Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Revena repesi – Myyntipäivät 2020



Kirjoittanut: Sanni Turunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Revena repesi – Myyntipäivät 2020

 

Proakatemian paras tiimi myymään on Revena. Se on myös muussakin mielessä paras tiimi. Oon niin ylpeä meistä!

Voisin lopettaa tämän esseen tähän, mutta olen niin innoissani voitostamme, joten haluan avata niitä surullisen kuuluisia kolmen päivän onnistumisia-, ja epäonnistumisia tänne. Mitä ne myyntipäivät siis oikein tarkoittavat? Myyntipäivien ideana on myydä toimeksiantajien tuotteita kuluttajille, yrityksille, jälleenmyyntiin tai minne tahansa niin paljon kun mahdollista. Myyntipäivät kestivät tänä vuonna kaksi ja puoli päivää, jolloin kaikilla tiimeillä oli aikaa luukuttaa tuotteita maailmalle.

Myyntipäivät yhteisötasolla

Tutustuin itsekin myyntipäiviin tarkemmin lukemalla aikaisempien vuosien esseitä aiheesta, ja ilokseni huomasin, että Proakatemian kokonaismyynti on kasvanut kahden vuoden aikana yli 40 tuhannella eurolla. Yli neljällä kymmenellä tuhannella! Aivan älytön saavutus yhteisöntasolla, sillä tuo on todella iso nousu kahteen vuoteen. Myös kaikkien aikojen myyntiennätys rikottiin, eli tänä vuonna meidän yhteisömme möi yli 66 tuhannella eurolla. Uskon, että tänä vuonna valttikorttina oli se, että kaikki toimeksiantajat Herkkä, Carccia ja Kuntoakatemia olivat yhteisön sisältä. On aina hienoa myydä tuotteita, jotka ovat lähellä sydäntä ja jonka takana voi seistä. Tänä vuonna lisää vaivannäköä toi korona, jonka vuoksi tilat myyntipäiville tuli hommata muualta, ja myyminen tapahtui erilaisten rajoitteiden vuoksi pääsääntöisesti soittaen.

Myyntipäivät tiimintasolla

Olimme sopineet, että tänä vuonna voitamme myyntipäivät. Se oli uskon-, ja tahdon kysymys, joka kosketti meitä kaikkia, mutta kuinka me pääsimme määränpäähämme?

Olemme tienneet aina, että Revena osaa myydä, mutta kuinka meidät kaikki saa motivoituneeksi? Kuinka meidät saadaan puristamaan itsestämme kaikki mehut irti ja haluamaan samaa päämäärää? Olin itsekin hieman skeptinen aluksi myyntipäivien suhteen, sillä viime vuonna pidimme kolmet myyntipäivät puoleen vuoteen. Myyminen, tai edes siitä puhuminen oli pakkopullaa suurimmalle osalle tiimimme jäsenistä, vaikka pärjäsimme myynnissä aina todella hyvin. Iso kiitos meidän myyntipäivä tiimille, joka osasi käsitellä ja ohjata meitä juuri oikeaan suuntaan ennen myyntipäiviä ja myyntipäivillä. Tarkoitus oli tiimiytyä ja pitää hauskaa, ja näköjään se onnistui erittäin hyvin, sillä voitto napsahti! Mielestäni avainasemassa voittoon oli tiimissämme vallitseva vapaus ja luotto muihin tiimiläisiin. Kaikki saivat myydä haluamaansa tuotetta tavalla minkä koki itselleen parhaaksi. Koen myös meidät etuoikeutetuksi siinä mielessä, että meidän tiimin oma tuote Herkkä oli mukana kisassa. Meille oli sydämenasia saada Herkän linssiherkut jälleenmyyntiin, ja pelkkä Herkän ilosanoman levittäminen ympäri Suomea oli meille voitto. Herkkää myydään tällä hetkellä yli sadassa eri jälleenmyynti paikassa, Helsingistä Äkäslompoloon saakka!

Saimme mukaamme mahtavat esipinkut, jotka otimme avosylin vastaan tiimiimme. He olivat iso apu ja piristys meille, mutta uskon että tämä kokemus antoi heille myös boostia ensivuoden myyntipäiviin. Voi olla, että saamme osaavat ja voitonjanoiset pinkut ensi vuonna vastaamme.

Myyntipäivät itselleni

Olen todella kilpailuhenkinen ihminen ja sen voi varmasti jokainen tiimissäni allekirjoittaa.  Tein päätöksen jo ennen myyntipäiviä, että aion keskittyä myymään pelkkää Herkkää jälleenmyyntiin kiertämällä K-Marketteja. Henkilökohtaisesti koen helpoimmaksi lähestyä ihmisiä facetoface ja mielellään suoraan kontaktoimalla ihmistä, joka voi tehdä osto päätöksen samointein. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta jälleenmyynnistä, mutta soitin eräälle kauppiaalle ennen myyntipäiviä ja kysyin muutaman vinkin, kuinka lähestyä kauppiaita ja mitä he tuotteesta ylipäätään halusivat tietää. En esimerkiksi tiennyt, että isoissa K-ketjuissa on erikseen teollisenvastaava, joka päättää snacks osastolla myytävistä tuotteista tai sana ”myyntierä” oli minulle täysin tuntematon. Listasin myös ennen myyntipäiviä top5 paikat, minne menisin ensimmäisenä ja siitä se homma lähti rullaamaan.

Lähdin ensin kiertämään Tampereen kauppoja, jonka jälkeen siirryin seuraavana päivänä Turkuun. Minulla oli matkassa ihana esipinkku Saura, joka toimi kuskina, assintenttina ja huippu ”pakkiparina” matkan ajan. Matkalla soittelin paikkakunnille, josta Herkät pojat ovat kotoisin, ja omalle paikkakunnalle sillä tottahan toki pitää muistaa myös paikat mistä on lähtöisin.

Uskoin myös vahvasti Herkkään ja tuotteena se oli mielestäni älyttömän hyvä. Voitin ”parhaan myyjän”-palkinnon, kun sain Herkkää myytyä eri jälleenmyynti paikkoihin yli 1300 kappaletta. En kokenut myynti haasteelliseksi, tai vaikeaksi millään tavalla, en itseasiassa kokenut edes joutuvani ”myymään”, sillä tarjosin vaan kauppiaille ainutlaatuisen mahdollisuuden olla mukana ”julistamassa linssisnacksien ilosanomaa herkkusuille ympäri maan.”

Myyntipäivät olivat kokonaisuudessaan mahtava kokemus, ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Intensiivinen tykitys ja siitä ansaittu voitto oli iso askel Revanalle. Pääsimme juhlistamaan voittoa tiiminä ja ilo Revenassa repesi! KIITOS REVENA! <3

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close