Tampere
28 Sep, Tuesday
11° C

Proakatemian esseepankki

Podcast: Miksi kannattaa tehdä voimaharjoittelua



Kirjoittanut: Olli-Pekka Korhonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Podcastimme antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Miksi kannattaa tehdä lihasvoimaharjoittelua? Mihin aloittelijan tulisi keskittyä? Mitkä ovat nettiohjelman hyödyt ja haitat asiakkaalle? Miten nettiohjelmassa voidaan huomioida yksilölliset erot?

 

Kuntoakatemian valmentajat Olli-Pekka Korhonen ja Tatu Levänen antavat studiossa vastaukset yllä mainittuihin kysymyksiin. Kuuntele ihmeessä niin saat tietopohjaa voimaharjoittelusta sekä pääset kuulemaan syvällisempiä näkemyksiä valmentajien suusta!  

 

Miksi voimaharjoittelua kannattaa tehdä?  

 

Voimaharjoittelulla on tieteessä todistettu useita terveyttä ja elämänlaatua edistäviä vaikutuksia. Voiman sekä lihasmassan lisääntyminen ovat yleisesti tiedossa, mutta hyötyjä on paljon muitakin. Voimaharjoittelu mm. vähentää diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä, lisää luiden tiheyttä, vähentää lihaskatoa painonpudotuksen aikana sekä parantaa tasapainoa, jonka myötä kaatumisista syntyvia vammoja sattuu vähemmän. Hyödyt eivät ole pelkästään fyysisiä. Voimaharjoittelun on todettu myös parantavan itsetuntoa, vähentävän väsymyksen ja uupumuksen oireita sekä ahdistuksen tunnetta. Tämän takia lihaskunto- ja voimaharjoittelu on osa Aloittavan kuntoilijan ABC nettivalmennusta.  

 

Mikä parasta, voimaharjoitteluun nähtävän vaivan ei tarvitse olla suuri: jopa vain kaksi kertaa viikossa 30 minuuttia kerrallaan riittää kattamaan suurimman osan terveyshyödyistä. Aloittamiseen liittyvää vaivannäköä voi myös pienentää keskittymällä alkuun perusasioihin. Näyttävän ja vaikean näköinen liike ei takaa parempia tuloksia. Voimaharjoittelun hyödyistä pääsee kyllä nauttimaan ihan yksinkertaisimmilla liikkeillä. Toki harjoittelun mielekkyyttä voi lisätä tietyn perustason saavuttamisen jälkeen ottamalla ohjelmaan haastavampia liikkeitä.  

 

Miksi voimaharjoittelua kannattaa tehdä myös kuntosalilla?  

 

Kotona voimaa ja lihaskuntoa voi turvallisesti harjoittaa kehonpainolla tehtävillä liikkeillä. Kehityksen takaamiseksi harjoittelua on kuitenkin aika ajoin muutettava haastavammaksi esim. lisäämällä liikkeeseen ulkoinen vastus. Tällöin kuntosaliharjoittelu on loistava valinta. Ulkoista vastusta eli painoa vaativia liikkeitä on helppo tehdä erityisesti kuntosalilaitteilla. Näin ollen voimaharjoittelussa on mahdollista saavuttaa turvallisesti suuremmat hyödyt lisäämällä liikkeisiin vastusta kuin tekemällä liikkeitä pelkällä kehonpainolla. Aloittavan kuntoilijan ABC nettivalmennuksessa harjoittelua voi toteuttaa sekä kotioloissa että kuntosalilla.  

 

Lähteet:

 

Borgin asteikko. http://www.ukkinstituutti.fi/filebank/559-liikkumisen_rasittavuus.pdf

Mental Health Benefits of Strength Training in Adults. https://www.researchgate.net/publication/244918384_Mental_Health_Benefits_of_Strength_Training_in_Adults

Self-Selected Resistance Exercise Load: Implications for Research and Prescription https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29112055/

THE HYPERTROPHY TRAINING GUIDE CENTRAL HUB https://renaissanceperiodization.com/training-volume-landmarks-muscle-growth/

Is Performing Repetitions to Failure Less Important Than Volume for Muscle Hypertrophy and Strength? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31809457/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close