Tampere
29 Mar, Wednesday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Sähköisen kaupankäynnin nousu ja sen vaikutus perinteiseen kaupankäyntiin



Kirjoittanut: Aapo Virolainen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Sähköisen kaupankäynnin nousu ja sen vaikutus perinteiseen kaupankäyntiin.

E-commerce tai suomeksi sähköinen kaupankäynti on viimeisen vuosikymmenen aikana muokannut sitä, miten ihmiset käyvät kauppaa ja kuluttavat rahaa. Sähköinen kaupankäynti tarkoittaa tuotteiden ja palveluiden ostamista internetin välityksellä määrittelee Ben Lutkevich artikkelissaan ”e-commerce”. E-commerce määritelmä pitää paljon sisällään. Digitaaliset kauppapaikat, erilaiset nettimaksupalvelut ja nettikaupat ovat kaikki osa e-commerce konseptia. Sähköinen kaupankäynti on mullistanut ihmisten tavan tehdä ostoksia, harjoittaa liiketoimintaa ja suorittaa maksuja ympäri maailmaa. Sähköinen kaupankäynti on tehnyt kaupankäynnistä monimuotoisempaa, joustavampaa, helpompaa ja altistaa yritykset aivan uudelle määrän ihmisiä. Internet on muuttanut maailman ja liiketoiminnan harjoittamisen pysyvästi. (Lutkevich)

 

Vaikutus perinteiseen kaupankäyntiin?

Sähköisen kaupankäynnin nousu on vaikuttanut suuresti perinteiseen kaupankäyntiin. Viime vuosina verkossa käytävä kaupankäynti on muuttanut ihmisten ostotapoja pysyvästi ja johdattanut ihmisiä pois perinteisistä kivijalkakaupoista. (Lutkevich)

Yksi sähköisen kaupankäynnin suurimmista eduista on sen tarjoama mukavuus, nopeus ja helppous kuluttajille. Verkkokaupoissa ihmiset voivat ostaa tuotteita mukavasti omasta kodistaan erittäin nopeasti ​​ilman, että heidän tarvitsee käydä fyysisesti kaupassa. Kaupat ovat myös auki 24/7 mikä ei rajoita sitä aikaa, jolloin ihmiset voivat tehdä ostoja. Tämä on johtanut siihen, että verkko-ostoksia tekevien ihmisten määrä on kasvanut huomattavan paljon. Tämä muutos on nähtäville selkeästi etenkin elektroniikka- ja vaatealalla. (Lutkevich)

Toinen sähköisen kaupankäynnin etu on se, että yritykset pystyvät tarjoamaan laajemman tuotevalikoiman. Verkkokauppiaat pystyvät tarjoamaan paljon suuremman valikoiman tuotteita kuin perinteiset kauppiaat. Syynä tähän on usein liiketilojen fyysinen rajoittavuus. Netissä selaamalla kuluttaja voi myös kätevästi ja nopeammin kilpailla eri myyjien välillä. Fyysisistä kaupoista toisiin kävely hintojen perässä on kuluttavaa. Netissä kuluttajat voivat vertailla hintoja ja eri jälleenmyyjien tuotteita nopeasti, mikä lisää heidän kykyään tehdä tietoisia ostopäätöksiä. Netissä toimivien yritysten liiketoiminta ei myöskään rajoitu fyysiseen paikkaan vaan tuotteita voidaan tarjota ympäri maailman kaikille ihmisille joilla on pääsy internettiin. Tämä on mielestäni sähköisen kaupankäynnin paras ja vahvin etu! (Lutkevich)

Sähköisen kaupankäynnin nousu on vaikuttanut negatiivisesti perinteiseen ”kivijalka” kaupankäyntiin. Verkkokauppiailla yleiskustannukset ovat usein alhaisemmat kuin perinteisillä kivijalkakaupoilla. Tämä johtaa siihen, että he voivat tarjota kuluttajille halvempia hintoja. Tämä on vaikeuttanut perinteisten jälleenmyyjien kilpailua mahdollisuuksia merkittävästi. Monet yritykset ovat joutuneet joko sulkemaan ovensa tai miettimään vaihtoehtoja oman kilpailutilanteen parantamiseksi. Monet vaatealan yritykset ovat esimerkiksi siirtyneet pelkästä kivijalkakaupasta myös internetin maailmaan. Uskon, että tulevaisuudessa tärkeään rooliin nousee se, että perinteisissä kaupoissa pitää pystyä luomaan niin ainutlaatuisia ja vaikuttavia myymäläkokemuksia, joita netissä ei voi kopioida. (Lutkevich)

Jotta sähköinen kaupankäynti ei kuulostaisi pelkästään täydelliseltä ja virheettömältä mallilta suorittaa liiketoimintaa mietitään sen negatiivisia puolia. Negatiivisiin puoliin kuuluu asiakkaiden rajoittunut mahdollisuus kokeilla tuotetta ja sen sopivuutta. Tämä voi johtaa palautuksiin ja virheellisiin tilauksiin. Tietynlainen asiakaspalvelun rajoittuneisuus on myös yksi iso tekijä siihen miksi jotkut käyvät mieluummin kivijalkakaupoissa. Tuotteista ei voi puhua ihmisen kanssa, joka tietää ja osaa auttaa. Ainakaan reaaliajassa usein. Asiakkaat eivät myöskään saa tuotettaan heti. Tilauksissa saattaa kestää ja tarve tuotteelle saattaa olla heti. Sähköinen kaupankäynti on edistynyt valtavasti ja uusia innovaatioita syntyy koko ajan parantaakseen asiakkaiden kokemusta. (Lutkevich)

Yhteenvetona voidaan todeta, että sähköisen kaupankäynnin nousulla on ollut merkittävä vaikutus perinteiseen kaupankäyntiin. Se on muovannut nykyajan liiketoimintaa nopeasti ja tehnyt siitä todella monimuotoista. Vaikka se on tuonut paljon uusia haasteita perinteisille kauppiaille, se on myös avannut heille paljon uusia mahdollisuuksia sopeutua ja menestyä muuttuvassa kaupankäynnin ympäristössä.

 

Lähteet

Lutkevich, B. E-Commerce. Verkkosivu. Viitattu 29.1.2023. https://www.techtarget.com/searchcio/definition/e-commerce

Kommentit
  • Maria Jussila

    Itselläni kun on työkokemusta Carlingsissa vuosien ajalta voin sanoa, että sen huomasi myös me perusmyyjät kun nettikauppa myynnit lisääntyivät parisen vuotta sitten sekä alkoi tulemaan mahdollisuus myös kivijalka liikkeisiin palautella nettikaupan ostoksia ja tekemään tilauksia asiakkaille myös myymälään. Esseessä ilmiö oli kuvattu hyvin ja siitä oli kirjoitettu todella selkeästi.

    6.3.2023
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close