Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Pitchauksen jännittämistä ja reflektointia



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kehitä esiintymistaitojasi
Marckwort Auvo
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pienenä haaveilin, että minusta tulisi rokkistara, laulaja tai tanssija. Jokin on kiehtonut minua esiintymisessä, vaikka se onkin niin pirun jännittävää. Minusta on ihana vakuuttaa kuulijaa ja tulla ymmärretyksi oikein. Haluan kehittää vielä paljon sanoittamisen taitojani. Vaikuttavassa puhumisessa on kyse yhteydestä. Jännitätkö sinä esiintymistä?  Mielestäni on naurettavaa, että meillä jokaisella on luultavasti samat aiheet jännityksen taustalla: pelko epäonnistua ja nolata itsensä. Tunnistatko jännityksen ja pelon eron?

Muutama päivä sitten pääsin esiintymään pitkästä aikaa ja jännitin tuota tapahtumaa viikon. Ehkä vähän myös pelkäsin.

 

Ensimmäinen pitchaus

Huhtikuun loppuun mennessä jokaisella proakatemialaisella oli mahdollisuus ilmoittautua kilpailuun, jossa valittaisiin tuotteet vuoden 2020 myyntipäiville. Olemme työstäneet lähes koko kevään Tilaihmiselle- projektiamme ja päätimme aika viime tipassa, että tietenkin meidän on myös otettava osaa tähän kilpailuun. Kiitos erään projektitiimiläisen, joka ”otti vallan” ja kannusti meitä kaikkia suurella tahdonvoimallaan. Kiitos. Tiimissämme on voimaa. Kilpailuun osallistuminen näytti meille, mihin pystymme. Pääsimme myös kertomaan muille, mitä olemme saaneet aikaiseksi ja millaisia teemoja meidän intohimon kohteeseen kuuluu.

Olemme kehittäneet neljäosaisen valmennussarjan, minkä ydin on koskettaa ja voimistaa jokaista osallistujaa vuorovaikutuksen ja dialogin rikkauden avulla. Emmimme osallistumista, koska tuotteemme on hyvin erilainen, mitä myyntipäivillä on totuttu näkemään. Tuote on hinnakkaampi ja ostopäätös on hieman mutkikkaampi, toki hyvässä mielessä.

Yhdeksästä viisi pääsi jatkoon ja meille ilmoitettiin, että valmennuksemme oli yksi noista viidestä. Tunnetila on häkeltynyt, yllättynyt, sekä todella iloinen ja nauravainen. Sanoittaisin, että innostuneen sekava. Valmennuksessamme nähtiin potentiaalia. Miten mahtava tunne! Nyt meillä oli noin viikko aikaa valmistautua pitchaamaan tuote ulkopuolisille tuomareille. Esityksiä olisi tietenkin mukana seuraamassa myös koko Proakatemian yhteisö ja valmentajat.

Tiimidiilistä oppineena, otimme projektitiimissämme välittömästi puheeksi kuka meistä tulisi pitchaamaan ideamme. Emme halunneet jättää sitä viime tippaan, koska tiesimme että se tulisi jännittämään meitä todella paljon. Paikan tullen, pitchaaminen mietityttää lähes aina jokaista, koska pitchaaminen on ehkä kamalinta, eli parasta epämukavuusaluetta, mitä opiskeluaikoina voi kokea. Se on haavoittuvaisuudelle altista toimintaa.

Sovimme että pitchaisimme idean kahden henkilön voimin, saman kameran edestä. Tämä oli todella voimaannuttava kokemus, koska emme olleet koronan takia nähneet pitkään aikaan. Oli niin tärkeää nähdä ja päästä fyysisesti vierekkäin tekemään töitä. Jaoimme vastuun yhdessä tiiminä ja kahdestaan pitchaaminen loi meille laajempaa yhteishenkeä ja turvaa. Olimme tilanteessa kahdestaan, tsemppasimme toisiamme ja onnistuimme niin hyvin kuin pystyimme. Aamulla en jaksanut enää edes jännittää esitystä, se tulisi menemään hyvin. Annoimme parhaamme.

“Juuri ennen esitystä jännitys voi helpottua, jos menee juttelemaan yleisölle tai sanoo lavalla ääneen, että nyt jännittää. Jännitys voi myös purkautua ulos toisena tunteena, esimerkiksi innostuksena.” (Duunitori)

Olin yllättynyt kuinka paljon meiltä meni kahden viikon aikana aikaa idean kiteyttämiseen, innovointiin ja tämän hetkisen tilanteen mukaan parhaimman ratkaisun kiteyttämiseen. Saimme aikaan paljon päätöksiä ja meidän oli myös oltava todella armollisia itsellemme. Emme ole vielä kertaakaan testanneet valmennusta, ja meidän tuli hyväksyä todella konkreettisesti oma keskeneräisyytemme lähes sadan katsojan edessä. Meidän tuli vakuuttaa ja myydä tuotteemme tuomareille innostavan keskeneräisenä konseptina.

Pitchauksen kriteereinä toimivat myytävyys, jatko ja toimivuus myyntipäivien jälkeen (jatkuva liiketoiminta), sekä itse pitchauksen onnistunut kokonaisuus.

Koostimme pitchauksen:

  1. Esittely
  2. Ongelma
  3. Oma innostus ja intohimo, MIKSI
  4. Ratkaisu ja sen perustelut
  5. Talous, ansaintamalli
  6. Kenelle
  7. Miksi myyntipäiville
  8. Lopetus (innostunut)

 

Lähetimme tuomareille ennakkomateriaaleja, joissa oli avattu myyntiprosessia, valmennuksen sisältöä, sekä validointisuunnitelmaa. Pitchauksessa olisimme voineet mainita vielä kilpailijoista ja kuinka erottaudumme heistä. Pitchaus on myyntipuhe, joka vastaa kysymyksiin: ”Mitä juuri sinulla on tarjota?” sekä ”Mikä erottaa yrityksesi muista?”(Duunitori). En osaa miksemme maininneet kilpailijoista. En tiedä tuntuiko se liian itsestään selvältä, sillä tietenkin meillä on kilpailua ja tiedämme että hyvinvointialalla valmentaminen on todella kilpailtua alaa. Mutta siitä oli kannattanut mainita ja perustella vielä enemmän omaa eroavaisuuttaan muista. Vinkkinä sinulle. Kilpailijoiden lisäksi tuomarit kysyivät kuinka hinta korreloi laadun kanssa.

 

Aito ja keskeneräinen?

Saimme palautetta innosta ja nimenomaan siitä, kuinka se näkyi esityksen läpi. Tiimimme ja liiketoimintamme arvoihin kuuluu omana itsenään näyttäytyminen. Vaikka jännittää, niin nauru, ilo ja keskeneräisyys puskevat läpi. Se on meille enemmän kuin OK ja oli hienoa nähdä tämä myös itse, kun katsoin pitchauksen jälkikäteen videolta. Liitin innostuneisuuteen ja aitouteen myös käsiemme liikehdinnän. Usein kun jännitämme paljon tai emme ole innostuneita, niin emme osaa liikuttaa käsiämme. Innostuessamme, otamme kädet mukaan esitykseen tukemaan sanojamme. (Marckwort 2013, 152.)

Kiinnitin huomiota myös ”öö” -sanaan joka, valitettavasti toistui puheessamme. Se tulee luonnostaan, mutta voi aiheuttaa vastaanottajassa epävarmuuden tunnetta. Saimme arvokasta palautetta harjoitellessamme pitchausta että meidän tulee puhua rauhallisemmin. Rauhalliseen puheeseen linkitetyt ”öö”- lausahdukset voivat liittyä myös taukojen pelkäämiseen ja juuri tämän takia saatamme täyttää taukoja täytesanoilla. Kun tässä kehittyy, niin taitavalla tauottamisella esiintyjä voi luoda katsojalle odotusta, vakuuttavuutta ja aikaa sulatella asiaa. (Marckwort 2013, 81.)

Toisaalta tämä myös kertoi siitä, ettemme lukeneet valmista pitchiä suoraan paperilta, vaan olimme aidosti läsnä esityksessä, innostuneita asiasta ja tietenkin myös jännittyneinä. Seuraavalla kerralla tiedämme, että pitchausta tulee harjoitella vieläkin enemmän. Se on taito, jota voi opetella, ja hyvät pitchaajat tietävät, että sitä kuuluu ylläpitää ja harjoitella.

 

Odotamme innolla, herättikö esityksemme tarpeeksi luotettavuutta ja että nähdäänkö valmennuksemme potentiaalisena tuotteena myyntipäiville.

Jos näit pitchauksen, niin auta meitä kehittymään ja kerro palautteesi!

 

Lähteet:

Marckwort A. & Marckwort S. 2013. Kehitä Esiintymistaitoja. Helsinki: Suomen Yrityskirjat Oy

https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/pitchaus

Kommentoi