Tampere
19 Jun, Saturday
18° C

Proakatemian esseepankki

Sähköpostimarkkinoinnilla tuloksia – Osa 1



Kirjoittanut: Annika Äijälä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINNILLA TULOKSIA – OSA 1

Automatisaatio

Tässä kesän kynnyksellä ja uutta liiketoimintaa rakentaessa aloin miettimään erilaisia tapoja markkinoida ja myydä palveluja. Somemarkkinointi on ollut itselleni aina selkeä valinta, mutta halusin myös tietää, mitä muita mahdollisuuksia voisi olla.

Osallistuin viime viikolla Timo Jäppisen pitämään webinaariin, jossa käsiteltiin automaattisen myyntikoneen rakentamista. Osa sanoo, että sähköpostimarkkinointi on kuolemassa, mutta nykypäivän dataa sekä työkaluja hyödyntämällä tässä mallissa onkin yllättävän paljon potentiaalia.

Olen paljon myös miettinyt, miten prosesseja voi tehostaa tai automatisoida. Ajankäytön kannalta onkin hyödyllistä, jos esimerkiksi markkinoinnin palasia voi kertarykäyksellä automatisoida vaikka kuukaudeksi eteenpäin, jolloin aikaa vapautuu itse liiketoiminnan kehittämiseen paljon enemmän.

Esseesarja rakentuu kahteen osioon: ensimmäisessä osiossa syvennytään automaattisen myyntikoneiston rakentamisen elementteihin, ja näitä syvennetään toisessa osiossa, jossa tutkitaan mm. Drip-kampanjan lainalaisuuksia. Loppuun olen lisännyt työkaluja, joilla voi kokeilla eri sähköpostimarkkinoinnin keinoja.

Webinaarissa puhuttiin neljästä avaimesta toimivan ”myyntikoneen” rakentamisessa. On olemassa paljon erilaisia ohjelmistoja, jotka automatisoivat sähköpostimarkkinoinnin. Ensimmäinen avain keskittyykin oikean ohjelmiston valitsemiseen. Kantava ajatus tämän hyödyistä löytyykin siitä, että kun teet asiat kerran kunnolla ja huolella, automatisointi voi alkaa ja työn määrä tuloksiin nähden tippuu huomattavasti. Kuten sanontakin kuuluu, kunhan perusta on rakennettu huolella, talo rakentuu melkein kuin itsestään.

Toinen ”avain” on viestien määrä sekä laatu. Useimmat markkinoijat lähettävät joko liian harvoin sähköposteja, tai niissä voi olla esimerkiksi väärä strategia taustalla, väärä ulkoasu, väärä sisältö… Avainongelman voisi tiivistää ymmärryksen puutteeksi. Kun ymmärtää asiakkaiden käyttäytymistä ja psykologiaa sähköpostimarkkinoinnin että ostokäyttäytymisen taustalla, ymmärryksen puutteen voi taklata. Oman ”brändiäänen” luominen ja hyödyntäminen yhdenmukaistaa markkinointia, kun yrityksen kaikki viestintä tapahtuu samaan tyyliin, eikä kukaan osaa edes erottaa, onko kirjoittaja vaihtunut.

Kolmantena oleellisena tekijänä Jäppinen painotti asiakasrekisterin kokoa. Hän sanoikin ”Iso lista on lupa painaa rahaa”. Sama aika kuluu yhden viestin kirjoittamiseen, mutta jos tällä viestillä tavoittaakin 10 000 asiakasta 1000 sijaan, tuloksetkin ovat vaikuttavammat.

Vaikka sähköpostilista olisikin vaikuttava, on vielä mahdollista pilata hyvä mahdollisuus aivottomalla spämmillä. Olennaista onkin ymmärtää, että sähköpostimarkkinointi tapahtuu asiakkaan ehdoilla sekä luvalla, ei mielivaltaisesti pelkästään markkinoijan ehdoilla. Sähköpostimarkkinointiahan rajoittaa laki, ja sen on oltava asiakkaan päätös, jos hän haluaa saada vaikka uutiskirjeitä.

 Ohjelmistojen työkaluilla on mahdollista personoida viestejä, jolloin esimerkiksi sähköpostin saapumisajankohta on optimaalinen asiakkaalle datan perusteella. Asiakassuhteen ja luottamuksen rakentaminen sähköpostitse on haastavaa, mutta kunnon pohjatyöllä se on tuloksellista.

Jäppinen kertoikin webinaarissaan case-esimerkkejä omista asiakasprojekteistaan; Kanadalainen kivijalkaliike sai yli kymmenentuhatta euroa lisää myyntiä pelkästään sähköpostimarkkinoinnilla 11 päivässä.

Neljäs avainkohta onkin kaikkien aikaisempien toimenpiteiden summa ja jatkoprosessi: automatisoi ja toista. Ohjelmistot ja laadukkaat ”pohjapiirrustukset” strategiassa mahdollistavat kertaalleen tehdyn työn hyötykäytön. Vanhoja viestejä voi hyödyntää uudella tavalla, jolloin työn määrä vähenee entisestään. Näitä vanhoja viestejä Jäppinen kutsuukin ”Ikivihreiksi”, aina toimiviksi vähän muokattuina. 

Seuraavassa tekstissä pureudutaan syvemmin aiheeseen ja työkaluihin. Jos jotain voi tehostaa ja automatisoida, miksi et tekisi niin? 

 

 

Lähteet:

 

Timo Jäppinen: Lähes automaattinen myyntikone – webinaari

 

Kommentit
  • Hyvä tiivistelmä. Vielä kun rajaisit tekstin vasempaan laitaan, etkä keskelle, niin se olisi vielä helpompaa lukea.

    27.5.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close