja piti hoitaa maistatus siellä. Olimme niin myöhässä liikenteessä, ettemme kerenneet maistattaan kahvia siellä ensimmäisenä päivänä, joten lupasimme mennä sinne seuraavana päivänä. Menimme pitämään ständiä Kuntokadulle pääkampukseen. Ajattelimme että myymme hyvin sukkia opiskelijoille. Unohdimme sen, että olemme opiskelijoita. Harva maksaa 13,90 € sukka parista tai 9,90 kahvipaketista, joka on tavallaan puolikkaan kokoinen. Ensimmäisen päivän myynti seillä ei olut mikään hyvä. Sillä välin meidän yrityksemme myyjät tykittivät hyvin kauppaa Akatemialla. Rehellisesti sanottuna en muista yhtään mitään mitä olisin tehnyt ständin jälkeen tai mitä täällä tapahtui. Lopetin ständin klo 13 ja tulimme tänne Akatemialle. Lähdimme kuitenkin vasta kotiin klo 21.

 

Päivä 2

 

Menimme aamulla klo 8 myymään opettajille kahvia heidän huoneisiinsa. Jonka jälkeen lähdin Akatemialle soittelemaan yrityksiin tein sitä jonkin aikaa ja katoin, että täällä on hyvä buugi päällä ja kaikki myy. Sillä välin esipinkut ja Ansku myi koulun sätändillä tuotteita. Pidimme ständi paikan sen takia sillä oli pääsy kokeet, sekä koulutus ja aatelimme, että sieltä tule asiakkaita. Sen jälkeen lähdin sinne Crazy Towniin maistattaan kahvia. Ekaan puolentuntiin siellä ei ollut ketään syömässä lounasta tuli vain kaksi ihmistä ketkä ei juoneet kahvia. Tein sitten sellaisen päätöksen, että otin kahvi kannun käteen ja menin toimistoihin sisään ja kerroin mikä homma. Kukaan ei heittänyt minua pihalle ja sain muutaman asiakkaan tilaamaan netistä itselleen kahvia. Sieltä tulin takaisin Akatemialle, jossa rupesin myymään puhelimitse.  Sain soiteltua muutamiin paikkoihin, jonka jälkeen sovin maistatuksen yhden ravintolan kanssa. Lähdin sinne maistattamaan. Ikäväksi yllätykseksi kävi ilmi, ettei paahto aste kahveissa olut tarpeeksi vahva, jonka takia he eivät pystyneet ostamaan kahvia meiltä. Sovimme kuitenkin tapaamisen myöhemmälle, jolloin saisi oikeanlaista kahvia heille.

 

Lähdin takaisin soittelemaan yrityksille ja myymään heille.  Kävin hakemassa kylmä ständin pois Crazy Townilta. Jonka jälkeen olin Akatemialla loppu illan ja yritin tehdä yritys kauppaa. Sitten vain odotin, että tämä myyntipäivä loppuu. Hauskintahan tässä oli se, että esipinkut tulivat takaisin myymään lisää!!! ja ihan omasta tahdosta. Siinä yöllä rupesi klousaantumaan isoja kauppoja ja niitä tuli kokoaika. Porukka hurrasi ja huusi aina kun tuli kauppa. Viimeisen kaupan teki Anniina ” minulla ei ole kontakteja ” Rantalainen. Hän pisti sellaiset pienet 500 kahvipaketin kaupat tulille. Itse olin kahviossa siihen aikaan ja silti kuulin sen huudon seinien läpi. Sitten kun myynti loppui laitoin kaikki raportit sähköpostilla ja ihmettelin mitenkä, onnistuin siinä, sillä aivotoiminta oli nolla. Luulin jo, että kaikki hommat olivat tehtynä, kunnes Jesse kysyy missä teidän rapsa on. Pienellä paniikilla katoin, että kyllä mä laitoin sen. Olin Laittanut mutta se ei vain jostain syystä mennyt perille. Laitettiin Sitten whatsappissä menemään, sillä ei onnistunut muuten. Menimme kyllä vielä Petterin kanssa kaljalle illalla, joka teki hyvää.

 

 

Voiton julkaisu päivä

 

Tulimme tänne Akatemialle 10:55 ja yhdessä puhuimme vielä omia fiiliksiä läpi. Hauskin asia mikä jäi siitä alusta mieleen, oli Matildan kommentti ” mä näin unta siitä, että me voitetaan ja mua rupes huolettaan se, että tuolit ovat edessä ja sitten kun voitetaan ne lentelevät kaikkialla. ” Me päätimme tiiminä se, että seisotaan ihan vaan siltä varalta, jos voitetaan niin ei tarvitse miettiä tuoleja. Voiton julkistuksesta päällimmäisenä jäi mieleen se adrenaliini piikki minkä sai, kun kerrottiin, että voitettiin. Olin hississä ylös tulessa sanonut Rasmukselle vitutuksen määrästä, jos hävitään niin onneksi ei hävitty. Lähdimme syömään tiiminä. Meidän tiimiimme kuului kaikki, jotka olivat mukana. Eli emme ennän erottaneet Hellu (nuorin Tahlo) tai sitten esipipinkkujaa meidän tiimistämme sillä he olivat osa sitä.

 

Voiton juhliminen

 

Olimme voittaneet Tiimidiilin keväällä, jota me ei juhlittu Motiven ja Hurman kanssa millään tavalla. Se jäi unholaan kokonaan. Olisi pitänyt ottaa kalenterista aikaa sille. Se on se aika, milloin luodaan sitä tiimihenkä ja saadaan vähän kipinää tiimiin. Muutenkin Sinä keväänä olimme lamaantuneita tiiminä mikään ei tuntunut missään ei se voitto eikä harmitukset. Tällä kertaa emme tehneet sitä virhettä ja lähdimme porukalla juhlimaan. Meillä oli varattuna kunnolla aikaa sille sekä palkitsimme ihmisiä myyntipäiviltä titteleillä. Mukana olivat kaikki ketä, olivat myyntipäivissä meidän kanssamme mukana myymässä ja auttamassa valmisteluissa. Dopen tytöt olivat taas kerran luoneet meille ihanan tunnelman ja kauniit koristelut.

 

 

 

 

Tatu:

 

Motiven Myyntipäivät 2019

 

Myyntipäivät menivät Motive 5.0 mielestä todella hyvin. Vaikka vajaa kolmen tuhannen euron tuotto ei isossa kontrastissa muihin tiimeihin nähden ole juuri mitään, on se silti hyvä tulos porukalle, joka on harjoittanut tiimityöskentelyä ja myymistä vasta noin kaksi kuukautta. Mutta se herättää myös kysymyksiä. Mistä näin isot erot tiimien välillä oikeasti syntyvät? Tottakai muilla tiimeillä on enemmän kokemusta myynnistä, mutta tekeekö pelkkä kahden vuoden opiskelu teistä porukan joka takoo helposti kahdessa päivässä kahdenkymmenen tuhannen euron edestä myyntiä? Mitä on ne henkiset tekijät taustalla, jotka saavat yksilön ylittämään itsensä tälläisessä kilpailussa? Onko näitä eroja näkyvissä selvästi Motiven ja Hurman välillä?

 

 

 

Alkuvalmistelut

 

Totta puhuttaessa, Motive 5.0 lähti myyntipäiviin todella sokkona liikkeelle. Meillä oli yhdessä jonkilainen käsitys, mitä myyntipäivät pitävät sisällään, mutta kellään ei ollut mitään ruokapöydän ulkopuolelta kuultua tietoa. Joillakin ehkä vähän enemmän, joillakin vähemmän. Oikeastaan ensimmäinen päivä kun itse kuulin kunnolla myyntipäivistä, oli samassa tapahtumassa jossa esipinkut jaettiin muihin tiimeihin. Samassa tapahtumassa myös minusta tehtiin projektipäälikkö, sillä periaatteella, että käteen lyötiin lappu, jossa oli esipinkkujen nimet. Ei se minua haitannut, mielellänihän minä projektipäälikkönä toimin ja muut Motivelaiset olivat myös rohkaisevasti selkään taputtamassa. Sovimme nopeasti esipinkkujen kanssa, että pidetään yhdessä syysloma viikolla palaveri myyntipäiviin liittyen.

 

Esivalmistelut palaveriin liittyen nostattivat omaa käsitystä myyntipäiviin liittyen ja sen strategisoimiseen. Kirjaesseet, mitä aiemmat tiimit olivat kirjoittaneet, antoivat hyvän käsityksen yleisimmistä myyntistrategioista ja myös, miten myyntipäiviin tulisi valmistautua. Mutta huomasin kyllä heti yhden valtavan ongelman. Olemme pahasti myöhässä esivalmisteluissa.

Muut tiimit ovat yleisesti aloittaneet alkuvalmistelut jo muutama kuukausi ennen myyntipäiviä ja heillä on ollut yleisesti ainakin kaksi pajaa täysin myyntipäiviin liittyen. Lisäksi myyntipajat ovat olleet näihin aikoihin kovassa kysynnässä. Motive 5.0 ja meidän tiimiä täydentävät esipinkut joudumme pärjäämään yhdellä palaverilla.

 

Itse palaverin valmistelu meni hyvin ja yhdessä muiden Motivelaisten kanssa sain aikaiseksi hyvän aikataulun palaverille ja sen sisällölle. Pääpainona oli tavoitteiden asettaminen, myyntistrategisointi ja ständin aikataulutus.  Motiven sisällä on todella, todella kilpailuhenkistä porukaa ja esipinkuista löytyi vähintään yhtä kilpailuhenkisiä yksilöitä, joten ei ollut ihme, että päätavoite meillekin oli voitto myyntipäivistä. Asetimme myös yksilöllisen tavoitteen jokaiselle henkilölle myynnin suhteen, eli 350e päivää kohti myyntiä. Muuten palaveri käytettii lähinnä koko tiimiin tutustumiseen ja kaikkien vahvuuksien löytämiseen, mikä omasta mielestäni auttoi paljon tiimin dynamiikkaan ja luottamukseen Motiven ja esipinkkujen välillä. Mietimme myös yleisesti, kuinka Aglin sukkia ja Kahvikeisarinnan tulisi lähteä myymään ja kenelle.

 

Tiesimme lounaspöytä puheiden perusteella, että yritysmyynnillä nämä kisat voitetaan, joten sovimme myös kaikkien tekevän puhelinmyyntiä ja jalkautumista, mutta näille emme tehneet erikseen aikatauluja. Loimme omia kontaktilistojamme ja lähdimme viikonlopun viettoon rauhoittumaan myyntipäiviä varten.

 

Ensimmäinen myyntipäivä

 

Päivä alkoi jännittyneenä. Muista tiimeistä pystyi havaita sähköisyyden ja kuinka paljon he odottivat tätä. Motivelaiset olivat vähintään yhtä innoissaan ja hypeä nostattava projektitiimi loi meihin innostusta ja uskoa. Kilpailu alkoi ja tiimit lähtivät rauhassa myynteihinsä, mutta Motiven piti aluksi ohjeistaa vielä esipinkkuja iZettleemme kirjautumisessa ja sen käytössä. Palaveri syysloma viikolla ei ollut paras idea, mutta ainoamme, joten sen osallistujamäärä oli odotetustikin vähän vajaa. Ohjeistus tehtiin siis nyt, mutta olimme silti täysin ajoissa aloittamassa ständimyyntiämme, joka arvan kautta oli osunut meille Koskikeskuseen! Ei huono paikka ollenkaan ja varsinkin pienelle ryhmällemme loistava. Lähdin itse mukaan tähän porukkaan, sillä palaverissa olimme yhteen ääneen todenneet, että projektipäälikkö ei ole mikään marionettinukkenäyttelijä, vaan tekee myyntiä siinä missä muutkin, sekä ständillä, että yritysmyyntinä.

 

Ständimyynti osoittautui tuottavaksi heti alussa. Saimme monia asiakkaita ständillemme maistamaan kahvia hyvällä mainostamisella Koskikeskuksen sisäänkäyntien läheisyydestä. Myyntiäkin saimme hyvin aikaiseksi tällä tekniikalla. Osa porukastamme jalkautui kiertelemään yrityksiä heti alusta ja osa jäi proakatemialle tekemään puhelinmyyntiä. Emme erikseen sopineet ketään seuraamaan myyntiä, mutta tästä hommasta Tuukka otti hyvin koppia ollessaan akatemialla. Hän sitten jakoikin tietoa meille Zettle myyntien tuloksista ja piti yllä tietoa muunkin myynnin menoista. Ständimyynti tuotti meille hyvin rahaa, jonka takia emme sitä keskeyttäneetkään ollenkaan, mutta jossain vaiheessa päivää totesimme, että meitä on todella paljon ständillä tekemässä hommia. Aluksi meitä oli ollut neljästä viiteen ständillä, mutta nyt meitä olikin jo lähemmäs kymmenen.

 

Osa ryhmästä (minä mukaan lukien), jouduimme käymään luennoilla Tamkilla päivän aikana, mikä vähän haittasi omaa ja tiimin työskentelyä, mutta ei mitenkään merkitsevästi. Noin kello 14:00 – 16:00 huomasimme kyllä, että ständimyynti ei oikein vedä tällä hetkellä, mutta emme antaneet sen häiritä, mikä oli ehkä jopa virhe. Jatkoimme ständimyyntiä kello 21:00 asti, jolloin Koskikeskus meni kiinni. Jalkautumismyynti ei osoittanut hirveän tuottavaksi kokonaiskuvassa. Jalkautumista tekevät olivat hyviä myyjiä ja selvästi innostuneita tekemään sitä, mutta myyntiä ei kuitenkaan tullut kuin pari kahvipakettia tai sukkaparia yritystä kohden. Puhelinmyynnissä oli samanlaisia ongelmia. Paljon innostuneita vetoja isoihin yrityksiin ja ketjuihin saatiin aikaiseksi päivän aikana, mutta mitään ei saatu vielä lyötyä lukkoon.

 

Ensimmäisen päivän jälkeen Motiven myynnit olivat noin puolessatoista tonnissa. Ei todellakaan suuri tulos, mutta ehkä muillakaan ei ole lähtenyt hyvin. Motive lopetti myynnin ensimmäisenä iltana noin kello yhdeksältä kaikin puolin.

 

Toinen myyntipäivä

 

Toiseen myyntipäivään lähdettiin, ehkä jopa hieman väsyneellä fiiliksellä. Intoa ja halua selvästi löytyi, mutta edellisen päivän pitkä työpäivä selvästi verotti energiassa. Toisena päivänä tapasimme aluksi porukalla akatemialla ja puhuimme läpi edellisen päivän myyntiä ja miten jatkaisimme. Totesimme, että olimme tehneet eniten myyntiä ständiltä, joten sitä tultaisiin jatkamaan hyvällä teholla tänäänkin. Puhelinmyyntiä tultaisiin jatkamaan myös, pääprioriteetti niille, joilla oli edelliseltä päivältä alustavaa myyntivetoja sovittuna.

 

Aamupäivällä käytettiin myös aikaa myynnin kohdistamisen suhteen. Pidimme noin puolen tunnin pituisen ajatusten vaihdon puhelinmyyntiä suorittavien kanssa ja keksimme kohteita joille myyntiä voisi kohdistaa. Näistä ehkä mielenkiintoisimmat olivat baarit, joille myyntiä pyrittiin kohdistamaan pubivisojen palkinnoiksi. Ajatuksena hyvä, mutta toteutuksena tästä tuli vain yhdet kaupat aikaiseksi, koska baarit haluavat pääasiassa tarjota palkintoina omia lahjakorttejaan, jotta heidän asiakkaat tulisivat myös takaisin.

 

Ständimyynti veti asiakkaita tänään yhtä hyvin kuin eilenkin, mutta esipinkkujen poissaolo työllisti meitä reilusti enemmän. Ständimyynti meni hyvin pitkälti täysin samalla lailla kuin ensimmäisenä päivänä. Toisen päivän suurimmat myynnit tuli myynneistä, joita tehtiin tutuille ja lämpimille kontakteille. Suuret puhelinmyynnit jäivät lopulta tekemättä, koska suurin osa yrityksistä ei ollut valmis tekemään suuria ostoksia ilman isompia palavereita, jotka tulisi tehtyä seuraavana viikkona.

 

Loppujen lopuksi toinen myyntipäivä meni tuotollisesti hieman paremmin kuin ensimmäinen, mutta ei siinä silti mitään suurta hurraamista ollut. Motive teki todella hyvällä innolla ja sykkeellä töitä, mutta harmiksemme hedelmien kerääminen jäi tällä kertaa vajaaksi ja väsymys painoi yksilöitä paljon enemmän kuin ensimmäisen päivän jälkeen.

 

Terveiset tiimille,

Todella ylpeä teistä ja näistä opitaan aina enemmän. Otettiin pitkä askel syvään päätyyn, mutta tällä kertaa jäi kellukkeet kotiin. Ekaksi tiiminäytöksi olisi voinut mennä paljon huonomminkin. Opittiin varmasti paljon, yksilöinä, toisistamme ja tiiminä. Potentiaalia meistä löytyy suunnattomasti ja varmasti saadaan paljon aikaan, kun otetaan opit käytäntöön.

 

 

Yhteistä pohdintaa Jasun ja Tatun välillä

 

Eroavaisuudet ja yhteneväisyydet:

 

Pohdimme yhdessä mitä erovaisuuksia meidän tiimien välillä näkyi myyntipäivillä ja niihin valmistautumisessa. Hurmassa alkuvalmistelut alkoivat jo Barcelonassa syksyllä. Siellä ollessaa Hurma oli jo päättänyt laittavansa firman sääntöihin yhdeksi kohdaksi Myyntipäivien voiton. Epävirallinen suunnitelu on alkanut jo viime vuoden myyntipäivistä motorolan aikana. Projektipäällikko Sanna oli aloitellut omia valmisteluitaan hyvissä ajoin, mutta tiimi itse aloitti valmistelut viikko ennen syyslomaa. Tämä sisälsi suurimaksi henkistä valmistautumista jokaiselle tiimiläiselle, eli mietittiin yhdessä asioita, mitä myyntipäivät vaativat ja toteutettiin mitä kerettiin. Suurin ero Motiveen nähden on meidän mielestämme ollut henkinen valmistautuminen kilpailuun. Motiven henkinen valmistautuminen oli muutaman viikon mittainen periodi, kun taas Hurmassa se on ollut, jopa vuoden mittainen ajatus takaraivossa. Miten se näkyy motivaatiossa?

 

Kun asiaa on mietiskellyt ja pohtinut asiaa pidempää, on valmiina tekemään sen eteen enemmän. Silloin on keretty käydä läpi omassa mielessä tilanteita, jotka voivat olla epämukavia ja haastavia, mutta niihin on keretty kehittää myös ratkaisuja. Henkilö, jolla motivaation taso on ollut pitkäkestoisesti korkealla, yleensä myös omaa suuremman henkisen kiintymyksen aiheeseen, jolloin sen tavoitteen eteen on valmis tekemään paljon enemmän. Hurmassa ajatusmalli ”Me tullaan voittamaan Myyntipäivät!” ei ollut todellakaan outo ajatus. Siellä todellakin haluttiin voittaa ja se näkyi myös ulospäin muille tiimeille. Suurin osa Hurmalaisista olisi piiloutunut kiven alle, jos Myyntipäiviä ei olisi voitettu. Johtuen vitutuksesta. Urheilumaailmasta tuttu ajattelu ”Minä voitan” on varmasti tässä tilanteessa aivan täysin verrannollinen. Jos ajattelee alusta asti olevansa voittaja, kokee myös olevansa voittaja ja tekee asioita paljon paremmin ja tehokkaammin. Vaikka kilpailuhenkisyyttä molemmilta tiimeiltä löytyy todella paljon, oli Hurma aivan varmasti lähdössä Myyntipäiviin enemmän voittaja-asenteella kuin Motive.

 

 

Luottamus

 

Keskustelun pohjalta toteamme, että molemmilla tiimeillä on sisäisesti kova luottamus muihin tiimiläisiin. Molemmissa tiimeissä luotetaan siihen, että jokainen tiimiläinen tekee parhaansa sen asian eteen mitä on tekemässä, vaikka ei onnistuisikaan. Molemmat tiimit luottavat kaikkien pyyttävän apua, jos sitä tarvitsevat ja myös vastavuoroisesti tarjoavat apua sitä pyytävälle. Tiimit näkevät avoimen puhumisen turvalliseksi ja ongelma asioista voidaan puhua helposti, vaikka puhe on suoraa, sillä haetaan tervettä konfliktia tiimissä, jolla pyritään ratkaista ongelmia, ei syytellä muita. Psykologinen turvallisuus on molemmissa tiimeissä loistava.

 

 

Viestintä

 

Viestinnässä havainnointi molemmilla tiimeillä puutteellisuutta. Hurman tiimissä käytettiin myyntiseuranta ryhmää. Ryhmän ideana oli seurata tavoite numeron pienenemistä ja Sinne ei tullut muista asioista viestiä. Muita asioita varten oli kokonaan oma ryhmänsä. Motivella myyntiä seurasi yksi henkilö, joka välitti muille tietoa. Tässä koettiin ongelmia sen takia, kun yritys myyntiä jalkaisin tekevät henkilöt eivät viestittäneet omia myyntejään koko tiimille. Motivella yksi ihminen ilmoitti samaan ryhmään mitä he käyttivät muuhunkin kommunikointiin myynnin edistymisestä, jossa muut asiat saattoivat jäädä sen varjoon. Hurmassa keskusteltiin mikä toimii ja mikä ei ja osattiin reagoida niihin. Motivella keskusteltiin samoista asioista, mutta reagointi jäi huonoksi. Esimerkkinä, numeroita seuraava henkilö saattoi sanoa ”ständimyynnistä tullut tunnin aikana vain kahdet ostokset, päättäkää itse, onko järkevää vielä pitää henkilöitä kiinni siellä”. Asia, johon olisi tullut reagoida selvästi saattoi jäädä vain keskusteluksi, josta ei tullut mitään päätöstä. Tästä projektipäällikön olisi tullut ottaa koppi ja selvästi johtaa myyntiä eri suuntaan, mutta se jäi Motivella passiiviseksi. Millaisia eroja johtamisessa siis oli?

 

 

Johtaminen

 

Motiven projektipäällikön rooli jäi selvästi epäselväksi tiimin sisällä, sekä se oli myös ensimmäinen kerta, kun Motivella olisi pitänyt olla selvä projektipäällikkö. Motivella on yleisesti käytännössä ”Flat Organisaatio”, eli ei ole selvää johtajaa tiimissä ja kun myyntipäiviin lähdettiin, Tatu projektipäällikkönä lähti samalla ajatuksella. Päätösten tekeminen olisi tiimin asia yhteisesti, eikä vain projektipäällikön, mutta tämä ei ollut selvästi kaikkien ajatus samasta asiasta. Palaute motorolassa yksi palaute oli muun muassa ”Jos olet johtaja, niin silloin johda”. Eli selvästi tiimin sisällä ajateltiin kahta asiaa, projektipäällikö on johtaja tai projektipäällikkö ei johda. Ongelmana oli selvästi, että emme määrittäneet tarkasti, mikä on projektipäällikön rooli. Tiimi olisi selvästi tarvinnut johtajan, joka aktiivisesti tekee päätöksiä, sen suhteen mitä tietoa muu tiimi kertoo. Esimerkiksi reagoinnin suhteen myynnin kannattavuudesta ständillä. Motive ei nimennyt myyntipäiviä varten muutenkaan muuta selvää johtajistoa, jotka olisivat olleet vastuussa päätöksenteosta.

 

Hurmassa Myyntipäivien projektipäälliköllä oli omasta mielestä näytettävänä se, kuinka paljon hän oikeasti haluaa voittaa myyntipäivät. Viimevuonna Sanna oli ensimmäinen, joka lähti treeneihin myyntipäivien aikana eikä tullut takaisin. Halu voittaa oli silloinkin kova, mutta ymmärrys siitä mitä se vaatii ei ollut vielä ihan samalla viivalla. Tänä vuonna hän oli viimeisien joukossa lähtemässä kotiin päin. Tänä vuonna Sanna oli otettu luottamuksesta, sillä hän oli ollut paljon poissa tiimistä johtuen vaihdosta ja sairaslomasta.  Meillä Sanna tiesi tasan tarkkaan mitä kuului hänen rooliinsa ja ennen myyntipäiviä pyysi Karoliina niin sanotuksi vasemmaksi kädeksi auttamaan päätöksen teossa. Sanna oli suunnitellut mitenkä me valmistellaan myyntipäivät ketkä tulee auttamaan meitä asian tiimoilta. Myyntipäivien aikana hän teki viimeisimmät päätökset Karoliinan kanssa. Samalla luotti myös, jos joku sanoi jonkun asian toimivan myynnin kannalta tai olisi kiva kokeilla erilaista lähestymistapaa asiaan kuin sana oli ajatellut.

 

 

Toteutuksellisesti, johtaminen tehtiin eri tavalla, vaikka tiimin toimintastrategian johtaminen tuli samalla ajatuksella. Hurmassa tiimi oli etukäteen antanut Sannalle “sabluunan” siitä, miten Hurman tulisi toimia Myyntipäivillä ja Sanna johti tätä sabluunaa hyödyntäen. Tällöin päätöksien tekeminen tuli Sannalta, mutta päätökset eivät olleet pelkästään Sannan omia ajatuksia, vaan tiimin yhdessä tekemiä. Motivella johtaminen oli tarkoitus tehdä täysin samalla ajatuksella, mutta Motivessa ei erikseen määritetty, kuka olisi se henkilö, joka veisi nämä päätökset eteenpäin. Jotkut olettivat sen olevan projektipäällikkö ja jotkut olettivat tiimi yhdessä tekevän näitä päätöksiä. Vaikka ajatuksen tasolla tämä ehkä toisi enemmän tiimin yhteistä halua ja päämäärää paremmin esille, se loppujen lopuksi vain hidasti toimintaa ja kun myyntipäivätkin kestivät vain kaksi päivää, ei hidastelulle ollut aikaa. Hurmassa Sanna tiesi miten Hurma haluaa toimia ja teki tämän pohjalta päätöksiä Hurman eduksi.

 

Pohdintaa tiimeistä

 

Esseetä kirjoittaessamme ja avoimesti toimista keskusteltuamme tulimme siihen tulokseen, että molemmilla tiimeillä oli samat peruspilarit Myyntipäiviin. Suurin ero loppujen lopuksi tuli toteutuksen puolelta, tiimi dynamiikkaan ja aikaisemman kokemuksen Myyntipäivistä. Hurma toteutti omaa strategiaansa tehokkaasti kohti lopputulosta ja tiesi miten käyttää parhaiten omia resurssejaan. Projektipäälikkö Sanna osasi pyytää apua, motivoida ja luottaa tiimiläisiin. Motivella tehtiin samoja asioita, mutta myös oletettiin enemmän kuin tiedettiin. Tämä osoittaa kuinka tärkeätä on keskustella etukäteen toimintasuunnitelmasta ja yhdessä sopia, miten asiat tullaan toteuttamaan. Jätetään vähemmän asioita epäselväksi, jolloin tiimin tehokkuus kasvaa. Motive sopi yhdessä myyntipäivä motorolassa, että vastaisuudessa jokaiselle projektille päätetään projektipäällikkö, jolla on vetovastuu, vaikka ollaankin flat organisaatio ja tehdään päätöksiä yhdessä. Hurman tiimissä huomattiin mitä saadaan aikaan silloin kun kaikki vetää yhteen suuntaa sekä kuinka tärkeätä on vääntää säännöt rautalangasta niin, että kaikki ovat samalla sivulla ja vaikka leikkimässä samoilla leluilla hiekkalaatikossa.

 

 

lähteet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=hHIikHJV9fI&t=34s

 

https://hbr.org/2012/04/the-new-science-of-building-great-teams

 

Patrick, Lencioni. 2017. Viisi toiminta häiriötä tiimissä. Helsinki: Päivä

 

Patrick, Lencioni. 2017. Paras mahdollinen joukkuepelaaja. Helsinki: Päivä

 

Kommentoi