Pienennä idioottitiheyttä ympärilläsi
Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Pienennä idioottitiheyttä ympärilläsi
Faktoja
Idiootit ympärilläni – kirjan sisältö pohjautuu IPU-instituutin profiilianalyyseihin, jolla ihmiset jaetaan neljään eri ryhmään ajatusmaailman ja käyttäytymisen perusteella. Ryhmät ovat punainen, sininen, vihreä ja keltainen. Punainen ekstrovertti on suoraviivainen ja päämäärätietoinen. Sininen introvertti on analyyttinen ja faktakeskeinen. Keltainen ekstrovertti on Innostava ja imee itseensä sosiaalista toimintaa. Vihreä on puolestaan ekstrovertti, jota suurin osa ihmisistä on. Vihreät ovat virran mukana kulkijoita, jotka ovat hyviä kuuntelemaan ja he ovat yleensä kaikkien kavereita. Kaikki ei kuitenkaan ole näin mustavalkoista oikeassa elämässä. Ihmiset ovat harvoin täysin yhdenvärisiä.
Kokemuksia
Asiakaspalvelutyössä muutamien vuosien ajan olen kohdannut kymmeniä tuhansia asiakkaita. Osa asiakkaista on ollut erittäin tyytyväisiä palveluun ja he ovat välittömästi kiittäneet hyvästä palvelusta. Suurin osa asiakkaista taas on perustallaajia, joiden kanssa juttu luistaa ihan mukavasti, muttei lähde missään vaiheessa uomistaan. Aina silloin tällöin tulee kuitenkin vastaan asiakastyyppi, johon en ole onnistunut löytämään oikeanlaista kohtaamistapaa. Vaikka saisin kontaktin, niin myyminen on silti todella haastavaa ja vain harvoin heidän kanssa työskennellessä pääsen flow-tilaan. Idiootit ympärilläni kirjan luettuani tajusin, että lähestymistapani heitä (sinisiä tai sinertäviä) kohtaan oli vain hieman vääränlainen. Olin ollut aivan liian pirteä heidän silmiinsä. He saattoivat kokea lähestymiseni iloisella tervehdyksellä jopa päällekäyvänä sekä hyökkäävänä.
Mietitäänpä tarkemmin, mitä voisin tehdä tilanteessa, jossa koen, että en saa yhteyttä siniseen asiakkaaseen. Olen monesti kokenut, jopa hieman ärsyttäväksi ainaisen kyseenalaistamisen ja kyselemisen joiltain asiakkailta. En vaan ole osannut nähdä tilannetta heidän näkökulmasta. Sininen persoona osaa luultavasti arvostaa spesifiä neuvoa tai faktaa jostain häntä kiinnostavasta asiasta. Toki, jos annat vinkin tai kerrot faktan täytyy myös olla valmistautunut perustelemaan väitettään. Adaptoituminen on tässä tapauksessa sana, jonka merkitys on hyvä ymmärtää selkeämmin. Meidän täytyy osata mukautua ympäristön mukaan, mikäli haluamme pärjätä ryhmässä, organisaatiossa tai ylipäätään yhteiskunnassa. Krokotiilit ovat erinomainen esimerkki adaptoitumisesta ympäristön muutoksiin. Nämä vedessä vaanivat matelijat ovat selvinneet yli 200 miljoonaa vuotta maapallolla. Ne ovat adaptoitumisen mestareita.
Riidat syntyvät aina jostain erimielisyydestä. Aivan sama onko kyseessä työpaikka, koulu tai koti, riitaan tarvitaan aina kaksi. Vaikka toinen osapuoli voi olla enemmän oikeassa kuin toinen, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että on yritettävä ymmärtää toista osapuolta, jotta saamme riidan ratkaistua. Meidän erilainen ajatusmaailma, lähipiiri, kokemukset ja tunteet muokkaavat käsitystä toisten ihmisten toiminnoista. Väittäisin, että jos kaikki maailman ihmiset pääsisivät, jotenkin sisälle tähän värien maailmaan, niin ihmiset ymmärtäisivät toisiaan huomattavasti paremmin. Vaikka he eivät välttämättä olisi samaa mieltä jostain asiasta, silti he voisit käsittää paremmin, miksi sininen haluaa tietää juuri sen tietyn tehtaan, missä vaate on valmistettu ja kuinka on mahdollista tietää, että vaate saattaa kutistua juuri 5 prosenttia pesussa, eikä 6 prosenttia. Kirjan lukemisen jälkeen olen oppinut ymmärtämään paremmin erilaisten ihmisten toimintaa ja ajattelua.
Kaikista tärkein asia on kuitenkin itsetietoisuus. Omien ajatusten tunnistaminen ja tietämys omasta väristä ovat perustaa muiden ihmisten ymmärrykselle. Esimerkkinä tuli mieleen tuttava, jolle puhuin idiootit kirjasta. Häntä alkoi kiinnostaa, mikä olisi hänen värinsä. Kerroin hänelle, mikä oli oma mielipiteeni asiasta ja sen jälkeen näytin hänelle, miten kyseinen väri ajattelee ja toimii. Hän murahti ja mökötti minulle jonkun aikaa sekä kielsi, ettei varmasti ole yhtään tuollainen. Osuinkohan oikeaan? Hänen poikaystävänsä seurasi tilannetta vierestä ja sanoi lopulta tälle hiljentyneelle mököttäjälle, että kyllä hän vähän taitaa olla punainen. Silloin tiesin sisäistäneeni kirjan idean. Tietenkin on hyvä muistaa, että ihmisten käyttäytymistä on todella helppo yleistää. Eivät kaikki keltaiset ole yhtä pirteitä ja innokkaita kuin toiset, eivätkä kaikki punaiset ole tunteettomia johtajia. Kaikki ihmiset eivät tietenkään sovi siihen yhteen tiettyyn värimuottiin vaan heistä löytyy useampia sävyjä.
Me emme pärjää erilaisissa tilanteissa aina parhaalla mahdollisella tavalla, jos emme lainkaan mieti sanoja tai tekojamme. Tiimin optimaalisen toiminnan kannalta kaikkien on hyvä tuntea tiimin jäsenten vahvuudet. En usko, että olisi pahitteeksi ryhmädynamiikan kannalta tehdä testi, jossa selvitetään, minkä värinen olet luonteeltasi.
Lähteet:
Erikson, T. 2017. Idiootit ympärilläni – Kuinka ymmärtää itseään ja muita. Atena.
Anton Klemola
Mielenkiintoinen näkökulma tuo värien näkyminen asiakkailla asiakaspalvelutyössä. Katsotaampa miten eri värityypin ihmiset toimivat valitessaan istumapaikkaa työssäni elokuvateatterilla.
Punainen: Tulee paikalle määrätietoisin askelin. Tietää minne haluaa istumaan ja mielipiteestään vankkumaton. On myös aktiivinen ehdottomaan paikkaa eikä niin kysele myyjältä.
Keltainen: Joko supattelee raivoisan pitkään kavereiden kanssa minne mennään istumaan tai sanoo “jonnekin tonne” eli ei ole niin kiinnostunut tarkasta paikasta.
Vihreä: Turvallisuus -> haluaa samalle tietylle vakituiselle paikalle. Se on kova kriisi, jos joku on ehtinyt menemään siihen. Vihreät myös useammin ovat yksin liikkeellä eivätkä mene istumaan kenenkään ventovieraan viereen mieluusti istumaan.
Sininen: Sininen on luultavasti käynyt teattterin sivuilla ja varannut paikat etukäteen ensimmäisten joukossa. He saapuvat paikalle ajoissa ja tietävät mitä tekevät. Jos sininen ei ole varannut paikkoja, hän yleensä kysyy myyjältä suositusta eikä hyväksy mitä tahansa ehdotusta.
Janne Kivioja
Kiitos Antonille kommentoinnista. Tuo sinun näkökulma on hauska. Pystyt työssäsi varmaan hyvin tarkkailemaan ja analysoimaan sitä, minkä värisiä asiakkaat mahdollisesti ovat.