Tampere
29 Nov, Sunday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Sodankäynnin taito toimistonäkökulmasta



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Maailma on tappelu elintilasta. Kaikki yritykset taistelevat omista tuotteistaan ja palveluistaan samoilla markkinoilla. Vaikka kyseessä ei ole elämä ja kuolema, kuten sotatilanteessa, voi peli silti olla yhtä raakaa ja samoista neuvoista voi olla hyötyä.

Kaikki lähtee psykologiasta ja siitä että tajuaa, miten ihmismieli toimii. Fiktion ja elokuvien perusteella voisi kuvitella, että sotiminen on pelkkää eeppistä miekanheiluttelua, ja voiton vie se, jolla on päheimmät aseet. The Art of War kuitenkin teroittaa sitä, että oltiin sitten taistelukentällä tai yritysympäristössä, voiton vie se, joka hallitsee ihmisasiat.

The Art of War on nykylukijalle tehty tiivistelmä tuhat vuotta vanhasta klassikosta, joka käsittelee kiinalaisen sodankäynnin jaloa taitoa. Kirja antaa vinkkejä sotapäälliköille siitä, miten sota voitetaan. Kirja puhuu joukkojen moraalin ylläpidosta, resursseista huolehtimisen tärkeydestä ja ihmismielen toiminnasta. Siitä, kuinka liian väsynyt tai tyytyväinen sotilas ei jaksa taistella ja siitä, kuinka vihollinen on pidettävä jatkuvasti harhautuneena siitä, mitä olet oikeasti tekemässä.

Nostin kirjan käteeni siksi, sillä olin kuullut siitä puhuttavan monissa eri asiayhteyksissä, ja ajattelin sen lukemisen kuuluvan hyvään yleissivistykseen. Tarinankerronnallinen näkökulma oli myös erittäin kiinnostava, ja haluan ehdottomasti tietää taistelutilanteista enemmän, jotta voin myös kirjoittaa niistä uskottavammin. Historia ja historiallinen sodankäynti ovat aina kiehtoneet minua suuresti, ja mikä onkaan kiinnostavampaa kuin lukea sodankäynnistä suoraan aikalaislähteestä.

Kirjan vanhan tietouden yhdistäminen nykypäivään oli yllättävän helppoa. Kirja kuvaili erilaisia sotatilanteita, ja sitä, miten hyvän sotapäällikön olisi toimittava voittaakseen. Monet kirjan mainitsemat asiat olivat suoraan siirrettävissä nykypäivän hyvän johtajan ominaisuuksiksi.

Kirjan mukaan paras neuvo onnistumiseen on valita hyvä tiimi työskentelemään kanssasi. Kunnon taisteluita on harvoin, ja tiimin täytyy pystyä toimimaan ihan tavallisessa arjessa. Pidä huolta siitä, että tiimiläisesti pitävät sinusta. Hyvä johtaja saa tiiminsä luottamuksen ja arvostuksen, jolloin he seuraavat tätä kaikissa tilanteissa. Liian ankaraa tai toisaalta selkärangatonta johtajaa ei jakseta kauaa seurata, ja hyvinkin pian tiimiläisten katseet alkavat siirtyä muihin firmoihin.

Rankassa kilpailussa ei riitä, että on vain hyvä. Tiimin on toimittava saumattomassa yhteistyössä keskenään saadakseen tuloksia aikaan. Ei riitä, että oma tuote on hyvä, sillä se on hyvä myös kilpailijoilla. Luottamus, työhyvinvointi ja omien taitojen ylläpito tuovat ratkaisevan edun.

Kirja puhuu paljon siitä, kuinka tiimi toimii parhaiten, kun sen huolto toimii. Sotajoukkojen moraali riippuu paljon siitä, miten muonitus, tekemisen määrä ja rasitus vaikuttajat joukkojen henkiseen jaksamiseen. Johtajana on tärkeää pitää huolta siitä, että tiimillä on kaikki käytännön asiat kunnossa niin, että he voivat keskittyä siihen missä he ovat hyviä. Jos kahvi on loppu, töitä enemmän kuin mitenkään pystyy tekemään ja johtohenkilöt jatkuvasti kadoksissa, voi olla varma, että yhteisen taisteluun lähteminen ei ole hyvä idea.

Hyvä johtaja pitää mielessään yksinkertaiset psykologiset keinot, jolla voi pitää huolta työntekijöistään. Monet motivoituvat hyvästä ja tasapuolisesta palkitsemisesta. Kaikkien ideat ja tieto on tärkeää, ja jokaisen ammattitaito on hyvä ottaa huomioon. Hyvä ja toimiva viestintäkulttuuri mahdollistaa sen, että asiat menevät eteenpäin.

Kirja kertoo myös paljon tavallisen kansan, maanviljelijöiden, suhtautumisesta sotajoukkoihin. Jos kirjan konteksti siirretään kiinalaisesta sodankäynnistä nykypäivään, voi tätä joukkoa pitää asiakkaina. Viestiessä asiakkaille on hyvä pitää mielessä monia pieniä seikkoja.

Kilpailevien yrityksen lyttäämisellä ja mustamaalaamisella ei koskaan saa voitettua massojen arvostusta. Varsinkin nykypäivän sosiaalisen median aikakautena ikävät juorut lähtevät jylläämään heti, jos yritys ottaa markkinointiinsa sellaisen näkökulman, joka ei ole yleisesti hyväksytty. Jo tuhat vuotta sitten tiedettiin, että luottamus ja avoimuus on paras tapa saada massat puolelleen. Kerro rehellisesti omista tuotteistasi ja yrityksestäsi, ja ymmärrä se, että jokaisella on omat toiveensa ja tarpeensa.

Uuden markkina-alueen valtaaminen voi olla hyvin vaikeaa, jos sillä on se vakaantunut kannattajakunta. Ihmiset ovat usein hyvin kotiseutu-uskollisia, joka näkyy nykypäivänä merkkiuskollisuutena. Kukaan ei voi olettaa, että ihmiset vaihtaisivat uuteen tuotteeseen saman tien, ja kun tiedostaa tämän tyypillisen toimintatavan, on paljon helpompi jatkaa parempien strategioiden suunnittelua.

Kun tiimi on hyvin kasassa, on tärkeää, että sen visio pysyy kirkkaana. Taistelukentät ja markkinat ovat kovia ja raadollisia paikkoja, eikä niissä voiteta sattumalta tai vain siksi, että sattui yrittämään. Luonnossa jokainen tyhjä multamöykky saa päälleen kasvipeitteen, ja jos et tee työtä sen eteen, että voittaisit, joku muu kyllä ottaa mielellään paikkasi.

Akatemialla on korostettu vision tärkeyttä ja kirjan lukeneena ymmärrän sen täysin. Visio on asia, joka yhdistää tiimiä. Onnistuminen ja menestyminen on hankalaa ja työn takana, joten satunnainen kokeilu kaikkiin suuntiin ei vain toimi. Lukuisat muutkin tiimit kilpailevat aivan samoista tuloksista, joten jos tiimi ei pysty selkeästi keskittymään visioonsa ja voittamiseen, joku muu kyllä korjaa hedelmät omaan koriinsa.

Kun tiimi ja sen visio on kunnossa, on hyvä suunnata ajatukset kilpailijoihin. On hyvä tietää mitä muut toimijat samalla alla ovat tekemässä ja ottaa oppia heiltä. Jos kilpailijat ovat suunnittelemassa kampanjoita tai toiminnan laajentamista, on tärkeää olla tietoinen siitä heti, eikä vasta viimeisten joukossa. Ketterä yritys pystyy mukautumaan vaihtelevaan markkinatilanteeseen ja iskemään kiinni heti, kun uusi trendi saapuu.

Valuen yksi tavoitteista, digitalisaatio, on juurikin ala, joka vaati jatkuvaa muiden yritysten tarkkailua. On tärkeää olla perillä siitä, miten muut tekevät asiat ja mitä uusia trendejä ja teknologioita ollaan otettu käyttöön. Esimerkiksi nettisivujen trendit muuttuvat joka vuosi, ja on tärkeää pysyä kartalla niistä, jotta voi luoda asiakkaille tuotteita, jotka ovat ajanmukaisia ja kilpailukykyisiä.

Kirjan tärkeimmän sanoman voi tiivistää kahteen ajatukseen: suunnittele huolellisesti ja ole raivoisa siinä mitä teet. Sotatantereelle ei lähdetä leikkimään, älä siis lähde tekemään bisnestäkään puolivillaisesti. Laadi huolelliset strategiat, pidä huolta tiimistäsi ja tee täysillä se mitä teet. Vaikka voitto ei tulisikaan heti, ainakin tiedät mitä sinun täytyy kehittää onnistuaksesi seuraavalla kerralla.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close