Tampere
19 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Rentoudu kanssani maalaten <3



Kirjoittanut: Matilda Tella - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Väärää yrittämistä : kun teet kotiläksysi, rahan tuloa ei voi estää
Kim Väisänen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

“Fyysisesti ja psyykkisesti itseään laiminlyövä yrittäjä on lopulta hyödytön asiakkailleen, työntekijöilleen, sidosryhmilleen sekä tärkeimmälle viitekehykselleen eli perheelleen ja ystävilleen. Tällainen yrittäjänarkomaani ajautuu tähän lopputulokseen, jos elämässä ei ole mitään muuta kuin työ ja yrittäminen. Pakonomaisilla ja addik­tiivisilla asioilla, joihin yrittäminenkin voi lukeutua, on sama vaikutus kuin kynttilällä liian pienessä tilassa. Se polttaa ympäriltään kaiken hengitysilman loppuun. Siinä on ero, palautuuko vai palaako loppuun.” -Kim Väisänen

Teksti, jonka voi soveltaa valitettavasti melkein jokaiseen Proakatemian opiskelijaan. Kim Väisäsen Väärää yrittämistä kirjasta inspiroituneena en kirjoita normaalia kirjaesseetä, vaan annan teille keinon yrittää paremmin sekä laadukkaammin. Ota siis hetki aikaa itsellesi ja tee näiden ohjeiden mukaisesti kanssani 30min aktiviteetti kotona yksin tai yhdessä! 

 

Tarvikkeet

  • Sivellin
  • Vesivärit
  • Paperia (jonkinlaista vesiväreille sopivaa) 
  • alusta
  • vesilasi
  • talouspaperin pala / servetti / vessapaperin pala

 

Kastele paperi kunnolla molemmin puolin, voit kotona laittaa paperin kraanan alle ja kastella sen kauttaaltaan märäksi. Paperia voi rypistää jos haluat erilaisia muotoja maalaukseen. Kun olet asettanut paperin pöydälle voit kuivata paperia hiukan vaikka kangaspalalla siten, että pidät kankaan suorana ja vedät käsillä keskeltä sivuille.

 

Rentoutuminen

Seuraavaksi voit jättää paperin asettumaan, koska teemme pienen venyttelyn ja hiljentymisen. Ota itsellesi tilaa jonkin verran, tämän jälkeen voit nostaa molemmat kädet ylös ja samalla tervehtiä aurinkoa ja venytellä kylkiä. 

 

Kun niska ja hartiaseutu on vapautuneempi, voit kääntyä maahan päin ja laskea kädet hitaasti uloshengityksen myötä kohti lattiaa. Juurruta jalkapohjasi maahan ja samalla hengittele ihan rauhassa.

 

Kun tunnet rauhallisemmaksi olon, nouse ylös hitaasti hengittäen samalla ulos. 

 

Tee kevyttä kiertoliikettä heiluttamalla käsiä puolelta toiselle, voit samalla ottaa myös kevyen pään kierron, niin että kaulaan tulee myös pieni kiertoliike.

 

Kun tämä riittää voit palata keskelle pystyasentoon.

 

Voit jälleen kohottaa käsiäsi ja lähteä liitelemään linnun lailla ja päästä hiukan korkeammalle katselemaan omia asioita laajemmasta näkökulmasta. Liitele ilmassa niin, että huolesi kaikkoaa ja annat ajatustesi viedä sinut kauas kauas pois tästä hetkestä.

 

Lentelyn jälkeen voit laskeutua maan päälle ja tehdä pientä kiertoliikettä ranteilla, kyynerpäillä ja koko käsivarrella ihan omalla tavallasi.

 

 Päätämme pienen venyttelyn kehon kokonaishemputukseen, hypähtelyyn, joka toivottavasti irrottaa vielä lisää kireyksiä. Eli pompi kuin jousi ja hytkytä omaa kehoasi sekä jokaista ruumiin osaasi, jotta saat löysän tunteen koko vartaloon.

 

Kun alat maalaamaan on tärkeää, että koko kehosi on mukana maalausprosessissa, ei vain ranne ja sormet. Rauhoittuminen osoita ei tule unohtaa tai skipata, koska silloin emme saa kaikkea irti maalaamisesta.  Venyttelyn jälkeen voit istua maalauksesi lähelle ja samalla hakea hyvän asennon niin, että selkä ja jalat on hyvässä asennossa.

 

Sulje silmäsi ja keskitä huomiosi omaan hengitykseesi. Tarkastele oman hengityksesi sisään -ja uloshengitystä. Tämän tarkoituksena olisi rauhoittaa mielen hyörinää, joka tavallisesti pyörittää meitä moniin eri asioihin yhtä aikaa. Voit tehostaa keskittymistäsi laskemalla jokaisen sisään-uloshengityksen. Laita ajastin soimaan 3 minuutin päähän, tämä pieni hiljentyminen puhdistaa mielen sekä luo levollisen olon itsellesi.

 

Maalaaminen 

Kun ajastimesi soi alkaa tärkein osio eli itse maalaus. Maalausprosessi on tärkeintä nauttia sekä oleilla väreissä. Nyt ei tarvitse ponnistella mihinkään, vaan ainoastaan maalata. Maalauksen ei pitäisi esittää mitään, eikä sinulla pitäisi olla mitää ideaa mikä teoksesta on tulossa. Sinulle voi tulla jonkinlainen visio, joten sitä vastaan ei tarvitse kamppailla. Tulkitse ainoastaan värejä. Nyt voit vain sukeltaa väreihin ja ihmetellä minkälaisia vaikutuksia näillä kolmella värillä on toisiinsa ja sinuun itseesi. ( esimerkiksi mitä käy kun sininen ja keltainen kohtaa tai mitä punainen sinulle merkitsee, onko se lämpöä syvyyttä tai valoa?) 

 

Voit ottaa tähän maalaus kertaan mukaan vain 3 eri väriä kuten:

punainen, oranssi ja violetti

sininen, keltainen ja punainen

punainen, tumman punainen, oranssi

oranssi, vihreä, violetti

 

Voit myös keksiä itse oman väriyhdistelmä sekä tehdä tätä soveltaen. Kun olet maalannut tietyn aikaa maalaus on valmis. Joskus maalaus saattaa imeä sinut sisällesi ja teet sitä kauan kun toisinaan siihen saattaa mennä vain 10 minuuttia. Tämä harjoitus kannattaa toistaa viikoittain, jotta opit tuntemaan paremmin värejä sekä suhtautumistasi niihin. Voit yllättyä kuinka voimakkaita reaktioita voit saada väreistä tai kuinka paljon voimaa esimerkiksi keltainen voi antaa sinulle marraskuun pimeänä päivänä. Voit jakaa teoksesi kuvan omaan blogitekstiisi, koska mielelläni näkisin kuvia teoksistanne sekä mitä ajatuksia tämä aktiviteetti sinussa herätti.

 

Jos luet tekstin tänne asti suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti. Jos sinulla ei ole tarvikkeita laita minulle viestiä niin varmasti saat lainaan värit, jotta pääset kokeilemaan!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close