Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

POJAT VÄLITTÄÄ – ENSIMMÄINEN AUTO SAKSASTA



Kirjoittanut: Jani Bieck - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

POJAT VÄLITTÄÄ – ENSIMMÄINEN AUTO SAKSASTA

 

Pojat eli minä ja Samuli kävimme toteuttamassa viikko sitten viikonloppuna ensimmäisen autonhakureissun Saksasta. Homma sai alkunsa keväällä, kun isäni tuttu Saksasta, joka siellä päässä vastaa autojen viennistä ulkomaille otti yhteyttä kysyäkseen, onko Suomessa laadukkaille autoille kysyntää. Kyllähän niille edelleen on, vaikka tietysti autoala on Suomessa kovin kilpailtua ja kiristyneet verotukset syövät automyyjien katteita. Tästä huolimatta, kun pyrkii vaan tekemään asiat muita paremmin, niin kyllä kilpailukentällä on hyville tekijöille aina tilaa!

 

Valmistelut ennen matkaa

 

Ennen ensimmäistä matkaa meidän piti tehdä kattavat selvitykset verojen, byrokratian ja vastuiden osalta. Verojen osalta selvitettävää oli kyseisen tuontiauton (BMW 330d Coupe M-Sport, vm. 2008) autoveron suuruus, joka tulee maksettavaksi, kun auto rekisteröidään Suomeen. Tähän on olemassa Mahti-järjestelmänä tunnettu työkalu Tullin sivuilla, jolla alustavan veron suuruuden pystyy laskemaan.

Toisena asiana piti selvittää, tuleeko tässä käytetyn ajoneuvon kaupassa tilittää täydet ALVIT vai onko jotakin järkevämpää ja taloudellisesti kannattavampaa keinoa. Onneksi selvisi, että käytettyjen ajoneuvojen kaupassa käytetään pääasiassa marginaaliverotusta, joka on meille huomattavasti kannattavampaa, koska siinä tilitetään käytännössä ”vain” netto-osuudesta ALV. Netolla tarkoitan ajoneuvon osto- ja myyntihinnan erotusta. Täten ALVIN osuus oli tässä kaupassa noin pari tuhatta euroa pienempi.

 

Ennen matkaa selvitettävää byrokratiaa oli esimerkiksi auton ostaminen, papereiden ja siirtokilpien hankkiminen Saksan päässä. Tässä meillä oli onneksemme apuna Saksan kaveri, joka sai tehtäväkseen tehdä kaikki tarvittavat tuontivalmistelut. Siirtokilvet on oltava jokaisessa ajoneuvossa, joka toimitetaan Saksasta johonkin toiseen EU-maahan. Siirtokilvet pitävät sisällään pakollisen liikennevakuutuksen ja niiden voimassaoloaika on yleensä 1kk. Ne pystyy Saksassa hankkimaan paikalliselta katsastuskonttorilta.

 

Vastuista täytyy olla myös selvillä, koska koskaan ei voi tietää mitä sattuu. Hommasimme autoon esimerkiksi kaskovakuutuksen sen varalta, jos sattuisimme onnettomuuteen. Autoa myydessä täytyy olla myös tietoinen myyjäliikkeen-vastuusta, koska Suomessa kuluttajansuoja pitää huolen, että jopa käytettyä tavaraa ostavalla kuluttajalla on oikeutensa. Riskejä tähän hommaan kuuluu aina, mutta tärkeää on, että niistä riskeistä on tietoinen ja, että niitä pystyy mahdollisimman hyvin hallitsemaan.

 

Ennen matkaa meidän piti tietysti myös varata itsellemme matkaliput ja hotellit. Tässä on hyvin tärkeää, että osaat tehdä kattavan hintavertailun, koska hinnoissa on valtavia eroja. Vaihtoehtona meilläkin oli esimerkiksi tulla laivalla Saksasta Suomeen tai ajaa Baltian läpi. Päädyimme Baltian vaihtoehtoon, koska se tuli meille huomattavaksi halvemmaksi. Kesäsesonki nähtävästi on nostanut laivalippujen hinnat pilviin, mutta onneksi tämä toinenkin vaihtoehto oli erittäin pätevä. Kolmantena vaihtoehtona tulevia reissuja silmällä pitäen on myös ajaa Ruotsin kautta ja tulla Tukholmasta laivalla Suomeen.

 

Matkaan lähtö

 

Lähdimme matkaan perjantaina 13.7. klo 04:00. Lensimme kätevästi Pirkkalan lentokentältä Riikan kautta Müncheniin, jossa auto odotti noutoa. Siellä katsoimme myyjän kanssa, että kaikki oli papereiden ja auton osalta kunnossa. Tankki täyteen dieseliä ja matka jatkui kohti Puolaa, jossa meillä oli ensimmäiseksi yöksi varattu hotelli hieman Varsovan jälkeen. Matkaa karttui ensimmäisenä päivänä ajamalla noin 1100km. Seuraavana päivänä määränpäänä oli ajaa Tallinnaan Liettuan ja Latvian läpi, matkaa tälle etapille tuli noin 900km. Tallinnassa vietimme viimeisen yön ja seuraavana aamuna meillä oli varattuna laiva kohti Helsinkiä. Ennen Suomen maaperälle saapumista meidän piti muistaa tehdä ajoneuvolle Tullin sivuilla käyttöönottoilmoitus, jotta autolla on lupa ajaa Suomessa. Viimeinen siirtymä Tampereelle meni hetkessä ja perille saavuimme sunnuntaina 15.7. klo 14.

 

Matkan jälkeen

 

Auto ja Pojat Suomessa, mutta tehtävää oli vielä ennen kauppoja.  Ensimmäisenä auto piti katsastaa Suomessa ja tätä katsastusta kutsutaan maahantulokatsastukseksi. Sen voi tehdä millä tahansa suuremmalla katsastuskonttorilla. Sieltä hyväksytty leima ja tämän jälkeen autoverosta laitetaan hakemukset Trafille. Verotuspäätös tuli onneksemme hyvin nopeasti ja tämän jälkeen, kun verot on maksettu, sinulla on lupa rekisteröidä auto. Rekisteröinnin voi tehdä katsastuskonttorilla ja siellä saat autoon suomalaiset rekisterikilvet. Auto oli siis vasta nyt yrityksemme Value Creativen nimissä, eikä se sitä kauaa ehtinyt olemaankaan, koska samaisena iltapäivänä kävimme vielä sopimassa kaupat asiakkaamme kanssa, jolta meillä oli toimeksianto jo ennen reissuun lähtöä.

Asiakkaan toiveesta teetimme autoon vielä ennen sen myyntiä moottorin ohjelmoinnin, jolla moottoriin saa lisää tehoa noin 70 hevosvoimaa. Lisäksi hankimme talvirenkaat, näille toiset vanteet ja talven pakkasille moottorinlämmittimen.

Yhteistyökumppanimme AutoSinulle mahdollisti myös asiakkaallemme loistavan rahoitus- ja vakuutustarjouksen autoon. Paketti oli niin sanotusti kunnossa ja kaikkiin asiakkaan toiveisiin vastattiin. Ensimmäinen reissu on täten Poikien toimesta tehty ja ei muuta, kun eteenpäin kohti tulevia matkoja!

 

#pojatvälittää #autosaksasta

http://pojatvalittaa.fi/

 

lähteet:

 

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48682/k%C3%A4ytettyjen-tavaroiden-sek%C3%A4-taide–ker%C3%A4ily–ja-antiikkiesineiden-marginaaliverotusmenettely/

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/kaytetyn_ajoneuvon_maahantuonti/

https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/kaytetyn-auton-osto-saksasta

https://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/

http://autosinulle.com/

Kommentoi