Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Pintaraapaisu oppimisesta Proakatemialla



Kirjoittanut: Roosa Haaka - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto 

Eilen 6.9 meillä oli paja, jonka Empirian oppimistiimi veti meille. Oppimistiimi on yksi meidän tiimimme pikkutiimeistä ja uusi sellainen eli meillä ei keväällä ollut vielä oppimistiimiä. Vaikka syksy on vasta alussa, niin minulla on erittäin hyvä fiilis siitä, miten oppimistiimi tulee kehittämään Empiriaan. Eilisen pajan pohjalta inspiroiduin kirjoittamaan tämän esseen, jonka sisällä haluan käsitellä oppimista Proakatemialla. Pohdin muun muassa sitä, millaista oppiminen Proakatemilla on ollut omasta näkökulmastani katsottuna, mitä kaikkea olen itse oppinut Proakatemialla, oman oppimisen vastuuta sekä meidän eilisen pajamme oppeja ja koppeja.  

Oppiminen Proakatemialla 

Monesti tuttavani esimerkiksi sukulaiset ovat kysyneet minulta “miten koulussa sujuu?” “onko ollut paljon tenttejä ja kokeita?”. Tämän jälkeen olen alkanut selittämään heille, että Proakatemia ei ole ihan mikään perinteinen ammattikorkeakoulu ja meidän oppimisemmekin tapahtuu paljolti käytännön kautta eikä tenttejä ja kokeita ole juuri ollenkaan. Osa on hiukan hämmästellyt tätä alkuun, sillä ulkopuolisen voi olla vaikea hahmottaa Proakatemian oppimistyyliä, kun yleensä koulu yhdistetään aina vain pänttäämiseen ja tentteihin. En minä itsekään tiennyt, mitä opiskelu Proakatemialla oikeasti on, ennen kuin pääsin sinne itse opiskelemaan. Vasta ensimmäisen vuoden aikana oikeasti opin, että miten Proakatemialla opitaan.  

Mitä olen itse oppinut Proakatemialla? 

Ensimmäisen vuoden aikana Proakatemialla olen oppinut valtavasti, niin paljon ettei sitä itsekään ole aina tajunnut. Proakatemialla oppiminen välillä tulee vähän vaivihkaa, jolloin saattaa jälkikäteen vasta huomata, mitä asioita onkaan oppinut. Eilen pajassa meiltä kysyttiin, mitä on oppinut viime vuoden aikana. Muiden oppeja kuunnella tajusin, että hei minäkin olen oppinut tuon, vaikka sitä ei heti tullut itse ajatelleeksi. Siinä tilanteessa itse huomasin, mitä kaikkea onkaan tullut opittua, mitä ei ole itse edes tajunnut ajatella ja siinä oli varmasti vasta murto-osa.  

Haluan nyt nostaa muutaman ensimmäisen vuoden opin esiin eilisestä pajasta. Todella moni sanoi, että on oppinut itsestään paljon viimeisen vuoden aikana ja komppaan tätä myös itse ihan täysin. Olen kasvanut henkisesti paljon ja muun muassa ymmärtänyt joitakin käyttäytymismallejani. Proakatemiaahan kutsutaankin itsensä kasvun paikaksi, joka pitää minusta paikkansa. Tony sanoi eilen pajassa “verkostoissa on voimaa” ja, että on oppinut sen, että akatemialla ei tarvitse jäädä pulmien kanssa yksin vaan aina saa apua. Tämä oli minusta hyvä pointti, sillä tämän kuulleessa huomasin, että olen myös itse madaltanut kynnystäni pyytää apua Proakatemialla ollessani. Kun on hyvä yhteisö, jossa vallitsee luottamus ja hyvä ilmapiiri niin, miksi et silloin kysyisi apua, kun sitä tarvitset. Nostan vielä kolmannen opin pajastamme, joka on varmaankin lempparini. Muistaakseni se oli sussu, joka tämän sanoi: “Suorittamalla ei jää mitään päähän.” Tämä jotenkin kolahti itselleni, sillä mieleeni heti vain juolahti, kuinka suoritin lukio-opintoni ja nyt niistä ei ole kunnolla mitään muistissa. Tätä samaa virhettä en aio toistaa nyt.  

Oman oppimisen vastuu 

Minulle joskus sanottiin, että Proakatemialla vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä. Ihan niin kuin sen minusta kuulukin kulkea, sillä olemmehan yrittäjiä. Yrittäjät voivat usein suunnitella omat aikataulunsa, jolloin saavat siten vapauksia esimerkiksi omiin aikatauluihin. Vapauden mukana tulee kuitenkin vastuu, sillä asiat täytyy hoitaa eikä niitä voi jättää roikkumaan.  

Tätä vapaus ja vastuu käsitettä voi mielestäni hyvin heijastaa myös tiimioppimiseen. Olemme tiiminä vastuussa siitä, miten ja kuinka paljon haluamme oppia. Kukaan ei sanele meille meidän pajojemme sisältöä, vaan päätämme ja suunnittelemme ne itse. Vapauden meille taas luo se, että meillä on vain taivas rajana, kun suunnittelemme, miten haluamme oppia.  

Tässä muutama esimerkki siitä, mitä muuta paja voi pitää sisällään kuin dialogia: 

  • Yritysvierailu 
  • Vierailija pajaan 
  • Pienryhmä työskentely 
  • Erilaiset ennakkotehtävät 
  • Erilaiset oppimistyökalut: mindmap jne. 
  • Powerpoint esityksiä. 

Ja listaa voisi vieläkin jatkaa. Pidän itse siitä, että kokeillaan monipuolisesti erilaisia oppimistyylejä. Olemmehan kaikki erilaisia ja opimme eri tavalla. 

Eilisessä pajassa meillä nousi myös esiin pajamindset. Tällä me tarkoitetaan sitä, millä asenteella jokainen tulee pajaan. Jos joku tulee pajaan sillä asenteella, että ei halua oppia tästä kyseisestä aiheesta mitään, niin tottakai se myös vaikuttaa muihin. Olemmehan oppimassa siellä tiiminä. Tästä lähtien aina pajaan tullessani aion miettiä, mitä minä tuon tähän pajaan tänään.  

 

Lopetus 

Tässä pintaraapaisu meidän eiliseen pajaamme sekä oppimisesta Proakatemialla. Tänä syksynä itse aion keskittyä syventämään ja lisäämään teoria osaamistani käytännön oppien lisäksi. En malta odottaa, mitä kaikkea sitä tuleekaan opittua! 

 

 

Kirjoitettu 7.9.2022 

Kommentit
  • Sade

    Ihan mahtavaa kuulla, että oppimistiimin on kova luotto ja oot heti inspiroitunut kirjoittaaan esseen! Ja multa se kommentti tuli, että suorittamalla ei jää mitään päähän ??

    15.9.2022
Kommentoi