Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Poikkeuksellisen hyvä tilaisuus



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Poikkeustila tulee sanana jo korvista ulos ja normaalia arkea kaipaa enemmän kuin koskaan. Koska poikkeustila loppuu, sitä ei kukaan tiedä, mutta nyt jos koskaan, ei kannata laittaa yrityksen käsijarrua päälle. Normaalitilan odottaminen on turhaa, sillä muutos tulee olemaan pysyvää. Voimme jäädä harmittelemaan poikkeustilan ajaksi, tai sitten voimme ajatella, että nyt olemme saaneet mahdollisuuden ”pysähtyä” kehittymään. Yrityksen on muututtava poikkeuksellisen ketteräksi ja liiketoiminta on muutettava verkkoon nyt, vaikka muutoksen ajateltiin tapahtuvan vasta viiden vuoden päästä. Asiakaspalvelua ei pystytä toteuttamaan normaaliin totutulla tavalla, vaan koko asiakaskokemus pitää pystyä luomaan digitaaliseksi ja ennen kaikkea brändin mukaisella tavalla. Panostus ei tule menemään hukkaan, sillä tämä poikkeustila tulee muuttamaan kaupankäyntiä takuuvarmasti. Siksi muutokseen kannattaa tarttua heti, ajatella pitkänäköisesti ja lähteä kehittämään omaa liiketoimintaansa niin, että pystyt palvelemaan asiakkaista myös etänä mahdollisimman hyvin.

 

Poikkeusaikana empatian merkitys korostuu. Emme ole koskaan olleet tällaisessa epävarmassa tilanteessa. Ihmiset kaipaavat tuttua ja turvallista, joten markkinoinnissa tulee ottaa tunteet huomioon. Mieti mikä vahvistaa omaa brändiä? Mistä haluat, että sinut muistetaan poikkeusajan jälkeen? Onko se esimerkiksi alennusmyynti? Meille ehdottomasti ei. Poikkeusaikana etenkin jokainen tuotannon osa tarvitsee palkkojaan, ja sitä ei ratkaista alennusmyynnillä. Haluamme, että meidät muistetaan siitä, että olemme onnistuneet luomaan hyvää mieltä ja iloa tähän erikoiseen aikaan. Keskitymme luomaan entistä parempia asiakaskokemuksia niin livenä kuin verkossa. Verkkokaupassa kuvat ja tekstit ovat keskiössä, sillä tuotetta ei pääse paikanpäälle hypistelemään. Meidän tulee olla luotettavia siinä, että kun lupaamme laatua, sitä myös pakettiin laitamme.

 

Meitä pienyrittäjiä on paljon ja olemme kaikki samassa veneessä. Liiketoiminnasta saadut tulot ovat romahtaneet, ovia on pitänyt laittaa kiinni määrittelemättömäksi ajaksi. Siksi voimien yhdistäminen astuu entistä merkittävämpään rooliin. Toteutimme äitienpäivänä yhteistyössä kahvilan ja kukkakupan kanssa yhteiskuljetuksen, jossa toimitimme äitienpäiväksi meiltä ostetun lahjan, leivoksen ja kukkakimpun kotiovelle. Tällaiset erilaiset liiketoimintamuodot ovat kehittyneet poikkeusaikana, ja uskon niiden myös jäävän. Ainakin meille.

Maailma ei ole poikkeusajan jälkeen entisensä, mutta väitän, että tämä on tuonut myös poikkeuksellisen paljon hyvää. Liiketoimintaan on saatu uusia innovaatioita ja ulottuvuuksia, yhteistyön voima on löydetty ja ihmiset ovat näyttäneet tukensa ja hyvyytensä entistä voimakkaammin. Muisetaan, että apua myös saa ja pitää pyytää.

 

Lähteet:

 

Aalto Pirjo. 21.4.2020. Korona ottaa, korona antaa, korona muuttaa liiketoimintaa. Luettu 11.5.2020. https://www.yit.fi/ytimessa/korona-ottaa-korona-antaa-korona-muuttaa-liiketoimintaa

Hiila Ilona. 31.3.2020. Vierasblogi: Kun korona muuttaa ostokäyttäytymistä, täytyy myynnissä ja markkinoinnissa ottaa digiloikka. Luettu 11.05.2020. https://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi-kun-korona-muuttaa-ostokayttaytymista-taytyy-myynnissa-ja-markkinoinnissa-ottaa-digiloikka/9636ea04-d500-4e4f-a32b-ee739b37cadb

Isoniemi Jaakko. 25.3.2020. Yrittäjä, näin huomioit asiakkaasi ja markkinoit poikkeustilanteessa – “Mahdollista löytää asiakasryhmiä, joita ei olisi voinut harkitakaan” Luettu 11.5.2020. https://www.marmai.fi/uutiset/yrittaja-nain-huomioit-asiakkaasi-ja-markkinoit-poikkeustilanteessa-mahdollista-loytaa-asiakasryhmia-joita-ei-olisi-voinut-harkitakaan/8c89878f-544c-4da0-a87b-920bd0408f8f

Kiuru Kukka-Maria. Luovuus ja inspiraatio – avaimet merkitykselliseen ongelmanratkaisuun. Luettu 11.5.2020. https://www.vapamedia.fi/2020/04/16/luovuus-ja-inspiraatio-avaimet-merkitykselliseen-ongelmanratkaisuun/

Koskinen Sebastian. Koronan tuomat uudet liiketoimintamallit ovat tässä. Luettu 11.5.2020.

https://www.vapamedia.fi/2020/04/01/koronan-tuomat-uudet-liiketoimintamallit-ovat-tassa/

 

Julkaistu LinkedIN:ssä 11.5.2020

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close