Tampere
27 Jan, Thursday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Rutiinit



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Rutiinit 

 

 Rutiineista ja niiden taiasta on puhuttu paljon. Lähes jokainen hyvinvoinnista tiedottava käskee laittaa rutiinit kuntoon. Minulle rutiini- termi on käynyt läpi brändiuudistuksen. Aiemmin olen mieltänyt rutiinit tylsiksi; ne tuovat mieleen oravanpyörän, jossa toistetaan samaa asiaa samalla kaavalla. 

“Mitä vähemmän rutiinia, sitä enemmän elämää”. (Amos Bronson Alcott) 

 “Kun meille syntyy rutiini, meistä tulee kuin zombeja ja sulkeudumme”. (Tori Amos) 

Amos Bronson Alccott ja Tori Amos ovat yhtä mieltä rutiineista. He eivät ole sukua, joten sukuviasta ei voida puhua. Olen miettinyt, että miksi rutiinit ovat pelottaneet minua? Ehkä olen ajatellut asian liian vakavasti. Miksi ihminen ei voisi nauttia päivittäin tekemistään asioista? Rutiinien karttaminen ja jatkuva spontaanisuus kuormittaa paljon. Juurtuminen samaan vanhaan ei ole houkutellut. Olen saanut rutiineista vääristyneitä mielikuvia. Arkea helpottaa paljon, kun tiedän viikon etukäteen, mitä mahdollisesti viikonloppuna voin tehdä. 

Miksi sitten rutiineista puhutaan nykyään niin paljon? Rutiinit säästävät energiaa. Tietyt tehtävät tulevat automaationa eikä silloin tarvitse käyttää energiaa esimerkiksi kahvin keittoon aamuisin. Rutiinit tuovat hallitsevuuden tunnetta elämään. Silloin luottaa rutiineihin ja tietää, että ainakin nämä asiat hoituvat. Rutiinit auttavat elämäntapamuutoksissa. Sanotaan, että uuden rutiiniin omaksumiseen menee kolme viikkoa. Kun tekee terveellisiä päätöksiä arjessa, voi muodostaa suotuisia rutiineita, jotka auttavat tavoitteisiin pääsemisessä. Vastaavasti epäterveelliset rutiinit on hyvä tunnistaa ja korvata ne paremmilla. 

Rutiinien ei tarvitse hallita elämää. Kun muistaa poiketa omista rutiineista silloin tällöin, pysyy mieli virkeänä rutiinienkin osalta.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close