Tampere
21 Jan, Thursday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Ressaa enemmän; saavuta enemmän



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Stressi mielletään useimmiten negatiiviseksi oireeksi, joka syntyy kiireestä ja hektisestä elämästä. Googlettaessa miltei jokainen artikkeli ja sivusto kertovat stressin haitoista.  Se onkin terveysriski, mikäli se on pitkä kestoista. Se voi aiheuttaa ja puhkaista monia ikäviä sairauksia ja vaivoja. Olet varmasti kuullut monia keinoja, miten lievittää stressiä? Siihen auttaa liikunta, ulkoilu, läheiset, yms. mutta mitäpä jos yrittäisimme kääntää stressin päälaelleen?

 

Stressiä ja sen vaikutteita ihmismieleen on paljon tutkittu, oikeassa määrin se tekee jopa hyvää sinulle. Mieli ry:n sivuilla todetaan, että se auttaa suorituskykyyn. Oikea määrä stressiä puskee sinua eteenpäin ja saat enemmän aikaiseksi. Se auttaa sinua myös motivoitumaan ja pysymään virkeänä. Itse en kovin paljoa stressaa varsinkaan pienistä jutuista, vaan ajattelen usein, että ”asiat tapahtuvat omalla painollaan.” Olen omalla kohdalla huomannut, että saan aikaiseksi, mutta asetan itselleni paljon tehtäviä tiukalla aikataululla. Lyhyiden deadlinejen avulla saan hieman stressiä mukaan, jolloin tunnen olevani tehokkaampi. Saatan myös tehdä tarjouksen asiakkaalle, vaikka olen alkuun miettinyt, etten välttämättä kerkeä. Mutta kun tarjous hyväksytään, ei auta muu kuin keretä. On siis muistettava, että stressi auttaa myös paljon. Mikäli olo tuntuu kovin stressaantuneelta, kannattaa miettiä mistä se voisi johtua. Usein stressi johtuu hoitamattomista asioista, joten ei muuta kuin hihat heilumaan. Kun saat rästi tehtävät tehtyä, olo on kevyempi ja hommat vihdoin hoidettu ja minkä ansiosta? No stressin! En tekstissäni halua yllyttää ketään stressaamaan, vaan tiedostamaan sen tuomat hyödyt oikeissa määrin.

 

Mielestäni positiivisesta stressistä tulisi puhua enemmän. Sitä tapahtuu varmasti jokaiselle, mutta saattaa olla, että miellämme sen välillä negatiiviseksi stressiksi. Koska onhan meille aina kerrottu, kuinka stressi on haitallista ja vaarallista. Tärkeintä onkin tunnistaa näiden ero. Itse pystyt vaikuttamaan omaan stressiisi. Jos tunnet että hommaa on liikaa, tee lista tekemättömistä asioista. Mieti realistisesti kerkeätkö suorittamaan nämä ja ala hommiin. Stressissä märehtiminen ei auta sinua eteenpäin. Ajattele kiireelliset viikot positiivisena haasteena itsellesi. Ja mieti se olo, kun perjantai koittaa ja to do- listasi on tyhjä, avot!

 

LÄHTEET:

  1. Hyvä kysymys. Stressi. Nyyti Ry. Luettu: 12.02.2020.

https://www.hyvakysymys.fi/kurssi/et/stressi/

 

Suomen Mielenterveys ry. Mieli. Stressi kuuluu elämään. Luettu 12.02.2020.

https://mieli.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/stressi-kuuluu-el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close