Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Rajojen rikkominen vai raameissa kulkeminen?



Kirjoittanut: Jemina Pennanen - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointi boksin ulkopuolelta
Laura Ahonen & Sampo Luoto
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Mitä on markkinointi? Mitä sillä halutaan saavuttaa? Miten saada asiakkaat kiinnostumaan liiketoiminnasta ja saada heidät seuraamaan ja kannattamaan toimintaasi?

Tässä esseessä syvennytään markkinoinnin käsitteeseen. Onko kaikenlainen markkinointia vain positiivista näkyvyyttä omalle yritykselle ja jos ei niin mitä on haitallista markkinointia.  Käydään läpi esimerkkejä markkinoinnin toteuttamisesta sekä vaikutuksista liiketoimintaan. Kannattaako markkinoinnissa hyödyntää ihmislähtöistä ja läpinäkyvää viestintää vai pitää toiminta visusti raamien sisäpuolella.

 

Mitä on markkinointi?

Miten yritys kasvaa? Tekemällä myyntiä. Millä yritys saa myyntiä? Asiakkailla. Miten saadaan asiakkaita? Tuomalla yrityksen toiminta asiakkaiden tietoisuuteen. Kuinka tämä onnistuu? Markkinoimalla yrityksen toimintaa, mitä yritys pystyy sinulle tarjoamaan ja miksi sinun kannattaisi valita juuri tuo kyseinen palvelua tai tuote.

Markkinoinnin yksi päätavoitteista on kasvattaa yrityksen myyntiä ja tehdä siitä helpompaa. Tuotteen/palvelun myyminen asiakkaalle on paljon helpompaa, jos asiakas on saanut ensin rauhassa tutustua tuotteeseen nähtyään mainoksia tuotteesta ja esimerkiksi googlettamalla siitä lisää informaatiota. Markkinointi toimii ostotilanteen pohjana ja myynnin tehtävä on viimeistellä tämä tilanne.

Markkinointia tapahtuu jatkuvasti arjessamme. Voisi jopa sanoa, että siitä on tullut perusosa arkeamme, jonka takia emme edes huomaa kaikkea ympärillämme tapahtuvaa markkinointia. Olemme tottuneet näkemään jatkuvasti julkisilla paikoilla kävellessä sekä sosiaalista mediaa selatessa satunnaisia mainoksia joistakin tuotteita tai palveluista. Siinä samassa hetkessä niihin harvemmin kiinnittää sen erityistä huomiota, mutta ne saattavat pompata mieleemme myöhemmin jossain toisessa yhteydessä.

Olemme tottuneet siihen, että ajatuksiimme syötetään jatkuvasti muistijälkiä tuotteista/palveluista. Usein tämmöiset tapahtumat tapahtuvat meidän huomaamattamme  ja se onkin yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Tällaisia tilanteita voi esimerkiksi olla, että kauppakeskuksessa kävellessäsi saat mainosten jakajalta jonkun yrityksen esiteen tai postiluukustasi tipahtaa jonkun ruokakaupan viikonlopun tarjouslehti.

 

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Markkinointi boksin ulkopuolelta – kirjassa kirjailijat Laura Ahonen ja Sampo Luoto syventyvät kirjan nimen mukaisesti boksin ulkopuoliseen ajatteluun markkinoinnissa. Miksi toinen markkinointi toimii ja toinen taas ei? Mitä tulee ottaa huomioon markkinointisuunnitelmaa tehdessä, jotta saavutetaan mahdollisimman suuri yleisö ja onnistutaan tuomaan omaa liiketoimintaa mahdollisimman isosti esille.

Ahonen ja Luoto käsittelevät kirjassaan markkinointia ihmislähtöisen markkinoinnin näkökulmasta. Tämä tarkoittaa avointa ja läpinäkyvää viestintää asiakkaille. ”Ihmisen käyttäytymiseen ja ajatteluun vaikuttavat monet psykologiset vakiot. Samat perussäännöt ja vaikuttamisen mekanismit, jotka purivat jo luolamieheen, pätevät myös digitaalisessa ympäristössä ja sosiaalisessa mediassa” (Ahonen & Luoto 2015).

Sosiaalisessa mediassa näkyvä yritysten markkinointi omaa lähtökohtaisesti todella tarkat raamit, mutta se voidaan nähdä varsin tylsänä ja värittömänä tapana tuoda liiketoimintaa esille yleisölle. Lisäämällä jotain pientä ja omaa markkinointiin pystytään yrityksen brändi-ilmettä nostattaa erittäin vähällä vaivalla. Tuomalla jotain, josta katsojalla tulee olo, että tämä on uniikkia tai tästä tulee hyvä mieli kosiskelee paremmin isompaa kohdeyleisöä. On siis tärkeää miettiä kannattaako kulkea tiettyjen raamien sisällä vai rikkoa rajoja.

Läpinäkyvällä markkinoinnilla saadaan asiakas kiinnostumaan sisällöstä, koska hän kokee, ettei häneltä yritetä piilottaa mitään. Tällöin kyseiseen yritykseen on helpompi luottaa ja osoittaa omaa tukea, koska jos liiketoiminta tai yritys yrittäisi salata jotain sillä ei voi olla niin sanotusti puhtaat jauhot pussissa.

Somevaikuttajat ovat tähän hyvä esimerkki. Jakamalla omaa henkilökohtaista arkea tuhansille katsojille vaikuttajat käyttävät ihmislähtöistä sekä läpinäkyvää toimintaa. Toiminta on helposti lähestyttävää herättää mielenkiinnon muissa näyttämällä mitä omaan elämään kuuluu. Jokaisessa meissä asuu pieni sisäinen stalkkeri joten onhan se nyt mielenkiintoista nähdä millaista muiden elämä on.

Kaikille ei kuitenkaan toimi kaikki. Kaikelle markkinoinnille on olemassa oma kohdeyleisönsä, joten jos joku on aikaisemmin toiminut tietylle yleisölle ei se automaattisesti tarkoita, että se toimisi seuraavalle samalla tavalla tai yhtä hyvin.

 

Onko kaikki markkinointi hyvää näkyvyyttä?

Sosiaalisessa mediassa on viimeaikoina puitu paljon tapausta, jossa erään rakennusliikkeen toimitusjohtaja heittää Baltic Princessin sviitin terassilta kalusteita mereen ja toinen henkilö kuvaa tästä tilanteesta videon, joka ladataan TikTok-sovellukseen. Tapahtuneesta syntyy suuri kohu edesvastuuttoman käytöksen takia ja tämän seurauksena aliurakoitsijana toiminut yritys menettää valmiiksi sovittuja töitään, koska muut yritykset eivät halua tukea kyseistä yritystä sen toimitusjohtajan saatettua yrityksen edesvastuuttomaan valoon.

Tällainen negatiivinen markkinointi tuotti kyseisessä tilanteessa hallaa yritykselle. Kuitenkin negatiivinen markkinointi voi myös toimia toisinpäin. Kärkkäinen-yrityksen toimitusjohtaja Juha Kärkkäinen on ollut otsikoissa useaan kertaan liittyen liikennerikkomuksista sekä solvaus kirjoituksistaan sosiaalisessa mediassa. Kärkkäinen on tuomittu useaan kertaan rikkomuksistaan, mutta yrityksensä liiketoimintaa kyseiset rikkomukset eivät ole laskeneet.

Päinvastoin, ” Patentti- ja rekisterihallituksen lokakuun alussa rekisteröimässä tilinpäätöksessään yhtiö kertoo, että konsernin tilikauden liikevaihto oli 270,8 miljoonaa ja edellisen tilikauden liikevaihto oli 233,1 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi 37,7 miljoonaa eli 16,2 prosenttia” kertoo Iltalehti. Kyseinen tilanne oli täysin samanlainen kuin ylempi. Yrityksen toimitusjohtaja toimi edesvastuuttomasti ja asiasta on uutisoitu ympärimaata useamman vuoden ajan, mutta jostain syystä yrityksen toimintaan se ei ole vaikuttanut negatiivisesti.

 

Esimerkki onnistuneesta markkinointi tilanteesta

Kuvitellaan tilanne, jossa olet vannoitunut Lidl ruokaketjun käyttäjä. Tykkäät käydä Lidlissä, koska kauppa on sopivamman kokoinen kuin esimerkiksi Prisma tai K-Citymarket. Kiireisen lapsiperhe arjen vuoksi haluat selviytyä mahdollisimman nopeasti kauppareissusta sekä saada edullisesti viikon ruokaostokset perheellesi. Kaupunkiisi avataan kuitenkin uusi K-Citymarket. Kauppaa mainostetaan aktiivisesti pari viikkoa ennen avajaisia paikallisessa lehdessä sekä kauppa mainostaa avajaistarjouksiaan viikkoa ennen avajaisia. Lehdessä mainitaan ”Kaikkea kivaa pientä aktiviteettia perheen pienemmille, ilmapalloja ja maistiaisia sekä huikeita avajaistarjouksia, Tervetuloa!”

Avajaispäivänä töistä päästessäsi lähdette perheesi kanssa kyseiseen kauppaan katsastamaan avajaistarjouksia, sekä mitä kaikkea aktiviteettia lapsille löytyy kauppareissun yhteydessä. Ostatte viikon ruoka-ainekset ja ajatte kotiin. Kotiin päästyäsi alat vertaamaan millainen kauppakokemus oli normaaliin kauppakokemukseesi verrattuna sekä saitko halvemmalla ostettua ruokaa avajaisista, kuin yleensä Lidlissä käydessä.

Kauppakokemus oli ihan hauska avajaistunnelman ansiosta. Lapset käyttäytyivät nätisti saadessaan omat ilmapallot ja ilmaisia maistiaisia kauppareissun aikana. Ruokaa et kuitenkin saanut juurikaan halvemmalla, ehkä jopa kalliimmalla ja kauppareissuun meni tuplasti enemmän aikaa kuin yleensä. Mielessäsi ei edes käynyt ennen kauppareissua, että menisit Lidliin suorittamaan viikoittaiset ostoksesi, koska uusi kauppa oli herättänyt mielenkiintosi sekä se oli pyörinyt mielessäsi viimeisen viikon nähdessäsi päivittäin sen mainoksia kaupungilla ja lehdessä.

Kauppa on tässä tilanteessa onnistunut avajaistensa markkinointitavoitteessa, koska kauppa on avajaistarjouksillaan onnistunut saamaan itselleen uuden asiakkaan tutustumaan ja vierailemaan kauppaan ja ostamaan heidän tuotteitaan.

 

Pohdinta

Kokonaisuudessaan markkinointia pystytään toteuttamaan monella eri tavalla ja kaavalla eikä koskaan osaa arvioida tarkalleen, mitkä tekniikat toimivat haluttuun suuntaan ja toisinpäin. Markkinointi kannattaa suunnitella tarkasti ennen sen toteuttamista, koska sosiaalisen median vaikutus nykypäivänä on todella suuri ja se voi kaataa oman liiketoiminnan jo ennen kuin se on päässyt kunnolla alkuunsa. Kaikki on lähtöisin markkinoinnista, joten se, miten sitä tuodaan julki kannattaa miettiä hyvin ennen toteuttamista.

 

Lähteet

Ahonen L. & Luoto S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta

Hankaniemi, A. 2022 Rakennusfirma menetti töitä toimitusjohtajan viskottua kalusteita mereen – työntekijälle tilanne voisi olla eri. Yle Uutiset, Työelämä 13.12.2022.

Viitattu 16.4.2023 https://yle.fi/a/74-20008521

Pikkarainen, A. 2021 Kärkkäinen porskuttaa kohusta toiseen, mutta bisnes kukoistaa – tässä syyt. Iltalehti 27.10.2021.

Viitattu 16.4.2023 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93968d6e-5f4a-4909-ae14-ba503082f944

Aihetunnisteet:
Kommentoi