Tampere
25 Nov, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Slogan – asian ydin parilla sanalla



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Lainasin kirjastosta Tarja Ranisen ja Jaana Raution Mainonnan ABC – käsikirjan. Aihe on hyvin ajankohtainen minulle ja muillekin tiimimme jäsenistä. Olemme meidän Macuan porukan kanssa miettineet yrityksemme slogania. Ajatuksissa on pyörinyt monia, mutta sitä varsinaista iskulausetta ei ole vielä syntynyt. Toisaalta uskomme, että tämä asia ratkeaa, kun saamme konkreettiset tuotteet lyötyä lukkoon.

Tuleeko sinulle heti mieleen jotain tiettyä hyvää slogania?

Mieleen tulee useampia lauseita, esimerkiksi Nokia – Connecting people, sanokaa Fazer, kun haluatte hyvää, Nike – Just do it ja Kari Grandi – Kaikkien janoisten sankari.

Parhaimmillaan sloganiin eli iskulauseeseen on ladattu tuotteen keskeisimmät ominaisuudet niin kiteytetysti, että slogan muuttuu lähes todeksi ihmisten mielissä. Edellä mainitut sloganit jopa tuntuu korvassa, käsissä, silmissä, päällä ja suussa. Tuotteen nimen kuuleminen aiheuttaa välittömän assosiaation sloganiin. Näiden iskulauseiden iskostuminen kansalliseen tajuntaan vaatii tietysti myös aikamoista mediapanostusta. Tuttua slogania siteerataan, väännetään uuteen muotoon ja käytetään vitseissä ja sketseissä.

Hyvä slogan:

  • ilmentää kilpailuetua, tuotteen ”keihäänkärkiominaisuutta”
  • kestää aikaa, toimii toistettuna useita kertoja
  • on omaleimainen, erottaa tuotteen kilpailijoista
  • toimii kielellisesti, esim. alku- tai loppusointu tai riimi lisää muistettavuutta
  • voi olla sisällöltään monikerroksinen, esim. ymmärrettävissä kahdella tavalla, antaa mahdollisuuden oivaltamiseen
  • ei sisällä yhtään ylimääräistä, perustelematonta sanaa

 

Minulle uutena asiana tuli iskulauserekisteri, johon voi ehdottaa omaa slogania suojattavaksi. Hyviä sloganeita aletaan nopeasti lainailla ja varastaa, kuten todistaa vuoden 1999 Arlan mainoslause ”kohta meissä jokaisessa asuu pieni lehmä”. Lause alkaa elää omaa elämäänsä ja tuottaa yritykselle hyötyä enemmän kuin mikään mainoskampanja. Rekisteriin ei kuitenkaan hyväksytä kaikkia lauseita. Yleisin hylkäämisen syy on se, ettei iskulause ole tarpeaksi omaperäinen. Harmillista on se, että suurin osa parhaiten mieleen jäävistä, kuolemattomista iskulauseista on vanhoja, kuten ”tietysti Pauligin”. Voisikohan tämä johtua siitä, että nykyisin kilpailu on markkinoilla kovempaa kuin ennen?

Slogan on oivaltava tiivistys siitä miten asiakas hyötyy yrityksestäsi ja sen tuotteista/palveluista. Parhaimmillaan slogan jättää hyvinkin voimakkaan muistijäljen, jonka ainoana tehtävänä on lisätä kauppaa. Sloganin suunnittelun lähtökohtana on se mitä asiakkaat haluavat kuulla eikä se mitä itse/yritys haluaa sanoa. Törmäsin i + D:n nettisivuilla keinoihin sloganin suunnittelussa:

  1. Liikeidean tunteminen, tavotteiden määrittäminen ja kilpailijoiden käyttämien sloganien kartoitus
  2. Brainstorm-istunto, jossa heitellään vapaasti ideoita iskulauseista. Tarkoitus keksiä mahdollisimman monta erilaista antamalla ideoiden lentää vapaasti
  3. Noin viikon kuluttua edellisestä istutaan alas ja aletaan systemaattisesti valita potentiaalisia ja poissulkemalla huonot ja muut soveltumattomat
  4. Valitaan edelleen parhaimpia ja mieluisimpia jäljelle jääneiden joukosta. Jokaiselle valinnalle pitää löytyä vahva peruste
  5. Tarkistetaan onko slogan tai sitä riittävän lähellä oleva versio jo omalla alalla käytössä tai alan ulkopuolella yleisesti tunnettu. Kansainvälisten yritysten sloganien tarkistus on huomattavasti laajempi.
  6. Testataan tarkistukset läpäisseet sloganvaihtoehdot kohderyhmällä ja tehdään johtopäätökset
  7. Päätetään lopullinen slogan ja perustellaan se

 

Kommentit
  • Anni Minkkinen

    Hyviä vinkkejä sloganin kehittämiseen! Mieleenpainuvan sloganin keksiminen on kyllä haastavaa. Parhaat sloganit ovat juuri noita lyhyitä ja ytimekkäitä ja hyvin mieleenjääviä. Yksinkertaisuus on kaunista, mutta se ei helposti synny. 😀 Hyvä slogan vaatii aikamoista sanataituruutta, mutta eiköhän senkin opi kun kovasti harjoittelee. 🙂

    29.4.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close