Tampere
23 Apr, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Promootiotyö on ammatillista myynninedistämistä



Kirjoittanut: Tiinu Pärssinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Promootiotyö on ammatillista myynninedistämistä
Eräässä tapahtumassa, jossa olin edustamassa promootio tehtävissä, minulle sanottiin, ettei ulkonäkö ole ikuista. Hämmennyin hieman, sillä en koe tekeväni töitä ulkonäölläni, vaan osaamisellani. Tästä aloin pohtimaan, mitä promootio työ pohjimmiltaan on.
Promootiossa on kyse myynninedistämisestä. Itse olen työskennellyt suorassa kontaktissa loppuasiakkaiden kanssa, jolloin myynninedistämisen keinoja ovat esimerkiksi arvonnat, pakettitarjoukset, tuote-esittelyt ja messumarkkinointi. Useimmiten samalla on tarkoitus kerätä liidejä, monesti arvontoja hyödyntäen. Näihin osallistujat saavat esimerkiksi jokin yrityksen toimialaan liittyvän oppaan.
Olen huomannut, että promootiotyö vaatii nopeaa heittäytymiskykyä, sosiaalisia taitoja ja hyvää asiakkaan lukutaitoa sekä halua toimia tavoitteellisesti osana myynnin prosessia. Edustettavat yritykset saattavat olla hyvin erilaisia toimialoiltaan, jolloin on merkitystä niin toimeksiantajan antamalla perehdytyksellä kuin nopeilla omaksumistaidoilla. Oma kiinnostus asian oppimiseen ja oman ammattimaisuuden kehittämiseen on myös avainasemassa. Kaikkea on kuitenkin mahdoton oppia etukäteen perehtymällä, vaan usein esimerkiksi messuilla päivän edetessä kuuntelemalla yrityksen omia edustajia oppii paljon. Asiakkaan kysyessä jotain mihin ei osaa vastata, kannattaa jäädä kuuntelemaan yrityksen edustajan vastausta. Tällä tavoin osaaminen karttuu ja seuraavalla kerralla kykenee jo vastata itse paremmin samankaltaiseen kysymykseen.
Promootiotyössä yksi hienommista puolista onkin, kun huomaa omaksuneensa edustavansa yrityksen toimialaa ja pystyvänsä sitä kautta tuottamaan suurempaa arvoa asiakkaalle. Toimialat voivat olla aivan erilaisia aloja, mihin on etukäteen osaamista ja näihin itselle oudompiin juttuihin on hauska päästä tutustumaan. Lisäksi se kartoittaa omaa laajempaa ymmärrystä erilaisista toimialoista ja mahdollistaa uusien ideoiden löytämisen myös omaan liiketoimintaan.
Promootiotyöt mielletään usein huonompina hommina, joita moni ainakaan meidän tiimistä ei halua tehdä. Näen kuitenkin niissä hyvän itsensä kehittämisen mahdollisuuden. Omia sosiaalisia taitoja ei voi harjoittaa liikaa ja jokainen asiakaskontakti on arvokas myös kokemuksen kannalta. Promootiotyössä on mahdollisuus rakentaa myös laajempaa verkostoa itselleen. Hyvin tehty työ kiinnostaa myös muita yrityksiä ja todellista arvoa tuottaessa promootiotyöhön ollaan valmiita investoimaan kunnolla.
Lähde:
Yritystoiminta: myynninedistäminen. N.d. Luettu 16.12.2019. http://www.tieto.osaavayrittaja.fi/myynnin-edistaeminen

Kommentoi