Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Pitch



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

PITCH

 

 

Pitch on työkalu, jonka avulla yritys pystyy jäsentämään itselleen, kumppaneilleen, asiakkailleen ja potentiaalisille rahoittajille mitä yritys tekee ja mihin se on menossa. Se kertoo yrityksestä/ideasta kaiken olennaisen.  Hyvä pitch voidaan muokata aina kuuntelijan mukaan ja sen pituus voi olla 15 sekunnista vaikka puoleen tuntiin. Riippuen siitä, minkä verran puhujalle annetaan aikaa. Tärkeintä on saada asia esitettyä siten, että kuuntelijat ymmärtävät ja uskovat esittäjän esittämän asia. Tätä kutsutaan pitchaukseksi. Etula 2018.

Pitchaus on hyvä taito opetella, sillä vakuuttavalla pitchauksella erotut joukosta. Jo pelkässä myyntitilanteessa kokenut pitchaaja on yleensä vahvoilla, sillä pithcaaminen on idean myymistä toiselle. Esseessäni käyn muutaman perusasian läpi, jotta pitchaaminen olisi helpompaa ja mihin tulisi kiinnittää huomiota pitchiä rakentaessa.

 

 

SELKEÄ

 

Selkeydellä haetaan sitä, että mahdolliset diat olisivat mahdollisimman simppeleitä, eikä täynnä useita lauseita. Pääpointit on hyvä laittaa dioihin, mutta loppu tulisi esiintyjän suusta. Diojen tekemisessä on oltava tarkka, ettei niihin laita mitään liikaa, että yleisön keskittyminen ei mene diojen selvittämiseen. Diojen tehtävänä onkin antaa hieman apua idean hahmottamiseen, mutta periaatteessa ilman diojakin idea tulisi puheen muodossa esille. Aina ei tarvitse siis olla edes tekstiä, vakuuttava kuva tai kaavio ajaa monen sanan aseman. Myös erilaiset kuvat ovat hyviä, sillä ne herättävät ihmisissä enemmän tunteita kuin sanat.

 

”Hyvässä pitchissä on olennaista, että se on niin selkeä, että mummosikin ymmärtää mistä puhut ja se noudattaa systemaattista struktuuria. Tällöin kuulijan on helppo ostaa sanomasi pala kerralla.” Etula 2018

 

 

INNOSTAVA

 

Innostavuus on myös tärkeää pitchaamisessa, se että yleisö innostuu jo pelkästään esiintyjän asenteesta ja intohimosta auttaa sinua, sillä yleisö jaksaa näin myös kuunnella esitystäsi. Jo ennen kuin avaat suusi, pystyt luomaan energiallasi tietyn tunnelman yleisöön. Nämä auttavat myös siinä, että olet vakuuttava ja sinusta huokuu usko omaan tuotteeseesi, mikä herättää yleisössäkin luottamusta tuotteeseen.  Muistettava kuitenkin on puhua rauhallisesti ja hitaasti ilman kiirettä. Pienessä jännityksessä tulee helposti kiirehdittyä asiasta toiseen turhan nopeasti, mikä vaikeuttaa yleisön kärryillä pysymistä.  Hyvä neuvo onkin, että hyvä pitchaaminen on kuin tarinan kerrontaa, rauhassa ja selkeästi niin että yleisö hahmottaa idean ja kokonaiskuvan. Tarinoissa on myös se hyvä puoli, että idea on silloin helposti lähestyttävämpi ja ihmiset pystyvät samaistumaan itse tarinaan. Näin pitchaus myös erottuu edukseen, sillä tarinat jäävät usein ihmisten mieleen.

 

 

INFORMATIIVINEN

 

Informatiivisuus ei tarkoita sitä, että jokainen pieni yksityiskohta tulisi käydä läpi vaan sitä, että ne tärkeät ja pääpointit tulisi tuoda ilmi. Numerot kiinnostavat ihmisiä aina, mutta nimenomaan tuotteen/palveluun. Kysymyksiin valmistautuminen on ensiarvoisen tärkeää, mieti jo harjoitellessasi mahdollisia kysymyksiä, jotta olet vakuuttava, kun sinulta kysellään.  Pitchaamisen kultainen sääntö itselleni on; ole nöyrä, mutta ylpeä olematta kuitenkaan ylimielinen.

 

Itselleni pithcaaminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Jännitän yleisön edessä puhumista, sitä huomaako yleisö jännitykseni ja sitä teenkö/sanonko jotain tyhmää. Tavoitteenani on tehdä asioita, jotka koen epämukavuusalueekseni, mutta pitchaus tuntuu liian suurelta harppaukselta. Faktahan on se, että mitä enemmän sitä tekee, sen helpompaa se on.  Tiimin edessä pitchaaminen luonnistuu ja osittain myös nautin siitä, mutta suuremman yleisön edessä menen täysin lukkoon.

 

Hyvän pitchin takana on aina harjoittelu ja useat toistot. Pitchi tulisi osata niin hyvin, ettei ylimääräisiä muistilappuja tarvittaisi. Muistilappuihin tuijottaminen myös vie vakuuttavuutta esiintymisestä. Katsekontakti on myös hyvin tärkeää, mutta itse huomaan yleisön edessä turvautuvani diojen tai muistilappujen tuijotteluun, mikä vie vakuutettavuutta pois.  Itselleni parasta olisi siis jättää ylimääräinen materiaali esityksestä pois. Näin pystyisin keskittymään puhumiseen ja lavakäyttäytymiseen.

 

 

LÄHTEET:

  1. Etula. Näin rakennat hyvän pitch-esityksen. Luettu 25.9.2019.

http://etula.fi/sijoittaminen/hyva-pitch-nain-rakennat-hyvan-pitch-esityksen/

 

  1. Krea. Pitchauksen 3 kultaista sääntöä. Luettu 25.9.2019.

 

https://www.krea.fi/blogi/pitchaaminen/pitchauksen-3-kultaista-saantoa/

 

 

Kommentoi