Tampere
28 Jan, Thursday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinointi



Kirjoittanut: Mikko Laaksonen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sissimarkkinointi
Jari Parantainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

SISSIMARKKINOINTI

 

 

Mitä on sissimarkkinointi?

 

Sissimarkkinoinnissa pyritään tekemään isoa tulosta pienellä taloudellisella panoksella. Käyttäen luovia ja epätyypillisiä markkinoinnin ratkaisuja. Tämän kaltainen markkinoinnin masinoiminen vaatii toteuttajaltaan enemmän aivotyötä kuin taloudellista pääomaa. Ongelman ratkaisussa sissimarkkinoija siis investoi aikaansa energiaansa ja mielikuvitustaan. Tämän tyyppisessä markkinoinnissa keskitytään asiakaskohtaisesti räätälöidyn markkinoinnin tuottamiseen. Sissimarkkinoinnissa asiakas on aina ihminen, vaikka kontaktoitava asiakas olisikin yritys. Markkinoinnin räätälöinnissä myytävä tuote/palvelu esitellään niin että asiakas kokee tämän vastaavan juuri hänen tarpeitaan. Asiakas ei koe, että hänelle tuputetaan jotain tarpeetonta ja luottamus asiakkaan ja tuotteen/palvelun tarjoajan välillä kasvaa.

 

 

Miten sissimarkkinointi eroaa?

 

Sissimarkkinoija etsii parasta tuottoa ja tulosta ei itsessään myyntiä. Hän luottaa siihen, että sitä saat mitä mittaat, sissimarkkinoinnissa keskitytään menetelmiin, jotka ovat helposti mitattavissa. Esimerkiksi lähetään sata sähköpostia ja mitataan tuloksia. Kuinka moni vastasi sähköpostiin, kuinka moni tilasi tuotteen ja/tai palvelun ja paljonko tämä kampanja tuotti tulosta. Verrataan tuloksiin käytettyä työaikaa ja mahdollisia muita kuluja, joita kampanja tuotti, jos mittauksista selviää, että tekeminen on tappiollista voidaan aloittaa selvittely missä on vika ja kurssia voidaan vielä muuttaa.

 

Sissimarkkinoija käyttää paljon suoramarkkinointia, joka tähtää siihen, että tuotteesta/palvelusta kiinnostuneet ilmoittautuisivat tai tilaisivat tuotteen välittömästi. Tätä voidaan testata ensin pienelle asiakasryhmälle ja laajentaa kun toimivimmat viestit tälle kohderyhmälle ovat löytyneet. Sissimarkkinoija jaksaa odottaa markkinoinnin tuloksia ja ohjata toimintaansa niiden perusteella. Maraton juoksulla voittaa vääjäämättä ryntäilevät markkinoinnin pikajuoksu huiput.

 

Sitä saat mitä mittaat

 

Kun sissimarkkinoinnissa luodaan markkinointiviestejä pyritään ne tekemään sellaisiksi, että tuotteesta kiinnostuneet ihmiset voisivat tilata tuotteen helposti ja välittömästi. Tätä kutsutaan suoramarkkinoinniksi. Sissimarkkinoija keskittyy menetelmiin joita on helppo testata ja mitata. Yksinkertaisena esimerkkinä voisi kuvitella, että lähettää sata myyntikirjettä ja analysoi tulokset. Moniko reagoi kirjeeseen moniko päätyi ostamaan tuotteen/palvelun, paljonko kampanja tuotti katetta kun vähentää tuloista kirjeiden hinnan ja postituksen kulut kirjeiden tekemiseen käytetty työaika ja mahdolliset muut kulut. Jos tehdään tappiota se huomataan vain mittaamalla missä vika ja näin pystytään ketterästi tekemään korjausliikkeitä, joko vaihtamaan strategiaa kokonaan tai tuunaamaan kirjeiden sisältöä tai visuaalista ilmettä esimerkiksi ammattimaisemmaksi. Mitä henkilökohtaisemman ja tarpeen herättävän markkinointiviestin sisällöstä saat sitä paremmin se myy.

 

Viesti 

”Aurinkolasifirma aikoo jatkaa pernarutolla uhkaavien ja rivosti puhuttelevien asiakaskirjeiden lähettämistä asiakkailleen.”

Vuonna 2019 näin  lehtijutun jossa kyseenalaistettiin ja hämmästeltiin suomalaisen aurinkolaseja myyvän yrityksen nopeet oudolta kuulostavaa markkinointia. Uutisen luettuani  en tiennyt mitä mieltä olla itkeäkkö vai nauraa.  Iltalehden artikkelissa kohua kommentoi varustelekan perustaja Valtteri Lindholm, joka myös tunnetaan persoonallisista markkinointi ratkaisuistaan. Hänen ensimmäinen reaktio oli että kirjetervehdys tuntui typerältä ja mauttomalta.

”Sitten luin, mistä firmasta on kyse. Se kääntyi tavallaan kokonaan ympäri. Se oli loppujen lopuksi aika taitavasti kirjoitettu kirje! Jos ostaa mauttomat lasit, saa mauttoman kirjeen. Viestintä on mielestäni täysin linjassa firman muun bränditoiminnan kanssa. Mikään firma ei miellytä kaikkia. Mitä enemmän yritys ja markkinointi herättävät tunteita, se herättää positiivisten lisäksi negatiivisia.”

 

Kaikkia miellyttävällä markkinoinnilla ei välttämättä myydä yrityksen tuotetta potentiaalisimmin. Jos yrityksen johdossa halutaan miellyttää jokaista, tulee markkinoinnista vähintäänkin käden lämpöistä ja hajutonta, väritöntä ja mautonta. Tunteita herättämätön mainos jää helposti huomioimatta ja on näin ollen melko turha. Voimakkaat tunteet saavat aikaan reaktioita ja nämä reaktiot saavat aikaan vastareaktioita ja nämä kaikki reaktiot valuvat lopulta yrityksen laariin lisäropoina.

 

Pohdintaa

 

Uskon sissimarkkinointi ajattelun sopivan juuri aloittaneille kaiken kokoisille yrityksille, joilla ei välttämättä ole vielä laajoja verkostoja ja markkinointi kanavia. Sellaiset yritykset joilla on laittaa paljon aikaa markkinointi prosessiin ja lähestyä sitä erilaisin innovatiivisin ratkaisuin. Sissimarkkinointi on niille jotka haluavat hieman hämmentää pelikentällä ja aiheuttaa reaktioita ihmisissä. Se sopii niille jotka haluavat pitää itsestään meteliä ja myös niille jotka haluavat tavoittaa asiakkaansa ninjan nokkeluudella ja niille jotka haluavat pitää myynnin ja markkinoinnin hauskana, että myös haasteellisena. Tämä ajattelumalli sopii yrityksille jotka haluavat toteuttaa myyntihenkistä markkinointia ja keskittyä kasvattamaan yrityksensä tulosta. Voisi siis todeta sissimarkkinoinnin olevan oiva keino miksei jo se THE keino jolla kaikkien yritysten pitäisi olla liikkeellä ja jos ei niin ainakin yrittää?!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close