Tampere
19 Jan, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinointi



Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä sissimarkkinointi?

Löydät itsesi taistelevan isompaa vastustajaa vastaan ja sinulta puutuu resurssit voittamiseen taistelukentällä, mitä teet? Aloitat sissin tavoin suorittamaan väijytyksiä ja nopeita iskuja tasoittaaksesi välejä vihollisesi välillä. Sissimarkkinointi on luovaa, ketterää ja provosoivaa markkinointia. Sen ideana on herättää ihmisissä voimakkaita tunteita, joko positiivisia tai negatiivisia. Voimakkaan tunnereaktion aikaan saaminen on kaiken perusta, jos muistelet elämääsi taaksepäin, niin useimmiten vahvimpiin muistoihimme liittyy jokin vahva tunne. Jokainen meistä on joskus nähnyt eduskuntavaaliehdokkaiden kylttejä tien sivussa, joiden sisältönä on: nimi, vaalinumero ja TYLSÄ kuva.

 

 

Moni ei pidä perussuomalaisten Jussi Halla-Ahosta eikä hänen näkemyksistään, mutta hän sai silti eniten ääniä (30 527) viime eduskuntavaaleissa. Sama asia yrityspuolella, kaikki eivät pidä Applesta eivätkä sen tuotteista, mutta en usko sen yli biljoonan dollarin markkina-arvoista yritystä kiinnostavan. On siis todistettu, että ei tarvitse miellyttää kaikkia menestyäkseen, kunhan osaat tehdä jotain tunteita herättävää. Sissimarkkinointi ei tarvitse paljon rahaa, toisin kuin massamarkkinointi. Se vaatii luovuutta, rohkeutta ja halua tehdä asiat eri tavoin kuin loput 99%.

 

Käytännön kokeilu

Olemme tiimimme projektissa lähtemässä toteuttamaan markkinointia sissimarkkinoinnin keinoin. Ideana on lähteä markkinoimaan sosiaalisessa mediassa ja ulkomaailmassa huomiota herättävillä päivityksillä ja tempauksilla, jotka ovat suunnattu asiakaskohderyhmälle. Sissille on myös tärkeää jalkautua toimistosta kääntämään katseita sinne missä asiakkaat ovat. Sissimarkkinointi sopii pienille yrityksille, jotka eivät pysty kilpailemaan isojen yritysten markkinointi budjettien kanssa. Idea on hyvin yksinkertainen: silloin kun sinulla ei ole rahaa, niin käytä päätäsi ja kehitä luovia ratkaisuja asiakkaidesi saavuttamiseen. Kaikki eivät tule pitämään, ymmärtämään tai hyväksymään tapaamme, mutta emme kaikkia tarvitsekaan. Sissimarkkinoimaan lähtiessä pitää ymmärtää, että kaikki eivät tule pitämään siitä mitä teet ja se kuuluu asiaan. Vaarana tässä on omien kasvojensa menettäminen, mutta pakkohan se on yrittää. Moni yritys tekee sen virheen markkinoimaan lähtiessään, että yrittää miellyttää kaikkia. Usein ajatus kaikkien miellyttämisestä päätyy siihen, että se ei miellytä ketään vaan on yksinkertaisesti tylsää ja ohimenevää kuin vaalimainoskyltti tienreunassa.

 

Sissimarkkinoinnin ohjeet:

 

  1. Asiakkaan haluttu ostokäyttäytyminen

Mikä on asiakkaan haluttu ostokäyttäytyminen markkinoinnin seurauksena?

 

  1. Kilpailijoista erottuminen

Miksi kukaan ostaisi tuotteesi eikä jonkun toisen? Onko tuotteesi omalaatuinen, parempi tai halvempi?

 

  1. Kohdemarkkinat

Kenelle haluat myydä tuotteesi ja kuka on valmis ostamaan sen?

 

  1. Markkinointikanavat

Mikä on oikea markkinointikanava asiakkaiden saavuttamiseen?

 

  1. Markkinarako

Miten sen löytää ja mikä on liiketoimintasi ydin?

 

  1. Identiteetti

Älä valehtele asiakkaillesi olevasi jotain muuta mitä olet. Rehellisyys toimii aina.

 

  1. Budjetti

Tee laskelmia paljonko laitat rahaa markkinointiin ja paljonko haluat sitä takaisin markkinoinnin lopputuloksena? Vältä virhettä, että laitat enemmän rahaa markkinointiin kuin siitä saat.

 

Lähteet:

Conrad Levinson, J. 1983. Guerrilla Marketing. Houghton Mifflin.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close