Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

RE WORK – Menestys, Inspiraatio ja Raha



Kirjoittanut: Toni Ryöppy - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Rework
Jason Fried
 David Heinemeier Hansson
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

RE WORK – Menestys, Inspiraatio ja Raha

Esseen tekijä: Toni Ryöppy

Johdanto
1. Menestys ja siihen vaadittava yhtälö
2. Inspiraatio = tuote = asiakas ja uskollisen asiakkaan tärkeys
3. Vihreä raha
Lähteet

Maaliskuu 2020
Proakatemia
Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen koulutus

Johdanto

Kirjailijan sanoja mukaillen ja omien mielipiteideni muuntelemana kirja on tarkoitettu kivenkoville A-luokan yrittäjille, myös niille vaatimattomimmille yrittäjille ja, jopa senkaltaisille ihmisille, jotka ovat lopen kyllästyneet päivätyöhönsä, jotka toivovat jostakin paremmasta, tietämättä vielä tarkalleen mitä se on.
Yksinkertaisuudessaan essee käsittelee kirjan tapaa kertoa, että vähempi ja yksinkertaisuus on parempi. Oli sitten kyse yrityksen ajankäytöstä, rahasta, henkilöstöstä, kokemuksesta tai ylipäätänsä yritystoiminnasta ja siitä mitä se pitää sisällään.
Mikä todistaa nämä väittämät todeksi? Käsittelemme esseessä kyseisiä asioita vielä tarkemmin ja spesifioiduin näkökulmin ja esimerkein.

Menestys ja siihen vaadittava yhtälö

Nyky-yhteiskunnassa on hyvin yleistä, että sinut painetaan maahan ja kaikki sanovat, että bisnesideasi on aivan paska. Koska he, jotka sanovat näin ovat mahdollisesti niitä, jotka ovat takertuneet siihen muottiin johon yhteiskunta ovat he puristaneet. Harva uskaltaa enää olla yrittäjä, vaikka nykyteknologia antaa paremmat mahdollisuudet siihen kuin koskaan aikaisemmin. Tuntuu, että pakonomaisesti suuria massoja yritetään muokata jo heille valmiiksi valittuun rooliin.

”Todellinen maailma ei ole paikka vaan veruke. Sillä oikeutetaan se, ettei viitsitä edes yrittää” -ReWork

Menestyäkseen ei tarvitse aluksi epäonnistau, on harhaanjohtavaa, että nykyään jauhetaan joka tuutista epäonnistumisen tärkeyttä. Mikäli tekee asiat hyvin ja oikein ensimmäisellä kerralla, niin ei tarvitse epäonnistua. Kirjan mukaan Harvard Business Schoolissa tehdyn tutkimuksen mukaan ne ketkä onnistuvat ensimmäisellä kerralla, onnistuvat toisellakin kerralla suuremmalla todennäköisyydellä kuin he, jotka ovat epäonnistuneet ensimmäisellä kerralla. Tämä jo itsenään kertoo luonnon valinnasta, ei evoluutio jää märehtimään epäonnistumisia vaan jatkaa siitä mikä on koettu toimivaksi.

”Mitä virheistä muka lopulta oppii? Ehkä sen, mitä ei kannata enää tehdä, mutta kuinka arvokas tieto se sitten on? Se ei valaise, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.” -ReWork

Liiketoimintaan vaikuttaa niin monta eri tekijää, joita itse yrittäjä ei voi mitenkään hallita tai kontrolloida. Ne ovat nimittäin markkinaolosuhteet, kilpailijat, asiakkaat, kansantalous ja niin edelleen. Toki jos puhumme sen kaliiberin yrityksestä, jolla hypoteettisesti ajateltuna olisi resursseja taikka rahaa niin paljon, että se voisi kontrolloida edellä mainittuja tekijöitä niin olisi se jokseenkin mahdollista.
Kuitenkin jos ajattelemme pois sulkemalla maailman suuryritykset, on yrittäjälle suotuisampaa osata arvailla enemmän, todellisuudessa, kuin noudattaa sokeasti yrityssuunnitelmia. Suunnitelmat ovat mielestäni hyvästä ja välttämätöntä yritystoiminnassa, mutta jos niitä noudattaa sokeasti osaamatta improvisoida tai käyttää maalaisjärkeä, niin menneisyys ohjaa tulevaisuutta ja täten sen hetken tilanteisiin ei osata välttämättä reagoida, jos menneisyydessä luotu yrityssuunnitelma sanoo toisin.
Yrityksille merkittäviin tilaisuuksiin on kyettävä tarttumaan ja reagoimaan nopeasti vaikkei itse kyseinen peliliike noudattaisikaan yrityssuunnitelmaa.

Inspiraatio = tuote = asiakas ja uskollisen asiakkaan tärkeys

Hieno tuote tai palvelu on parasta luoda aluksi omaan tarpeeseen, täten huomaat itse heti, onko tuotteesta tai palvelusta mihinkään. Teet varmasti oman ongelmasi eteen kovasti töitä ja itse intohimo ehkäpä sitä kohtaan on suurempi kuin työ jonkun toisen ongelman edestä.
Esimerkkinä voimme mainita, uskoisin jokaisen tunteman James Dysonin, joka keksi nykyisellä nimellä tunnetut Dyson imurit. Syy keksintöön oli se, että hänen oma imurinsa menetti imutehonsa nopeasti pölyhiukkasten tukittua suodattimet.
James Dysonin omaisuus on arvioitu olevan 6,5 miljardia dollaria, joka tekee hänestä maailman 303. rikkaimman ihmisen Forbesin mukaan.

Asiakkaan täytyy kokea, että se olisi heille, menetys jos lakkaisit tekemästä sitä mitä teet. Täytyy olla palo tarttua toimeen ja lopettaa odottelu siihen, että joku muu saa aikaan kaipaamasi muutoksen.
Tuotteen tai palvelun pitää olla vakaumuksellinen, kaikki eivät siitä välttämättä pidä, mutta kohdeasiakasryhmäsi pitävät niidenkin puolesta, jotka eivät siitä pidä. Vaikka tuote tai palvelu ei sisältäisikään kaikkia sille tuotteelle, tai palvelulle mahdollisia ominaisuuksia, liiallinen tarjonta saattaisi tehdä tuotteen tai palvelun käytöstä vaikeampaa sinun asiakasryhmällesi.
Esimerkiksi puhelinvalmistaja Doro tekee puhelimista mahdollisimman helppokäyttöisä, heidän suurin kohderyhmänsä on mahdollisesti vanhukset, joten olisi typerää lisätä laitteeseen ominaisuuksia, jota heidän kohderyhmänsä eivät edes osaa käyttää.
Tai toisena esimerkkinä mainittaen ei pihveihin keskittynyt ravintola myy kalaruokia menultaan, vaikka varsin hyvin sen voisi tehdä. Joidenkin mielestä tämä saattaa kuulostaa tyhmältä ja potentiaalisen asiakasryhmän hukkaan heittämisessä, mutta mentaliteetilla heidän asiakasryhmänsä henkilöt menevät syömään ravintolaan pihviä eivätkä kalaa ja se on toimivaa liiketoimintaa heille. Keep it simple!

Yksikään mainostoimisto ei yllä siihen tulokseen mitä uskolliset asiakkaat levittävät sanaa kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Kun luot oman yleisön, sinun ei tarvitse ostaa sitä silloin, he antavat sitä itse. Se on tehokkaampaa ja halvempaa kuin yksikään ostettu mainossisältö. Kun tulee tarve levittää omaa tuotettaan tai palveluaan, oikeat ihmiset ovat jo paikalla.

Joissain yrityksissä asiakaskokemuksen tärkeys, on ironista. Yritykset hehkuttavat asiakaskokemuksen ja asiakkaan tärkeyttä, mutta kuitenkin kun soitat asiakaspalveluun, saat odottaa tuntitolkulla, että joku edes vastaa sinulle. Ja kun joku vihdoin vastaa sinulle niin luurin toisessa päässä on joku elämään kyllästynyt nelikymppinen, jota ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa saatko ongelmaasi lopullisen ratkaisun tai onko hän enää asiakas yritykselle tulevaisuudessa. Tämä oli toki ääripää esimerkki ja sellaisiakin yrityksiä on, jotka todella välittävät asiakkaista. Asian pointti on vaan itsessään myös ironinen, että jotkin yritykset puhuvat siitä, kuinka tärkeä asiakas on ja läimäisevät tätä arvoa vasten kasvoja jo alkupelissä. Onkin tärkeää, että aloittavat yritykset osaisivat keskittää fokuksensa tämän tyyppisiin ongelmiin.
Oikeat teot oikeilla hetkillä, oikeassa paikassa merkitse enemmän kuin sadat teot väärällä hetkellä, väärässä paikassa. Riittää, että asiat, suorittaa rehdillä asenteella ja ammattitaidolla, pyrkii vastaamaan kysyntään tai olemalla vähintään kilpailijansa veroinen. Vaikka olisikin pieni yritys valtavien kilpailijoiden rinnalla, sinulla on jotakin mitä heillä ei ole, itse ketteryys ja asiakaslähtöisyys.
Perusta liiketoimintasi pysyviin asioihin, muista, että muodit haihtuvat. Esimerkiksi ruokateollisuus ja ravintolat, ihmiset tulevat aina tarvitsemaan ravintoa. Sähkö/energia on nykypäivänä edellytys normaaliin elämään ainakin länsimaisessa kulttuurissa. Mielestäni yritys kannattaa rakentaa vankalle pohjalle mikä ei juuri perustu pelkkiin trendeihin.
Ihmiset ja tilanteet muuttuvat. Et voi tarjota kaikkea kaikille. Yrityksen täytyy mieluummin olla uskollinen tietylle asiakastyypille kuin yksittäiselle asiakkaalle, jonka tarpeet muuttuvat tilanteiden mukaan. Joten elä muuta yrityksesi liiketoimintaa joidenkin mukana, mitä sitten käykään, jos kyseinen asiakas jättääkin sinun tuotteesi ja palvelusi? Sinulla jää luu käteen. Opettele sanomaan ei, kieltäytymistä joutuu harvoin katumaan, mutta myöntymistä kyllä. Kieltäytymistä vältellään, koska vastaan sanominen koetaan kiusalliseksi. Rakenna selvät raamit liiketoiminnallesi ja noudata niitä mielestäni juuri perus maalaisjärjen luomilla raameilla.

Vihreä raha

Kirjassa mainittiin erittäin tärkeä pointti rahoituksesta. Lyhyesti selitettynä mitä isommasta sijoitettavasta rahasummasta on kyse, sitä isommasta prosentuaalisesta osuudesta sinun on luovuttava sijoittajalle ja tämä merkitsee suhteessa saman suuruista päätäntävaltaa. Ja pahimmassa tapauksessa tarvitset niin paljon rahaa, että lopulta menetät päätäntävaltasi täysin yrityksessäsi.
Täten et enää kehitä yritystä asiakkaiden toiveiden perusteella vaan kehität yritystä sijoittajien toiveiden pohjalta. Toki tämäkään asia ei ole aivan näin mustavalkoinen tai ei pois sulje sitä, että sijoittajat tekisivät välttämättä tai tahallisesti huonoja päätöksiä, mutta tämä mahdollinen skenaario tulee ottaa huomioon, mikäli sinulla olisi kyseinen tilanne tulevaisuudessa edessäsi.
On kriittistä osata arvioida omaa liiketoimintaasi, tarvitsetko 10 000e vai 100 000e sijoitusta? Mitä hankintoja tähän rahaan sisältyy? Voisitko esimerkiksi säästää joissakin kuluissa ja ovatko kaikki hankinnat välttämättömiä juuri tälle hetkelle vai ovatko ne ajankohtaisia vasta vuoden päästä, jolloin olet voinut mahdollisesti saada jo liikevaihtoa oman yrityksen kautta ja täten et olisi tarvinnut niin suurta alkupääomaa. Tarvitsetko liiketoiminnallesi välttämättä omaa 1000 neliön hallia vai olisiko kannattavampaa vuokrata se? Kannattaako palkata kallista mainostoimistoa, vai olisiko olemassa joitakin tehokkaita muita halvempia työkaluja mainostaa tuotetta tai palveluasi tehokkaasti itse?

”Yritys vailla voittoon johtavaa polkua ei ole yritys vaan harrastus” -ReWork

Aika, tic tac… tic tac…

Yleisin asia mitä ihmisten suusta kuulee, on: ”Ei minulla riitä aikaa, rahaa, väkeä tai kokemusta”. Lakkaa ruikuttamasta ja yritä jos todella haluat sitä, ongelmat synnyttävät ratkaisuja ja ongelmien myötä syntyy luovuutta. Rajalliset resurssit pakottavat pärjäämään sillä mitä on. Pitää osata kääntää rajoittuvuudet luovuudun eduksi, tekeehän vangit vankilassakin puukkoja saippuasta ja lusikoista. Rajallisuudetkin saattavat olla myös valtava etu henkilölle oikeissa tai väärissäkin olosuhteissa.

”Southwest-lentoyhtiö käyttää vain Boeing 737 -koneita, toisin kuin useimmat muut lentoyhtilt, joiden valikoimassa on erilaisia konemalleja. Niimpä Southwestissä jokainen lentäjä, stuertti ja lentoemäntä sekä huoltohenkilöstö pystyy hoitamaan minkä lennon tahansa. Lisäksi samat varaosat sopivat yhtiön kaikkiin koneissin. Tämä merkitsee alhaisempia kustannuksia ja sujuvampaa liiketoimintaa.” -ReWork

Kirjassa käsiteltiin myös mitä osuvimmin asia, jota uskaltaisin väittää, että ehkäpä jokainen akatemialla ollut osuuskunta on käynyt läpi osuuskunnan perustamisvaiheessa tai jonkin muun projektin alkutaipaleella.
Nimittäin on asioita, joita voisit tehdä, asioita, joita haluaisit tehdä ja asioita, jotka täytyy tehdä. Jos haluat esimerkiksi alkaa myymään hotdogeja, saatat miettiä, minkälaisia mausteita tai kurkkusalaattia haluat tarjoilla sen kanssa, nimiä tai myyntivaunun ulkoasua. Aivan ensimmäiseksi sinun tulisi kuitenkin pohtia itse hotdogia, se on yrityksen ydin. Kaikki muu on toissijaista. Voit kysyä itseltäsi, jos jätän kyseisen tekijän pois, olisiko tuotteeni yhä olemassa? Hotdog koju ei ole mitään ilman hotdogeja. Kaikki eivät välttämättä pitäisi maustamattomista hotdogeista, mutta hotdog koju olisi yhä jäljellä. Toisin ajateltuna voimmekin kuvitella, että aluksi on tärkeää keskittyä tussilla piirtämiseen ja itse piirtämään ääriviivat ja haluamat asiat. Yksityiskohdat ovat toki ne, jotka kruunaavat kaiken, mutta kokonaiskuva ja sen hahmottaminen on aluksi tärkeämpää. Kuulakärkikynällä piirtäessä alamme keskittymään epäoleellisiin asioihin, joihin ei tulisi vielä edes kiinnittää huomiota. Olennaiset yksityiskohdat me opimme tunnistamaan usein vasta kun ideaa aletaan toteuttamaan, silloin tajuaa mihin tulisi kiinnittää huomiota ja mikä ei vuorostaan vaadi siltä edes pientä ajattelua enempää.
Jätänkin jokaiselle lukijalle vastuun tulkita ja käsitellä äsken mainitsemani asian hartaasti. Täten onkin siis tärkeää, että selvität, mikä on yrityksesi ydin, jos selviät ilman tätä tai tuota tekijää ne eivät kuulu ytimeen ja niihin ei silloin tulisi kiinnittää sen enempää huomioita alkuvaiheessa kuin sukkiesi väriin maanantaiaamuna.

”Suuruuteen yltää vain karsimalla pois sen, mikä ei ole hyvää parempaa” -ReWork

”Yksityiskohdista ei ole alkuvaiheessa mitään hyötyä” -Walt Stachfield, Walt Disneyn animoija.

Toki lykätyn päätöksen pohjalle ei voi rakentaa, mutta tehdyn päätöksen päälle voi. Itse olen aina ollut sen henkinen kaveri, joka tykkää hoitaa asiat heti ja tehdä päätöksen mahdollisimman nopeasti, tietysti suoritettua aiheeseen tarvittavan taustatutkimustyön. Osuuskunnassa ja välillä projekteissakin takerrumme usein päätöksentekoon, joka taistelee kaikkea edellä mainittuja neuvoja vastaan, meidän tulisi keskittyä olennaiseen, käyttää maalaisjärkeä, nähdä isompi kokonaisuus ja olla ketteriä päätöksenteossa koska kykenemme siihen. Ja olla käyttämättä enempää tarvittua aikaa vähäpätöisempiin asioihin.
Meidän tulisi tehdä päätöksiä, jotta saamme asioita nopeasti aikaan, itse koulutuksemme kesto jo vaatii sitä, että teemme päätöksiä ja nopeasti. Totta kai edellä mainittua maalaisjärkeä pitää käyttää, en vaadi, että sen tyyppisiä päätöksiä tulisi tehdä hätiköidysti, jotka vaikuttavat lopullisesti asioihin. Mutta sen tyyppisiä päätöksiä, joita pystyy muokkaamaan vielä tulevaisuudessakin matkan aikana ja jotka voivat itse asioina jopa vaatia sitä, että niille antaa aikaa. Esimerkkinä mainittaen vaikkapa osuuskunnan logo tai nimi, joka saattaa muovaantua matkan varrella itse osuuskunnan yhteisten arvojen mukana. Pidä kiinni vain olennaisesta, kunnes jäljelle jää kaikkein tärkein. Aina voi lisätä tiputtamiaan palikoita.

Lähteet:
https://www.forbes.com/profile/james-dyson/#45c80a872b38

ReWork Tee työsi toisin, Jason Fried, David Heinemeier Hansson, Atena kustantamo, Bookwell Oy 2011, Suomentanut Tiina Ohinmaa

Kommentoi