Tampere
05 Dec, Monday
-7° C

Proakatemian esseepankki

Sissimarkkinoinnin halpamatkat



Kirjoittanut: Kasimir Vuorinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sissimarkkinointi
Jari Parantainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sissimarkkinoinnin halpamatkat

 

Johdanto

 

Jokainen meistä tietää varmasti yhdysvaltalaisia suuria brändejä kuten esimerkiksi Nike, Coca-Cola ja Disney. Jokaisella näillä nykyisellä suuryhtiöllä on käytössään markkinointiin ja myynnin edistämiseen valtavat monen miljoonan, ellei jopa miljardin euron suuruiset markkinointikoneistot. Mieleen tulee ensimmäisenä esimerkiksi Coca-Colan maailmanlaajuinen joulurekkakiertue tai erilaisten ihmisten nimien painattaminen Coca-Cola pullojen kylkeen. Puhumattakaan Niken urheilijayhteistöistä esimerkiksi LeBron Jamesin ja Tiger Woodsin kaltaisten supertähtien kanssa. Myös Disneyllä on aikojen saatossa ollut lukuisia hahmoja ja elokuvia, joiden näyttö- ja käyttöoikeudet on haluttu ostaa aina uudelleen ja uudelleen.

 

Juuri näiden isojen yhdysvaltalaisyhtiöiden toimintaa tarkastellessa on syytä huomioida, että kaikki yritykset eivät vain yksinkertaisesti voi käyttää yhtä paljon rahaa markkinointiin ja tuotteidensa esille tuomiseen. On oltava luova ja keksittävä muita keinoja. Mieleeni tulee kysymys, että miten pienemmät yritykset voivat markkinoida ilman valtavia rahavirtoja ja suuria markkinointikoneistoja?

 

Luovuuden hyödyntäminen markkinoinnissa

 

Silloin kun markkinointiin ei ole käytettävissä valtavia rahamääriä on nostettava esiin niitä osa-alueita, joihin voi panostaa ilman suuria taloudellisia panostuksia. Markkinoinnin lähtökohtana on siis toimittava joku muu kuin raha. Markkinoinnin toiminnan periaatteiksi on tällöin nostettava voimavarat, joihin voi panostaa ilmaiseksi esimerkiksi aika, energia ja mielikuvitus. Nämä tekijät nostavat usein esiin luovuuden. Luovuus auttaa löytämään ne keinot, joilla pystytään suoriutumaan markkinoinnista ilman suuria satsauksia taloudellisesti.

 

Selaillessani Jari Parantaisen kirjaa nimeltä Sissimarkkinointi törmää moniin ajatuksiin siitä, miten markkinointia voi luoda uudella tavalla eri näkökulmasta. Kirjan alussa asetetaan määritelmä sille mitä ylipäätänsä koko termi sissimarkkinointi tarkoittaa. Lähtökohtana sissimarkkinoinnille on se, että sissimarkkinoija käyttää enemmän järkeään kuin rahaa. Sissimarkkinoinnissa etsitään myös epätyypillisiä keinoja, jotka suhteellisen pienellä panostuksella tuottavat tulosta ja luovat arvoa sissimarkkinointia tehneelle yritykselle. Tärkeimpiä teemoja sissimarkkinoinnin keskiössä ovat asiakkaiden osto- ja kulutuskäyttäytymisen tutkiminen ja luovuuden säilyttäminen. Luovuus parantaa käytettävissä olevien resurssien hyödyntämistä täysimääräisesti. (Parantainen, 2008)

 

Matala budjetti ei ole este

 

Nykyajan globaalissa suuryrityskeskeisessä maailmassa on helppoa todeta, että markkinoinnilla on merkitystä. Markkinointi oikein toteutettuna kannattaa ja tuo lisäarvoa yritykselle oli sen kokoluokka mikä tahansa. Se mikä kuitenkin usein ymmärretään väärin, on se, että markkinointia ei voi toteuttaa hyvin ilman isoa budjettia. Sissimarkkinointi kirjassa keskitytään juuri näiden ns. matalan budjetin markkinointimalleihin. Kirjaa lukiessa omatkin silmät avautuivat siitä millä eri tavoilla markkinointia voi toteuttaa ja mihin osa-alueisiin kannattaa keskittyä, kun ei ole Coca-Colan markkinointibudjettia käytettävissä.

 

Kirjassa esiin tuodut sissimarkkinoinnin keinot ovat hyvin monelle yrittäjälle ominaisia. Tärkeimpänä ominaisuutena tulee olla asenne ja jos asenne on kunnossa, sen jälkeen lähes kaikki on mahdollista. Onnistunut markkinointi voi antaa kuluttajalle parhaimmassa tapauksessa elinikäisen tarinan, josta riittää muisteltavaa.

 

Tästä hyvä esimerkki on ruotsalaisen mainostoimiston kampanja, jonka he toteuttivat yhdessä heidän asiakkaansa Cykelspec-polkupyöräliikkeen kanssa. Kyseisen pyöräliikkeen asentajat olivat ennen sesonkia vailla kokoaikaista työtä, joten yhdessä markkinointitoimiston kanssa he keksivät kiinnittää kaupungilla parkissa olleiden pyörien ohjaustankoihin korjausehdotuksia, joita kyseisiin pyöriin oli ilmaantunut. Ehdotukset jätettiin pieneen läpinäkyvään pussiin ja samassa yhteydessä siihen kirjattiin myös tarjous ja alennukset juuri kyseisen pyörän huollattamisesta. Myös vanhan pyörän vaihtamisesta uuteen he tarjosivat samalla alennusta. Tämän kampanjan ansioista kyseisen pyöräliikkeen myynti nousi 24 prosenttia edellisestä. (Parantainen, 2008)

 

Kyseinen kampanja osoittaa, että oikeanlaisissa tilanteissa toteutetuille tempauksille ja epätavalliselle markkinoinnille on paikkansa. Mielikuvitus ja luovuus yhdistettynä työntekijöiden asenteeseen tehdä muutakin kuin vain normaalia korjaustyötään olivat edellytys kampanjan onnistumisille. Suuri budjetti ei ole kaikissa tapauksissa mahdollinen, joten yritysten on luotettava myös omaan toimintaansa silloin kuin idea osoittaa, että nyt voisi olla epätavallisen hyvä markkinoinnin keino takataskussa.

 

Yhteenveto

 

Kaikkein olennaisimpana asiana yritysten tulisi muistaa toteuttaa markkinointiaan omalla tavallaan ja omista lähtökohdista. Tarkoitan sitä, että pienen tai keskisuuren yrityksen ei kannata alkaa toteuttamaan ’’ylitsevuotavaa’’ markkinointistrategiaa ylisuurella budjetilla. Markkinointi sisältää monta osa-aluetta esimerkiksi nykyaikana yhä tärkeämmässä roolissa on brändit ja sosiaalinen media. Yritysten on oltava itselleen rehellisiä ja toimittava omien resurssien puitteissa sillä markkinointi on helppo budjetoida rajusti yli sovittujen raamien. Sissimarkkinoinnin ratkaisumallit ja työntekijöiden oma toiminta yrityksen hyväksi ratkaisevat yllättävän monta kassaongelmaa, vaikka miljoonia ei ole käytettävissä.

 

 

Lähteet: Parantainen, J. 2008. Sissimarkkinointi. Talentum, Helsinki.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close