Tampere
05 Dec, Monday
-7° C

Proakatemian esseepankki

Puhelin tappaa keskittymiskykyni



Kirjoittanut: Mikko Anttikoski - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Keskittymiskyvyn elvytysopas
Minna Huotilainen ja Mona Moisala
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Puhelin tappaa keskittymiskykyni

 

Teetkö usein montaa asiaa yhtä aikaa?

Oletko kadottanut kykysi rauhoittua?

Onko nukkamaan rauhoittuminen illalla vaikeaa?

Huomaatko toistuvasti räplääväsi kännykkää elokuvan katselun aikana?

Tuntuuko kirjan lukeminen niin tylsästä, että mieli harhailee jo ennen kuin olet päässyt ensimmäisen sivun loppuun?

Huomaatko sählääväsi arjessa tai tekeväsi töissä toistuvasta huolimattomuusvirheitä?

 

Minna Huotilaisen ja Mona Hoisalan kirja Keskittymiskyvyn Elvytysopas alkoi nopeasti yllä olevilla kysymyksillä. Kysymykset ovat herättäviä, varsinkin jos kaikkiin vastaus on kyllä. Kirjassa perehdytään keskittymiskyvyn kannalta olennaisiin asioihin aivojen toiminnasta. Mitkä asiat parantavat keskittymistä ja mitkä huonontavat. Esseessäni perehdytään puhelimen käyttöön. Puhelimen liiallinen käyttö nuorten keskuudessa on pelottavan yleistä. Haittavaikutuksia on paljon.

 

Puhelin on kuolettanut keskittymiskykyni. Minun on hankala lukea kirjaa, saada unta ja koittaa keskittyä yhteen asiaan. Miksi? Siksi, koska puhelin pärisee ja pirisee taskussa tai pöydällä jatkuvasti. Puhelin on tullut jopa autoiluun. Kun tarkkailet liikenteessä kuljettajia, niin todella usealla on puhelin kädessä. Pelottavan monella. Lisäksi se on laitonta. Puhelin tai muut älylaitteet tuovat todellisen haasteen keskittymiseen. Älylaitteet ovat käytännössä kasvaneet käsiimme. Välillä huomaan kavereiden kanssa syödessä, että minulla ja kaikilla on puhelin kädessä. Naapuri pöydässä on pieni lapsi, joka tuijottaa puhelinta tai muuta älylaitetta. Jos puhelimen ottaa häneltä pois, itku on varma. Puhelimien ansiosta emme siis ole läsnä, mutta se on sitten eri esseen aihe. Palataan takaisin keskittymiseen.

 

Älylaitteiden ansionsa ihminen on alkanut myös multitaskaamaan enemmän. Autoa ajattaessa tekstaamme, ruokaa tehdessä vieressä pyörii Netflix. Tiimimme kanssa olemme päättäneet, että yhteisten pajojen ja muiden aikana puhelinta ei käytetä, jotta se ei vie keskittymistä pois. Se on myös todella epäkohteliasta ja ihminen ei ole silloin läsnä. Multitaskaaminen on tie huonoon keskittymiskykyyn, vaikka se välillä on pakollista ja epäkohteliasta. Kirjan mukaan multitaskaamista on tutkittu kognitiotieteessä jo vuosikymmeniä. Tutkimuksien mukaan aivot eivät voi tehdä tietoisesti montaa asiaa samaan aikaan vaan se on harhaa. Ihminen ei voi siis keskittyä moneen asiaan samaan aikaan. Lisäksi kun ihminen hyppii ajatuksesta toiseen, aivot väsyvät ja ylikuormittuvat.

 

Huonon keskittymiskyvyn lisäksi puhelin tuo minulle myös usein stressiä. Tekstiviestejä ja sähköposteja tulee, Whatsapp laulaa ja Snapchattiin tulee kuvia. Instagramia ja Facebookiakin pitäisi välillä katsella. Olen viimeisen vuoden aikana huomannut itsessäni, että haluaisin välillä hiljentää kaiken. Olla rauhassa. Toki puhelin tuo paljon iloa arkeen. Varsinkin silloin kun ystävät laittavat iloisia viestejä. Kuitenkin silloin kun on stressiä ja monia asioita päällekkäin, puhelimen ilmoitus vain muistuttaa minua siitä, että on monta asiaa tekemättä ja paljon on meneillään. Olen käytännössä käytettävissä koko ajan. Puhelimen, ennen kaikkea ilmoituksien takia olen töissä, koulussa, harrastuksissa ja opiskelemassa samaan aikaan.

 

Haluaisin jättää puhelimen ja tietokoneet pois illasta, mutta toistaiseksi en ole vielä onnistunut. Unen laatu paranee ja sitä kautta elämänlaatu. Pitäisi poistaa puhelimesta kaikki äänet, värinät ja näytölle pomppivat ilmoitukset. Puhelimen räplääminen iltaisin on nuorilla todella yleistä. Muistaakseni Helsinkiläinen myyntimies Roni Arvonen on joskus maininnut, että klo. 22.00 jälkeen ei tapahdu mitään. Kun sitä miettii tarkemmin, se pitää paikkansa. Mitä tärkeää puhelimessa voisi silloin olla? Ei mitään. Kaikista parasta olisi se, että puhelinta ei ottaisi ollenkaan makuuhuoneeseen. Puhelimen herätys on huono tekosyy. Osta herätyskello. Parhaan, levollisen unen saisi parhaiten, kun lukisi iltaisin kirjaa ja kuuntelisi vaikka rauhallista musiikkia.

 

Lähteet: Hoisala, M. & Huotila, M. 2018. Keskittymiskyvyn Elvytysopas. Tuuma.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close