Tampere
28 Jan, Saturday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Remarketing



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Verkkokauppa liiketoiminta on alkanut kiinnostaa itseäni viime aikoina. Erityisesti verkossa tehtävässä liiketoiminnassa painoarvo on digimarkkinoinnin laadukkaassa toteutuksessa. Ilman onnistunutta digimarkkinointia verkkokauppa ei saa kävijöitä. Verkkosivun visuaalinen ilme ja sisällöt ovat ikään kuin kodin sisätilat vierailija näkee ne vasta astuessaan taloon sisään. Digimarkkinointi kampanja on ikään kuin julkisivu, joka edustaa taloa ulkoa. Sinulla voi olla hyvä tuote ja loistavat verkkosivut, mutta jos markkinointia ei ole hoidettu hyvin, ei kävijöitä tule, niin kuin rakentaisit talon keskelle erämaata etkä kertoisi kellekään.  

 Perinteisen Facebook mainonnan lisäksi halusin perehtyä myös muihin mainonnan keinoihin, kuten uudelleenmarkkinointiin. Tämä on verkkokauppiaalle yksi tärkeimpiä työkaluja myynnin kasvattamiseksi. 

Facebook on edelleen ehkäpä tärkein digimarkkinointi alusta. Kyseisen sosiaalisen median alustalta löytyy maailman laajuisesti käyttäjiä noin 2,7 miljardia kuukaudessa. Tämän takia Facebook on tärkeä osa digitaalista markkinointistrategiaa. Facebook markkinointi pitää sisällään myös Instagram mainonnan työkalut. Voit mainostaa Instagramissa samalla alustalla ja mainostilillä, kun Facebookissa. Mainoskampanjan voi siis toteuttaa kummallekin kanavalle samanaikaisesti tai valita kanavista vain toisen. Facebook on järkevä tapa aloittaa digimarkkinointi, sillä klikkihinnalla (CPC=Cost per Click) on Facebookissa edullisempaa kuin esimerkiksi Google Ads:ssä. (Sävel, L. 2022) 

Mainoksen luontiprosessissa oikean kohderyhmän valinta on äärimmäisen tärkeää. Ennen mainoksen julkaisua mieti siis kenelle tämä mainos on kohdennettu. Facebookin mainostyökalu käyttää koneoppimista eli se pyrkii tuottamaan kampanjatavoitteen mukaisesti parhaita tuloksia asetetun budjetin rajoissa. Tästä huolimatta on tärkeää itse tuntea asiakasprofiili parhaiden tulosten saavuttamiseksi. (Sävel, L. 2022)

Eri tapoja kohdentaa ovat mm: (Sävel, L. 2022) 

  • Kiinnostuksen kohteet, joihin Facebook on profiloinut käyttäjän mm. Urheilu, teknologia…  
  • Demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, parisuhde – tai perhetilanne)  
  • Maantieteellinen sijainti ja asuinpaikka 
  • Äskettäiset elämäntapahtumat mm. Kihlautuminen  
  • Yrityksen oma asiakasrekisteri tai sähköpostilista  
  • Jo yrityksen kanssa vuorovaikuttaneet esim. tuotetta katsoneet tai tietyillä sivuilla vierailleet kävijät (udelleenmarkkinointi) 
  • Ajankäyttö yrityksen verkkosivustolla  
  • Samankaltaisuuteen perustuvat eli niin sanotut Lookalike -yleisöt muista kohdennuksista. 

 

 

Remarketing 

 

Uudelleenmarkkinointi eli remarketing, jossa mainonta kohdennetaan ihmisille, jotka ovat vierailleet jo verkkokaupassa. Remarketing-mainos on kuva tai videomainos, jolla mainostetaan verkkokauppaa myöhemmin muilla sivustoilla.  

Tarkoituksena remarketing-mainonnalla on tavoittaa ihmiset, jotka ovat vierailleet verkkosivustolla, mutta eivät ole suorittaneet tiettyä haluttua toimenpidettä, esimerkiksi tuotteen ostaminen tai yhteydenottolomakkeen täyttäminen. Suosituimmat remarketing alustat ovat Google Ads- ja Facebook-mainokset. Markkinointiasiantuntija Leo Sävel kertoo ensi kertaa verkkosivuilla vierailevista vain 2 % suorittaa konvertoituu eli tekee halutun toiminnon. Loput 98 % kävijöistä poistuu verkkokaupasta ja siirtyy muille sivustoille etsimään haluamaansa. On epätodennäköistä, että näistä poistuneista kävijät palaavat sivustolle uudestaan, ainakaan itsestään. Remarketing-mainonta on hyvä keino houkutella näitä kävijöitä palaamaan verkkosivustolle. On todennäköistä, että kävijä klikkaa mainosta ja palaa verkkosivulle, kun hän näkee saman mainoksen riittävän monta kertaa. Tällöin palatessaan on todennäköisempää, että kävijät kovertoituvat. (Sävel, L. 2022) 

Esimerkki: 

Verkkokaupoissa shoppaileva henkilö on etsimässä takkia, joten hän päätyy toppatakki.fi sivustolle tutkimaan erilaisia takkeja. Tämän jälkeen hän kuitenkin lähtee sivustolta tilaamatta mitään, sillä hän haluaa tehdä hinta- tai tuotevertailua. Tiedämme tässä vaiheessa, että henkilö on potentiaalinen ostaja, joten toppatakki.fi kohdistaa mainontaa häneen, jotta kyseinen shoppailija palaisi takaisin toteuttamaan tilauksen.  

 

Miten remarketing toimii käytännössä? 

Yrityksen verkkosivustolle annetaan tunnistuskoodi, jonka avulla mainosjärjestelmä tunnistaa, ketkä kävijöistä ovat jo käyneet sivustolla tai sen tietyillä välilehdillä. Näin oikeat ihmiset näkevät oikeat mainokset. Eri mainosalustoilla on omat koodinsa toimiakseen. Remarketing-kampanjaa suunnitteleva mainostaja voi itse määrittää minkä ajan kuluessa sivuvierailusta mainosta aletaan näyttää kävijälle.  

Googlen remarketingia harjoittavan yrityksen kannattaa myös samanaikaisesti käyttää perinteistä Google Ads –mainontaa. Google Ads perustuu hakukoneesta valittaviin hakusanoihin ja näyttävät näiden mukaan verkkosivun Googlen hakutuloslistan yläosissa. Pelkkää uudelleenmarkkinointia käyttävä yritys ei saa ohjattua sivuille uusia kävijöitä. (Sävel, L. 2022) 

 

Facebook-remarketing 

Palvelun käyttämiseksi Facebook tarvitsee Facebook-pikseli-nimisen JavaScript-koodin, joka liitetään verkkokaupan koodiin. Tämän avulla Facebook tunnistaa, valmiiksi sivulla käyneet vierailijat ja osaa kohdistaa heille sopivia mainoksia. Facebook pyörittää uudelleenmarkkinoinnilla mainoksia Facebookissa, Instagramissa ja monissa mobiiliapplikaatioissa. Facebook tavoittaa jopa 2,9 miljoonaa suomalaista, Instagram pelkästään tavoittaa noin miljoona käyttäjää. (Sävel, L. 2022) 

“Tämän vallitsevan informaatioviidakon seasta, uudelleenmarkkinoinnin avulla muistutetaan henkilöitä tuotteista ja palveluista, joista he ovat olleet tai ovat edelleen kiinnostuneita” (Venermo, A. 2022).  

 

Tiivistelmä 

Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa mainontaa, joka kohdistuu jo verkkosivuilla käyneille vierailijoille. Vain 2 % verkkokaupoissa vierailevista konvertoituu, tähän tärkein työkalu on remarketing. Perinteistä mainontaa Facebookissa ja Googlessa tulee pyörittää uusien kävijöiden saamiseksi, vaikka samanaikaisesti käynnissä olisi remarketing-kampanja. Jokaisen digimarkkinointia harjoittavan tulisi mielestäni ainakin kokeilla uudelleenmarkkinointia. Uudelleenmarkkinointi soveltuu niin verkkokaupan, kuin palveluliiketoimintaa mainostavan markkinointistrategiaan. 

 

Sävel, L. Blogi. Luettu 1.12.2022. https://www.helpotkotisivut.fi/blogi/remarketing-antaa-sinulle-uuden-mahdollisuuden-vakuuttaa-potentiaaliset-asiakkaasi/  

Venermo, A. Blogi. Luettu 1.12.2022 https://folcan.fi/mita-on-remarketing/  

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close