Tampere
29 Nov, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Ruokavallankumous



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Olen kesän aikana yhä enenevissä määrin alkanut kiinnostua omasta terveydestä ja hyvinvoinnista sekä oikeanlaisen ruokavalion merkityksestä terveyteen. Kuntoni ja oloni on parantunut huomattavasti liikunnan ja oikeanlaisen ravinnon avulla ja se heijastelee elämän joka osa-alueeseen positiivisella tavalla. Päätin syventää tietämystäni entisestään Andreas Eenfeldtin kirjoittaman Ruokavallankumous –nimisen kirjan avulla.

 

Jo kaksi sukupolvea on saanut väärät ravintosuositukset ja aivan turhaan välttänyt rasvan käyttöä. 1958 luvulla tutkija Ancel Keys oli varma, että rasvainen ruoka on haitallista, koska kolesteroli tukkii verisuonet ja aiheuttaa sydäninfarkteja, aivan kuten rasva voi tukkia keittiön viemärin. Tästä syystä ihmisillä on ollut vuosikymmeniä pelko rasvaa kohtaan ja kaupanhyllyillä on kevyt tuotteita nykyään joka lähtöön. Huono juttu on, että ne koostuvat lisäaineista, sokerista, tärkkelyksestä, kasviöljystä, arominvahventeista ja väriaineista. Nämä paljon markkinoidut kevyt-tuotteet ovat teollista mönjää, mikä on todella kaukana siitä mitä ihmisen elimistö on aikojen saatossa tottunut käsittelemään.

 

Millaista ruokaa ihmisen on tarkoitus syödä?

 

Mieti elimistöäsi ja kysy itseltäsi, mitä sen on tarkoitus saada ravinnokseen. Ihminen on miljoonien vuosien kehityksen tulos ja esi-isiemme elimistön toiminta periaate on sama, kun ihmisellä nykyään, polttoaine vain on muuttunut yhtä äkkiä ilman, että ”koneistossa” on tapahtunut muutoksia, mikä on johtanut lukemattomien kansantautien ilmestymiseen ja räjähdysmäiseen leviämiseen. Ihmisen geenit ovat mukautuneet käyttämään sitä ravintoa, jota esi-isämme söivät miljoonien vuosien aikana. Ajatellaan asia näin; insinöörit ovat suunnitelleet auton toimivan bensalla, millä se toimii niin kuin pitääkin, lisäksi tarvitaan öljyä, ettei moottori leikkaa kiinni. Mitä tapahtuu, kun yllättäen autoon tankataankin sokeria ja öljyn käyttö lopetetaan?

 

Jos ihmisen historia kutistetaan selkeyden vuoksi yhteen vuoteen, niin 364 päivää ihminen on ollut metsästäjä ja keräilijä. Ihminen on syönyt rasvaista lihaa, keräillyt pähkinöitä ja kalastanut. Löytänyt munia ja syönyt ne, keräillyt juuria ja kasveja ravinnoksi. Elimistö on saanut paljon proteiinia ja energiaa rasvasta sekä vähän kuitupitoisia vaikeasti sulavia hiilihydraatteja. Esi-isämme eivät syöneet viiteen miljoonaan vuoteen sokeria ja puhdasta tärkkelystä, minkä jälkeen maailma ja ruokavalio muuttui ihmisen historiaan nähden erittäin nopeasti. Vuoden viimeisenä päivänä ihminen keksi maanviljelyksen ja se levisi heti ympäri maapallon. Sen myötä ruokavalio muuttui radikaalisti. Ihminen alkoi syödä viljaa, leipää, pastaa, perunaa tämän lisäksi tuli teollistuminen joka potki vauhtia muutokseen, kun tehtaat alkoivat jauhaa halpaa valkoista jauhoa, puhdasta tärkkelystä ja sokeria. Näiden kahden lisäksi tuli vielä kolmas paha muutos; rasvakammo. Mitä luulet, onko ihmisen elimistö sopeutunut tähän ruokavalion muutokseen näin lyhyessä ajassa?

 

 

Mitä vaikutuksia uudella ruokavaliolla on elimistössä?

 

Uuden ruokavalion yksi eroavaisuus entisaikojen ruokatottumuksiin on se, että hiilihydraattien, sokerin ja puhtaan tärkkelyksen saannin määrä on noussut paljon. Hiilihydraatit muuttuvat mahalaukussa rypälesokeriksi. Se saa verensokerin ja insuliinin kohoamaan. Rasvasolut toimivat insuliinin mukaan ja varastoivat rasvaa. Rasvan varastointi johtaa lihomiseen ja kun rasvasolut varastoivat energiaa verestä, niin hetken päästä on taas nälkä. Yhdysvalloissa lihavien määrä on kolminkertaistunut vain yhden sukupolven aikana, mikä on todella huolestuttavaa ja entisaikaan 2. tyypin diabetesta ei ollut ja nykyään se on erittäin yleistä ympäri maailman. Kirjassa Andreas Eenfeldt kritisoi voimakkaasti nykyisiä ravintosuosituksia, joiden mukaan pitäisi välttää rasvaa ja syödä hiilihydraatteja. Hänen mielestä ihmisen pitäisi syödä edelleen samaa ruokaa mitä ihminen on tottunut syömään miljoonia vuosia eli lihaa, kalaa, munia, pähkinöitä, kasviksia ja vähän sokeria sisältäviä hedelmiä sekä marjoja.

 

Kirjassa puhutaan myös paljon ns. metabolisesta oireyhtymästä mikä liittyy moniin kansantauteihin jotka ovat ilmestynyt uuden ruoan aikana. Metabolinen oireyhtymä on yleistynyt pelottavan paljon ja se on nykyään erittäin yleinen länsimainen sairaus. Sen riskitekijöitä on: keskivartalolihavuus, korkea verensokeri, korkea verenpaine ja erilaiset rasva-aineenvaihdunnan häiriöt. Metabolista oireyhtymää sairastavalla on kohonnut riski sairastua mihin tahansa kansantaudeistamme, sydänsairauksiin, syöpään, dementiaan, diabetekseen ja muihin hengenvaarallisiin tauteihin. Kirjan mukaan henkilöllä, jolla on kaikki metabolisen oireyhtymän riskitekijät, hänellä on yhtä korkea riski sairastua sydänsairauteen, kuin henkilöllä joka polttaa 118 savuketta päivässä eli noin 6 askillista tupakkaa.

 

Valkoiset jauhot ja sokeri saattavat johtaa metaboliseen oireyhtymään mikä kasvattaa länsimaalaisten sairauksien riskiä, niiden jotka olivat ennen harvinaisia, mutta nykyään yleisiä. Esimerkkeinä: Lihavuus, diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, dementia, rasvamaksa, korkea verenpaine, eturauhasen liikakasvu, uniapnea, sappikivet, kihti, nivelrikko, akne ja karies.

 

 

Kolesteroli

 

Teoria rasvan vaarallisuudesta, johtuu kolesterolin pelosta. Jokainen on varmasti kuullut sanottavan, että kolesteroli tukkii verisuonia ja aiheuttaa sydäninfarkteja. Ajatuksen perustana on teoria siitä, että tyydyttynyt rasva nostaa kolesterolia ja korkea kolesteroli aiheuttaa sydänsairauksia. Kirjan mukaan tämä teoria on kuitenkin virheellinen ja tyydyttyneen rasvan välttämisestä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin. Kolesteroli on ihmisille ja eläimille elintärkeä aine ja ihmisen elimistö tuottaa sitä itsekin eli se ei ole mitään myrkkyä, jopa ihmisen aivot koostuvat suurimmaksi osaksi kolesterolista. Kolesterolia on kahta erilaista, LDL ja HDL ja niillä on erilainen merkitys elimistössä, nykyinen vähä rasvainen, runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio muuttaa tätä kolesterolien suhdetta, niin että LDL kolesterolia on liikaa suhteessa HDL kolesteroliin mikä näyttäisi vaikuttavan epäsuotuisasti terveyteen lisäten sydäntautien riskiä. Kirjan mukaan kolesterolia saa syödä niin paljon, kun haluaa, silloin kun syö muutenkin ihmiselle tarkoitettua ravintoa. Rasvakammo, josta aikaisemmin jo mainittiin, johtuu siitä, että n. 60 vuotta sitten tutkittiin yhteyttä kolesterolin ja sydäninfarktien välillä. Ja saatiin uskoteltua ihmisille, että rasva lisää riskiä sairastua sydäntauteihin. Ja tästä ei suoranaisia todisteita kirjan mukaan ole olemassakaan. Tästä levisi kuitenkin pelko rasvaa kohtaan ympäri maailmaa ja kevyt-tuotteita alkoi ilmestyä pilvin pimein kauppoihin. Dokumentissa ”Sokeroitu totuus” Robert Lustig, yksi aikamme suosituimmista tutkijoista kertoo miten 1960- ja 70-luvuilla sokeriteollisuus toimi kuten tupakkateollisuus kieltäen sokerin haitat kasvavista terveys- ja paino-ongelmista huolimatta. Sokeriteollisuus käytti valtavia summia rahaa tutkimuksiin, joissa yritettiin todistaa rasvan aiheuttavan kaikki terveysongelmat, jotka todellisuudessa johtuvat sokerista.

 

Vältä lisäaineita, syö aitoa ruokaa ja voi hyvin

 

Olen kesän aikana muuttanut omia ruokailutottumuksia kokeilemalla vähähiilihydraattista ruokavaliota ja olen positiivisesti yllättynyt vaikutuksista. Syön munia, kaikenlaista lihaa, kalaa, kasviksia, voita, kermaa ja avokadoja. Vältän lisäaineita, valmisruokia, kevyt-tuotteita, sokeria, perunaa, riisiä, tärkkelystä ja viljaa yms. Rasvainen ruoka on todella energiatiheää ja se pitää nälkää paljon pidempään, kun leipä, peruna ja pasta. Verensokeri ja insuliini tasot pysyvät vakaina eikä verensokerin heittelyt aiheuta väsymyksen tunteita päivän aikana. Hiilihydraattien aiheuttama ajoittainen turvotus on hävinnyt kokonaan ja olo on kevyt. Kuntoni ja oloni muutenkin on paljon parempi kuin koskaan ennen. Lisäksi aito ruoka maistuu paljon paremmalta, kun joku teollinen mönjä, joka on täynnä teennäsiä makuaineita, arominvahventeita, väriaineita ja lisäaineita. Näitä joudutaan käyttämään, kun halutaan parempaa ruokaa ilman oikeaa voita ja kermaa.

 

Loppusanat

 

Suosittelen kirjan lukemista, koska se herättää ajatuksia oman nykyisen ruokavalion hyvistä ja huonoista puolista ja ehkä saattaa jopa vaikuttaa siihen, että vähennät pahimpia puolia ruokavaliossasi, ehkä alat syödä paremman makuista ruokaa kuin aiemmin, ehkä saat karkotettua pysyvästi joitakin ylimääräisiä kiloja, ehkä nukut paremmin, ehkä olet pirteämpi ja energisempi, ehkä ruokavaliomuutokset vaikuttavat positiivisesti kognitiivisiin kykyihisi, ehkä vatsa toimii paremmin ja pysyt kylläisenä pidempää. Kannattaa ehkä pohdiskella näitä asioita enemmänkin.

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close