Tampere
15 Jun, Tuesday
16° C

Proakatemian esseepankki

Puheluita ja traktoreita



Kirjoittanut: Essi Puurunen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

Idea esseeseeni lähti siitä, kun olen tässä kevään mittaan tehnyt erilaisia puhelinmarkkinointi projekteja. Sanotaanko näin, että en olisi aikaisemmin voinut kuvitella tekeväni puhelinmarkkinointia, mutta maailmantilanne ja myös oma rahatilanne pakottaa joskus outoihinkin sattumiin. Olen tehnyt näitä projekteja Helena Riihitupa Oy:n kautta ja olen saanut tehdä suoramarkkinointia Turun Konekeskukselle sekä Rakennustutkimus RTS Oy:lle. Tässä esseessä reflektoin ensimmäistä projektiani, eli Turun Konekeskuksen projektia. Myös paneudun hieman tarkemmin siihen mitä on puhelinmarkkinointi.

 

Olin syksyllä pidemmän tovin sairaslomalla ja alkuvuodesta oli jo voimia lähteä tekemään jotain. Kuitenkin jotain sellaista, missä minun ei tarvitsisi fyysisesti tai henkisesti rasittaa itseäni liikaa. Olin edellisenä päivänä puhunut äitini kanssa puhelimessa ja sanonut, että nyt kun olisi jokin sellainen työ mitä voisin tehdä etänä, vaikka lapista käsin. Seuraavana päivänä eteeni tarjoutui mahdollisuus lähteä tekemään puhelinmarkkinointia. En ole ollut koskaan kovin innoissani puhelinmarkkinoinnista, mutta ajattelin, että nyt ei voi krantuilla vaan otetaan se vastaan mitä on tarjolla!

 

Turun Konekeskus

 

Lähdin siis tekemään puhelinmarkkinointia Turun Konekeskukselle. Turun konekeskus on vuonna 1998 perustettu suomalainen perheyritys, joka myy ja maahantuo traktoreita ja työkoneita. Turun Konekeskuksella on tällä hetkellä 15 eri toimipistettä ympäri Suomea. Voin kertoa, että näin puoli vuotta myöhemmin, minäkin tiedän traktoreista aika paljon. Kukapa olisi uskonut..

 

Mitä työnkuvaani kuului?

 

Projektini käynnistyi siten, että Seinäjoen toimipisteelle oli tullut uudet traktori ja työkonemyyjät. Työnkuvani oli soitella Turun Konekeskuksen asiakkaille ja kysyä heiltä, onko heillä jo näiden uusien myyjien yhteystiedot tallessa. Kysyin myös, tuleeko heille uutiskirje sähköpostitse vai laitetaanko se samalla yhteystietojen kanssa tulemaan. Tietysti tarkoituksenani oli myöskin hommata näille uusille myyjille liidejä. Tarkoitti käytännössä sitä, että minä kyselin asiakkailta heidän kone tarpeistaan ja kirjailin niitä ylös, sitten sovin asiakkaan kanssa, että myyjät palaavat asian tiimoilta heille takaisin. Tarkoituksenani oli aluksi soitella vain tämä yksi toimipiste lävitse, mutta projektini onkin jatkunut koko kevään.  Toukokuu on ollut taukoa, mutta kesäkuussa taas jatketaan!

 

Käytössäni oli siis excel jota täytin. Exceliin oli kirjattu yhteystiedot valmiiksi ja minun tarkoituksenani oli käydä niitä järjestyksessä lävitse. Excelissä oli värikoodit, jotta tiesin, kuka asiakkaista oli vastannut, kelle olin saanut esimerkiksi liidin tai ketä lisätään uutiskirjelistalle.

 

Voin kertoa, että kun tämä projekti alkoi, minulla ei ollut mitään käsitystä mikä on esimerkiksi Fusion 3 pro yhdistelmäpaalain tai mikä on edes kasvinsuojeluruisku. Asioista oli kuitenkin otettava selvää, jotta ymmärsin mistä asiakkaat puhuivat ja pystyin kirjaamaan ylös myyjille, mitkä ovat asiakkaiden konetarpeet. En usko, että olen missään saanut niin nopealla aikavälillä semmoista tietoiskua kuin tässä projektissa. Olen myös varma, että näistä tiedoista on minulle tulevaisuudessa hyötyä, sillä koskaan ei tiedä mistä seuraavaksi itsensä löydän. Traktorimyyjänä kenties?

 

Rehellistä pohdiskelua projektista

 

Koen, että tämä oli helpon mahdollinen tapa lähteä kokeilemaan puhelinmarkkinointia/suoramarkkinointia, sillä asiakkaat olivat jo Turun Konekeskuksen asiakkaita. Firma oli siis heille entuudestaan tuttu. Maanviljelijät, voi kuulkaa, ne ovat sitten mukavia! Välillä puhelut saattoivat hieman venähtää, sillä heidän kanssaan olisi rupatellut, vaikka ja mistä! Ei paljon pelottanut soitella, kun vastaanotto oli aina mitä mukavin. Olen käynyt useita keskusteluja heidän kanssaan esimerkiksi siitä, kuinka maamme maanviljelijöillä on kova huoli maanviljelyn kannattavuudesta suomessa.

 

Voin sanoa, että mielestäni onnistuin hyvin projektissa. Sain paljon positiivista palautetta ja projektia oli ihka oikeasti mukava tehdä. Minusta oli hienoa, että sain jatkuvasti lisää ohjeita, kun jotain tarvitsi kehittää. Aluksi ei tietenkään tuntunut niin luontevalta ja paljon piti lukea käsikirjoitustakin. Tein kuitenkin projektia monta kuukautta, joten käsikirjoitusta ei enää loppuajasta tarvinnut. Koen, että vahvuuteni tässä projektissa oli se, että lähestyin asiakkaita rempseällä otteella, ihminen ihmiselle, eikä minulla ollut mitään tiettyä asiakaspalveluroolia yllä.

 

Välillä kuitenkin asiakkailta tuli sellaisia kysymyksiä, joihin en todellakaan osannut vastata, sillä minä en tiennyt Turun Konekeskuksen sisäisiä asioita. Tästä minä sain välillä asiakkailta palautetta, että etkö muka tiedä missä firmassa sinä työskentelet. Turun Konekeskus oli Helena Riihitupa Oy:n toimeksiantaja, ja minä työskentelin promoottorina Helena Riihitupa Oy:lle, mutta edustin tässä tilanteessa kuitenkin kumpaakin. Niin Helena Riihitupa Oy:tä kuin Turun Konekeskusta. Yritin kuitenkin ottaa asioista mahdollisimman paljon selvää, jotta voisin palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Turun konekeskukselta sain palautetta siitä, että olen aivan mahtava tyyppi ja he haluavat jatkaa projektia kanssani. Helena Riihitupa Oy:ltä sain paljon kehuja raporteista, jotka olivat heidän mielestään todella hyviä ja kattavia. Voisin kuitenkin antaa itselleni hieman noottia tehokkuudesta, koska koen, että tätä projektia olisin pystynyt suorittamaan tehokkaamminkin, mutta halusin myös luoda asiakkaille sellaisen kuvan, että he ovat yksilöitä ja täten, en kiirehtinyt puheluiden pituuksissa.

 

Pian projekti saa taas jatkoa, jään innolla odottamaan!

 

 

Mutta mitä puhelinmarkkinointi?

 

puhelinmarkkinointi on laajimmillaan kaikki markkinoinnin ja -suoramainonnan sellaiset toimenpiteet, jossa myyjä ottaa yhteyttä järjestelmällisesti kohderyhmäänsä suoraan puhelimitse. Kyse on siis kohdeviestinnästä. Kohdeviestinnässä kommunikoidaan rajatun tai yksilöllisesti valitun kohderyhmän jäsenten kanssa.

 

Niin kuin markkinoinnissakin, puhelinmarkkinointi voidaan jakaa aktiivisiin ja passiivisiin muotoihin. Aktiivinen puhelinmarkkinointi tarkoittaa sitä, että se perustuu myyjän tai markkinoijan aloitteeseen. Passiivinen puhelinmarkkinointi taas sitä, että asiakas on itse aktiivinen ja ottaa omaehtoisesti yhteyttä. Tässä minun tapauksessani toteutin siis aktiivista puhelinmarkkinointia.

 

Puhelinmarkkinointi on suoramarkkinointia. Suoramarkkinointi on joko puhelimitse, postitse, sähköpostitse tai tekstiviestin välityksellä tapahtuvaa markkinointia. Sähköinen suoramarkkinointi taas meinaa sitä, että markkinointi viestintää lähetetään suoraan vastaanottajalle sähköpostitse tai tekstiviestinä.

 

 Mitä hyötyä on suoramarkkinoinnista?

  • Suoramarkkinoinnilla tavoittaa uusia asiakkaita.
  • Suoramarkkinointi tuntuu henkilökohtaiselta.
  • Suoramarkkinointi on tapa kommunikoida asiakkaiden kanssa.
  • Suoramarkkinoinnin tuloksia on helppo mitata.

 

 

 

 

 

 

 

LÄHTEET:

 

Hyvät lehdet. N.D. Puhelinmarkkinointi. Luettu. 27.5.2021

https://www.hyvatlehdet.fi/sanasto-puhelinmarkkinointi/

 

Turun Konekeskus. N.D. Luettu 26.5.2021

https://www.turunkonekeskus.fi/etusivu.html

 

Timo Jäppinen. N.D. Mitä on suoramarkkinointi. Luettu 27.5.2021 https://www.timojappinen.fi/blog/mita-on-suoramarkkinointi/

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close