Tampere
18 Apr, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Sisältömarkkinoinnin maailma



Kirjoittanut: Veeti Suontama - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sisältömarkkinoinnin työkalut
Iida Hakola, Ilona Hiila, Mikko Rummukainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

Tässä esseessä käsittelen aihetta sisältömarkkinointi, ja avaan mitä se on, ja miten sitä toteutetaan. Olen aikaisemmin tehnyt sosiaalisen median markkinointia, oikeastaan tietämättä miten sen teen, ainoastaan seuraamalla mielikuvitustani ja pistänyt sen käytäntöön. Esseen tavoitteena on syventää omaa markkinoinnin osaamistani, sekä pohtia miten olen itse tehnyt markkinointia, ja miten voin hyödyntää sitä tulevissa projekteissani. Luin kirjan Sisältömarkkinoinnin työkalut, joka on kolmen kirjailijan ( Iida Hakola, Ilona Hiila ja Mikko Rummukainen) tekemä opas sisältömarkkinoinnin menestyksekkäästä toteuttamisesta.

 

Omat kokemukseni markkinoinnista

Omat kokemukseni markkinoinnista ovat sosiaalisen median alustojen kanssa. Olin 2021 loppuvuodesta hetken aikaa Lahden Pelicansin jääkiekkojoukkueen markkinoinnin kanssa töissä. Tehtäväni oli luoda Pelicansin maskotille Pekko Pelikaanille sosiaaliseen mediaan alustat ja tuottamaan hahmolle sisältöä. Aluksi lähdimme työstämään Pekkoa trendin pohjalta, eli ensimmäinen tehtävä oli TikTok. Sain aikalailla vapaat kädet siihen minkälaista sisältöä alamme tuottamaan. TikTok oli minulle aikaisemmin jo tuttu, kun olin ladannut sinne omia videoitani jotka olivat keränneet satoja tuhansia näyttökertoja. Ongelmana oli vaan se, että miten saamme tavoitettua oikean kohderyhmäm, joka oli tässä tapauksessa noin 10-18 vuotiaat henkilöt. Ymmärrykseni markkinoinnista oli tuollloin aika pientä, ja ajattelin että pelkästään TikTokin trendejä seuraamalla saamme tartuttua algoritmiin. Ensimmäisillä tanssivideolla saimme kerättyä muutamia tuhansia katsojia. Tämän jälkeen kokeiltiin katsojien kommentteihin reagoimista, jolla halusimme saada katsojia lähemmäksi tätä hahmoa. Kokeilimme myös vedota ihmisten tunteisiin ja teimmekin todella räväköitä postauksia. Pekosta oli saatu lahtelaisen kiekkokannattajan esimerkki, eli raju,kovaääninen, roisi ja hauska. TikTokissa saimmekin nopeasti tuhansia seuraajia ja laajaa näkyvyyttä esimerkiksi iltapäivä lehtien sivuille. Tämä Case oli todella onnistunut, koska se toi lisäarvoa jääkiekko otteluihin, ja osa lapsista tulikin otteluihin vain katsomaan Pekkoa.

Mitä sisältömarkkinointi on?

Sisältömarkkinointi on moderni lähestymistapa markkinointiviestintään, ja asiakkaan valintaan tai mielenkiintoon perustuvaa markkinointiviestintää. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on luoda arvoa sisällön kohderyhmälle, joko neuvojen, opastuksien tai viihdyttämisen kautta. Sisältömarkkinoinnissa oleellisia jakelukanavia ovat digitaaliset alustat eli verkkosivut, hakukoneet ja sosiaalisen median kanavat. Sisältömarkkinoinnilla pyritään luomaan lisäarvoa asiakkaalle ennen kuin mitään myydään. Sisältömarkkinointi ei kuitenkaan ole helppotehtävä, koska se vaatii paljon aikaa, vaivaa ja resursseja. Hyvä sisältömarkkinointi tarvitsee myös todella paljon luovuutta ja siksi se saattaa olla hankalaa.

Sisältömarkkinointi käytännössä

Sisältömarkkinoinnissa, kuten kaikessa muussa strategisessa tekemisessä, ohjaa selkeää liiketoimintaa tukevat tavoitteet, joita mitataan erilaisilla mittareilla. Seuravaaksi kerron kolme erilaista tavoitetta sisältömarkkinoinnille.

  1. Brändimielikuvan kehitys. Tämä tilanne valitaan usein tilanteessa, jossa brändin tunnettavuus on vähäistä ja se halutaan tuoda ihmisten tietoisuuteen.
  2. Myynnin kehittäminen / liidien hankkiminen. Kaiken markkinoinnin tehtävänä on luoda tarpeita ostamiselle. Tässä tapauksessa pyritään olemaan lähellä ostoa olevan asiakaskunnan viimeistä sinettiä sille, että he ostavat tuotteen/palvelun. Esimerkiksi tässä Pekko tapauksessa, yleisölle tarjotaan tuttavallinen ilmapiiri videoiden kautta, jolloin otteluun lähteminen tuntuu entistä helpommalta, koska siellä on tuttu lasten rakastama maskotti.
  3. Netissä asiakaskokemus on kaikki kaikessa. Jos nettisivut lagaavat, mainonta on huonoa, tai palvelupolussa jokin muu asia ei täsmää, tuskin asiakas enää uudestaan samaa palvelua käyttää. Siispä sisällöt, jolla pyritään kehittämään asiakkaan kokemaa laatua on tärkeä tehdä kunnolla ja oikein. Esimerkkinä käytän alekoodin levittämistä some kanavissa. Olen monesti törmännyt siihen, että olen yrittänyt käyttää olemassa olevaa alekoodia, mutta se ei kuitenkaan toimi. Tämä saa mielikuvani brändistä heti huononemaan.

 

 

Sisältötyypit

Moni sisältömarkkinoija hoksahtaa samaan ongelmaan, Sisältöä pitäisi tehdä paljon ja niistä pitäisi nopeasti oppia mikä toimii, ja mikä ei. Ratkaisu tähän pulmaan on selkeä sisältötyyppi. Esimerkkinä käytän jälleen Pekko Pelikaania. Teimme jatkuvasti erilaista sisältöä, tanssi videoista reagointi ja opastusvideoihin. Kuitenkin käytössä oli kokoajan samaa sisältöä joka sai katsojan tietämään mitä katsoi. Toki tähän auttoi paljon Pekon asu joka oli hyvin pelicans tyylinen. Kuitenkin kuvasimme lähes jokaisen videon, siten että joko olimme Pelicansin kotihallin Isku Areenan käytävillä, tai Isku Areena oli jossain osassa videota näkyvillä. Sinnehän halusimme katsojan tulevan. Katsomaan ottelua.

 

Pohdintaa

Esseetä kirjoittaessani mietin paljon, mitä voin tuoda tästä käytäntöön, tai miten jatkossa hyödynnän oppimaani tiimissämme. Mietin pitkään, sitä onko minulla mitään vahvuuksia markkinointiin. Päädyin lopputulokseen että tästä esseestä opin eniten siitä, että minullahan on jo vankka kokemus, ja hieman erilainen kokemus markkinoinnista mitä luultavasti muilla. Käytäntöön tulen viemään mielikuvituksellisen ajattelumallini, enkä pelkää että huonot ideat vedetään alas. Kuitenkin pidin Lahdessa lähes jokaista Pekko Pelikaanille kuvattua tiktok videon ideaa huonoa kunnes huomasin että ne tuovat satoja tuhansia näyttökertoja. Sisältömarkkinoinnista taas opin sen, että on  tärkeää mitata tavoitteita ja määrittää ne. Pekon kanssa sitä ei juuri tehty. Lisäksi opin sen mitä sisältömarkkinointi teoriassa tarkoittaa, kun ennen tästä termistä ollutkaan juuri kuullut.

 

Lähteet

Hakola I, Hiila I, Rummukainen M. 2019. Sisältömarkkinoinnin työkalut. Helsinki: Alma Talent Oy

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close