Tampere
23 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Pitchaava myyjä, myyvä pitchaus



Kirjoittanut: Vili Karjalainen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Innostavan tiivistämisen taito Pitch!
Elsa Ervasti
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myyvä pitchaus, pitchaava myyjä

 

 

“ Pitching in business refers to presenting business ideas to another party. For example, you may pitch your startup business to potential investors or your products to potential customers. A business pitch needs to give your audience a clear understanding of your plan or goals to gain buy-in “ 

Pitchaus- eli myyntipuhe, on puheen nimike, jolla pyritään hyvinkin pienessä ajassa vakuuttamaan kuulija ja saamaan mielenkiinto- ja tai jopa ostopäätös tai investointihalu syntymään. Hyvän pitchauksen saa aikaan tuntemalla yleisön, eli hakemalla eräänlaisen segmentin. Segmentin haluama ratkaisu voi heitellä todella paljon, sekä se on helppo määrittää perehtymällä tähän etukäteen. IT-alan ihmiset esimerkiksi eroavat keskihajonnallisesti todella paljon ratkaisukeskeisyyden ja ajatusmaailmansa saralla, verrattaen esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiin. Viitaten esimerkiksi Thomas Eriksonin luomiin persoonallisuusväreihin.

Täytyy tietää yleisö – mitä tämä yleisö haluaa kuulla – ratkaisu juuri tälle

Lähtökohta kiinnostava sisältö, esiintymistaidolla onnistuneessa pitchissä suuri merkitys, esiintymisellä yhtä iso kuin itse sisällöllä 

Lähtökohtana hyvälle pitchaukselle on kiinnostava sisältö. Hyvin itseselitteinen käsite sinällään, mutta tarkoituksena on luoda mahdollisimman heterogeeninen visuaalisesti- kuin verbaalisesti oleva esitys, jossa koko prosessi katetaan alusta loppuun. Olennaista hyvässä pitchauksessa on lähteä suoraviivaisesti etenemään pohjalta, eikä jättää yhtäkään epäselvää kysymysmerkkiä kuulijalle. Yksikin epäselvyys ja kysymysmerkki horjuttaa selvästi kuulijan mielipidettä ja uskoa kuultuun prosessiin. Yhtä suurta- ellei suurempaa roolia pitchauksessa pelaa verbaliikka & esiintyminen. Erittäin pitkäjänteinen ja teoreettinen monotonisella äänellä suoritettu esitys voi purea tiettyihin segmentteihin huomattavasti paremmin, mutta lähtökohtaisesti ihmisen ollessa psykososiaalinen kokonaisuus, tietynlaiset rennommat ja verbaalisesti huumoria siveltävät- mutta samalla faktapohjaiset esitykset vetoavat ihmisiin paremmin. Itse esiintymistaidot ovat myös keskeisessä roolissa, lähtien kehonkielestä. Ihminen alitajuntaisesti muodostaa käsityksiä toisesta ihmisestä kehonkielen ansiosta. Esimerkiksi käsien puuskassa pitämisen sijaan kädet rennosti sivuilla tai ristittynä eteen. Energinen asenne, jännittämättömyys, rentous.

Lähes kaikki tapahtumat joissa pyritään vakuuttamaan kuulijaa, ovat eräänlaisia pitchejä. Kilpailua on poikkeuksetta aina, sekä keskiössä on voittaa tilanne omaksi edukseen. Erityisesti myyntitilanteet. Kuulija kyetään parhaan mukaan oman persoonallisuuden, tiedon, lähestyttävyyden, kunnioituksen ja luottamuksen kautta taivuteltua päätökseen, jossa raha jossain muodossa vaihtaa omistajaa. Ihmisen vakuuttaminen on kokonaisvaltainen prosessi, johon ei päästä hallitsemalla yhtä aluetta täysin laiminlyöden toisia.

 

Kehittymisen portaat ( Innostavan tiivistämisen taito, Elsa E., Joonas T, 2020 )

  1. Esiintyminen, hyvä flow, kehonkieli, äänenkäyttö & äänenpainot, energia
  2. Rakenne, alku, keskikohta, loppu, selkeä rakenne
  3. Tarinankerronta, ongelma, ratkaisu, helvetti & taivas, käänne
  4. Vuorovaikutus, kemia, emotiaalinen älykkyys, helppous, statusten vaihtelut
  5. Tunteiden ilmaisu, luottamus, vakuuttavuus, jännitys, onnellisuus, helppous

Sisältö on koko esityksen ydin. Ydin pitäisi kiteyttää loogiseksi rakenteeksi. Kiteytys on helpoin aloittaa rapistelemalla kasaan pääkohdat, joita lähteä avaamaan ja tarkentamaan yksi kerrallaan. 

  • Kiteytä idea yhteen lauseeseen
  • Ongelma
  • Miten juuri me autamme ongelman kanssa
  • Ratkaisun arvo
  • Liiketoimintamalli
  • Skaalautuvuus
  • Tiimi
  • Visio
  • Tarve

Pitch! Elsa Ervast, Joonas Turunen, 2020

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close