Tampere
24 Jan, Sunday
1° C

Proakatemian esseepankki

Prioriteetit ja vastuunkanto



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kuinka olla piittaamatta p*skaakaan
Mark Manson
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Kuuntelin Mark Mansonin kirjan Kuinka olla piittaamatta paskaakaan (Atena, 2019). Olen kuunnellut kirjan läpi jo kertaalleen parisen vuotta sitten, ja opiskeluni Proakatemialla inspiroi minut kuuntelemaan kirjan toistamiseen, ja kirjoittamaan siitä esseen. Kirja on hyvin vaikuttava, ja uskonkin että tulen vielä ihan lukemaankin kyseisen kirjan. Kirja tituleeraa olevansa ”nurinkurinen opas hyvään elämään”, voin allekirjoittaa tuon pitävän paikkansa. Kirjan lukemalla itse tajusin, että onnellisuus on aivan päinvastaisessa suunnassa, kuin yhteiskunta meille kertoo.

Kirja on hyvin suorapuheinen, ripauksella huumoria ja inspiraatiota. Aiheeseen sukelletaan kuin syvään päätyyn sen enempää kainostelematta. Kirja minun makuuni. Kirja on kirjoitettu kirjan oppien mukaan, mikä tekee siitä vielä vaikuttavamman. Kirjoitan tässä esseessä kahdesta parhaiten päähäni iskostuneesta opista.

 

Onnellisuus on ongelmienratkomista

Kirja opetti minulle paljon armollisuudesta, ja suhteellisuudentajusta omia, sekä muiden ongelmia kohtaan. Mark kirjoittaa kirjassaan, että ongelmien määrä on lähtökohtaisesti vakio, emmekä voi siihen vaikuttaa. Mihin taas voimme vaikuttaa, on ongelmien laatu. Ero onnettoman ja onnellisen ihmisen välillä on se, että onneton ihminen on valinnut ratkaista oman arvomaailman kanssa ristiriidassa olevia ongelmia, kun taas onnellisen ihmisen ongelmien laatu on hänen arvojensa kanssa linjassa. Onnellinen ihminen nauttii omien ongelmiensa ratkaisusta, onneton ei.

Kuinka sitten päästä sellaiseen tilanteeseen, että voi ratkaista sellaisia ongelmia, joidenka ratkaisemisesta nauttii? Syvällä ja pitkäjänteisellä itsetutkiskelulla. Sinun pitää tuntea itsesi todella hyvin, jotta pystyt tietämään, että minkä ongelman ratkaisun vuoksi olet valmis ilomielin kokemaan kipua. Kipua et voi ihmisenä juosta karkuun, etkä pääse siitä koskaan eroon. Kipu ja ongelmat vain muuttavat muotoaan elämän edetessä. Kivun voit kuitenkin valjastaa itsellesi tärkeiden asioiden tavoittelussa hyödyksi.

Jos haluat olla hyvässä kunnossa, täytyy sinun kokea kipua, joka päivä salille menemisestä ja tarkan ruokavalion seuraamisesta. Sinulle jää tällöin vähemmän aikaa sosiaalisten suhteiden hoitoon, etkä voi lähteä vetämään jätkien kanssa perseitä joka viikonloppu. Hyvä kunto kuitenkin antaa energiaa suorittaa päivän askareet tehokkaasti.

Jos valitset että et halua olla kunnossa, saat kärsiä huonon kunnon aiheuttamista terveydellisistä fyysisistä ja henkisistä ongelmista. Sinulle jää kuitenkin enemmän aikaa sosiaalisten suhteiden vaalimiseen ja muiden sinulle tärkeiden taitojen opetteluun. Vireystilasi ei huonosta kunnosta johtuen kuitenkaan ole yhtä hyvä kuin hyväkuntoisella, joten joudut kärsimään siitä.

On siis hyvä puntaroida tarkkaan sitä, että minkä eteen olet valmis kokemaan kipua. Kipu on myös seurausta tekemättömyydestä, joten on hyvä muistaa että tekemättä jättäminen on myös valinta. Kipua ei voi siis poistaa, mutta sen minkä eteen koet kipua, voit päättää itse omilla valinnoillasi.

 

Vastuunkantaminen

Oppi vastuunkannosta oli henkilökohtaisesti itselleni tärkein. Kirjassa kehotettiin ottamaan täysi 100% vastuu itsestään. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Tämä tarkoittaa vastuun ottamista kaikista asioista mitä sinulle tapahtuu, riippumatta siitä, johtuiko tapahtuma sinusta vai ei. Me emme elämän aikana voi vaikuttaa paljoakaan niihin asioihin, mitä meille tapahtuu. Jos syyttäisimme meille tapahtuvista ikävistä asioista jatkuvasti ulkopuolisia ihmisiä, katkeroituisimme, emmekä pystyisi elämään elämää täydellä potentiaalilla. Mitä tarkoittaa vastuunkantaminen asioista, joihin et ole pystynyt vaikuttamaan? Emme pysty vaikuttamaan tapahtumienkulkuun, mutta asia johon pystymme vaikuttamaan, ja josta meillä on täysi kontrolli, on reaktiomme tapahtuneeseen. Voimme reagoida negatiivisiin asioihin monella eri tavalla. On itsestämme kiinni, reagoimmeko niihin itsellemme rakentavalla, vaiko negatiivisella tavalla.

 

Suosittelisin kirjaa ehdottomasti kaikille Proakatemialla opiskeleville. Miksi? Proakatemia on todella hektinen oppimisympäristö, ja lukemattomasta eri tuutista tykitetään asiaa ja tehtävää agendalla: ”TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄÄ JA SINUN PITÄÄ OLLA MUKANA EHDOTTOMASTI MYÖS TÄSSÄKIN IHAN SATASELLA, JOTTA SAAT KOULUSTA KAIKEN HYÖDYN IRTI”. Proakatemialla ja osuuskunnissa monesti muut ihmiset tuppaavat huomaamattaan määrittelemään sen, että mikä on tärkeää sinulle henkilökohtaisesti ja mihin sinun pitäisi keskittyä. Jos et ole kartalla omasta arvomaailmastasi ja itselle tärkeistä jutuista ja ole niiden kanssa jämpti, ajautuu helposti siihen, että muut vievät sinua kuin pässiä narusta omilla  “sinullekin mahdollisesti äärettömän tärkeillä” asioilla. Tämä aiheuttaa ennen pitkää ja väistämättä työuupumuksen, jos joudut laiminlyömään sinulle sisäsyntyisesti tärkeitä asioita jatkuvasti. Kaikkien meistä täytyisi pysähtyä säännöllisesti miettimään sitä, että mikä on tässä hetkessä oikeasti tärkeää, aivan yksilötasolla, vaikka työskentelemme ja opiskelemme tiimissä. Kun yksilöt kukoistavat tiimissä, niin silloin kukoistaa myös koko tiimikin.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close