Tampere
21 Jan, Thursday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Pitäisi uskaltaa markkinoida



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Business For Punks
James Watt
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Olen varmasti joskus kirjottanut markkinoinnista esseen. Ainakin somemainonnasta. Onhan tässä pari vuotta kuitenkin opiskeltu Proakatemialla, joten olisi outoa, jos en olisi aiemmin käsitellyt esseissä markkinointia. Erilaisissa projekteissa on tullut oltua mukana ja melkein jokaisessa on jotenkin pyritty tuomaan tuotetta tai palvelua ihmisten tietoisuuteen. Varmaankin paras esimerkkini voisi olla tuo kuuluisa ja mainetta kerännyt hanskaprojektimme, Jyry Hanskat. Siellä pyrimme oikeasti pääsemään asiakkaiden eteen.

 

Perustimme myös viime keväällä muutaman kaverin kanssa osakeyhtiön, Finesports Oy:n, aiemman Finesports projektin pohjalta. Itse projektissahan oli tarkoituksena järjestää eurheilu-tapahtuma Lempäälässä. Varmaan kaikki tietääkin, että korona peruutti suurimman osan tapahtumista, joten sitä ei päästy toteuttamaan. Kuitenkin käteen jäi tieto siitä, että tapahtumaa olisi pitänyt markkinoida hieman paremmin. Lipunmyynti kun ei päätä hiponut.

 

Nerokkaina ja nopeasti oppivina nuorina yrittäjän alkuina otimmekin opiksemme tästä. Kun aloitimme Finesprotsin uusien valmennuksien ja toiminnan markkinoinnin, päätimme aloittaa aikaisin, sekä käyttämällä enemmän rahaa somemarkkinointiin. Katsos, Jyry projektissa emme ikinä uskaltaneet käyttää rahaa markkinointiin. Miten meidän olisikaan käynyt, jos markkinointi ei olisikaan tuottanut tulosta?

 

Eihän Jyryn myyntimäärät millään mainonta kerralla yltänyt tähtiin. Hyvä, että päästiin mainonnalla plussalle. Mutta dataa siitä jäi käteen. Ne kerrat, kun pistimme enemmän kuin 10e mainontaan, näki tuloksissa ison harppauksen. Totesimmekin vaikuttajien kautta toteutetun mainonnan olevan paljon tehokkaampaa. Tätä Jyrähtävää dataa päätimme siis soveltaa Finesportsissa.

 

Alkavaan somemainontaan todettiin, että laitamme budjetissa 10 euroa per päivä. Se toimikin ihan hyvin. Some mainonnan kautta taisimme saada muutamat osallistujat valmennuksiimme. Toki näillä mainoksilla pyrimme myös saavuttamaan näkyvyyttä ja tulla ihmisten tietoisuuteen. Aloin kuitenkin tässä miettimään, että miksi ihmeessä emme ole saaneet mainonnalla juurikaan mitään myyntiä, siihen nähden kuinka paljon sinne on käytetty rahaa. Totesimmekin lähiaikoina, ettemme enää mainosta somessa. Kokeilemme välillä muita tapoja, jospa ne auttaisivat.

 

Luin tässä kirjaa nimeltä Business for Punks. Sen on kirjoittanut BrewDogin toinen perustaja jäsen, James Watt. Hänellä oli hieno näkemys siitä, miksi meidän mainontamme ei toimi. Tai siis ei kirjassa ollut suoraan viittausta siihen, miksi Finesports Oy:n mainonta ei ole iskenyt halutulla tavalla. Mutta yleisesti mainonnan tehottomuudesta.

 

Markkinoinnin tulee olla rohkeaa ja herättää tunteita. Mitä? Ihan kuin joskus Proakatemian alkuaikoina markkinointi kurssilla olisimme käsitelleet asiaa. Kyllähän meidänkin porukassamme tiedettiin tämä erittäin hyvin. Jyryssäkin huomasimme datasta, miten ne mainokset, joihin saatiin tunnetta sidottua, menestyivät paremmin. James Watt kertookin kirjassaan virheen, mitä monet aloittelevat yritykset tekevät: Oletetaan, että markkinointi vaatii ison budjetin. Uudella yrityksellä ei vain ole varaa laittaa isoja summia minnekään. Pitää siis miettiä toisenlaisia tapoja mainostaa. Luovia ratkaisuja.

 

Markkinointi kurssilla mietittiinkin näitä ”sissimainonta” keinoja. Eli halpoja ratkaisuja, joilla saadaan kiinnitettyä muiden huomio ja luodaan puheenaihetta. Watt kertoikin BrewDogin dominoineen Ison-Britannian olutaiheisia uutisotsikoita luomalla erilaisia tempauksia. Hän sanoo, ettei olemalla varovainen markkinoinnin kanssa tule ikinä erottumaan massasta. Pitää olla röyhkeä ja uskaltaa tehdä asioita, välittämättä seurauksista.

 

BrewDogin brändi onkin erittäin vahva. Heillä on selkeät asiat, joita he edustavat. Markkinointi rakentuu kaiken tämän ympärille. James Watt sanookin, että kaikki mitä yrityksessä tehdään, on markkinointia. Oli kyseessä palaverit tai somepostaukset. Jos teillä on jokin erikoinen tyyli järjestää palavereja, voi tämä aiheuttaa puhetta ja voit saada henkilöitä kiinnostumaan sinun yrityksesi kulttuurista.

 

Brändiä ei voi vain miettiä. Brändi koostuu niistä teoista ja tavoista, mitä se edustaa. Jyryllä oli aika vahva brändi. Tai se oli menossa vahvaan suuntaan. Käytännössä Jyry edusti rohkeutta ja asennetta. Jyryä ei kiinnostanut se, mitä mieltä muut olivat. Sillä pystyi vitsailemaan ja sanomaan asiat niin kuin ne meidän mielestämme ovat. Kuitenkin huomasin Finesportsin kohdalle toimineemme eri tavalla. Finesportsista tuli erittäin asiallinen, vähän ehkä mitäänsanomaton. Finesports on toki ystävällinen, mutta se on kaikille ystävällinen. Watt mainitsi, että jos et löydä ketään kuka on erimieltä kanssasi, et edusta silloin oikeasti asiaa.

 

Olen miettinyt tätä jonkin verran. Pitäisikö Finesportsin uskaltaa kertoa mielipiteensä somessa. Näyttää Jyryn tavoin keskaria niille, ketkä eivät ole samaa mieltä. Pitäisikö sen puolustaa pelaajia? Pitäisi. Sen pitäisi ajaa oikeasti asiaansa pelkäämättä sitä, mitä pelaamisvastainen vanhempi sille sanoo.

”Pelit ovat erittäin haitallisia”, sanoisi vanhempi.

”Sinä olet väärässä! Pelaaminen on tärkeää sosiaalista tekemistä ja kehittävä harrastus!”, vastaisi Finesports.

Somessa Finesports huutaisi pelaamisen puolesta ja antaisi vuosia syrjityille pelaajille tunnustusta, mitä he eivät pienenä saanet kotonansa. Finesports kertoisi sen, mitä mieltä hän on.

 

Saat kiinni ehkä pointista. Pitäisi olla rohkea ja uniikki. Eihän Finesports ikinä erotu mistään, jos somesisältömme on tylsää kertomista siitä, mitä meillä on tarjota. Se aika on jo ohi. Ihmiset tahtovat tuntea ja elää brändiä. Brändin pitää uskaltaa sanoa jotain, mistä työpaikan kahvipöydissä puhutaan. Mutta pitää muistaa se, mitä se edustaa.

 

Meillä Proakatemialla on hieno keksintö. Pitää kirjoittaa tällaisia esseitä tietyn verran aina syys- ja kevät lukukausina. Näitä esseitä voi tehdä myös blogi teksteinä. Olisikohan mitään ideaa alkaa luomaan mielenkiintoisia pelaamista koskevia blogi kirjoituksia, joissa toisin mielipiteitäni esille. Kuitenkin Finesportsin edustamien asioiden kautta. Ne voisivat saavuttaa nopeastikin Suomen Esport piireissä näkyvyyttä.

 

En usko kuitenkaan, että Watt tarkoittaa tuolla ”vihamies” pointillansa sitä, että pitäisi väkisin suututtaa ihmisiä. Uskon, että ihmiset, jotka ovat erimieltä sun puolustamasta asiasta pahoittaa mielensä joka tapauksessa. Watt itseasiassa sanoikin markkinoinnissa helpoimmaksi tavaksi tunteen herättämiselle olevan huumorin käyttö. Olen tästä erittäin samaa mieltä. Miten voisin lisätä huumoria Finesportsiin?

 

Pitää aloittaa meemailu. Jyryllä me meemailtiin. Jyrylle me saatiin superfaneja. En sano, etteikö Finesportsilla olisi jo superfaneja, mutta olen ahne ja tahdon niitä lisää. Pitää kokeilla seuraaviin postauksiin lisätä ripaus hyvin oivaltavaa huumoria ja katsoa saako se millaisia reaktioita aikaiseksi.

 

James Watt antoi hyvän esimerkin siitä, miten esimerkiksi tuoretta kalaa tarjoava yritys voisi luoda vahvan ja lojaaliin asiakaskunnan. Seuraavaksi suora listaus asioista, mitä tällainen yritys voisi tehdä:

  • Omista Instagram-tili, jonne lisäät kuvan päivittäin kalatorilta.
  • Twitter-tili, joka ilmoittaa päivittäin mitä tuotteita on tuoreena tarjolla tänään.
  • YouTube-tili, jonne postataan kerran kuussa kalastusveneistä videoita ja siitä, miten siellä toimitaan.
  • Blogi, missä jaetaan kalaruokareseptejä.
  • Verkkosivuille osio, jossa alleviivataan merenelävien ruokien terveysvaikutuksista.

Tällaisen konseptin voisi siirtää myös Finelle. Tuohan ei oikeasti ole kauhean helppo tehtävä. Meillä menee nytkin postauksien tekoon useita tunteja viikossa. Tosin se voisi helpottua, jos Finesportsin brändi kokisi pienen vapautumisen ja uskaltaisi olla itsensä. Kovasti olen miettinyt somepostauksissakin sitä, mikä mahdollisesti kiinnostaisi lukioita. Instagramissa, kuitenkin käyttäjät ovat viihdyttämässä itseään ja pakoilemassa tylsää elämäänsä. He odottavat saavansa viihdettä. Sitä on kyettävä antamaan.

 

Watt sanoi vielä, että pelkkä mielenkiintoinen ja huvittava kontentti ei riitä. Puhetta aiheuttaa se, kun tekee jotain extremeä. BrewDog oli muun muassa tehneet podcastejä jää-kylmässä vedessä ja ajaneeta tankilla pitkin Lontoota. Pitäisi laittaa Rasmuksen luovuus kytkin päälle ja uskaltautua luomaan jotain yhtä mielenkiintoista. Se aiheuttaisi puhetta ja sen kautta saisimme oikeasti toimivaa mainontaa. Pistetään kaikki peliin tai sitten ei tehdä ollenkaan.

Lähteet:

Watt J., Business for Punks, Portfolio Pinguin, 2015

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close