Tampere
28 Nov, Saturday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Soluessee: Kahvikeisarinna



Kirjoittanut: Mui Hong - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Soluesseen kirjoittajat: Aaro Berg & Mei Hong

 

Kahvikeisarinna sai alkunsa syksyllä 2018, kun tapasimme Tampereen kahvimessuilla. Pian keskustelu kääntyi – yllättäen kahviin, sekä siihen mitä olimme messuilta hakemassa. Nopeasti kävi ilmi, että Mein perheellä on oma kahvi-tila Vietnamissa. Selvisi myös, että opiskelemme molemmat Proakatemialla. Tästä se sitten lähti. Ymmärsimme, että käsissämme on todella kova kilpailuetu suhteessa muihin kahvialan ihmisiin. Ensinnäkin vietnamilainen kahvi on Suomessa harvinaista, sekä monet paahtimot kilpailevat parhaista raakakahveista keskenään (Huhtonen, H-M. 2015, 53).

Projektin ideana oli aluksi maahantuoda vietnamilaista kahvia Suomeen, mutta pian olimme yhtä mieltä siitä, että haluamme tehdä paljon enemmän. Tämän pohjalta lähdimme ideoimaan kokonaan oman kahvibrändin perustamista.

 

Pieniä tarinoita

Mei: Olen syntynyt Vietnamissa ja asunut lyhyen ajan siellä ennen kuin muutimme perheeni kanssa Suomeen. Sisaruksistani kolme jäivät Vietnamiin.

Kahvi kuului vahvasti lapsuuteeni, sillä meillä kasvatettiin kahvia. Kahvitila sai alkunsa yli 30 vuotta sitten, kun isäni kokeili kasvattaa muutamia kahvipuita. Kahvipuiden kasvattaminen osoittautui menestykseksi ja siitä alkoi meidän kahvitarina.

Ihastuin tietämättäni kahvipuihin ja muistan kuinka minulla oli tapana juosta perheen kahvitilalla trooppisen kuumina kesäpäivinä.  Sadonkorjuuaikoihin kypsät punaiset kahvinmarjat värjäsivät tilan punaiseksi ja se oli mielestäni kaunis näky.

Miettiessä lapsuuden aikojani ja siitä miksi olin niinkin villi- selitys voi löytyä popsimistani kahvinmarjoista. Punaiset makeat kahvinmarjat olivat minun suurta herkkuani, vaikka niiden kofeiinipitoisuus oli minulle ehkä hiukan liikaa. Kahvitilalla juokseminen ja kahvinmarjojen herkutteleminen pysyvät vääjäämättömän voimakkaana ja kauniina muistona viimeiseen henkäykseen asti, nyt ja aina. Minulla ja kahvilla on jo valmiiksi lämmin suhde ja tämän projektin myötä minulla on mahdollisuus kehittää suhdettamme eteenpäin- olemalla enemmän läsnä toistemme elämässä.

Kahvikeisarinna on minulle henkilökohtaisesti tärkeä projekti. Ymmärsin ettei kahvi ole lopulta suurin motiivini lähteä kahvin tutkimusmatkalle vaan syy piilee kaipuudessa. Sisimmässäni olen maaseudun tyttösiä ja kaipaan kahvin- ja riisinpellolla juoksemista. Olen onnellinen kun saan viettää aikaani kasvimaalla ja syödä tuoreita vihanneksia tai popsia sokerijuurikasta. Kaipaan yhteisöllisyyden ja ‘’onnellisen’’ perheen tunnetta, sillä Suomeen muuton jälkeen perheeni ikään kuin ‘’hajosi’’. En ollut yhteydessä kolmeen Vietnamissa asuvaan sisarukseen 23 vuoteen, mutta lopulta tapasin heidät kesällä 2017. Olemme varttuneet kahdessa täysin erilaisessa ympäristössä emmekä tiedä toistemme elämästä paljon mitään. Vanhin siskoni sanoi, että kannamme samaa sukunimeä ja meissä virtaa sama veri, mutta olemme kuitenkin muukalaisia toisillemme. Nuoremmat sisarukset eivät puhu vietnamia, vanhimmat ei edes englantia, joten yhteisen kielen löytäminen on vaikeaa. Mitä vanhemmaksi kasvan, sitä paremmin ymmärrän mitä tarkoittaa ‘’family matters the most.’’

John C. Maxwell sanoi ‘’3 menestyksen avaintekijää- kirjassaan’’, että menestys on matka ja matkalle lähtiessä tarvitaan unelma ja unelman toteuttamiseen selkeitä tavoitteita. Matkalle otin mukaani kaksi tavoitetta: henkilökohtainen tavoite on yhdistää perheemme yhteen kahvibisneksen kautta. Liiketoiminnan tavoitteena on johdattaa ihmiset vietnamilaisen kahvin maailmaan, tuoda Suomen markkinoille uusia mielenkiintoisia kahvimakuja sekä lisätä tietoutta Vietnamista yleisellä tasolla. Raha ei ole ensisijainen asia, vaikkakin hyvin tärkeä projektin jatkon kannalta, mutta yhteisöllisyys on tekemisen keskiössä. Menestysmatkalle tarvitaan kourallinen ihmisiä ja siksi kuvioon astuu Aaro.

 

Aaro: Olen Espoosta maailmalle lähtenyt elämästä nautiskelija. Olen päätynyt laadukkaan kahvin ystäväksi monen mutkan kautta.

Ruokavalioni ei ole aina ollut se maailman terveellisin. Aamupalaksi saatoin juoda light coca-colaa sekä lounaalla syödä pizzaa. Vointi oli pääsääntöisesti heikko ja tunsin itseni väsyneeksi. Päiväunet olivat osa jokapäiväistä ohjelmaa. Raskas tapa syödä vaati veronsa. Sisälläni heräsi kuitenkin pikkuhiljaa halu voida paremmin. Liityin verkossa kokonaisvaltaista hyvinvointia markkinoivan yrityksen valmennukseen. Aloin liikkua säännöllisesti sekä ruokavalio meni aikalailla kokonaan uusiksi. Turhat hiilarit karsittiin pois ja tilalle lisättiin terveellisempiä vaihtoehtoja. Pian huomasin myös, että kahvi mitä juon on pahaa ja siitä tulee huono olo. Tästä se sitten tosissaan lähti liikkeelle. Huomasin kuinka valtavan hyvää tuore ja laadukas kahvi on! Nyt viimeiset neljä vuotta on tullut juotua useita erilaisia laatukahveja, sekä kokeiltua monenlaisia muitakin tapoja valmistaa kahvia – ei vain perinteisellä suodatinkeittimellä.

Saadessani ilon tutustua Meihin huomasin heti, että tämä kahviprojekti on juuri sitä mitä haluan tehdä. Haluan ihmisten ymmärtävän kuinka suuri ero eri kahveilla on keskenään, sekä tarjota ihmisille mahdollisuuden nauttia parasta mahdollista kahvia.

 

Kahvikeisarinnan visio, missio ja arvot

Kaikilla yrityksillä on olemassa oma visionsa, missionsa ja arvonsa. Usein niitä määritellään yrityksen perustamisen alussa tai jätetään määrittelemättä, mutta niiden olemassaoloa ei voi unohtaa. Kun ne ovat olemassa, mutta niitä ei määritellä ne voivat koitua yrityksen kompastuskiveksi. Mikäli yritys haluaa toimia pitkäjänteisesti ja pysyä kilpailussa mukana on sillä oltava viitekehyksiä joiden mukaan toimitaan (Yrityksen perustaminen.net).

 

Visio

Visio on aloittavan yrityksen elinehto, sillä se kertoo mihin yritystoiminnalla pyritään. ‘’Yrityksen visio tarkoittaa näkemystä siitä tulevaisuuden tavoitetilasta, jossa yritys haluaa olla tietyn ajanjakson kuluessa’’ (Yrityksen perustaminen). Yrittäjällä pitää on selkeä kuva yrityksen tavoitteista, jotta saavutetaan haluttuja asioita. Yrittäjä, joka pitää tavoitteet omanaan ei edistä yrityksen toimintaa vaan kaikille työntekijöille on jaettava sama tieto. Yksinkertaisesti selitettynä visio on tavoite, suunta tai päämäärä joka antaa työnteolle uuden merkityksen. (Hesso 2015 27).

Olemme aika usein samaa mieltä asioista, kuten Kahvikeisarinnan visiosta. Yhteinen visio sitouttaa ja vie meidät samaan suuntaan, siksi olemme valinneet vision, joka innostaa ja samalla inspiroi meitä molempia.

Innovoinnin tuloksesta saimme laadittua Kahvikeisarinnalle lyhyen tähtäimen vision, missä haluamme olla vuoden päästä. Kahvikeisarinnan ensimmäisen vuoden visiona on kasvaa vietnamilaiseen kahviin erikoistuneeksi maahantuontiyritykseksi.

Missio

Yrityksen missio kuvaa sitä, miksi yritys on olemassa sekä mitä organisaation toiminnalla pyritään saavuttamaan. Missio on viesti yrityksen yhteiskunnallisesta roolista. Missio kertoo myös kuinka yritys viestii omassa toimintaympäristössään. Mission ja vision ero on siis siinä, että missio kuvaa enemmän nykytilaa ja olemassaolon tarkoitusta, kun taas visio kertoo enemmän siitä, mitä toiminnalla tulevaisuudessa halutaan saavuttaa. (Yrityksen perustaminen.net)

Kahvikeisarinnan missiona on maksaa pienviljelijöille oikeudenmukainen hinta ja johdattaa ihmiset laadukkaan vietnamilaisen kahvin pariin.

Arvot

Visiota kohti pyrkiessä yritykselle määritetään yrityksen arvot. Arvot ovat yrityksen ohjenuoria ja ne ohjaavat jokaisen työntekijän tekemistä. Arvot ovat pelisääntöjä ja niiden noudattaminen on hyvin tärkeää tiimihengen kehittämisen ja ylläpitämisen kannalta. Pelisääntöjen noudattaminen näkyy positiivisena ulospäin ja noudattamatta jättäminen voi olla yrityksen lopun alku.

Kahvikeisarinnalla on viisi arvoa, joiden mukaan toimimme:

# 1 100% tuoretta ja korkealaatuista vietnamilaista kahvia

# 2 Aito kiinnostus kahvia ja asiakkaita kohtaan

# 3 Ylitä asiakkaiden odotukset asiakaspalvelun kautta

# 4 Ole läpinäkyvä ja reilu toiminnan jokaisella osa-alueilla

# 5 Pyri 3-Win ratkaisuun

 

Tulevaisuus

Suomessa ei ole vielä vietnamilaiseen kahviin erikoistuneita yrityksiä. On olemassa etnisiä kauppoja, joissa myydään vietnamilaista kahvia, mutta kahvit ovat useimmiten valmiiksi paahdettuja eikä siten ole enää tuoretta. Vietnamilainen kahvi on harvinaista Suomessa, koska täältä ei tahdo löytyä vietnamilaiseen kahviin perehtyneitä ammattilaisia ja toisekseen kahvin vaikea saatavuus on yksi vaikuttava tekijä.

Läpinäkyvyys on yksi merkittävimpiä kilpailuetuja kahvialalla. Oman kahvitilan ansiosta toimintamme pysyy läpinäkyvänä koko hankintaketjun alusta loppuun asti, aina pensaasta kahvikuppiin saakka. Kahvikeisarinnan muita kilpailuetuja oman kahvitilan lisäksi ovat laaja verkosto Vietnamissa, paikallistuntemus sekä vietnamin kielen osaaminen. Vietnamilainen laatukahvi on vielä uusi juttu maailmalla, mutta uskomme sen suosion kasvavan tulevaisuudessa. Kun näin tapahtuu meillä on selkeä etulyöntiasema Suomen markkinoilla, koska siihen mennessä olemme keränneet laaja-alaista tietämystä vietnamilaisesta kahvista kun toiset vasta aloittelevat tutkimusmatkaansa.

Kahvikeisarinnalle ihmiset tulevat aina ensimmäisenä ja raha vasta toisena. Ihmisillä tarkoitamme kahvinviljelijöitä, jotka seisovat kahvimme takana ja tekevät suurimman osan työstä. Ihmisillä tarkoitamme asiakkaita, joille haluamme luoda arvoa tarjoamalla heille täydellisiä kahvielämyksiä vastapaahdetun kahvin parissa. Kahvikeisarinnan kahvi edustaa rakkautta eli toisin sanoen ilosanoman jakamista ja toisen ihmisen välittämistä yhden kahvikupillisen kerralla. Toivottavasti sinä maistat meidän rakkauden ja intohimon kahvia kohtaan, kun seuraavan kerran juot Kahvikeisarinnan vietnamilaista kahvia.

ps. mei & aaro

 

 

LÄHTEET

 

Hesso, J. 2015. Hyvä liiketoimintasuunnitelma. Vantaa: Hansaprint Oy.

Huhtonen, H-M. 2015. Suomalaiset pienpaahtimot: laatua ja paikallisuutta. Porvoo: Bookwell.

Yrityksen perustaminen. Yrityksen arvot, missio ja visio. Luettu 22.4.2019. https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-arvot/.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close