Tampere
12 May, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Social selling LinkedInissä



Kirjoittanut: Mikko Laaksonen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Osallistuin mielenkiintoiseen webinaariin, joka käsitteli teemoja social selling & henkilöbrändäys linkedinissä. Mitä social selling sitten on? Se on omalla sosiaalisen median aktiiviisuudella vaikuttamista. Se on oman henkilöbrändin rakentamista ja luottamuksen rakentamista niissä verkostoissa ja alustoissa, joissa potentiaalinen asiakas tahtoo ottaa yhteyttä ja tulla kontaktoiduksi.

 

Yleisimmät esteet ja miten taklata ne

Tätä kysymystä lähestyn oman kokemukseni pohjalta. Proakatemialle tullessani asetin tavoitteen, että teen yhden postauksen linkediniin joka toinen viikko. Pidin tätä hyvänä ja maltillisena tavoitteen asettamisena, sillä nyt puhutaan kuitenkin ihmisestä kuka ei ollut tehnyt yhden yhtä postausta linkkariin ennen akatemiaa. Jostain syystä tätä parinviikon tahtia kesti hetken aikaa, mutta sitten motivaatio tekemiseen laski kuin lehmän häntä. Yhtenä syynä uskon olleen itseluottamuksen puutteen ja ajatuskelat kuten ”ei mulla ole mitään sanottavaa, ei ketään kiinnosta kuitenkaan tämmönen juttu” jne. Minulla ei ollut selkeää kuvaa omasta henkilöbrändistäni ja mikä on brändini ydin, joten enhän minä edes olisi voinut saavuttaa kohderyhmääni, koska ei brändini ollut kirkastunut edes omassa päässäni.

Webinaarin puhujan Oona Kankkusen mukaan henkilöbrändin rakentaminen ei ole itsensä kehumista tai omien juttujensa tyrkyttämistä, vaan aktiivista osallistumista itseä kiehtovan aihepiirin ympärille eri alustoilla. Eli jaa tietämystäsi, kyseenalaista ja keskustele ihmisenä ihmisille.

 

Asenne, asennoidu tähän työhön oikein

Social sellingiin tulisi suhtautua ihan kuten mihin tahansa työhön. Tällekin työlle tulisi siis luoda selkeä suunnitelma ja aikatauluttaa sen tekeminen mahdollisimman tarkasti kalenteriin. Social selling on ammatillista somettamista, toisin kuin normaali somettaminen sen pitäisi myös olla tuottavaa. Tämä on ollut myös yksi omista kompastuskivistä. Minulta on puuttunut selkeä visio ja tavoitteiden asettaminen, tavoitteeni oli tehdä vain x määrä postauksia x ajassa. En tiennyt millaisia postauksia haluan tehdä ja mikä on kohderyhmäni, jota haluan tavoitella. Systemaattinen työskentely kohti kunnolla asetettuja tavoitteita siis puuttui tyystin. Jatkossa aloitan tämänkin työskentelyprosessin kysymällä miksi, miksi ja miksi?

 

Kristallin kirkas viesti yleisöllesi ja profiili houkuttelevaksi kohderyhmällesi

Erotutko joukosta, saako katsoja heti selville mitä odottaa, onko ydinviestisi selvä, houkutteletko kohderyhmää?

Nämä ovat hyviä kysymyksiä, joiden pohjalta alkaa rakentamaan oman henkilöbrändinsä ilmettä. Sanoisin, että oma linkkariprofiilini kyllä erottuu, mutta se on tiedoiltaan puutteellinen. Profiilini on myös sekava eikä sieltä tule selkeästi esille mikään ydinviesti, joten ei profiilini ei houkuttele kohderyhmääni. Jatkossa minun tulee tuoda vielä vahvemmin esille omaa persoonaani ja erottua myös visuaalisesti laadukkailla kuvilla.

 

Näiden ohjeiden pohjalta luotu uusi profiilitekstini LinkedIniin on tässä:

Morjesta! Tässä Mikko aka Mondokommando. Yritykseni Mondokommando Athletesin missio on tuottaa tähän maailmaan järkevällä ohjelmoinnilla ja sparraukella omat rajansa ylittäviä supersankareita.

Opiskelen Tampereen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta, yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelmassa Proakatemialla. Kuluneet kaksi vuotta olen toiminut tiimiyrittäjänä ja nautin, kun pääsen toteuttamaan erilaisia projekteja mielenkiintoni aiheiden parissa.

Rakastan urheilua ja intohimoni on erityisesti juoksu, liikkuvuus ja fysiikkaharjoittelu. Tällä hetkellä työskentelen osa-aikaisena myyjänä Stadiumilla ja pääsen sitäkin kautta tarjoamaan asiakkaillemme mitä parhaimpia ratkaisuja vapaa-ajalle. Mondokommando Athletes järjestää yrityksille juoksukouluja ja nopeusworkshopeja joukkueille. Lisäksi toimin myös Pyrinnön valmentajana yleisurheilussa ja Classic salibandy-joukkueen koutsina junioreille.

Kerrohan jos voin olla avuksi, tai jos haluat muuten vaan jutella asiasta tai sen vierestä niin otahan yhteyttä ja katotaan mitä keksitään.

Verkostojen rakentaminen

Aiemmin otin tavoitteekseni määrälliset connectionit tietyssä ajassa. Tämä ei mielestäni ole hyvä tapa lähteä rakentamaan verkostoaan, sillä todennäköisesti et silloin kalastele juuri omaa kohderyhmääsi vaan kasan randomeita, joita ei todennäköisesti oikeasti kiinnosta. Tai ainakaan tämä ei saisi olla perimmäinen tavoite sillä se ei auta, että on 10 000 connectionia joihin ei kuitenkaan saa connectionia. Aionkin siis etsiä ihmisiä, jotka kiinnostavat minua itseäni, joilta voin itse henkilökohtaisesti oppia uutta. Kirkastettuani brändini viestin ja vision, voin alkaa kontaktoimaan potentiaalisia asiakkaita. Tässäkin haluan, että persoonani näkyy vahvasti ja lähetän jokaiselle rehellisen oman näköisen viestin ja uskon tämän myös auttavan luottamuksen rakentumisessa.

 

Brändisi ja punainen lanka

Webinaarin puhuja Oona Kankkunen totesikin, että brändi kasvaa tasapainossa, kun ruokkii kohderyhmän niin rationaalista kuin tunteellista puolta. Hyvä kuva tuo paljon tykkäyksiä ja hyvä teksti taas tuo asiakkaita. Teksti ja tarinat siis myy tuotetta ja/tai palvelua, mutta kuvat tuo brändille kasvot. Video taasen tuo brändille tarinan, kasvot, eleet, persoonan ja äänen. Videollinen markkinointi ja myynti on tämän päivän juttu. Tätä tulisikin hyödyntää melko matalalla kynnyksellä.

Hyvänä työkaluna oman brändin punaisen langan löytämiseksi voi toimia, että kirjoittaa listan omista arvoistaan ja minästä, sitten omasta osaamisestasi. Kun lista on valmis, kiikuta lista läheisellesi ja kysy mitkä näistä asioista on hänen mielestään ydin sinua ja sieltä voi siten bongata punaisen langan henkilöbrändin sisällöntuotantoon. Itse pyrin lisäämään dokumentointia ajankohtaisista aiheista, omista asiakaskokemuksista sekä kömmähdyksistä mitä matkan varrelle yleensä sattuu, jos jonkinlaista.

Tämän webinaarin neuvojen perusteella palaan aiemmin tavoittelemaani postaustahtiin, eli yksi julkaisu joka toinen viikko. Tähän alle kirjoitan webinaarista opittuja vinkkejä hyödyntäen seuraavan postauksen.

 

Maratonilla oppii kannustamaan itseään, kuuntelemaan kehoa ja mieltä sekä suhtautumaan kärsivällisesti matkantekoon.

Oma lajitaustani koostuu monenlaisesta tekemisestä. Juniorina harrastin kreikkalais-roomalaista painia, jossa opin tärkeiden fyysisten ominaisuuksien lisäksi sinnikkyydestä ja rohkeudesta asettua molskille toista kundia vastaan fyysiseen sekä henkiseen taistoon. Myöhemmällä iällä löysin yleisurheilun ja pikamatkat. Tämä sadasosien viilaamisen tie opetti minulle pitkäjänteisyyttä, kärsivällisyyttä ja matkasta nauttimisen tärkeyden.

Pikajuoksijana minua ei heti houkuttele ajatus lähteä maratonille, mutta sisäinen kamppailija minussa tahtoisi katsoa tämänkin kortin. Kun alan ajatella asiaa laajemmin mitä se matka voisi minulle ihmisenä antaa, alkaa ajatus tuntua vuosi vuodelta ja päivä päivältä mielenkiintoisemmalta.

Olen monessa elämän vaiheessa saanut huomata sen, että olen itse itseni pahin vastustaja. Oman pään sisällä puhuu pieni negatiivis-sävytteinen ääni, joka moittii ja kyseenalaistaa. Maraton juostaan yksin ja omin jaloin, eikä maaliin pääse ellei saa sisäistä omapuhetta käännettyä positiiviseksi ja itseään kannustavaksi. Maratonilla ihmismieli käy jatkuvaa taistelua ja maaliin pääsy on henkilökohtainen voitto. Tämä itsensä voittaminen tuo uskoa myös kilpailujen ja harjoitusten ulkopuolelle. Se antaa uskoa itseensä ja omiin kykyihinsä sekä lisää sinnikkyyttä tilanteessa kuin tilanteessa.

Kiinnostaako sua kestävyysjuoksu? Nyt on vielä kevät ja kesä aikaa treenata vaikka kohti ensimmäistä puolikasta ja maratoonia. Yritykseni Monkokommando Athletes järjestää juoksukouluja, eli:
-jos haluat askeleesi kauniiksi
-apua harjoittelun rytmittämiseen
-sekä tavoitteiden asettamiseen
… niin ole rohkeasti yhteydessä!

Webinaari social sellingistä oli ennen kaikkea inspiroiva ja muistutti, jo tutuista keinoista kuinka viedä hommia tehokkaammin ja systemaattisemmin eteenpäin. Haluan jatkossa muuttaa toimintaani vielä enemmän oman itseni näköisemmäksi eli hassutella saa. Sitoudun taas kahden viikon postaussykliin ja kenties se tihenee ajan myötä, paineitta. Tavoitteenani on syksyyn mennessä tehdä ainakin yhdet juoksukoulukaupat Linkedinin kautta rakennetun pohjatyön avulla.

Kiitos kun luit laita ihmeessä connectionia tulemaan jos ei vielä olla!

https://www.linkedin.com/in/mikkolaa/

IG: @mondokommando

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close