Tampere
21 Jan, Thursday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Pintaraapaisu Facebook -mainontaan



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Pintaraapaisu Facebook mainontaan

 

Opiskelin kesälomalla sosiaalisen median maksullista markkinointia brittiläisen verkkokurssin ja oman verkkokauppakokeiluni puitteissa. Ajattelin hieman näiden pohjalta avata Facebook mainonnan etuja ja sitä, kuinka siinä voi päästä alkuun. Tällä hetkellä työskentelen Rokata Media projektin puitteissa, Rokata Median ideana on tarjota yrityksille kohdennetun maksetun mainonnan palveluita Facebookissa & Instagramissa.

Facebook & Instagram mainonta on suurimmalle osalle tuttu homma. Mainoksiin tyrmäämme jatkuvasti selatessamme Facebookin ja Instagramin syötteitä tai stooreja. Näkyvyyden ostaminen Facebookilta on lähtökohtaisesti hyvinkin simppeli juttu, Facebook on tehnyt prosessin todella helpoksi. Ihmekös tuo, muodostuuhan Facebookin monien kymmenien miljardien liikevaihto n. 98,5%:sesti näkyvyyden ja mainostilan myymisestä mainostajille (Statista, 2020). Helpoimmillaan voit vain asettaa mainoksiin käytettävän budjetin ja valita olemassa olevan julkaisun jolle haluat näkyvyyttä, ja Facebook hoitaa jakelun ja kohdennuksen. Mainostaaksesi ja ostaaksesi näkyvyyttä Facebookissa ei sinun tarvitse käydä kursseja tai paneutua asiaan sen kummemmin. Jos taas haluat tehdä mitattavasti tuottavaa ja tehokasta mainontaa, vaatii se jo huomattavasti enemmän paneutumista Facebookin mainostyökaluihin.

Tuottavan mainonnan tekeminen vaatii osaamista liiketoiminnasta, myynnistä ja markkinoinnin psykologiasta. Ennen kuin lähtee suunnittelemaan tuloksellisuuteen tähtäävää mainoskampanjaa, on tärkeää kirkastaa itselleen mitä haluaa mainonnalla saavuttaa. Itse olen kiinnostunut tuloksekkaan myynnillisen mainonnan tekemisestä, eli mainonnasta joka tuottaa mitattavasti rahallista tuottoa mainoseuroa kohden.

Mainontaa suunnitellessa olisi hyvä kirkastaa mieleen markkinoitavan tuotteen ja yrityksen tunnusluvut. Tärkeimpinä markkinoitavien tuotteiden katemarginaalit ja yhden asiakkaan keskimääräinen Lifetime Value eli yhden asiakkuuden keskimääräinen arvo yritykselle liikevaihdollisesti. Kun nämä asiat ovat selvillä, on mainonnan tekemiselle selkeät raamit ja tavoite. Kun tiedät yhden asiakkaan brutto- ja nettomääräisen arvon yrityksellesi, tiedät että asiakashankinnan kulut eli Customer Acquisition Cost täytyisi pitkässä juoksussa olla alhaisemmat kuin yhden asiakkuuden nettomääräinen arvo yrityksellesi.

 

Facebook mainonnan edut

 

Miten sosiaalisen median maksettu mainonta eroaa perinteisestä mainonnasta? Sosiaalisen median digitaalinen ympäristö mahdollistaa todella tarkan mainonnan tuloksien seurannan. Facebookin kautta saamme välitöntä dataa siitä, kuinka moni mainoksen nähnyt ihminen on reagoinut mainokseen jotenkin, esimerkiksi klikannut sitä, ottanut yhteyttä (liidi) tai ostanut tuotteita verkkokaupasta. Tämän datan avulla pystymme arvioimaan mainonnan tehokkuutta ja tuloksia, ja optimoimaan mainoksia tarpeen mukaan. Perinteisen median mainonnassa tämän tason seuranta on hyvin vaikeaa. Mistä voit tietää kuinka moni radiomainoksen kuullut tai lehtimainoksen nähnyt ihminen on oikeasti toiminut mainoksen pohjalta? Mistä voit tietää, että kohderyhmäsi on noteerannut pienen lehtimainoksesi sanomalehden sivun 14 alakulmassa?

Sosiaalisen median digitaalinen ympäristö mahdollistaa myös todella tarkan kohdennuksen mainoksille. Jos tahtoisit, voisit kohdentaa mainoksia kaikille Hämeenkadulla asuville 50 -vuotiaille naisille, jotka pitävät kissoista. Tämä tarkoittaa sitä, että voit käyttää koko mainosbudjettisi ihanne kohderyhmäsi tavoittamiseen. Jos sinulla on kalastus- ja metsästystarvikemyymälä Tampereen Lielahdessa, kannattaako sinun maksaa tuhansia euroja sanomalehtimainoksesta, joka tavoittaa kaikki 180 000 tamperelaista riippumatta siitä kiinnostaako heitä tarjoamasi vai ei? Vai kannattaisiko sinun käyttää sama budjetti luodaksesi tehokkaan myyntisuppilon, joka koostuu lisäarvoa tuottavasta sisältömarkkinoinnista ja maksetusta sosiaalisen median mainonnasta, ja joka on kohdennettu kaikille ainoastaan tamperelaisille kalastuksesta tai metsästyksestä kiinnostuneille?

 

Otetaan kuvitteelliseksi esimerkiksi verkkokauppa, joka myy paljuja ympäri Suomen joka haluaa markkinoida tuotteitaan Facebookissa & Instagramissa. Paljuverkkokauppa on toiminut jo useamman vuoden, ja heillä on olemassa dataa, josta huomataan että keskimäärin yksi asiakkuus tuo 1550 euroa (alv0.)  paljuverkkokaupalle, liikevaihdossa mitattuna. Tilaukset koostuvat itse paljuista, sekä lisätarvikkeista kuten paljunkansista, portaista, valaistuksesta ja desinfiointituotteista. Kullakin tuotteella on eri katemarginaalit, mutta vuosien varrella kertyneestä datasta on nähtävillä, että keskimääräinen katetuotto kaikista verkkokaupan tuotteista on n. 40% kaikesta myynnistä. Tämä tarkoittaakin sitä, että keskimäärin yksi asiakkuus tuo paljukaupalle n. 620 euroa katetuottoa (1550 euroa x 0.4). Jos pystymme hankkimaan paljuverkkokaupalle asiakkaita 300 euron keskihinnalla, voimme todeta mainonnan olevan todella tuottoisaa.

 

Näillä tiedoilla saamme selville ns. kriittisen pisteen mainonnalle. Kriittisen pisteen avulla pysymme kärryillä siitä, onko mainos tuottava vai ei. Jos mainontaa tehdessä huomaamme mainoksen asiakashankinnan kustannuksien olevan suuremmat kuin yhden asiakkaan katetuotto, täytyy mainontaan tehdä muutoksia. Jos taas huomaamme mainoksen asiakashankinnan kustannuksien olevan pienemmät kuin yhden asiakkaan katetuotto, kannattaa meidän skaalata ja laittaa enemmän paukkuja niihin mainoksiin, jotka toimivat ja tuottavat yritykselle voittoa.

 

Facebook Pixel

 

Facebookin työkalut ja algoritmi ovat todella tehokkaita työkaluja. Facebook kerää meidän kaikkien nettikäyttäytymisestä dataa, silloinkin kun emme ole Facebookissa tai Instagramissa. Miten ihmeessä? Vastaus tähän on Facebook Pixel. Facebook Pixel on Facebookin kehittämä koodin pätkä, jonka mainostaja voi asentaa nettisivuilleen tai verkkokauppaansa. Tämä koodin pätkä seuraa ja tekee muistiinpanoja kaikkien nettisivukävijöidesi käyttäytymisestä. Nämä tiedot välittyvät Facebookille, ja mainostajat voivat hyödyntää tätä dataa mainonnan tehokkuuden mittaamiseen, mainoksien uudelleen kohdentamiseen ja mainoksien optimointiin. Facebook Pixel kannattaa ehdottomasti asentaa omalle nettisivulleen tai verkkokauppaansa, ennen kuin edes aloittaa mainonnan suunnittelun. Kun sivuillasi on Facebook Pixel asennettuna, oppii Facebookin algoritmi automaattisesti tunnistamaan kohderyhmääsi, ja heitä yhdistäviä piirteitä. Mainontaa tehdessä Facebook sitten tämän datan pohjalta tietää, kenelle mainoksia kannattaa näyttää, jotta ne tuottaisivat mainostajan toivoman lopputuloksen.

Jos olet joskus törmännyt Facebookissa tai Instagramissa mainoksiin tuotteista, joita olit juuri katsonut jossain verkkokaupassa, on tämä Facebook Pixelin ansiota. Facebook Pixelin avulla pystyt kohdistamaan automaattisesti muuttuvia mainoksia juuri niille ihmisille, jotka ovat katselleet tiettyjä tuotteita verkkokaupassasi. Näitä kutsutaan Dynaamisiksi Tuotemainoksiksi.

 

Miten päästä alkuun?

Jos haluat alkaa tekemään mainontaa Facebookissa, ja et tiedä mistä aloittaa seuraa tätä To-Do listaa niin pääset todella hyvään alkuun.

  1. Luo Facebookiin ensiksi Business Manager, jonka jälkeen Mainostili.
  • Business Managerin kautta pääset käsiksi Facebookin mainostyökaluihin ja mainostilin kautta pääset luomaan mainokset.

 

  1. Asenna ensitöiksesi Facebook Pixel verkkosivuillesi
  • Näin saat kerättyä dataa verkkosivukävijöistäsi, pystyt kohdentamaan mainoksiasi paremmin ja seuraamaan mainonnan tehokkuutta sekä tuloksia

 

  1. Kirkasta itsellesi kohderyhmäsi ja unelma-asiakkaasi profiili.
  • Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi ja unelma-asiakkaasi, sitä helpommin pystyt kohdentamaan mainontaa erilaisten mielenkiinnonkohteiden perusteella.

 

  1. Kirkasta itsellesi markkinoitavan tuotteen ja yrityksen tunnusluvut
  • Tärkeimpinä katemarginaalit ja yhden asiakkaan keskimääräinen arvo liikevaihdollisesti
  • Mikä on verkkokauppasi konversioprosentti? Kuinka monta kävijää verkkokaupassa/nettisivuilla käy yhtä kauppaa tai liidiä kohden?

 

  1. Suunnittele mainos
  • Mitä mainoksella halutaan saavuttaa? Mille kohderyhmälle mainos on suunnattu? Miten puhuttelet kyseistä kohderyhmää parhaiten? Mille sivulle nettisivullasi haluat ihmisen ohjata mainoksesta?

 

 

  1. Rakenna mainos ja kokeile, kokeile ja kokeile
  • Mikään mainos on harvoin ikivihreä. On myös vaikeaa tietää mikä mainosteksti tai kuva/video toimii kullekin kohderyhmälle. Siksi kannattaakin kokeilla jatkuvasti mainoksissa eri variaatioita, tehokkaimman ja toimivimman mainoksen löytämiseksi.

 

PRO TIPS:

Jos sinulla on jo vakiintunut yritys, olemassa olevaa asiakaskuntaa, tuhansia kuukausittaisia nettisivukävijöitä ja asiakaslistaa vanhoista asiakkaistasi, voit kohdentaa mainontaa suoraan heille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestäsi tai ovat jo asiakkaitasi. Nämä kohderyhmät ovat usein suhteellisesti tuottavampia, kuin täysin kylmälle kohdeyleisölle mainostaminen.

Voit myös olemassa olevan asiakasdatan pohjalta luoda vaihtoehtoisia kohdeyleisöjä, jotka ovat samankaltaisia ja omaavat samoja mielenkiinnonkohteita kuin vanhat asiakkaasi. Tällä tavoin tavoitat kylmästä kohdeyleisöstä niitä ihmisiä, jotka voisivat mitä todennäköisimmin olla kiinnostuneita siitä, mitä sinulla on tarjota.

Anna ihmiselle syy toimia juuri nyt. Ihmiset eivät mene lähtökohtaisesti Facebookiin tai Instagramiin ostaakseen tuotteita tai katselemaan mainoksia. Siksi mainoksen täytyisi kolahtaa ja tuoda lisäarvoa ihmisille, jotka mainoksen näkevät, jotta he motivoituisivat jättämään käsillä olevan selailun tutustuakseen siihen, mitä sinulla on tarjota.

 

Lähteet:

https://www.statista.com/statistics/271258/facebooks-advertising-revenue-worldwide/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close