Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Positiivisuus



Kirjoittanut: Petteri Kiuru - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Ilon psykologia
Tony Dunderfelt
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Välillä tuntuu, että kovin vaikea aihe. Positiivisuus. Olla positiivinen. Varsinkin silloin kun hommat ei mene eteenpäin. Aikataulut painavat huolella päälle tai työelämän ulkopuolella on vaikeuksia. Itse olen lähtenyt miettimään ja kehittämään omaa ulos antiani positiivisempaan suuntaan. Aina olen ollut aika positiivinen, joskin aika karkeakielinen, mutta huumorintajuinen ja rempseä persoona. Vaan en nähtävästi työelämässä. Proakatemialla omia johtamisen taitoja kehittäessäni olen huomannut, että en ole kovin positiivinen. Vaan aika kylmä realisti. En koe ehkä, että olisin ihan mahdottoman negatiivinen ja näkisin vaan kaikessa huonoa. Vaan jos hommat ei mene eteenpäin, niin olen realistinen ja aika kylmä. No sehän ei kovin hyvin innosta muuta tiimiä lähtemään samaan kelkkaan minun kanssa. Siksi olen tehnyt isoksi kehitys kohteekseni sen, että kehitän omaa ulosantia positiivisemmaksi ja pyrin ajattelemaan asioita positiivisessa mielessä. Apua pitää tosiaan löytää. Avuksi valikoitui Tony Dunderfeltin Ilon psykologia (2010).

Ilon psykologia (Dunderfelt 2010) käsittelee iloa ja positiivisuutta monelta eri kantilta ja näkemykseltä. Kirjasta löytyy paljon hyviä ja konkreettisia harjoituksia, joita voi hyödyntää positiivisemman ajattelun kehittämisessä.

Positiivinen ajattelu

Ilon psykologian (Dunderfelt 2010) mukaan positiivinen ajattelu kuormittaa aivoja enemmän. Sen takia se on niin vaikeata. Vanhat syvään uurtuneet skriptit eli kokemuksesta tulleet toimintatavat ja mallit, ohjaavat meidän tietoisuuttamme olemaan varovaisia ja ajattelemaan realistisesti sekä pahinta mahdollista. Kokemus tuo mukanaan ymmärtämistä siitä, että ennenkin asiat ovat menneet huonosti. Siksi negatiivisuus valtaa meidät nopeasti. Asia voi tietenkin olla toiste päin. Jokin asia saa meidät äärettömän iloiseksi, niin se kyllä yleensä saa meidät äärettömän iloiseksi. Monet asiat tietenkin sisältävät tietynlaista tyydytystä meille, joka tuottaa mielihyvää aivojen kautta. Tämän takia on helpompi ajatella positiivisesti näissä tilanteissa. Mitä sitten, jos hommat on mennyt jo pidemmän aikaa vaikeasti? Silloin on todellakin aina helppo hypätä siihen negatiivisuuden rooliin ja nähdä asioissa vain ongelmia. Tässä piilee siis selvästi oman ajatteluni kompastuskivi. Miksi tiimi toiminnan kehittäminen vie omat ajatukset usein negatiivisuuden valtaan? No tietenkin sen takia, koska tiimi toiminnan kehittäminen on niin tolkuttoman haastavaa. Varsinkin Proakatemialla, koska siellä kehitetään sen verran isoa tiimiä. Oman positiivisen kehitys ajatuksen on lukenut kirjasta ja haluan tuoda sen tiimille. Tiimi ei tajua, jotkut ovat täysin erimieltä, kompromisseihin ei päästä ja loppu peleissä käy niin, että asiasta ei tule ratkaisua. Pitkään aikaan. Nämä ovat niitä hetkiä, jolloin aivoissamme tapahtuu paljon muutosta positiiviseen ajatteluun. Epävarmuuden, kieltämisen ja hyväksymättömyyden saattelemana oman pään sisäisestä positiivisesta kehitysajatuksesta tuleekin negatiivinen, koska hyväksyvää vastaanottoa idealle ei tule.

Miten muuttaa sitten ajatustaan positiivisemmaksi? Yksi tärkeimmistä harjoituksista tai työkaluista on löytää jokaisesta asiasta se positiivinen puoli. Miksi tiimini ei hyväksynyt kehitys ehdotusta? Se varmaan johtuu siitä, että se ei sovi meidän tiimille, ja olemme matkalla parempaa ratkaisua kohti. Noin helppoa se on, mutta yritä tehdä se siinä kohtaa kun puoli tiimiä on tallonut oman timanttisen ajatuksen lattian rakoon. Siinä vaiheessa ajatuksen kääntäminen ei olekaan järin helppoa. Siksi ei välttämättä tätäkään harjoitusta kannata automaattisesti viedä sinne vaikeimmalle tasolle. Aloittaa mieluummin jostain helpommasta. Kuten vaikka tästä. Taas sataa vettä pihalla, eikö Suomessa voi ikinä kanssa olla hyviä kelejä? Oikeastaan viime kesä oli kyllä pirun hieno Suomessa. Koko kesän lämmin ilma ja sadettakin oli ennätys vähän. Onhan tämä sade myös hyväksi maanviljelijöille. Näin saatiin taas pienestä negatiivisesta ajatuksesta todella positiivinen. Muistuttaa itselleen, että ei Suomessa aina ole huonot kelit ja joku hyötyy toisen huonosta kelistä.

Arvot, ajatus ja merkitys

Tätä ei ollut kirjassa ollenkaan, joten tämä on vain omaa pohdintaa. Mietin positiivisuutta ja negatiivisuutta arvoihin ja merkitykseen perustuen. Uskon, että omilla arvoilla voisi olla todella paljon osaa ajatuksia +/- suhteeseen. Esimerkiksi, jos arvo olisi ”kova työ”. Niin kuinka kauan se arvo pitäisi omat ajatukset positiivisena. Heti ensimmäisenä tulee mieleen, että mikäli ”kova työ” olisi arvona, niin ensimmäisen työtahdin lamaantumisen aikana tällä henkilöllä ei olisi kovin positiiviset ajatukset. Pitäisi painaa täysillä, mutta mitään ei silti tapahdu. Pidemmälläkin aika välillä voisi olla kyseinen arvo kovin uuvuttavaa, ja silloin ajatukset ovat todella haastavaa pitää positiivisena. Omiin arvoihini ei kyllä kuulu onneksi tuo ”kova työ”, enkä pidä sitä edes kovin hyvänä arvona. Miten sitten merkityksellisyys vaikuttaa ajatukseen? Kokisin, että hurjasti. Mikäli ajatukset ovat kovin itsekeskeisiä, niin on kovin vaikeata löytää merkitystä. Muiden ajatteleminen, auttaminen ja hyväksyminen tuo ihmisille loppujen lopuksi mielihyvää. Olit sitten ihmisenä, kuinka sulkeutunut tahansa. Se, että saat toisen ihmisen kasvoille hymyn tuo myös sinun kasvoille hymyn. Totta kai, jotkut kuten esimerkiksi minä, pystyvät todella hyvin blokkaamaankin hymyn. Se on huono taito. Tuossa esimerkissä, ”sade on hyväksi maanviljelijöille”, tulee esiin merkityksellisyys. Oma negatiivinen ajatus on yleensä aivan varmasti jollekin positiivinen. Mikäli pidetään siis ajatukset perus asioissa, eikä lähdetä miettimään rikoksia ja ydinsotaa. Siinä, että tuot omalle positiivisella ajatukselle merkityksen myös. Auttaa saavuttamaan positiivisempaa ajattelua. Kun mietin missä oma ajatteluni on kaikista positiivisinta, niin huomaan nyt, että se on siellä missä arvoni ovat. Omat arvoni ovat rohkeus, ystävyys ja seikkailu. Aina kun päätän olla rohkea ja tehdä rohkeita päätöksiä, niin huomaan olevani paljon paremmalla tuulella koko päivän. Mikään ei voi lannistaa. Ystävien kanssa on aina hauskaa ja turvallista, joten negatiivisia ajatuksia on vaikea päästä syntymään. Seikkailu saa adrenaliinin virtaamaan niin, että ainakin itselläni, vaikka olisi todella jännittävä, ehkä tukalakin paikka, niin ajatuksia on vaikea kääntää negatiiviseksi. Totta kai tässä tapauksessa aivoissa rupeavat alkukantaiset skeemat aktivoitumaan ja olemaan varuillaan. Aivot viestittävät silloin keholle ja aisteille mahdollisesta vaarasta. Voi olla siis haastavaa olla positiivinen, mutta optimistinen voi olla helpommin. Ymmärtää, että tiukka paikka, mutta tästä kyllä selvitään.

Joten mikäli jossain kohtaa alkaa negatiiviset ajatukset kumpuaan pintaan, vaikka pitäisi pysyä vain positiivisena. Yritä ajatella kaikkea hyvää siitä tilanteesta. Heijasta omiin arvoihisi, mahdollisiin toisten arvoihin ja mieti sen hetken merkitystä. Mikäli usein omat ajatukset ovat kovin negatiivisia, niin aloita pienistä asioista. Kuten vaikka miksi herätyskello herättää. Ärsyttävä ääni, väsyttää ja on kylmä nousta peiton alta. Silti haluan mennä kouluun, nähdä omia tiimikavereita ja valmistua joskus koulusta.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close