Tampere
21 Sep, Tuesday
1° C

Proakatemian esseepankki

Puhelinkammo ja rakennustutkimuksia



Kirjoittanut: Essi Puurunen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Aikaisemmassa esseessäni kerroinkin siitä, että olen puoli vuotta tehnyt erilaisia puhelinmarkkinointiprojekteja. Tässä esseessä paneudun toiseen projektiini, eli Rakennustutkimus RTS Oy:n projektiin. Reflektoin projektia ja kerron vinkkejä siihen, miten helpottaa omaa puhelinkammoa.

 

Tämä projekti on myöskin ollut pitkäkestoinen projekti, mutta tätä olen tehnyt muutamassa eri osassa. Ensikosketuksen sain projektiin alkuvuodesta, mutta loppu keväästä työskentelin pidemmän pätkän projektin parissa. Tällöin tutkimusta tehtiin ympäristöministeriölle ja tarkoituksena oli tutkia suomalaisten asuntojen ja pienkiinteistöjen kunnossapitoa. Sen tavoitteena oli edistää asumisen taloudellisuutta, terveellisyyttä ja työllisyyttä. Projektissa pyrittiin saamaan ihmisiltä haastettuja ja meille olikin luotu valmiiksi kysely, jonka pohjalta täytimme haastattelumme. Tämä projekti oli siinä mielessä täysin erilainen kuin se edellinen, sillä Turun Konekeskuksen projektissa helpointa oli se, että oli tietty rajattu kohderyhmä ja tällöin ihmisille soittaminen ja heidän haastattelemisensa tuntui todella helpolta. Tässä projektissa kun ei ollut mitään kohderyhmää niin sai helposti kieltäviä ja hieman ilkeitäkin vastaanottoja. Aluksi se jännitti ja pelotti, mutta loppua kohden siihen oli jo niin tottunut, ettei sitä ottanut mitenkään henkilökohtaisesti.

 

Puhelinmyynti/puhelinmarkkinointi ei ole monellekaan mieluisinta puuhaa, niin soittajalle kuin puhelun vastaanottajallekaan. Nykypäivänä yhä useampi yritys kontaktoi asiakkaita puhelimitse ja ihmiset alkavat olla jo hieman kyllästyneitä vastailemaan erilaisiin kyselyihin ja tarjouksiin. Tämän vuoksi asiakkaat myös helposti vastaavat: ”ei kiinnosta, soita sieltä listastasi seuraavalle.” Tätä olen pyrkinyt välttämään viimeiseen asti työtäni tehdessä. Yritän kaikilla mahdollisilla tavoilla saada asiakkaalle sellaisen tunteen, että hän on yksilö ja hänen haastattelullaan on paljon painoarvoa meidän tutkimuksessamme, sillä totta se on. Jokainen haastattelu on tärkeä ja mitä enemmän ja tarkemmin saamme yksilöllisiä vastauksia, sitä tarkemman lopputuloksen saamme tutkimukseen.

 

Meille oli tietysti asetettu myös tavoite. Tavoitteena oli saada 4HA/H. Eli neljä haastattelua per tunti. Haastattelujen pituus vaihteli hyvin paljon, mutta mitä enemmän haastatteluja teki, sitä ripeämmän tahdin tekemiseen sai. Henkilökohtainen ennätykseni oli 7HA/H. Haastatteluiden määrä vaihteli myös hyvin paljon tuntien välillä ja paljon oli merkitystä sillä, mihin kellonaikaan soitti. Iltaisin sekä viikonlopun aamupäivät olivat mielestäni kaikista parhaimmat ajat soitella, sillä ihmiset vastailivat puhelimeen sekä heillä oli herkemmin aikaa jäädä antamaan haastattelu. Niin kuin edellisessäkin projektissa helpotusta soittotyöhön teki se, ettei meidän tarvinnut myydä tai markkinoida mitään. Halusimme ihmisiltä vain vastauksia kysymyksiimme ja that’s it. Tämä olisi siis puhelinkammoiselle erityisen hyvä tapa opetella soittamaan kylmäpuheluita.

 

Suurin oppi mikä tästä projektista jäi itselleni käteen, oli varmasti rohkeus. Vaatii yllättävän paljon rohkeutta uskaltaa lähteä soittamaan tuntemattomille ihmisille. Vastaanotot eivät välttämättä olleet aina niitä halutuimpia, joten niitä oli opittava kestämään ja vaan tajuttava, ettei se ole mitään henkilökohtaista. Piti myös opetella periksiantamattomuutta ja mukautua tilanteisiin, sillä jokainen puhelu oli erilainen. Myöskin tavoitteen asettamista. Asetin itselleni aina jokaista tuntia kohti oman tavoitteen. Näin projektista annettu tavoite tuli myös helpommin saavutettua. Näin pystyi pitämään myös mielenkiintoa enemmän yllä.

 

Proakatemialla joutuu varmasti tulevaisuudessa tekemään erilaisia puhelin markkinointiin tai puhelinmyyntiin liittyviä asioita ja koen, että minulla on aika kattavat eväät lähteä mukaan sellaisiin projekteihin. Toivon myös, että voin olla jotenkin avuksi niille, jotka painivat puhelin kammon kanssa. Tässä ovat muutamat vinkit, joita itse käytin psyykkaamaan itseäni, kun puhelimeen tarttuminen ja soittaminen tuntui ylitsepääsemättömältä.

 

  1. Puhelimeen vastaaja ei tiedä kuka sinä olet, joten vaikka puhelu menisi kuinka pieleen, se ei tunnu henkilökohtaiselta.
  2. On helpompi soittaa silloin, kun on valmis käsikirjoitus, joka johdattaa puhelua.
  3. Älä mieti liikoja. Usein sitä maalaa jo itselleen käsityksen siitä, miten puhelu tulee menemään. Sitä ei voi etukäteen tietää, joten sitä on turha miettiä liikaa.
  4. Hymyile samaan aikaan kun soitat, se auttaa rentoutumaan ja kuulostaa puhelun vastaanottajalle reippaalta ja helposti lähestyttävältä.
  5. Valitse itsellesi mahdollisimman rentouttava paikka soittaa. Tällä on yllättävän paljon merkitystä.

 

Äänen käytöllä ja argumentoinnilla on myös hyvin paljon merkitystä. Itse ainakin huomasin, että kun otin käyttöön rempseän Keski-Suomalaisen murteeni, jossa sanoja pidennetään huomattavasti, loin itsestäni ihmisille helpostilähestyttävämmän vaikutelman. Kaikista parhain neuvo on kuitenkin se, että mitä ikinä teetkin, niin tee sitä mahdollisimman paljon, silloin homma alkaa sujua kuin itsestään.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close