Tampere
07 Jul, Tuesday
14° C

Proakatemian esseepankki

Sieniboxi – Asiakasprofilointia



Kirjoittanut: Katja Rämö - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Liiketoiminnan tehostamisen kannalta on välttämätöntä tuntea markkina ja asiakkaat. Jos et tiedä, kuka asiakas on esimerkiksi mahdotonta kohdentaa markkinointia oikeaan suuntaan. Markkinointiin käytettävät eurot valuvat hukkaan, jos tavoiteltava kohderyhmä on väärä.

Asiakasprofiilin avulla voidaan tehdä parempia liiketoimintasuunnitelmia sekä tehostaa viestintää ja markkinointia.  Asiakasprofiili antaa ”kasvot” kohderyhmälle, jolloin asiakkaisiin on helpompi samaistua. Samalla asiakasymmärrys paranee. Lisäksi ongelmanratkaisu usein helpottuu, kun kohderyhmää on edustamassa kuviteltu henkilö.

Asiakasprofiili luodaan aina datan perusteella, joka kerätään kohderyhmästä ja sen käyttäytymisestä. Perinteisesti data on kerätty haastattelututkimuksilla, mutta nykyään tiedonkeruu tapahtuu entistä useammin erilaisten web-lomakkeiden avulla.

Myös verkkosivuanalytiikka antaa valmista ja luotettavaa dataa kohderyhmästä. Sieniboxin verkkokaupassa on WooCommerceen asennettu lisäosa analytiikkaa varten. Se kertoo tarkasti sivuvierailuista ja käyttäytymisestä. Myös joitakin perustietoja mahdollisesta asiakkaasta on saatavilla, kuten ikä ja sukupuoli. Google Analytics kerää tietoa kuluttajista heidän verkkokäyttäytymisensä perusteella.

 

Yksityisasiakasprofiili:

Keskituloinen nainen, 35-60 v. Asunpaikka Etelä-Suomi. Kiinnostus puutarhanhoitoon ja hyötykasvien viljelyyn, sekä omavaraistalouteen. Sienestää ja pitää ruoanlaitosta.

 

Yritysasiakasprofiili 1:

Ravintola-alan yritys, ns. slow food-ravintolat. Ruokatuotteessa raaka-aineiden laatu ja alkuperä merkittävässä osassa yrityksen brändiä. Haluaa tuotteesta tuplahyödyn; koristeena nähtävillä asiakkaille, alustan sienisadon käyttäminen ruoanvalmistuksessa.

 

Yritysasiakasprofiili 2:

Keskisuuri tai suuri teollisuusalan yritys, joka palkitsee yrityskumppaneitaan ja työntekijöitään. Ostaa ison määrän kerralla yrityslahjoina, erityisesti ennen joulua.

 

Yritysasiakkaat ovat helpointa ja tehokkainta tavoittaa verkostoitumisen kautta, mutta myös suoramyyntiä yrityksiin esim. puhelimitse sesonkiaikana.

Yksityisasiakkaat voidaan tavoittaa helpoiten kohdistamalla markkinointia sosiaalisessa mediassa haluttuun kohderyhmään.

Näiden profilointien avulla markkinointien kohdentaminen helpottuu huomattavasti. Yritysasiakkaat ovat kohtalaisen uusi kohderyhmä Sieniboxille, joten heidän tavoittamiseensa paras kanava on vielä toistaiseksi hukassa.

 

Lähteet:

Tulos. n.d. Asiakasymmärrys. Blogiteksti. Luettu: 31.5.2020

https://www.tulos.fi/palvelut/asiakaskokemus/asiakasymmarrys/

Kanava.to-mainostoimisto. n.d. Asiakasprofilointi. Blogiteksti. Luettu: 31.5.2020

https://kanava.to/asiakasprofiili/

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close