Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Sanojen supervoima



Kirjoittanut: Eetu Patronen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sanojen supervoima
Martti Vaalahti
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Eetu Patronen

 

  Vaikuttaja on hyvä johtaja

 

”Lakkaa kysymästä onko hän se oikea. Kysymys, oletko sinä se oikea?” – Martti Vaalahti

Kirjoitan tämän esseen kirjasta Sanojemme supervoima, jonka Martti Vaalahti on kirjoittanut. Kirjassa käsitellään useasta erinäkökulmasta sitä, miten suuri ero sanoilla on kertojan ja kuulijan näkökulmasta. Esseessäni pureudun aiheeseen näkökulmasta, miksi kannattaisi olla positiivinen vaikuttaja? Toisin sanoen miten puhumalla luot itsellesi vaikuttavuutta. Tuon omaa pohdintaani kirjan herättämistä aiheista ja yritän löytää näkökulmia, jotka voin itse viedä käytäntöön.

Aloitan kertomalla siitä, miksi vaikuttaja on hyvä johtaja ja mistä vaikuttajan tunnistaa. Vaikuttajalle elinehto on se, että hän ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu. Hän tiedostaa mitä hän tekee ja ketä hänen ympärillään on. Vaikuttaja vaikuttaa kuulian ajatuksiin ja siirtää sen näin yhteiseen hyvään. Jotta vaikuttaja voi olla vakuuttava, hänen täytyy luottaa itseensä ja siihen mitä tekee. Jotta voit vaikuttaa muihin, sinun on opittava vaikuttamaan itseesi. Itsevarmuus ei tarkoita sitä, että et välitä tai peität omat heikkoutesi tai haavoittuvaisuutesi. Päinvastoin. Se tarkoittaa sitä, että tiedostat heikkoutesi ja osaat oikealla tavalla tuoda esiin oman haavoittuvuutesi. Tällä tavoin sinusta tulee samaistuttavampi ja pystyt vaikuttamaan kuulijoihisi. Lähes kaikessa on kyse siitä, kuinka valitset sanasi ja miten sen tuot itsestäsi ulos. Muista se, että kaikella mitä sinä sanot, on kaksi puolta: negatiivinen ja positiivinen. Hyvä vaikuttaja saa ympärillä olevat kokemaan ensimmäistä näistä. Kun vaikuttaja viljelee ympärilleen tarinoillaan ja tekemisillään positiivista energiaa, se leviää ihmisistä toisiin. Tällä tavoin, vaikutusvalta ja uskottavuus kasvaa entisestään.

Vaikuttajalle on olennaista, että hän osaa sulkea korvat ja keskittyä olennaiseen. Tämä ei tarkoita sitä, että hänen ei pitäisi kuunnella mitä hänelle sanotaan, koska silloin suljet itseltäsi mahdollisuuden oppia. Kirjan luettua havahduin kuulemisen jaloon taitoon. Jokaiselta ihmiseltä voit oppia häntä kuuntelemalla. Vaikuttaja kuitenkin osaa kanavoida kuulemansa ja poimia sieltä asioita, jotka vaikuttavat hänen tunteisiinsa positiivisesti. Positiiviset asiat taas hän voi lisätä omaan tarinaansa ja tällä tavoin hän saa vaikutettua tuleviin kuulijoihinsa. Kun puhun positiivisista asioista en tarkoita sitä, että vaikuttaja ei ota mitään vakavasti tai että hänen roolinsa on vain hauskuuttaa kuulijoitaan. Vaikuttaja osaa myös vakavampien asioiden kohdatessa antaa rakentavaa palautetta ja tajuaa, että vaikka nyt olisi vaikeaa nousee aurinko huomennakin. Jos positiivista sanottavaa ei yksinkertaisesti ole, on parempi olla hiljaa ja miettiä, kuinka tilanne ratkaistaan. Vaikuttaja ei koskaan johda pelolla tai syyllisty syyttelyyn, vaan hänen tavoitteensa on kannustaa ja löytää huonostakin tilanteesta ulospääsy. Tarkoituksena ei ole siivota ongelmia nurkkaan, vaan tarttua niihin. Olennaista on kuitenkin se, ettei tilanteesta etsitä syyllistä, vaan ongelmaan ratkaisua. Yleisestikin viisas ottaa vastuun ongelmistaan, ei onnistumisistaan. Jos kuulija on hetkellisesti kadottanut punaisenlangan ja on vaipumassa epätoivoon, on vaikuttajan rooli muistuttaa siitä, että negatiivisetkin asiat voi kääntää positiivisiksi. Vaikuttaja tietää, että pienetkin sanat voi saada aikaan suuria vaikutuksia. Esimerkkinä vaikuttajan ei koskaan sano ”epäonnistuit taas”, sillä nämä sanat vievät häneltä vaikutusvaltaa, koska kuulija ei näiden sanojen jälkeen enää halua seurata vaikuttajaa. Näiden sanojen sijaan vaikuttaja valitsee sanansa ”opit jälleen uutta” ja tilanteeseen voidaan etsiä ratkaisu. Näin vaikuttaja ei osoita sormella epäonnistunutta, vaan tarjoaa ratkaisua. Tämä saa kuulijan luottamaan entistä enemmän vaikuttajaan ja usko yhteiseen tekemiseen motivoi onnistumaan jatkossa paremmin.

Kun hallitset sanasi, silloin hallitset myös tilannetta. Usein johtoasemassa työskentelevä kokee suuria paineita, joka voi taas aiheuttaa sen, että tulee valittua sanansa väärin. On elintärkeää tiedostaa, milloin sanansa on valinnut väärin, jotta tilanteen voi korjata. Korjaamatta jättäminen syö vaikutusvaltaa ja oravanpyörä negatiivisesta näkökulmasta on valmis. Jos haluaa pitää tilanteen hallinnassa, on osattava säilyttää ennen kaikkea oma hallinnoinnin tunne. Kun osaat hallita itseäsi, voit myös vaikuttaa puheillasi kuulijoihin tiukan tilanteen tullen. Muista, että jokainen tekee virheitä ja suurimmat ongelmat harvoin johtuvat virheistä. Ongelmat syntyvät siitä, kun menetät hallinnan niihin. Kun kohtaat johtajana ongelmia, sinun on pysyttävänä tyynenä. Tee siitä itsellesi supervoima, sillä kun opit toimimaan näin ongelmatilanteissa kuulijoiden usko sinuun kasvaa entisestään.  ”Kaikkea ei tarvitse kertoa, mutta se mikä sanotaan, on oltava totta” – Martti Vaalahti

Niin kauan, kun et usko itseesi on sinun mahdotonta menestyä ja vaikuttaa. Jos sinä et usko itseesi, niin miksi kukaan muukaan uskoisi? Jotta pääset eroon huonosta itseluottamuksesta, ota asioista selvää ja valmistaudu tulevaan. Ei kuitenkaan riitä, että tiedät asioista kaiken, koska sillä on valtava merkitys, kuinka asiat tuot esille. Mikään ei tee huonompaa vaikutusta kuin epävarma vastaus. Vastauksessa olennaista on sen rehellisyys ja ytimekkyys. Turha jaarittelu tai epäselvät vastaukset saa kuulijan tuntemaan epävarmuutta, vaikka asiasi olisikin painavaa faktaa. On kuitenkin selvää, että varsinkin uransa alkutaipaleella kohtaat tilanteisiin, jossa koet epävarmuutta. Tällaisen kohdatessa älä anna epävarmuuden tunteen ottaa sinusta valtaa, sillä silloin menetät mahdollisuuden vaikuttaa. Epävarmuuden tunteen kohdatessa muista, että kuulija ei muista sanoistasi juuri muuta kuin sen herättämän tunteen. Keskity siis siihen, että sen mitä sanot, sano se vakuuttavasti. On myöskin täysin hyväksyttävää, ettet tiedä kaikesta kaikkea. Tee kuitenkin kuulijalle selväksi, että haluat oppia ymmärtämään häntä ja teet parhaasi asian eteen. Kuulija arvostaa paljon enemmän, että olet hänelle rehellinen kuin, että piilotat asian jonkun toisen asian alle.

Ihmisillä on valtava tarve vertailla muita itseensä ja puhua muista pahaa. Kun ymmärrät sen vaikutukset itseesi, et halua olla yksi heistä. Olipa asianlaita mikä tahansa, on vaarallista puhua pahaa toisesta. Muista ennen kuin sorrut juoruiluun, että ne, jotka valitsevat sanat selkäsi takana ovat jäljessä hyvästä syystä. ”Yhteisön sisällä aikaan saamasi tunne leviää ja vahvistuu kulovalkean tavoin niin hyvässä kuin pahassa” – Martti Vaalahti. Kun puhut pahaa henkilöstä, joka ei ole paikalla et menetä vaikutusvaltaasi ainoastaan henkilöön kenestä puhut. Samaan aikaan vaikutusvaltasi kuulijaan myös pienenee jokaisen sanan kohdalla. Sanat nakertavat uskottavuuttasi ja pahimmassa tapauksessa puheenvuorosi jälkeen, et voi enää korjata tilannetta. Asioilla on myös tapana tulla julki tavalla tai toisella, joten arvostelun kohteena toiminut saadessaan kuulla sanasi ei todennäköisesti tule koskaan antamaan sinulle luottamustasi takaisin. Joten jos sinulla on jäänyt asioita hampaan koloon, pidä huoli siitä, että keskustelet asiasta asiaan kuuluvan kanssa. Lisäksi muista pitää keskustelu ratkaisukeskeisenä. Näin et menetä vaikutusvaltaasi ja uskottavuuttasi.

Vaikuttaja on usein paljon äänessä ja hänen sanoja kuunnellaan tarkasti. Tällöin korostuu taito siitä, ettei kuulijaa tulisi koskaan latistaa. Anna jokaiselle mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja annat samalla itsellesi mahdollisuuden oppia niistä. Latistamatta asian esittäjää, anna hänelle mahdollisuus oppia omista virheistä ja keskustele asiasta jälleen kerran rakentavasti, jos tähän on tarvetta. Perisynnit joihin vaikuttajan asemassa voit sortua ovat; itsekkyys, ahneus ja pelko. Itsekkyys saa sinut ajattelemaan itseäsi ennen muita. Ahneus ohjaa sinua vaikuttamaan omaksi eduksi. Pelko taas laittaa sinut lupaamaan lähes mitä tahansa. Opi tunnistamaan nämä kolme seikkaa ja pidä huoli siitä, ettet anna niille koskaan valtaa, sillä et voi olla hyvä johtaja näin toimiessa. Kuten aiemmin sanoin on vaikuttamisen elinehto, että uskot tekemiseesi ja luotat itseesi. Muista kuitenkin suhtautua omaan ajatteluusi ja tekemiseesi tarpeeksi kriittisesti. Sinun ei tarvitse aina olla oikeassa, sillä silloin unohdat sen mikä on oikein. Kun opit tunnistamaan nämä tilanteen tajuat myös, että asiat eivät koskaan riitele, vaan asian aiheuttamat tunteet. Silloin tajuat, että mikäli haluat vaikuttaa toisen tunteisiin, on sinun ensin käsiteltävä ja hyväksyttävä omat tunteesi. Kuten kaikki ihmiset myös vaikuttajat tekevät virheitä. Virheen tehtyäsi korostuu taito pyytää anteeksi, sillä vilpitön anteeksipyyntö peittää alleen monta väärin valittua sanaa.

Ihmiset valehtelevat lähes poikkeuksetta aina. On siis tärkeää oppia tunnistamaan kuulemansa. Ennen kuin uskot kaiken, mitä kuulet, kysy itseltäsi; saanko häneltä rehellistä tunnustusta vai väärän ylpeyden tunteen? Kunnioita kuulijaa, myönny ja pyri löytämään asiasta totuus. Näin vältät rakentamasta itsellesi valheellisia uskomuksia. Jotta ymmärtäisit paremmin, miksi ihmisillä on tapana muunnella totuutta, on hyvä tiedostaa seuraava seikka. Jokaisessa keskustelussa on läsnä kuusi persoonaa: kaksi, joita haluaisimme olla. Kaksi, joita luulemme olevan. Kaksi, joita todellisuudessa olemme. Seuraavan kerran kun menet tapaamiseen tai muuten kohtaat uuden tuttavuuden mieti tätä seikkaa ja ajattele kohtaamisen jälkeen mikä näistä persoonista oli sinun kohdallasi läsnä vahvimmin. Mieti kuinka se vaikutti keskustelun kulkuun ja uskotko vastapuolen olleen sinulle rehellinen. Näin voit oppia tunnistamaan keskustelusta paremmin totuuden.

Pohdin, mitkä kirjassa käsitellyt asiat ovat avain asemassa suureksi vaikuttajaksi tulemisessa. Asiaa on paljon, mutta pyrin keräämään pääpointit. Joskus vaikeneminen on sama asia kuin väärin valittu sana. Jos pelkäät sitä, että kuulluksi tuleminen saattaa harmittaa jälkeen päin, on parempi avata suusi ja yrittää ainakin vaikuttaa. Vaikuttaja on ehdottomasti antaja. Mikäli olet vielä ottaja, pyri siitä eroon, sillä hyvä johtaja ei voi olla omannavan tuijottelija. Ole sinä se, joka tekee toisesta suuren ja itsestäsi onnellisen. Pohdi onko tärkeämpää olla oikeassa vai onnellinen. Jos haluat saada tahtosi läpi, puhu yhteisistä hyödyistä ja yhteisistä eduista, sillä ajamasi asiat vievät koko yhteisöä eteenpäin. Vaikuttaja on myös hyvä kuuntelija. Silloin annat mahdollisuuden oppia ja vastapuoli kokee aitoa välittämistä ja kuuluvuuden tunnetta. Vaihda jokainen valitus pyyteettömän kiitokseen ja moitteet rehelliseen kannustamiseen. Vaikuttaja osaa samaistua ja on samaistuttava, silloin hän voi ymmärtää ja tulla ymmärretyksi, jotta hän voi ymmärtää hänen tulee kuunnella ja tulla kuulluksi, joka aiheuttaa molemmin puolin välittämistä. Välittäminen johtaa molemmin puoleiseen myötätuntoon, joka taas johtaa samaistumiseen. Jos toimit jo näin, olet oikealla tiellä. Kaikki on kiinni tunteesta, ei teoista. Teot aiheuttavat tunteita. Ihmiset unohtavat kaiken minkä sanoit, kaiken minkä teit, mutta eivät unohda sen aiheuttamaa tunnetta. Muista tämä ero. Pidetyimmät ihmiset antavat enemmän läsnäoloa, ymmärrystä ja luottamusta. Siksi se ovat pidetyimpiä, sillä he aiheuttavat positiivisia tunteita. Jotta voit olla rehellinen muille, ole rehellinen itsellesi. Vain rehellisyydellä voit kasvaa ja olla vakuuttava johtaja. Suuri vaikuttaja ei ajattele minä, vaan me. Vaali ja arvosta työntekijöitäsi, sillä he luovat yrityksen. Muista, että sinä olet vain yksi palanen kokonaisuutta, joten älä nosta itseäsi jalustalle. Paras tapa päästä perille on muistaa, miksi lähtikään liikkeelle. Tee tämä ensin selväksi itsellesi, jonka jälkeen voit jakaa sen myös työyhteisölle. Onhan se yhtä tärkeää, että kaikki tietävät mitä kohti olemme menossa. Kaikkia vaikutusvaltaisia ihmisiä yhdistää se tosi asia, että heitä halutaan seurata. Se ei perustu pakkoon eikä valtaan, vaan haluun ja tunteisiin. On kuitenkin muistettava, että mikäli vaikuttaja sortuu, luisuvat heikommat hänen perässään. Kun puhut, puhu asiaa äläkä mitään mitä et tarkoita, sillä harvat pitävät mielistelijöistä. Hyvä vaikuttaja ei myöskään käytä sanaa ei. Se kätkee alleen paljon ja antaa negatiivisen vaikutelman. Kysy ennemmin miksi tai miten, jolloin olet jälleen ottanut kuulijan paremmin huomioon ja osoittanut aitoa välittämistä.

Muista, että vaikuttaja on tarinankertoja, mutta niin on ovat kaikki muutkin. Erityistesti itselleen. Näen tämän asian siten, että vaikka minä toimisin tarinan käsikirjoittajana, on kuulija tarinan kertoja. Minun sanani ja tarina sanojen ympärillä ei välttämättä kuulosta, tai pääty samalla tavalla kuulijan korvien välissään, joten asian esilletuonti voi aiheuttaa asiasta riippumatta erilaisia näkemyksiä ja tunteita. Tällä tavoin tarina joko erottaa kuuntelijaa ja kertojaa, tai yhdistää heitä. Suurin asia, minkä toiselta ihmiseltä voi riistää on hänen tarinansa. Koen, että mikäli jokin tapahtunut asia vie sinulta uskon toisen henkilön tarinaan, eihän jäljelle jää mitään, sillä täytyyhän sinun uskoa toisen ihmisen kertomaan tarinaan. Tällaisena tilanteena voisi ajatella esimerkiksi suurta valhetta. Jäädessäsi kiinni valheistasi on turha selittää tekosyitä. Olet jo menettänyt vaikutusvaltasi, eikä kuulija anna sanoillesi painoarvoa. Ajattelen seuraavan kerran kahdesti, kun edes harkitsen valehtelua. Onko se sen arvoista? Ei ole.

Minä haluan tulla vaikuttajaksi, ja sen myötä hyväksi johtajaksi. Huomaan kirjan sisältöä pohtiessa kuitenkin sen, että itse ei voi päättää oletko vaikuttaja. Sen päätöksen tekevät kuulijat. He vaikuttuvat sinusta tai sitten eivät. Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa valitsemillaan sanoilla siihen tuleeko vaikuttajaksi.

Kommentit
  • Kaisa Ojaniemi

    Hyvä essee! Itse tartun tuohon ponttiin, että asiat eivät riitele vain asioiden aiheuttamat tunteet. Tämä on todellakin asia, joka täytyy ottaa huomioon tiimin kanssa työskennellessä 🙂 Väliotsikot olisivat helpottaneet lukemista.

    8.4.2020
  • Jarkko Suojanen

    Komppaan Kaisaa väliotsikoiden kanssa, sekä juurikin että mielipiteistä aiheutuneet tunteet riitelevät keskenään eivät ne ihmiset tai asiat.

    8.4.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close