Tampere
17 Jan, Sunday
-8° C

Proakatemian esseepankki

Sanojen voima



Kirjoittanut: Johannes Mäkinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sanojen supervoima
Martti Vaalahti
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tiedätkö, mikä on maailman voimakkain ase? Sen avulla me pystymme vaikuttamaan kehen tahansa, ajasta ja paikasta riippumatta. Se on meidän sanamme ja oma kielemme. Martti Vaalahti toteaakin kirjassaan ytimekkäästi: ”Kunnioita sanojasi, ja kädessäsi on koko maailma.” Mitä siis hyödyt siitä, että valitset sanasi oikein? Ensinnäkin sanojen voima herättää tunteita. Tunteiden herättäminen on vaikuttamista, ja vaikuttaminen taas on yksinkertaisesti valtaa. Siksi juuri tunneside on arvokkainta pääomaa tässä maailmassa. On varmaan sanomattakin selvää, että tämä kaikki on heijastettavissa markkinointiin. Markkinoidessamme pyrimme vetoamaan ihmisten tunteisiin, koska ihmiset eivät osta pelkästä ostamisen riemusta, ostopäätökseen vaikuttaa myös tunne. Mitä paremmin onnistumme luomaan hänelle vahvan mielikuvan tuotteesta sekä sen hyödyistä ja eduista, sitä todennäköisemmin hän ostaa tuotteen. Myynti ja markkinointi ei ole rakettitiedettä. Se on oikeiden sanojen laittamista oikeaan järjestykseen.

Pienet sanat voivat saada aikaan suuria asioita. On aivan eri asia käyttää sanoja ”älä kaadu” kuin esimerkiksi ”pysy pystyssä”. Molemmat viestivät samaa asiaa, mutta muodostavat erilaisen mielikuvan. Kumman ajattelet johtavan positiiviseen lopputulokseen? Nykyaikana markkinointi tapahtuu isolla kaavalla sosiaalisessa mediassa. Altistumme päivittäin valtavalle määrälle tietoa. Ajattelen, että sanojen ja sanavalintojen merkitys korostuu entisestään siellä, missä informaatio pursuaa yli äyräiden. Mainokset ohitetaan sekunneissa ja ensimmäiset kaksi sanaa saattavat ratkaista tulevan asiakkuuden. Harhaanjohtavalla markkinoinnilla voi puolestaan olla tuhoisia seurauksia.

Mikään tässä maailmassa ei tuhoa enempää lupauksia kuin jatkuva vaatiminen. Olemme kaikki varmasti kohdanneet myyjiä, asiantuntijoita ja johtajia, jotka osaavat vain ottaa. He puhuvat yrityksestään, erinomaisuudestaan, tuotteistaan, itsestään ja oikeastaan kaikesta muusta paitsi siitä, miksi muiden ylipäätään edes kannattaisi kuunnella heitä. He jatkavat ottamista kumppaneiltaan ja alihankkijoiltaan, kunnes kaikki on lypsetty viimeistä tippaa myöten kuiviin. Millaista kuvaa sinä haluat antaa omasta toiminnastasi ja yrityksestäsi? Mitä sinä haluat kahvipöydässä puhuttavan lähdettyäsi? Jokainen sosiaalinen tilanne on sinulle mahdollisuus markkinoida. Pystyt vaikuttamaan ihmisiin puheillasi ja olemuksellasi. Me kaikki varmasti voimme allekirjoittaa sen, että kauppaa on helpompi tehdä myyjän kanssa, jonka itse tunnet ja johon luotat.

Meidän täytyy siis kehittyä ottajista antajiksi ja puhujista kuuntelijoiksi. Markkinointi ei voi olla tehokasta jos emme tiedä, mikä kohderyhmäämme puree. Jos vain myymme ja otamme rahat pois, emme pysty luomaan pitkäkestoisesti kannattavaa liiketoimintaa. Meidän tulee kuunnella ja antaa, jotta pääsisimme maksimaalisiin tuloksiin. Näiden kahden välillä mielikuvat ja sanojen voima ovat keskeisimpiä tekijöitä.

”Kukaan ei välitä siitä, paljonko tiedät, ennen kuin he tietävät paljonko välität ” -Theodore Roosevelt.

Minusta tuntuu että Proakatemiassa peräänkuulutetaan yritystoiminnan merkityksellisyyttä. Projekteja suunnitellessa aloitetaan kuuluisasta ”Why?”kysymyksestä. Liiketoiminnan toteuttaminen on huomattavasti helpompaa ja selkeämpää, kun tiedämme omat arvomme ja päämäärämme. Markkinoinnin kurssilla aloitimme ryhmäni kanssa luomalla projektillemme arvot, mission, vision ja tavoitteet. Näin pystymme yksinkertaisesti kiteyttämään kaikkeen markkinointimateriaaliimme yrityksemme idean sekä ytimen. Jos sinulla on todella iso intohimo, joka saa sinut syttymään yhä uudelleen ja uudelleen, perusta projekti sen aihe alueen ympärille, koska tällöin sisäinen palosi näkyy ja kuuluu sinusta kauas.

Sanoissa on suuri voima. Pystymme karkottamaan asiakkaamme muutamalla väärällä sanalla. Elämä on markkinointia. Markkinoit jatkuvasti omilla teoillasi, sanoillasi ja olemuksellasi itseäsi ja vaikutat näin ympäristöösi ja ihmisten suhtautumiseen sinua kohtaan. Empatiakykyä tullaan vaatimaan yhä enemmän tulevaisuudessa ja oikeilla sanoilla pystyt muuttamaan vaikka koko maailmaa. Ole rohkea. Välitä aidosti. Tee työstäsi merkityksellistä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close