Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Sisältömarkkinoinnin perusteet



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Markkinoinnin saralla on puhaltanut jo pitkään uudet tuulet. Katsoin pari vuotta sitten MTV- 3: sen tekemän dokumenttisarjan ”Nyt uutta Suomessa”, joka kertoi hienosti Suomalaisen mainonnan ja markkinoinnin historiasta, sekä kehityksestä. Suosittelen jokaista markkinoinnista vähääkään kiinnostunutta katsomaan kyseisen dokumenttisarjan. Mielestäni on tärkeää tietää alansa historiaa, jos meinaa tehdä siinä tulevaisuutta.

Tässä esseessä kuitenkin käsitellään vanhan liiton markkinoinnin vastakohtaa. Katsoin Content Marketing Instituten dokumentin: The Story of Content: Rise of the New Marketing. Dokumentissa kerrottiin neljän eri esimerkin voimin, miten sisältömarkkinointi on muuttanut tai kehittänyt heidän yrityksensä myyntiä ja menestystä.

 

Markkinointi on pitkälti perustunut häirintään. Potentiaalista ostajaa häiritään, kesken hänen lempi tv-ohjelmansa, mainoksilla tai iltapäivälehteä lukiessa silmille hyökkää sivun verran ilmoituksia, miksi juuri meidän tuotteemme on parempi kuin muiden. Mainonnan ja ennen kaikkea myynnin perus periaate on ollutkin taivuttelu. Perustellaan tuotteen ominaisuuksia ja paremmuutta, jotta ostaja ymmärtää tekevänsä oikean valinnan ostaessaan mainostavamme tuotteen. Tähän samaan ”häirinnän ja taivuttelun” piiriin lukeutuu myös klassinen puhelinmyynti. Tässäkin tilanteessa ostajan arkea häiritään puhelulla ja tämä ei ole asiakkaan näkökulmasta kaikkein mieluisin keino herättää kiinnostusta.

Sisältömarkkinoinnissa on tarkoituksena luoda nimenomaan sisältöä asiakkaille. Jotain muutakin kuin faktoja myytävästä tuotteesta. Oikeastaan välttämättä ei edes puhuta mistään tuotteesta, vaan luodaan asiakkaalle elämyksiä ja sitoutetaan häntä luomaamme brändiin. Saadaan asiakkaalle tunne haluta seurata tekemisiämme ja julkaisujamme. Tällöin luodaan arvoa asiakkaan elämään ja muodostetaan luotettavaa imagoa yrityksestämme. Sisältömarkkinoissa voidaan myös kouluttaa ja opettaa asiakasta. Nämä julkaisut voivat löyhästi liittyä myytävän tuotteen aihepiiriin ja täten antaa arvoa asiakkaalle.

 

Dokumentissa mainittiin uraa uurtavana sisältömarkkinoinnin toimijana traktorivalmistaja John Deeren Furrow- lehti, jota on julkaistu jo yli sadan vuoden ajan. Lehdessä puhuttiin ja koulutettiin maanviljelijöille heitä kiinnostavia ja ajankohtaisia asioita, mutta John Deeren tuotteita ei juuri mainostettu. John Deeren tuotteet vain olivat luonnollisesti kuvissa pelloilla ja heidän vihreä tunnusvärinsä paistoi kuvista selkeästi. Lukija ei kuitenkaan tuntenut lukevansa mainosta, vaan häntä itseään kiinnostavaa artikkelia hänelle tärkeistä asioista. Tällä lehdellä on kuitenkin luotu asiakkaille luotettavaa ja rehellistä kuvaa yrityksestä ja Furrow- lehteä pidetäänkin maailman ensimmäisenä sisältömarkkinoinnin välineenä maailmassa.

 

Sisältömarkkinoinnin peruste on ymmärtää asiakasta. Nähdään tuotteet ja tarjottavat palvelut asiakkaan silmin ja häntä kiinnostavalla tavalla. Enää ei vain tehdä tuotteita ja sen jälkeen ilmoiteta niistä miten hyviä ne ovat, vaan tarkoituksena on kiinnittää asiakkaan huomio jollakin hänelle tärkeällä asialla. Tämän saadun huomion jälkeen asiakas löytää tarvittavat tuotteet ja ryhtyy tekemään kauppaa. Tai tämä on ainakin tarkoitus.

 

YouTubessa on jo kymmenen vuoden ajan ollut kanava ”Will it blend”. Kanavan on perustanut blendereitä valmistava Blendtec yritys, joka lähinnä esittelee hauskasti mitä kaikkea voidaan blendereillä tuhota. Yrityksen tuotteet, blenderit, eivät koskaan ole päähuomion keskellä videoissa, vaan huomio kiinnittyy tuhottavaan tuotteeseen. Oli se sitten matkapuhelin tai golfpallot, Blendtecin voimakas blenderi onnistuu tuhoamaan tuotteen mutkitta. Tämä demonstraatio osoittaa katsojalle tehosekoittimen olevan laatua ja pystyvän sekoittamaan hankalimmatkin tuotteet hajoamatta. Tämän YouTube- kanavan ansiosta Blendtecin myynti nousi välittömästi ja asiakkaat luottavat tuotteeseen nähtyään vakuuttavia videoita.

 

Yrityksellä on suuri vastuu olla pilaamatta vaivalla rakennettua sisältömarkkinoinnin yhteisöään. Tärkeää on, että sisältöä tulee tasaisesti ja se on laadukasta. Yritys ei saa ahneuksissaan hätäillä ja yhtäkkiä muuttaakin sisältöään pelkäksi mainokseksi, sillä silloin asiakas tuntee tulleensa petetyksi. Yrityksen pitää ymmärtää sisältömarkkinoinnin perimmäinen tarkoitus ja tiedostaa, että huteja tulee varmasti myös paljon.

 

Lähteet:

https://www.youtube.com/watch?v=dBnpr3pkFlk

https://marketingland.com/is-john-deere-the-original-content-marketer-2-49138

Kommentoi