Tampere
04 Aug, Wednesday
13° C

Proakatemian esseepankki

Sau-ma myyntipäiville



Kirjoittanut: Miko Anttila - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

SAU-MA MYYNTIPÄIVILLE!

 

Sau-ma Outfitters on Saawa Osk:in kestävä vaatebrändi. Sen vetäjinä toimii allekirjoittanut, Nikke, Sanni ja Rosa. Myyntipäiville valitaan tuotteet valintaprosessilla, johon kuuluu kaksi vaihetta. Ensimmäinen vaihe sisälsi idean kasaaminen esitykseksi, joka lähetetään tuomareiden arvioitavaksi. Esitysten perusteella tuomarit valitsevat muutaman idean, jotka pääsevät finaaliin. Finaali vaiheessa idea pitchattiin tuomaristolle Proakatemian stagella.

 

Mikä on Sau-ma? Sauma myy kestävää muotia suomalaisten lasten taiteella. Nikke, idean isä, sai pari vuotta sitten ystävänsä lapselta piirrustuksen, joka oli niin hieno, että se oli pakko päästä jakamaan muillekkin. Siitä lähtien tarra piirrustuksesta on kulkenut Niken kitarassa ympäri Suomea. Vaateala on kilpailtu ala, mutta kestävän kehityksen nostaessa jatkuvasti päätään korkeammalle, on siellä uusille tekijöille tilaa. Lasten taidetta ja muotia ei ole vielä yhdistetty, ainakaan Suomessa.

 

Sau-ma on starttaamassa tarinaansa näillä näppäimillä, ja myyntipäiville sen saaminen olisi kova juttu. Pääosin verkkokaupan kautta myytävät vaatteet tarvitsevat näkyvyyttä myynnin takaamiseksi. Myyntipäivillä näkyvyyden mahdollisuus on iso.

 

Myyntipäivien valintaprosessin ensimmäiseen osaan valmistautuminen alkoi noin kolme viikkoa sitten. Esityksessä halusimme tuoda esiin, Sau-man mielettömän tarinan, potentiaalin ja arvot, joiden ohjaamana Sau-ma voi toimia uuden yrittäjyyden esikuvana. Sau-man arvoja ovat vastuullisuus, läpinäkyvyys, lapsenmielisyys ja ennakkoluulottomuus. Kaikesta tästä kokosimme esityksen, joka on mukava lukea, josta käy ilmi innostuksemme ja joka on visuaalisesti vangitseva. Jäimme jännittämään porukalla vastausta jatkoon pääsemisestä.

 

Vastaus tuli lopulta ja Sau-ma pääsi jatkoon! Tämä konkretisoi ajatuksen siitä potentiaalista, mikä myyntipäiville pääsemisellä on. Alkoi pitchauksen työstäminen.

 

Pitchauksessa tärkeää on tunteen välittäminen. Se, että kuulijalle välittyy tunne siitä, että tuotteessa ja ryhmässä on sitä voimaa millä päästään pitkälle. Kolmen minuutin myyntipuheeseen on vaikeaa saada tuotua kaikkea esille. Tunteen lisäksi numeroiden tulee täsmätä.

 

Kokoonnuimme keskiviikkona, kaksi päivää enne pitchauksen ajankohtaa Sannille. Aloitimme siitä, että laskimme kaikki tulot ja kulut auki ja suunnittelimme myyntipäivät valmiiksi. Paljonko paita maksaa? Annammeko alennusta? Kenelle myymme? Logistiikka? Tavoitteet? Näiden kysymysten äärellä ajatuksemme pyörivät. Muutaman tunnin aikana saimme kaiken ennakkotyön avustamana suunniteltua myyntipäiville kaiken valmiiksi. Kaikesta tästä pitää enään rakentaa tunteisiin vetoava pitchaus.

 

Pitchaus-pajassa muutama viikko taaksepäin, kävimme läpi pitchauksen rakennetta. Alun pitää olla vahva, keskellä kerrotaan tietoa ja vahva lopetus. Tämän rungon ympärille lähdimme rakentamaan puhetta. Puhe saatiin viilauksia vaille valmiiksi keskiviikko iltana. Sitten ei kun esiintymään.

 

Perjantai saapui nopeasti ja jännitys kasvoi. Kalenterini, niin kuin muillakin Sau-malaisillakin, oli onneksi pullollaan tekemistä perjantai aamulle, joten ei liikaa keritty jännittämään. Esiintymisvuoromme oli 12:35. Noin puolituntia ennen esitystä keräännyimme porukalla akatemialle ja kävimme suunnitelman vielä läpi. Nikke ja Sanni vetää pitchauksen ja kutsuu sen jälkeen mut ja Rosan lavalle. Ennen kyselyitä annamme tuomareille esitteet luettaviksi ja paidan hypisteltäväksi. Viimeiset valmistautumiset kysymyksiin ja ei muuta kun lavalle.

 

Niken ja Sannin esiintymistä oli hienoa katsoa. Usko omaan tuotteeseen paistoi esiintyjistä. Puhe meni kuin silmän räpäyksessä ja tuulettelin innoissaan stagen perällä. Kaikki meni suunnitelmien mukaisesti. Kysymykset olivat toinen toistaan haastavempia, mutta harjoittelun ja perehtymisen tulos näkyi vastauksissa. Pitchauksien jälkeen tuomaristo vetäytyi valitsemaan voittajia ja kilpailijat poistuivat jännittämään tuloksia.

 

Kilpailun voittajat julkistettiin zoomissa tunnin kuluttua viimeisestä esityksestä. Sau-ma ei päässyt myyntipäiville. Pettymys.

 

Alku järkytys siitä, ettei Sau-maa valittu tuotteeksi myyntipäiville oli iso. Jäätiin tällä kertaa nuolemaan näppejä, mutta sellaista se elämä on. Jo muutaman tunnin kuluttua voittajien julkistamisesta usko siitä, että tämä saattoi olla Sau-mallekin hyvä päätös, palautui. Sau-ma on kestävä vaatebrändi, joka vaatii tarkkaa suunnittelua ja toteutusta. Brändin ja tarinan hallitseminen jää nyt Sau-malaisten käteen ja voimme keskittyä myymään vaatteitamme jo aikaisemmin valitsemallamme tavalla.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close