Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Salesdays 2021



Kirjoittanut: Oona Salo - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

SALESDAYS 4.5 JA 6.5 2021

Ennen ”minimyyntipäiviä”.

Myyntiosaamisen kurssi huipentui ”minimyyntipäiviin” toukokuun alussa. Minimyyntipäivät koostuivat kahdesta päivästä, joihin molempiin oli oma toimeksiantaja. Molemmilla toimeksiantajilla oli omat toimeksitantotunnit ennen myyntipäiviä. Nämä olivat hyödyllisiä, koska niissä sai kysellä ja pääsi tutustumaan itse tuotteisiin ja toimeksiantajiin. Ensimmäisenä päivänä toimeksiantajat olivat Pihuri. Heidän tuotteensa oli arviokäynti. Toimeksiantona oli kerätä laadullista liidilistaa potentiaalisista asiakkaista. Toisena päivänä toimeksiantaja oli Willari. Heidän tuotteensa oli keväthuolto polkupyörälle (45 euroa). Toimeksiantotehtävät olivat hyvinkin erilaisia, koska toinen tuote oli ilmainen ja toisella oli hinta. Myös tuotteilla on eri kohderyhmät, joten samaa suunnitelmaa eivät toteuttaa kahtena päivänä.

 

Tiimimme piti yhden palaverin yhdessä ennen myyntipäiviä, ja vain muutama päivä ennen myyntipäiviä. Projektipäälliköiksi valikoitui minä ja Santeri Simonen. Olimme Santerin kanssa samassa tiimissä Revenassa myyntipäivillä 2020. Joten meillä oli paljon tietoa, miten kannattaa lähteä liikkeelle. Pidimme Santerin kanssa palavereja ennen myyntipäivä myös pelkästään kahdestaan. Taustatyön tekemiseen osallistui myös tiimiläisiämme, jotka tekivät oma-aloitteisesti Some-markkinointialustoja ja soitteli ständipaikkoja. Isoin tehtävä minulla oli datan keruu. Tein tiimillemme Forms-alustan, jota käytettiin myynnin yhteydessä. Näin saimme tietoa myynneistä ennen kuin ne menivät toimeksiantajalle. Saimme näin järjestettyä erilaisia kilpailuja tiimimme sisällä. Käsittelen datan keruuta myöhemmin esseessäni tarkemmin.

 

4.5 Myyntipäivä 1. toimeksiantajana Pihuri

Ensimmäisenä myyntipäivänä meidän myynninkeinojamme olivat ständimyynti, ovelta ovelle-myynti, puhelinmyynti sekä some. Tiimistämme paikalla oli lähes kaikki. Meillä oli selkeät suunnitelmat, ja tiesimme mitä kukin tekee. Tiimimme jakautui näin: neljä henkilöä ständimyyntiin, kuusi henkilöä ovelta ovelle- myyntiin, someen ja puhelinmyyntiin kaksi henkilöä, projektipäälliköt auttoivat kaikessa mahdollisessa, kuten somessa, kontaktilistan käytöllä ja täyttivät Exceliä. Minä kirjailin Exceliä ja tein somemyyntiä. Toimeksiantona oli tuottaa laadullisia liidejä, joten ne oli hyvä tarkastuttaa ennen kuin ne menivät toimeksiantajalle, jotta ne täyttäisivät kriteerit. Mistä tuli eniten liidejä päivän aikana? Mikä siihen vaikutti? Näitä lähdin pohtimaan, kun avasin Excelin. Pystyn tarkastelemaan Excelistäni, ketä on tehnyt myynnin ja milloin.

Myynnit jakautuivat näin (laskettu päivän kokonaismyynti määrästä):

Puhelinmyynti 12 %

Ständimyynti 15 %

Ovelta ovelle myynti 58 %

Some 15 %

Suurin osa myynneistä tuli ovelta ovelle myynnissä. Miksi tämä oli parhain tapa myydä? Varmasti syy on se, että pystyimme ovelta ovelle myynnissä löytämään oikean kohderyhmän. Pihuri oli antanut esimerkkejä heidän asiakkaistansa, ja saimme suurimman osan liideistä potentiaalisia asiakkaita, jotka olivat esimerkkien mukaisia asiakkaita. Toiseksi suurin liidimäärä tuli somemyynneistä, joita on tullut vielä lisää myyntipäivien jälkeen, mutta en laskenut niitä tähän mukaan. Myynneistä 35 % tuli ennen kello 12 ja 55 % myynneistä kello 12 jälkeen, joten jälkimmäinen 4 tuntia oli tehokkaampaa myyntiä kuin ensimmäinen 4 h. Tiimimme yhteistulos oli 85 liidiä, myöhemmin tuli somesta vielä lisää liidejä, mutta niitä ei kisaan laskettu mukaan. Olen ylpeä tiimimme myyntimäärästä. Ylitimme päivän tavoitteemme, ja saamme olla siitä iloisia. On hieno nähdä, että kaikki, jotka osallistuivat päivän aikana, saivat tehtyä ainakin yhden kaupan. Joten onnistumisia tuli kaikille. Varmasti päivän aikana tuli myös turhautumista, mutta yhdessä tiiminä saimme pidetty koko päivän hyvän fiiliksen yllä. Päivän loputtua pidimme päivästä vielä motorolan, jossa kävimme fiiliksiä, oppeja ja koppeja läpi.

 

6.5 Myyntipäivä 2. toimeksiantajana Willari

Ennen toista myyntipäivää ehdimme pitämään yhden palaverin tiimin kanssa. Palaverissa kävimme läpi suunnitelmaa, ja sitä mihin kukin haluaa mennä myymään. Myynninkeinoja meillä oli soittaminen ja some, johon osallistui kuusi ihmistä (+ Projektipäälliköt), Ratinan ständillä oli kaksi henkilöä, Willari ständillä kahden tunnin ajan oli kaksi henkilöä ja kaksi henkilöä jalkautui ympäri Tamperetta. Suunnitelmassa olimme yrittäneet miettiä Willarien kohderyhmää, jotta pystyisimme tavoittamaan he mahdollisimman hyvin.

Myynnit jakautuivat:

Puhelinmyynti ja some 93 %

Ständimyynti 7 %

Jalkautuminen 0 %

Puhelinmyynti ja some olivat huomattavasti parhaimmat myynninkeinot. Puhelinmyynnillä ja somella pystyimme parhaiten löytämään oikean kohderyhmän. Saimme kerättyä 27 myyntitapahtumaa. Tiimimme tavoite oli 40 myytyä tuotetta, mutta jäimme siitä vähän vaille. Myyntejä tuli aamupäivän aikana kello 12 saakka 41 % ja kello 12 jälkeen myynneistä tuli 59 % kello 16 saakka. Jälleen jälkimmäinen neljä tuntia oli tehokkaampaa myyntiä. Pidimme päivän jälkeen motorolan. Keskustelimme, miten tiimiläisillä meni myynnit ja, mitkä fiilikset jäivät päivästä.

Myyntipäivillä parhaimmat myynnit tulivat molemmilta päiviltä erilaisista myynninkeinoista. Miksi? Ensimmäisenä päivänä ovelta ovelta myynti toi eniten myyntejä. Asiakkaan tapaaminen kasvotusten luo erilaisen tilanteen kuin puhelinsoitolla. Ovelta ovelle myynnissä asiakas luo luottamussuhteen myyjän kanssa. Luottamus alkaa rakentumaan avausvaiheessa, jossa ensivaikutelma on tärkeää. Jotta myynti onnistuisi on kyseltävä asiakkaan tarpeista ja osata keskustella ystävällisesti asiakkaan kanssa. Toisena päivä soittaminen ja some oli tehokkain myyntikeino. Näissä myyntikeinoissa löysimme myös oikeaa kohderyhmää, ja halukkaita ostajia.

 

Myyntipäivät Motorola

Mitä minulle jäi käteen myyntipäivistä? Ainakin valtavasti hyvää fiilistä, joka on koko tiimin ansiota. Tiimin yhteishenki on vaikuttava tekijä siihen, että koko tiimi onnistuu. Meillä tiimissä jatkuvasti kannustetaan muita ja neuvotaan toisiamme. Myyntipäivillä näin muiden vahvuuksia muun muassa myynnissä. Osalla ei ole väliä kenelle soittaa, koska heidän vahvuutensa on myynti. Sivusta on ollut hieno nähdä paljon onnistumisia sekä tuuletuksia, joita esimerkiksi puheluiden jälkeen on tullut. Myyntipäivillä itse tein somen kautta myyntiä. Molemmilla päivillä some oli isoimpia myynninkeinoja. Nämä myyntipäivät antoivat niin minulle kuin tiimilleni paljon lisää energiaa syksyä varten ja tulevia isoja myyntipäiviä kohden. Kuitenkin itse en voi myyntipäiville osallistua, koska olen toimeksiantaja. Matka tuleviin myyntipäiville toimeksiantaja tulee olemaan todella rikas tapahtuma, koska paljon asioita pitää vielä selvittää ja tehdä.

Voitimme molemmat myyntipäivät tiimimme kanssa. Onnistuimme monessa asiassa, ja tämä varmasti antaa tiimillemme lisää energiaa syksyyn. Myyntipäivistä saimme paljon oppeja ja koppeja, joita hyödynnämme uusissa haasteissa, joita meille tulee vastaan.

 

Lähteet:

Muistiinpanot Myyntipäivistä 2020 (Paja-vihko)

Kommentoi