Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Proakatemian brändin kasvot eivät huuda



Kirjoittanut: Lassi Seppä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yrityksen markkinointiviestintä
Heli Isohookana
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kuten jo aiemmissa esseissä olen todennut, olen tänä lukuvuotena mukana Proakatemian markkinoinnin ja viestinnän tiimissä. Edellisessä esseessäni pohdin erityisesti tiimimme roolijakoa ja sen onnistumista. Tässä esseessä aion erityisesti paneutua Proakatemian itsensä minun silmääni herättämään brändimielikuvaan ja siihen, mitä hyvää siinä on, sekä mitä kehitettävää siitä löytyy. On tietysti myös pohdittava nykyisen markkinoinnin ja viestinnän tiimin osallisuutta brändimielikuvan syntymisessä. Pohdinnassani käytän apuna Heli Isohookanan kirjaa nimeltä Yrityksen markkinointiviestintä. Proakatemia näkyy ja kuuluu moneen suuntaan. Ensisijaisesti se on koulu, jossa opiskellaan korkeakoulutasolla yrittäjyyttä ja tiimijohtamista. Se on Suomen toiseksi vanhin akatemia heti Jyväskylän Tiimiakatemian jälkeen. Myös Suomessa sekä ulkomailla on useita vastaavia akatemioita, mutta niitä ei oikeastaan kannata ajatella kilpailijoina, sillä kovinkaan monella talousalueella ei ole kahta yhtäläistä koulua. Tällöin Katri Isohookanan esittämät markkinointiympäristön elementit, kuten potentiaaliset asiakkaat, jakelutiet, yhteistyökumppanit ja muut ostopäätökseen vaikuttavat tahot ovat kullekin omansa. Esimerkiksi Proakatemia pystyy tekemään yhteistyötä vaikkapa Business Tampereen, Tampereen Kauppakamarin ja tietysti paikallisten yritysten kanssa. Jyväskylästä löytyy jokaiselle näistä oma vastinparinsa.

Myös Yrityksen markkinointiviestintä -kirjassa todetut ulkoisen viestinnän elementit aina tuotteista ja palveluista lähtien tavoitettavuuteen ovat sopivasti rajautuneet tietylle alueelle. Tottahan toki jokaisen akatemian on tehtävä työtä myös näkyäkseen oman talousalueensa ulkopuolella, mutta onpahan kaikilla jotain, mistä ponnistaa. Haasteena Proakatemialla on saavuttaa viestinnän yhdenmukaisuus, sillä jokainen sen sisällä toimivista osuuskunnista haluaa tietysti viestiä itsestään omalla tavallaan.

Muistan aina kuinka Proakatemialle tullessamme kuulimme TAMKin pääkampuksella opiskelevien ajattelevan meistä, että olemme ylimielisiä ja etuoikeutettuja kakaroita, jotka saavat tehdä asiat helpommin kuin he. Veikkaanpa, että tässä viestissä on vain totuuden siemen, mutta rikkinäinen puhelin -efekti on iskenyt väliin. Aivan varmasti perinteisellä tavalla liiketaloutta opiskelevat opiskelijat pohtivat, että olisiko sittenkin pitänyt valita toisin – syntyy kateutta ja se yhdistettynä laajamittaiseen tietämättömyyteen, on ikävien seurausten katalysaattori. Vaikka kyse on vain mielikuvasta opiskelijoiden päässä, on kyseessä yhtä lailla Proakatemiasta syntynyt brändimielikuva, sillä me siellä opiskelevat opiskelijat synnytämme sitä. Meidän tehtävämme on kertoa arjestamme riittävän selkeästi ulkopuolisille, jotta meitä ei pidettäisi ylimielisinä lellipentuina, joita emme mielestämme ole. Arvostan ainakin itse toden teolla kurssimuotoisesti liiketaloutta opiskelevia, sillä itse en välttämättä pystyisi tutkintoa siten suorittamaan. Puheet mähmäisestä salakerhosta ovat ainakin omista korvistani vähentyneet ja nykyään koen, että TAMKin kaikilla liiketalouden linjoilla vallitsee tasavertaisuus ja entistä parempi ymmärrys. Tässä kohtaa on nostettava esiin Proakatemian opiskelijat, jotka ovat menneet esimerkiksi Y-Kampukselle tekemään markkinointistrategiaa sekä TAMKin Jatkoon-infossa käyneet tyypit – itsekin pääsin kertomaan toisen asteen opiskelijoille Proakatemiasta. Aina, kun huomaan nuorempien tai ulkomaalaisten opiskelijoiden kysyvän oikeanlaatuisia kysymyksiä opiskelustamme Proakatemialla, voin taputtaa itseäni selkään sen merkiksi, että he ovat hiffanneet jutun juonen. Proakatemia on siis viestinyt heille oikein. Joka vuosi sisään tulee muutama opiskelija, jotka huomaavat vasta akatemia-ajan alettua, että he ovat ehkä sittenkin väärässä oppimisympäristössä heidän itsensä kannalta. Se on kuitenkin hankala tiedostaa, onko syy siinä, ettei Proaakatemia ole viestinyt riittävän vahvasti toimintatavoistaan etukäteen vai onko kenties hakijassa itsessään tapahtunut muutoksia, jonka takia esimerkiksi opinnot Proakatemialla keskeytyvät.

Opiskelijat johtavat Proakatemiaa, joten siksi on tärkeä nostaa Isohookanan kirjassaan mainitsema markkinointimix, joka koostuu tuotteesta, hinnasta, jakelusta, markkinointiviestinnästä ja henkilöstöstä. Proakatemian tuote on selvä. Se on yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tradenomitutkinto ammattikorkeakoulutasolla. Hintakin on suomalaisopiskelijoille selvä – nolla euroa. Tietysti yrityksen perustaminen on Proakatemialla opiskelun edellytys ja se maksaa rahaa, mutta samalla opiskelijat saavat kuitenkin erityisen mahdollisuuden tienata opintojensa aikana ilman erillistä, vapaa-aikaa syövää sivutyötä. Proakatemian henkilöstö on tärkeä ja sitä on myös tärkeää nostaa esiin esimerkiksi juuri markkinointiviestinnässä. Ihmiset kiinnostuvat ihmisistä ja tähän mennessä olemme huomanneet sosiaalisen median markkinoinnissamme, että tarinan nimenomaan ihmisistä kiinnostavat Proakatemian sosiaalisen median tilejä seuraavia. Myös Jatkoon-infossa tuli huomattua, että mahdollisten uusien opiskelijoiden silmät lehahtivat loistamaan siinä vaiheessa, kun heille kerrottiin, että Proakatemialla juuri opiskelijat pääsevät vaikuttamaan.

Yritykset ovat Proakatemialle yhtä tärkeitä kuin opiskelijatkin, sillä opiskelijoiden on saatava projekteja opintojensa edistymiseksi ja niitä tarjoavat juurikin yritykset. Jos jompaakumpaa, opiskelijoita tai yrityksiä ei olisi, ei Proakatemiakaan pyörisi. On siis ensiarvoisen tärkeää, että muutkin opiskelijat kuin vain markkinoinnin ja viestinnän tiimin jäsenet antavat itsestään kuulua ympäri Tamperetta ja maailmaa. Aktiiviset opiskelijat saavat yritykset puhumaan hyvää paitsi Proakatemiasta, myös muusta opiskelijatyöhön liittyvästä. Opiskelijat kuitenkin synnyttävät uutta tietoa maailmaan, joten on yritystenkin edun mukaista kuunnella, mitä viimeisin tieto heidän kohdallaan tarkoittaa ja mitä se vaatii.

Me Proakatemian markkinoinnin ja viestinnän tiimin jäsenet olemme keskittyneet toimikautemme ensimmäisellä puolikkaalla tekemään Proakatemiasta inhimillisen, helposti lähestyttävän ja innostavan kuuloisen ympäristön. Pidämme tärkeänä, että Proakatemialla on kasvot. Ne kasvot voivat vaihdella useinkin. Joskus Proakatemia saattaa henkilöityä kv-päällikkö Alinaan, joskus apuvalmentaja Petteriin. Vaikka Proakatemia korostaa opiskelijoita, ei ole ollenkaan pahitteeksi, mikäli jossain tilanteessa Proakatemia henkilöityy esimerkiksi tulevaan uuteen päävalmentajaan Tirriin tai uusiin valkkuihin Taruun, Ilkkaan tai Toniin. Kunhan jokaisessa vuorovaikutustilanteessa, niin ”oikeassa elämässä” kuin internetin välitykselläkin, Proakatemialla on kasvot, joille puhua, joita kuunnella. Nuo kulloinkin jokaisen sidosryhmän eteen tulevat kasvot voivat johdattaa kiinnostuneet peremmälle koulumme saloihin. Mielestäni olemme onnistuneet toistaiseksi pitämään Proakatemian brändimielikuvan sellaisena, että sitä ulkopuolelta tarkasteleva voi todeta tietävänsä Finlaysoninkuja 20:n seinien sisältä ainakin yhdet tutut kasvot – eivät kuitenkaan ne vanhan logon huutavat kasvot. Proakatemian kasvojen ei tule huutaa, vaan ohjata keskustelua omalla asiantuntemuksellaan kunkin kerrallaan.

Kommentit
  • Ida Harju

    Moikka Lassi!
    Eksyin esseeseesi kommentoimaan, sillä olen miettinyt miten Akatemian poppoo ulkopuolisille näkyy ja kuuluu. Vanha logo ei myöskään herätä posifiiliksiä ja kirjoitit hienosti kuinka ulkopuoliset tietävät “seinien sisältä ainakin yhdet tutut kasvot – eivät kuitenkaan ne vanhan logon huutavat kasvot”. Näen myös pääkampuslaisten ivan enneminkin tietämättömyytenä kuin kateellisuutena, en tohdi ajatella että kaikki olisivat kateellisia ja kirjoittavat anonyymipalstoille sen takia ivallisia. Vaikka voihan sekin olla totta, uskon silti asian painuvan tietämättömyyden puolelle ;D
    Mavi-tiimi on näkynyt nyt syksyllä myös todella hyvin, postauksia on useita ja ne ovat mielenkiintoisia. Uskon siis, että työnne syksyn aikana on mennyt nappiin 🙂
    On myös tärkeä, että kaikilla on oikeanlaiset/samanlaiset eväät tuoda Akatemiaa esille myös ulkomailla. Meidän fc Kiinan päädyssä oli Aksun tuomista esiin heille, mutten usko että he välttis muistavat paljookaan jos joku siellä nyt kysyisi. Tällöin on varmaan tärkeä keskittyä tuomaan ne tärkeimmät asiat esiin vieraille ja asiakkaille, jotta viestimme on heillekin selvä :–)
    Kiitos vielä esseestä, pitääpä tästä lukea muita kirjoituksiasikin!

    10.12.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close