Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinointi



Kirjoittanut: Johannes Mansikka-aho - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sissimarkkinointi
Jari Parantainen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

“Sissimarkkinoijan tunnusmerkeistä tärkein on se, että hän käyttää enemmän järkeään kuin raakaa rahaa” – Jari Parantainen

 

Olen nauttinut hyvästä markkinoinnista aina. Ennen elokuvia tulevat mainokset saavat aina minut pohtimaan, mikä tässä mainoksessa oli hyvää ja huonoa. Uskon, että olen onnistunut pilaamaan useamman mukavan elokuvissa käynnin sillä, että olen keskustellut mainoksesta vielä, kun varsinainen elokuva on jo alkanut. Isolla budjetilla elokuviin saatu mainos kalpenee kuitenkin minimaalisella budjetilla, mutta oivaltavalla tavalla tehdylle sissimarkkinoinnille.

Itselleni ensimmäisenä tulee mieleen Varustelekan propaganda viestintä tai Tamsilkin alusvaate mainos kaikille isille, jotka sattuvat etänä opiskelevan lapsensa kameraan vahingossa.

Perinteinen malli markkinoinnista tulee yhdysvaltalaisten jätti yritysten massiivista markkinointi koneistoista, missä volyymi on tärkeämpää kuin tulos. Oivaltavan sissimarkkinoijan tulee tuntea asiakkaansa. Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja huumorintaju. Miten saat asiakkaan sitoutettua sinun yritykseesi erityisellä tavalla, mikä luo suhteestanne henkilökohtaista.

Sissimarkkinointi ei ole vain budjettiratkaisu, vaan myös erinomainen tapa lähteä kutittelemaan asiakkaita ja todella tutustumaan heihin. Voi rohkeasti kokeilla ja selvittää mikä toimii ja mikä ei. Sissimarkkinoinnissa riskinä on usein, että se herättää tunteita ja nämä tunteet eivät ole aina suotuisia. Toisaalta Vincitin suunnalta kuulunut lausahdus, mikään ei muutu, jos kukaan ei suutu, sopii myös tähän hyvin. Tunteita pitää saada herätettyä.

Sissimarkkinoinnissa yrittäjä ei joudu maksamaan markkinointitoimistolle suuria summia rahaa, mutta yrittäjä joutuu sijoittamaan tähän omaa aikaansa ja energiaansa. Nämä ovat usein saman arvoisia rahan kanssa. Onkin siis tärkeää pohtia, kumpi on sinulle tärkeämpää missäkin hetkessä. Raha turvaamassa yrityksen kassaa, vai aika ja energia mikä sinulla ei ole käytettävissä esimerkiksi yrityksesi humorististen tarrojen liimailuun paikallisten anniskeluravintoloiden urinaaleihin.

Itselleni tämän hetken merkittävin projekti on ehdottomasti Kehräsaareen keväällä avattava ravintolamme. Koska budjettimme on kauniistikkin muotoiltuna todella rajallinen, on minulla hyvä syy lähteä tutkimaan kykyjäni sissimarkkinoijana. Olemme markkinointiin päätteet valita sosiaalisen median eri kanavat.  Youtubessa suurta suosiota kerännyt konsertti sarja “Tiny Desk”  on monelle livemusiikkia youtubesta hakevalle tuttu juttu. Ravintolamme saniteettitilat ovat todella pienet, joten saimme ajatuksen konseptista “Tiny Vesk”. Tulemme markkinointisuunnitelmamme mukaisesti julkaisemaan ravintolamme kanavissa videoita, missä pienen pienessä vessassa esitetään livemusiikkia. Kaikille vitsi ei välttämättä aukea, mutta haluan todella päästä edes kokeilemaan tätä. Toinen sissimarkkinointiin viittava kampanjamme tulee olemaan näyttävä mediatiedote ravintolamme avajaisista. Suunnittelemme jo lehdistötilaisuutta ravintolamme avaamiseen liittyen. On hyvin todennäköistä, että lehdistö ei saavu paikalle, mutta ainakin saamme tuotettua hauskaa sisältöä asiakas yhteisöllemme. Jos yrityksemme tarroja löytyy julkisesta vessasta tai muusta hämärästä paikasta, kyse ei ole missään tapauksessa minun tekemisistäni..

Minun vastuualueeseen ravintolassa kuuluu myynti ja markkinointi. Heti ensimmäisistä palaverista lähtien Pirkanmaan Elokuvakeskuksen kanssa, kerroin ajatuksestani palveluidemme yhteiselle paketoimiselle. Se mitä olen aiemmista myyntitöistäni oppinut on, että paketoimin helpottaa myymistä huomattavasti. Asiakkaalla on vähemmän vaihtoehtoja ja päätöksen tekeminen on helpompaa. Haluan toteuttaa elokuvateatterin kanssa yhteisen pariskunta paketin. Pari leffa lippua, cocktail ja illallinen. Täydellinen treffi idea ja helposti meille toteutettavissa.

Jari Parantainen käsittelee kirjassaan myös palveluiden tuotteistamisen tärkeyttä.

“Tuotteistajan tärkein tavoite on muokata palveluista, hyödykkeistä tai niiden yhdistelmistä markkinointi- ja myyntikelpoinen täsmäratkaisu asiakkaan polttavaan ongelmaan” – Jari Parantainen

Taas on joulukuu ja tiedän, että monella on vahvasti pohdinnassa mitä sitä taas hankkisi kullalle joululahjaksi. EI HÄTÄÄ, meillä on jotain sinulle. Kun elokuvat ja illanvietto on nidottu yhteen, on sitä helppoa lähteä myymään ja sissimarkkinoimaan. Minulla on jo jotain ajatuksia yhteistyöstä esiemerkiksi TreffiBoxin kanssa tai ravintolamme Tinderprofiilin perustamisesta. Tinderin osalta uskon vahvasti mottoon Helpommin saa anteeksi, kuin luvan.

 

En malta odottaa, että pääsen toteuttamaan hulluja visioita tiimini kanssa ravintolamme markkinoinnista. Uskon, että ette tule tältä kullalta välttymään tulevan kevään aikana.

 

Lähteet:

 

Sissimarkkinointi 2007, Jari Parantainen

 

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Julius Honkanen

    Hei Johannes!
    Päätin tutustua tarkemmin sissimarkkinointiin esseesi avulla sillä sissimarkkinointi ei ole minulle entuudestaan kovinkaan tuttua. Tuot esseessäsi hyvin ilmi mitä sissimarkkinointi on ja vertailet sitä hyvin eri esimerkkien muodossa isoilla budjeteilla tehtyyn markkinointiin. Opin esseesi myötä erottamaan minkälainen markkinointi on sissimarkkinointia ja mikä taas suuremman koneiston kalliimpaa tuotantoa. Minulle tuli mieleen vuoden 2017 Burger Kingin nerokas 15 sekunnin Whopper mainos, jossa BK:n myyjä pitää whopper burgeria kädessään ja kysyy kameralta: Okay Google, what is the whopper burger? Tämän seurauksena Google Home aktivoitui sadoissa tuhansissa kotitalouksissa, joissa se oli käytössä ja alkoi kertomaan whopperin Wikipedia sivuilta yksityiskohtaista tietoa suositusta burgerista. Oli myös kiinnostavaa lukea omista sissimarkkinoinnin ideoistasi Rainan suhteen ja olisi mukava kuulla veittekö koskaan näitä ideoita toteutukseen?

    19.9.2022
Kommentoi