Tampere
18 Apr, Thursday
-1° C

Proakatemian esseepankki

PODCAST: Yhdistääkö vai erottaako some meitä? Sosiaalisen median vaikutus globaaliin polarisaatioon



Kirjoittanut: Ilona Mali - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Podcastissa äänessä on Elli Linjamäki sekä allekirjoittanut, eli Ilona Mali. Me keskustelemme 35 minuuttia siitä, miten sosiaalinen media jakaa mielipiteitä (vai jakaako) ja mistä se johtuu. Toimme keskustelussa myös esiin tutkimusta ja teorioita aiheesta, jotta saisimme mahdollisimman kattavan kuvan aiheesta. Alle on listattu podcastissa mainitut lähteet (, joiden perässä lukee muutamalla sanalla, mihin podcastissa mainittuun asiaan lähde liittyy) sekä niiden perässä yksi kiinnostava lisälukemisto aiheesta.

 

 

Lähteet:

Aaker, J., Chang, V., Rospars, J., Hughes, C., Graham-Felsen, S., Allbright-Hannah, K., Goodstein, S., Grove, S., Zuckerberg, R., Sladden, C. & Bohnet, B. 2009. Obama and the Power of Social Media and Technology. Stanford Graduate School of Businnes. Luettu 10.11.2020. Saatavilla verkossa. (Obaman vaalikampanjan strategia)

Boxell, L., Gentzkow, M. & Shapiro, J. M. 2020. Cross-Country Trends in Affective Polarization. Luettu 10.11.2020. Saatavilla verkossa. (Polarisaatio ei ole täysin yhteydessä someen)

Braun, L. 2012. Social median and Public opinion. University of Valencia. (Influensereiden vaikutus polarisaatioon)

Cambirdge English Dictionary. ND. Polarization. Saatavilla verkossa.

Centola, D. 2020. Why Social Media Makes Us More Polarized and How to Fix It. Scientific American. 15.10.2020. Saatavilla verkossa. (Influensereiden vaikutus polarisaatioon)

Creatz, K., Saarinen, J. & Juntunen, M. 2015. Syrjintä, polarisaatio, nuoriso ja väkivaltainen radikalisoituminen. Syponur-väliraportti. Saatavilla verkossa. (Radikalisoituminen ja some)

Hernesniemi, M. 2020. Sosiaalinen media rakentaa yhteiskunnallista polarisaatiota. Uusi suomi blogit. Saatavilla verkossa. (Otsikko summaa hyvin)

Hämäläinen, M. 2020. Propagandaa kyberavaruudessa. Venäjän trollitehtaan toiminta sosiaalisessa mediassa. Politiikan tutkimus. Helsingin yliopisto. Pro gradu -tutkielma. Saatavilla verkossa. (Venäjän trollitehdas)

Jyväskylän yliopisto. ND. Polarisaatio. Viestintätieteiden laitos. Saatavilla verkossa. (Polarisaation määritelmää)

Lahikainen, A. & Pirttilä-Bäckman, A. 2008. Sosiaalipsykologian perusteet. Helsinki, Kustannus osakeyhtiö Tammi. (Konformisuusefekti)

Lee, C., Shin, J. & Hong, A. 2018. Does social media use really make people politically polarized? Direct and indirect effects of social media use on political polarization in South Korea. Telematics and Informatics, vol 35 (1) 245-254. Saatavilla verkossa. (Puhuttavat aiheet polarisoivat, ei media)

Lee, F. 2016. Impact of social media on opinion polarization in varying times. Communication and the Public 1(1), 56-71. (Sosiaalinen media ja polarisaatio)

Newman, N. 2017. Digital News Report. Overview and Key Findings of the 2017 Report. Reuters Institute for the Study of Journalism& University of Oxford. Luettu 10.11.2020.  Saatavilla verkossa. (80% nuorista saa uutisensa somesta)

Newton, C. 2020. Why we can’t blame social networks for our polarized politics. The Verge. 28.2.2020. Luettu 10.11.2020. Saatavilla verkossa. (Ezra Klein ja kritiikkiä aiheelle)

Taleb, N. 2013. Musta joutsen – erittäin epätodennäköisen vaikutus. Suomentanut Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita. (Narraatioharha)

Xiong, F. & Liu, Y. 2014. Opinion formation on social media: an empirical approach. Chaos,  24(1). Saatavilla verkossa. (Pekingin yliopiston tutkimus: ihmiset tulevat someen vaikuttamaan emme kuuntelemaan)

 

Lisälukemistoksi:

Vasaramäki M. 2019. Sosiaalisen median vaikutus varusmiesten mielipiteisiin ja asenteisiin. Maanpuolustuskorkeakoulu. Pro gradu -tutkielma. Saatavilla verkossa.

Kommentit
  • Tatu Levänen

    Tää oli hyvä podcast ja osuu kyllä hyvin ajankohtaisesti myös. Polarisaatiota tapahtuu paljon ja Donald Trumpiin liittyvät mielipiteen ovat hyvä esimerkki aiheesta. Mielipiteisiin vaikuttaminen polarisoivilla keinoilla on todella mielenkiintoista ja varsinkin se, miten joukon mielipidettä pystyy aktiivisesti muuttamaan. Israelilais syntyinen kognitiivisien neurotieteiden professori tutkija Tali Sharot kertoo tähän aiheeseen liittyen myös hyviä esimerkkejä. Vuoden 2016 USA vaaleissa tehdyssä tutkimuksessa kysyttiin Trumpin ja Clintonin kannattajilta, kumpi todennäköisesti voittaa vaalit. Aluksi suurin osa äänestäjistä, sekä Trumpin, että Clintonin kannatajat, veikkasivat Clintonin voittavan. Tähän aikaan myös uutisissa veikattiin Clintonin voittoa, mutta kun alkoikin nousta esille uusia veikkauksia voittajasta, joissa nousikin Trump voittajana, alkoi myös Trumpin äänestäjät innostua ja veikkasivat Trumpia voittoon. Eli vähän kuin tuo teidän kaikuluola vertaus, kun heidän aatteensa sai suuremmassa kuvassa kannatusta, myös heidän mielensä ja ajatuksensa vahvistuivat.

    Tali Sharotin kirja: The Influential Mind – What the Brain Reveals About Our Power to Change Others, on jatkosuositukseni tähän aiheeseen. Myös kevyitä podcast versioita löytyy Spotifysta kun hakee “Tali Sharot” nimellä!

    24.11.2020
Post a Reply to Tatu Levänen cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Tatu Levänen Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close