Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Sisällöntuotanto vai sisältömarkkinointi? Osa 3.



Kirjoittanut: Milana Itäpää - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Johdanto 

Tämä on kolmas ja toistaiseksi viimeinen osa sisällöntuotannosta sisältömarkkinoinnista. Nyt toden teolla paneudutaan siihen, miksi ne kannattavat. Vai kannattaako kumpikaan? Kenties vain toiseen tulisi keskittyä, ottaa opiksi ja viedä käytäntöön? Laitetaan toisin sanoen markkinointiasiat kuntoon, ja selvitetään mikä pullonkaula kannattaa korjata ensin ja mikä vasta hieman myöhemmin kenties. 

1.ja 2. osassa käsittelimme sisällöntuotantoa sekä sisältömarkkinointia yritysnäkökulmasta käytännössä melko laajasti. Suosittelen lukemaan molemmat esseet, mikäli haluat päästä tämän tekstin ytimeen kiinni.

Sisältömarkkinointi ja sisällöntuotanto ovat molemmat termejä, jotka tulevat esille säännöllisesti markkinoinnista ja viestinnästä puhuttaessa. Mitä eroa näillä termeillä on ja onko sillä väliä, onko tuotettu sisältö sisällöntuotantoa vai sisältömarkkinointia? 

Sisällöntuotanto 

Lähes poikkeuksetta, kun pohditaan sivuston huonon näkyvyyden syitä, suurin syy on huono sisältö ja verkkosivujen sisällöntuotanto. Hakukoneoptimointia tarkkaillessa huomaa toistuvasti, että hyvän sisällön merkitystä haun näkyvyyden kannalta ei useinkaan täysin ymmärretä. 

Jollain tasolla yrityksen ovat tietoisia sisällöntuotannon tarpeellisuudesta, mutta samalla ajatellaan, että “eikö riitä, että vain kirjoittaa jotain ja toistaa hakusanaa tekstissä tarpeeksi?”. Valitettavasti ei riitä. 

Sisällöntuotantoa ovat/tavoitteet: 

 ✓ Yrityksen tuottamat kuva-, teksti- ja äänisisällöt 

 Sisällöntuotanto on kaikkea yrityksen kaikissa käyttämissä kanavissa tuottamaa sisältöä. 

 ✓ Tavoitteena on luoda mielenkiintoista sisältöä  

Sisällöntuotannossa on monia tavoitteita tuotetusta sisällöstä ja yrityksestä riippuen. Yleisesti ottaen sisällöntuotannon tavoitteena on kuitenkin luoda kiinnostavaa sisältöä eri kanaville, jotta se pysyy aktiivisena ja ihmisten mielessä. Tuotetun sisällön tavoitteina voi olla esimerkiksi verkkosivujen kävijämäärien lisääminen tai brändin tunnettuus. 

✓ Esimerkiksi uutisblogi yrityksen ajankohtaisista tapahtumista tai Instagram-päivitys liittyen yrityksen uuteen tuotteeseen. 

Sisällöntuotannolla tarkoitetaan siis kaikkea yrityksen tuottamaa sisältöä. Kaikki tietävät, että hyvä sisältö myy – mutta miten teet sen? Miten sisältö johtaa kauppojen syntymiseen? 

Käytännössä sisällöntuotanto on usein kirjoittamista, puhumista tai kuvittamista. Jokainen kokee myös osaavansa tehdä sisältöä – mutta kaikki eivät osaa tehdä markkinointisisältöä, joka tuottaa tuloksia. Sisällöntuotanto vaatii osaamista ja ymmärrystä esimerkiksi siitä, mitkä ovat toimivan videon ominaisuudet tai millaista tekstiä lukija voi lukea alusta loppuun. 

Sisältömarkkinointi 

Jos saisin euron joka kerta, kun kuulen, että yrityksen sosiaalinen media ja nettisivut päivittyvät joskus ja jouluna, olisin tiedettävästi miljardööri. Vanhentunut ja puutteellinen sisältö perustellaan usein sillä, ettei kenelläkään ole aikaa tehdä sitä. Usein kyse on myös rahasta. Ei haluta tuhlata euroja sellaiseen, jonka etuja ei ymmärretä. Sisältömarkkinoinnin aloittaminen on helppoa – yritys voi tehdä sen itse, jos haluaa, joten lähtökohtaisesti se ei vie muuta kuin aikaa. 

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan täsmälleen kohderyhmälle suunnattua sisältöä heidän arvostetuilla teemoillansa – jatkuvasti ja johdonmukaisesti. Sisältömarkkinoinnissa pyritään toteuttamaan kohderyhmää kulloinkin kiinnostavaa sisältöä, kuten vinkkejä, neuvoja, palveluun tai tuotteeseen liittyviä media-artikkeleita, videoleikkeitä jne. 

Sisältömarkkinoinnilla voi viitata esimerkiksi verkkosivujen tekstiin, natiiviartikkeliin, uutiskirjeeseen, videoon, podcastiin tai sosiaalisen median julkaisuun. Olennaista on, että sisältö tuotetaan strategisesti niin, että toiminta on tavoitteellista. Et halua kertoa yritysblogissasi auringonlaskun kauneudesta, vaan jostain, joka tuo sinulle lisää asiakkaita tai myyntiä. Kun sisältömarkkinointia tehdään suunnitelmallisesti, hakukoneoptimointia unohtamatta, yrityksesi kasvaa. 

Sisällöntuotannon tavoitteena on siis luoda laadukasta sisältöä, joka auttaa ennakoimaan asiakkaiden tarpeita ja parantamaan heidän kokemuksiaan. Laadukas sisältö lisää myös verkkosivujen liikennettä ja auttaa saamaan lisää näkyvyyttä hakukoneissa. 

Sisältömarkkinointi on/tavoitteet: 

✓ Strateginen 

 Sisältömarkkinointi on aina strategista. Sisällöntuotanto voi myös olla parhaimmillaan strategista, joten tämä ei aina toimi erottelevana tekijänä. Sisältömarkkinointia ei kuitenkaan ole ilman strategiaa. 

✓ Tarkat tavoitteet ja kohderyhmä  

Kuten nimestä voi päätellä, sisältömarkkinointi on markkinointimenetelmä, joten sen tuloksia mitataan usein tarkemmin kuin sisällöntuotantoa. Tyypillisesti sisältömarkkinoinnin tavoitteet liittyvät myynnin edistämiseen ja olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen. Kohderyhmän määrittäminen on olennaista myös sisältömarkkinoinnin suunnittelussa. Ilman kohderyhmän määrittelemistä tavoitteita ei voida määritellä riittävän tarkasti. 

✓ Tavoitteena on edistää liiketoiminnan tavoitteita 

 Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on edistää liiketoiminnallisia tavoitteita, jotka voivat olla esimerkiksi pitkän aikavälin myynnin kasvu tai asiakaskokemuksen parantaminen. Usein sisältömarkkinoinnin tavoitteena on myös luoda yleisöä yritykselle, mielellään yrityksen omalle alustalle. Suuri ja aktiivinen yleisö on yrityksille kultahippu, sillä tuotettu sisältö ei toimi, jos se ei tavoita niitä. 

✓ Johdonmukainen ja järjestelmällinen  

Sisältömarkkinointi ei toimi, ellei se ole johdonmukaista ja systemaattista. Sisältömarkkinointiin tuotetut sisällöt suunnitellaan huolellisesti ja näkyvät säännöllisesti. 

✓ Asiakkaan näkökulma 

 Sisältömarkkinointiin luotu sisältö ei vastaa kysymykseen “mitä haluamme kertoa?” mutta “mitä asiakkaamme haluaa kuulla?”. Tuotettu sisältö luodaan aina asiakkaan näkökulmasta, tämä etu huomioon ottaen. Tavoitteena on, että asiakas saa jotain hyödyllistä yrityksen tuottamasta sisällöstä sen sijaan, että sisältö olisi vain yrityksen kannalta kiinnostavaa tietoa. 

✓ Esimerkiksi asiakkaan kiinnostuksen kohteet ja tarpeet huomioiva ja säännöllisesti ilmestyvä video- tai artikkelisarja, jonka tavoitteena on tuoda arvoa kuluttajalleen. 

Sisältömarkkinointi on arvokasta ja merkityksellistä sisältöä. Esimerkiksi blogikirjoitus, joka auttaa ratkaisemaan ongelman, on arvokas asiakkaalle. Video, joka liikkuu suuntaan tai toiseen, on relevantti jne. 

Sisältöä myydään kaikkialla. Kaikki, mitä voit lukea ja nähdä verkossa, painettuna ja televisiossa, on sisältöä, jonka odotetaan myyvän; verkkosivujen tekstit, blogit, videot, podcastit, kuvat, testit ja kyselyt. 

Sisällöntuotannon hyödyt: 

Sisällöntuotannon merkitys on noussut pandemian myötä entisestään. Se pakottaa myös paikkaperusteisia yrityksiä verkkoon, kun yritykset kamppailevat selviytyäkseen muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Laadukas ja ajantasainen sisältö tekee yrityksestä kiinnostavamman, näkyvämmän ja luotettavamman. Hyödylliset tekstit ja tuoreet näkökulmat kiehtovat lukijaa ja saavat sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat sitoutumaan yritykseesi. Parhaimmillaan lukija jakaa sisällön verkkoonsa digitaalisesti tai kertomalla siitä läheisille ystävilleen. Yrityksesi hyötyy laadukkaasta sisällöntuotannosta monin tavoin. Esimerkkejä niistä ovat: 

  • Kohdeyleisösi huomion saaminen 
  • Orgaanisen näkyvyyden lisääminen 
  • Kohderyhmän ja yrityksesi välisen luottamussuhteen vahvistaminen 
  • Yrityksesi tunnettuuden lisääminen 
  • Ohjaa potentiaalisia asiakkaita eteenpäin ostopolulla kohti konversion luomista 

Internet on täynnä mahdollisuuksia ja kilpailu on kovaa. Yrityksen näkyvyyden parantamiseksi on etsittävä entistä tehokkaampia keinoja. Oman tyylin luominen ja näkyvyyden lisääminen etenkin uusien yritysten siirtyessä verkkoon vie aikaa ja vaatii monenlaista osaamista. 

Kuluttajat etsivät myös suosituksia ja vertaisarviointeja, ja siksi on tärkeää pohtia, miten yritys näkyy sosiaalisessa mediassa ja miten asiakkaat kertovat kokemuksistaan. Avoimuus, keskustelun herättäminen ja arvioiden julkaiseminen myös omissa kanavissa luo luottamusta. Tykkääminen, jakaminen ja keskustelu lisää näkyvyyttä. 

Sisällöntuotanto on tärkeä osa uusien asiakkaiden hankkimista, olemassa olevien asiakkaiden säilyttämistä ja myös lisämyyntiä vanhoille asiakkaille. Laadukas sisältö voi auttaa sinua ja yritystäsi erottumaan kilpailijoista positiivisella tavalla sekä näkymään potentiaalisten asiakkaiden silmissä alan asiantuntijana. 

Sisällöntuotanto lisää yrityksesi tunnettuutta ja tuo uusia asiakkaita yritykseesi. Monilla potentiaalisilla asiakkaillasi on ongelma, johon he tarvitsevat ratkaisun. Hakukoneen avulla asiakaskuntasi voi löytää verkkosivustoltasi hakukoneoptimoidun artikkelin, jonka kautta he päätyvät asiakkaaksi. 

Sisällöntuotanto auttaa yritystäsi rakentamaan parempaa brändiä ja luo positiivisen kuvan yrityksestäsi. Samalla se auttaa yrityksesi asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita saamaan tietoa yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista. 

Sisällöntuotannon tärkeimmät edut: 

  • Lisää asiakkaita yrityksellesi 
  • Parantaa yrityksen tunnettuutta 
  • Yrityksesi verkkosivusto nousee kilpailijoiden yläpuolelle hakukoneissa 
  • Hyvä tapa jakaa tuote- tai palvelutietoja 
  • Tukee muuta sosiaalisen median markkinointia 

Sisältömarkkinoinnin hyödyt: 

Sisällön tarkoitus on ohjata kävijöitä verkkosivustollesi. Kun julkaiset sisältöäsi verkkosivustollasi, julkaise se myös sosiaalisen median kanavillasi ja ohjaa sivuillesi lukemaan lisää. Kun optimoit sisällön, ne löytyvät myös hakukoneista ja ohjaavat vierailijat nettisivullesi tutustumaan yritykseesi. Hyvää sisältöä voivat jakaa myös muut ihmiset kuin yrityksesi työntekijät, mikä lisää näkyvyyttäsi verkossa. Seurantatyökalujen avulla voit löytää kohderyhmääsi kiinnostavia sisältöaiheita ja oppia, mitkä ovat parhaat kanavat tavoittaa kohderyhmäsi. 

Sisältö auttaa rakentamaan yrityskuvaa – Kun tarjoat mielenkiintoista sisältöä asiakkaillesi, rakennat oman brändisi. Mitä vahvempi brändi, sitä paremmat edellytykset ovat myös myyntityölle: brändikuva tukee myynnin onnistumista. 

Auttamalla asiakasta sisältömarkkinoinnin keinoin, rakennat luottamusta – Ihmiset ovat onnellisia, kun voit auttaa heitä ratkaisemaan ongelman, joka heillä on sillä hetkellä. Kun sisältösi kohdistuu asiakkaan ongelmaan ja auttaa ratkaisemaan sen, luottamuksen avaimet ovat laajentuneet. On paljon todennäköisempää, että asiakas ottaa sinuun yhteyttä, kun olet jo voinut auttaa häntä asiakasmatkan alussa. 

Ihmiset ovat immuuneja perinteiselle markkinoinnille – Maailmassa, joka on täynnä houkuttelevampaa sisältöä, on vaikea saada huomiota perinteisellä tuotteen myyntiin keskittyvällä markkinoinnilla. Tutkimusten mukaan suuri joukko ihmisiä osaa jättää nämä mainokset huomioimatta. Ponnahdusikkunat, liikkuvat kuvat, kiinnostavat otsikot ja vaikuttavat kuvat vilkkuvat näytöillä. Digitaalinen kohina on voimakasta ja huomiosta käydään kovaa kilpailua. 

Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä – Muista, että sisältömarkkinointi tuottaa tulosta, kun sitä tehdään määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti. Nopeita voittoja ei kannata odottaa. Sisältö on kuitenkin verkossa koko ajan houkuttelemalla potentiaalisia asiakkaita sivustollesi, ja se työskentelee puolestasi 24/7.  

Sisältömarkkinointi perustuu siis tuotteeseesi tai palveluusi liittyviin aiheisiin, joista asiakas voi aidosti etsiä tietoa. Esimerkiksi erilaiset oppaat ovat suosittuja aiheita. Kiinteistönvälittäjä voi tarjota oppaita ostajalle, myyjälle tai esimerkiksi muuttajalle. Kauneudenhoitoalan yrittäjä voi tarjota oppaita esimerkiksi eri ihotyyppien hoitoon. 

Sisältömarkkinointi on tapa tehdä markkinointia ja mainonta on tapa levittää tehtyä sisältöä. Sisältömarkkinoinnin vahvuus piilee siinä, että kun sisältö on tarpeeksi mielenkiintoista, vetää se ihmisiä puoleensa itsestään. Potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat yrityksen luokse itse, ilman tunkemista ja pakottamista. 

Mielenkiintoinen sisältö herättää kiinnostusta ja tuo lisää liikennettä sivuillesi. Sisällöllä on täten suuri merkitys kaikessa julkaisemassasi, olipa kyseessä blogipostaus, uutiskirje, sosiaalisen median julkaisut, aikakauslehtien tarinat, raportit, artikkelit, infografiikka, kirjat, esitteet ja mainokset, podcastit tai webinaarit sekä kuvat ja videot. Tarkoituksena on saada asiakas kiinnostumaan yrityksestäsi. 

Huomionarvoinen sisältö vetoaa lukijaan ja jää mieleen, herättää keskustelua ja saa varmasti reaktioita myös sosiaalisessa mediassa. Kuluttaja etsii vastausta ongelmaan, ja se, miten sisältö vastaa tähän ongelmaan, vaikuttaa siihen, tuleeko hän asiakkaaksi vai siirtyykö hän etsimään vastausta muualta. Vaikuttava sisältö voi tavoittaa myös ne ihmiset, joilla ei vielä ole tarvetta yrityksesi tuotteille ja palveluille, mutta kun tarvetta ilmenee, he muistavat yrityksesi ja etsivät kotisivujasi. 

Hieno ja hyödyllinen asia sisältömarkkinoinnissa on myös se, että voit käyttää tietyn somejulkaisun sisältöä myös muihin markkinointitarkoituksiin; Voit esimerkiksi jakaa tätä tiettyä julkaisua sellaisenaan esim. Facebook, Twitteriin tai Instagramiin, jota puolestaan kohdeyleisö voi jakaa sosiaalisessa mediassa. 

Tässä vielä sisältömarkkinoinnin hyödyt listattuna: 

  • Mielikuviin vaikuttaminen ja houkuttelevuus esimerkiksi potentiaalisten uusien työntekijöiden suhteen 
  • Parempi löytyvyys paremmin Google-hauista 
  • Tuotteet ja palvelut menevät kaupaksi 
  • Näkyvyys paranee, joukosta erottuminen 
  • Uusien seuraajien tavoittaminen ja vanhojen sitouttaminen 
  • Blogitekstit voidaan helposti kopioida muuhun sosiaaliseen mediaan ja eri kanaviin 
  • Tarinat lisäävät näkyvyyttä mediassa 
  • Suurempi myynti ja lisää kontakteja 
  • Brändi kasvaa 
  • Hyvä sisältö huomataan, se herättää tunteita 
  • Sisältömarkkinoinnin avulla saa liikennettä verkkosivustolle 

Kumpi valita, sisällöntuotanto vai sisältömarkkinointi? 

Yritykselle on tärkeää toteuttaa nämä molemmat, sisällöntuotanto saa asiakkaan kiinnostumaan yrityksestä ja sisältömarkkinointi lämmittää ostopäätöstä. 

Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi ovat siis molemmat kyllä hyödyllisiä työkaluja yrityksille riippuen siitä, mitä tavoitteita ne haluavat saavuttaa. On kuitenkin hyvä miettiä, valitaanko sisällöntuotanto vai sisältömarkkinointi. 

Sisällöntuotanto on laaja käsite ja jokainen yritys tekee sitä jossain muodossa. Sisällöntuotannosta ei kuitenkaan ole hyötyä, jos sisältöä luodaan vain siksi, että “se on tarkoitus tehdä” ilman määriteltyjä tavoitteita. Hyödyllistä sisällöntuotantoa voivat olla esimerkiksi ajankohtaiset tiedotteet, jotka on suunnattu henkilökunnalle, jolla ei ole markkinointitavoitetta. 

Sisältömarkkinointi vaatii strategisempaa lähestymistapaa sisällön suunnitteluun kuin sisällöntuotantoon. Sisältömarkkinoilla saavutettavat tavoitteet ovat kuitenkin yrityksille välttämättömiä, sillä sisältömarkkinoinnilla saavutetaan esimerkiksi asiakkaiden luottamus ja uskollisuus, uusia asiakkaita sekä parempi ymmärrys oman asiakaskuntasi tarpeista. Muihin markkinointimenetelmiin verrattuna sisältömarkkinoinnilla voidaan kohdistaa suurempi joukko ihmisiä, jotka eivät vielä ole kiinnostuneita yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista. Tästä suuremmasta massasta voi kuitenkin tulla yrityksen asiakkaita pitkällä aikavälillä. 

Lopetus 

Lyhyesti ja ytimekkäästi on varmasti selvää, että niin sisällöntuotanto kuin sisältömarkkinointi kannattaa enemmän tai vähemmän. Suosittelen lämpimästi kaiken faktatiedon siivittämänä tutustumaan lisää sisällöntuotantoon ja sisältömarkkinointiin sekä hyödyntämään näitä etuja yritystoiminnassa. Et voi hävitä mitään. Suurempi menetys on, jos sivuutat nämä liiketoiminnan kasvattamisen ja yrityksen tunnettavuuden sekä menestymisen lisäämisen keinot laput silmillä. 

Lähteet: 

Pirskesuunnittelu. Sisällöntuotanto – kaikki mitä haluat tietää. Salla. Blogi. 10.2.2022. Viitattu 7.12.2022. 

https://pirskesuunnittelu.com/sisallontuotanto-kaikki-mita-haluat-tietaa/  

Asiantuntijamedia. Sisältömarkkinoinnin ABC: Sisällöntuotantoa vai sisältömarkkinointia. Verkkosivu. 11.4.2022. Viitattu 7.12.2022. 

https://asiantuntijamedia.fi/sisaltomarkkinoinnin-abc-sisallontuotantoa-vai-sisaltomarkkinointia/  

Mainostoimisto. Sisältömarkkinointi on hypessä, mutta miten se myy? Miten sisällöntuotanto onnistuu? Verkkosivu. Viitattu 7.12.2022.  

https://mainostoimisto4d.fi/mainonnan-suunnittelu/miten-sisalto-onnistuu/  

Ikonify. Sisällöntuotanto ja sen hyödyt yrityksellesi. Artikkeli. Viitattu 7.12.2022. 

https://ikonify.fi/sisallontuotanto-ja-sen-hyodyt-yrityksellesi/  

Ketterä. Miksi sisältömarkkinointi kannattaa? Verkkosivu. 23.4.2022. Viitattu 7.12.2022. 

https://www.kettera.fi/miksi-sisaltomarkkinointi-kannattaa/  

Mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on? Jenna Lehtonen. Blogi. 10.11.2021. Viitattu 7.12.2022. 

https://jennalehtonen.com/mita-hyotya-sisaltomarkkinoinnista-on/  

Raakamedia. Miksi sisällöntuotantoon kannattaa panostaa? Verkkosivu. 8.11.2021. Viitattu 7.12.2022. 

https://raakamedia.fi/miksi-sisallontuotantoon-kannattaa-panostaa/  

Folcan. Sisällöntuotanto. Verkkosivu. Viitattu 7.12.2022. 

https://folcan.fi/sisallontuotanto/  

Suomen digimarkkinointi Oy. Miksi verkkosivujen sisällöntuotanto on niin tärkeää? Verkkosivu. Viitattu 7.12.2022. 

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/sisallontuotanto-verkkosivuille  

Kommentoi