Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Ravintolan logo ja brändi



Kirjoittanut: Johannes Mansikka-aho - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myths of branding
simon bailey
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Raina-v-1.1

 

“Branding is not rocket science, its way more complicated than that” -Simon Bailey

 

Olemme rakentaneet ravintola konseptimme hyvin tehokkaalla aikataululla. Ravintolan liiketoimintasuunnitelma, keittiön suunnittelu, yrityksen perustaminen, työntekijöiden ja rahoituksen hankinta ja kaiken maailman lupien selvittäminen vei alkuun huomattavasti aikaa. Olimme saaneet liiketoimintasuunnitelmaan tiivistettyä ravintolamme konseptin, mutta ravintolan nimi ja brändin ilme olivat jääneet vauhdissa vaihteeseen. Mietimme toki koko ajan, että hyvä että ravintolan nimeä ei ole vielä päätetty, se voisi rajoittaa liikaa ajatustoimintaamme. Rakennetaan ensin konsepti ja nimetään se sitten.

 

Tämä osoittautui hyväksy järjestykseksi, mutta kun listalla tuli seuraavaksi markkinointisuunnitelman ja verkkosivujen tekijän etsintä, huomasimme että brändäys on edessä ja se on hoidettava maaliin. Lähdimme pohtimaan hyviä ja kuvaavia nimiä ravintolalle: Kehrä, broge tai ravintola niminen ravintola. Olimme jo tehneet päätöksen hyödyntää brändäyksessä ravintolamme yhteydessä olevaa elokuvateatteria ja sitten vastaamme tuli sana RAINA. Raina on vanhaa elokuvafilmiä ja se sointuu Tamperelaiseen korvaan hyvin: Ratina, Raipe, Rotvalli ja Raina. Ravintolamme tarjoilee ruuaksi Tampereen parasta tuorepastaa ja näin tuli myös ajatus mustaksi värjätystä tuorepastasta, Rainasta.

 

Itselläni ei ole juurikaan kokemusta Canvan tai muiden vastaavien työkalujen käytöstä graafista työtä tehdessä. Olimme yhtiökumppanini Oskarin kanssa hieman keskustelleet logon ulkomuodosta ja hahmotelleet jotain ruutupaperille lyijykynällä. Koimme olevamme kuitenkin melko pahoissa ongelmissa, sillä tarvittavaa graafista osaamista meiltä itseltämme ei löytynyt. Ajatus oli päässä, mutta tarvitsimme toteuttavaa ammattilaista, kuka voisi brändiämme lähteä hiomaan oikeaan suuntaan. Olimme aiemmin käyneet jo keskusteluita mahdollisten verkkosivujen toteuttajien kanssa, mutta viimeinen verkkosivujen toteuttaja kandidaatti Maaritin kohdalla asiat loksahtivat paikoilleen.

 

Maarit kanssa tavatessamme, kävi ilmi että hän oli verkkosivujen suunnittelun lisäksi graafinen suunnittelija ja hänellä oli myös vahva tunneside Kehräsaareen. Lähdimme Maaritille avaamaan ajatustamme elokuvateemastamme, vanhan ja uuden yhdistelmästä ja ravintolamme nimestä. Maarit pääsi heti kanssamme samalle aaltopituudelle ja hän tarjosi verkkosivujen suunnittelun lisäksi apua brändin rakennuksessa.

 

Ensimmäiset versiot ravintolamme logosta olivat mielestämme hyviä, kunnes tajusimme että ne olivat lähes identtiset vieressä olevan Ratina kauppakeskuksen logon kanssa. Tätä tapahtuu onneksi paljon. Moni yritys lähtee innokaasti kehittämään logoa ja ilmettä ja kapitalistisessa kulutus yhteiskunnassamme kaikki on brändättyä ja markkinoitua. Tästä johtuen täysin uuden ilmeen, logon ja brändin rakentaminen on käytännössä mahdoltonta. Ohessa oleva brändi ilme on versio 1.1 ja sisältää muutamia eri versioita logosta, fontista, moodboardin ravintolan tunnelmasta, mikä suuri osa myös brändiä ja vaihtoehtoja brändi väritykselle. Vaikka aikataulumme onkin tiukka, uskon että versioita tulee olemaan vielä useampi ennen kuin täydellinen brändimme löytyy.

 

Brändin ja logon rakentaminen vaikuttaa paljon ja pitkälle. Meidän tulee miettiä, miten logo saadaan printattua mahdollisille merch vaatteille, kuten pipoihin ja paitoihin, miten brändimme vaikuttaa asiakaskokemukseen ravintolassa ja miten värimaailma saadaan pidettyä yhtenäisenä, jotta markkinointi- ja somemateriaali on harmoniassa keskenään.

Simon Bailey käsittelee kirjassaan “myths of Branding” myyttiä, että brändäys on täysin tuotteesta riippuvaista vai Brändäys on paljon enemmän, kuin tuote. Simonin pohdinnan mukaan brändäys on paljon enemmän kuin tuote ja se on yhditelmä kokemuksia, olettamuksia ja muita asiakas kokemukseen vaikuttavia nyansseja. Ei pelkästään kuvaus tuotteesta. Uskon myös itse näin. Ravintolamme tarjoilee alkoholia ja ruokaa, mutta brändimme mukaan olemme tuore ja tyylikäs paikka viihtyä.

 

 

 

Kommentit
  • Emilia Mäkelä

    En tiedä olenko kunnolla sanonut ääneen, että mielestäni logonne on älyttömän upea ja palvelee brändiänne loistavasti. Yleisesti ottaen koen brändäyksenne onnistuneen kiitettävästi. Olen ollut löytämänne liiketilan kahden edellisen toimijan asiakkaana, toisessa jopa kantiksena ja koen sisustukseen tekemienne suhteellisen pienten muutosten tehneen tilasta huomattavasti intiimimmän. Sijaintinne on haasteellinen, jolloin brändin merkitys ja tuotteiden erityinen laatu korostuu entisestään. Miksi poikkeisin reitiltäni juuri Kehräsaareen? Konseptinne on riittävän selkeä, joka on alalla äärimmäisen tärkeää.

    Mitä nimen valintaan tulee, on Raina teeskentelemätön, nostalginen ja ytimekäs. Nimeen lisätyt ”Cafe & Bar” ovat välttämätön lisä erottamaan paikka vaikkapa leffadivarista. Aiemmista paikoista esimerkiksi numeroon perustuva nimi oli aina itselleni jostain syystä helvetin vaikea muistaa, joka hieman vaikeutti suosittelua ja googlettelua. Olisi mielenkiintoista lukea myöhemmin esseetä Rainan tiimitoiminnasta avaamisen jälkeiseltä ajalta.

    5.5.2022
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close