Tampere
16 Jan, Saturday
-14° C

Proakatemian esseepankki

Pienen budjetin markkinointi



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tulevana kesänä Apaja Crew pyörittää jäätelökioski Elianderia Onkiniemen rannalla. Olen itse mukana ydintiimissä projektissamme. Elianderissa on paljon potentiaalia Tampereen parhaaksi kesänvietto paikaksi, mutta markkinointia paikalle ei ole juurikaan tehty. Eliander sijaitsee Onkiniemen kauniilla rannalla, ranta on kaikin puolin loistava paikka viettää aikaa ja illan tullen katsella auringonlaskua. Kioskistamme saa vuokrattua sup-lautoja ja erilaisia ulkopelejä. Kioskin tarjoilu painottuu jäätelöön ja kahviin, mutta suolaistakin on tarkoitus listoille saada. Meillä on tavoitteena satsata nimenomaan markkinointiin ja siihen, että saamme paikalle näkyvyyttä. Ja saada ihmisten tietoisuuteen tämä ihana ranta. Moni Tamperelainen ei edes tiedä Onkiniemenrannan olemassaolosta. Palavereissa olemme puhuneet paljon eri keinoista markkinoida. Esseessäni ajoin puhua sissimarkkinoinnista ja peilata sitä Elianderiin.

 

 

Nykyajan ihmiset on kyllästetty markkinointiviestillä niin vahvasti, että vain harva mainoksista herättää meissä enää kiinnostusta. Jotta sinut huomataan, sinun pitää erottua ja siinä sissimarkkinointi toimii paremmin kuin mikään muu. Sissimarkkinointi herättää asiakkaassa tunteita ja sen tavoitteena on saada tuote myydyksi ilman, että asiakas edes ymmärsi sen olleen markkinointia. 2016.

 

Sissimarkkinointi on pienen budjetin markkinointia, jolla herätetään asiakkaassa tunteita ja uteliaisuutta. Sissimarkkinoinnissa raha korvataan älyllä. On mietittävä tarkkaan kohderyhmä, asiakkaan ostokäyttäytyminen ja käytettävä paljon aikaa ja mielikuvitusta. Sissimarkkinoinnin tarkoituksena on jäädä ihmisten mieleen ja puhututtaa mahdollisia asiakkaita. Sissimarkkinointi poikkeaa yleensä normaalista markkinoinnista, se on omaperäistä ja jää paremmin asiakkaan mieleen.

 

 

Miksi sissimarkkinointi eikä perinteinen markkinointi? Sissimarkkinoinnissa suuri hyöty on sen edullisuus. Sissimarkkinoinnissa älyllä, omaperäisyydellä ja nokkeluudella päästään jo pitkälle, rahaa ei tarvitse olla paljoa onnistuneen sissimarkkinoinnin järjestämiseen. Sissimarkkinointi on siis miltei riskitöntä, jos markkinointi ei tuota tulosta rahaa ei menetetä. Sissimarkkinoilla saadaan helpommin asiakkaan mielenkiinto herätettyä, kun taas perinteisellä markkinoinnilla.

Portaali teki pari vuotta sitten onnistuneen sissimarkkinointi tempauksen. Vajaa kolmekymmentä ihmistä oli puettu koko mustiin ja heille oli laitettu vr-laseja muistuttavat maskit päähän. Mustaan pukeutuneet henkilöt sijoitettiin ympäri Tampereen keskustaa seisomaan paikallaan. He eivät välittäneet ympärillä kulkevista ihmisistä tai liikenteestä. Tämä oli toimivaa sissimarkkinointia. Heistä otettiin kuvia ja jaettiin eri some-kanavissa ja ihmeteltiin, keitä he oikein ovat.  Pari päivää tästä tempauksesta Portaali jakoi omilla uusilla some-kanavillaan kuvia juuri näistä mustaan pukeutuneista henkilöistä kuvia ja näin ihmiset alkoivat yhdistää mistä oli kyse.

 

 

Olemme pohtineet Eliander tiimin kanssa sissimarkkinoinnista. Se olisi juuri sopiva tapa tälle projektille, sillä rahaa markkinointiin ei ole paljoa ja kesäkahvilan markkinointi olisi syytä tehdä omaperäisesti erottuakseen massasta ja herättääkseen kiinnostusta. Elianderilla on kesäksi ideana myydä asiakkaille kahvia kupeista, johonka olisi painettu Apajalaisten kirjoittamia runoja. Tästä saimmekin idean levittää näitä runoja ja erilaisia tekstejä tarrojen avulla ympäri keskustaa. Tarroihin olisi tarkoitus liittää jokin hashtag, tai qr-koodi jonka avulla asiakas saisi meistä tietoa. Vaikkei asiakas heti kiinnostuisi selvittämään tekstin hashtageja hän yhdistäisi meidät runoon viimeistään siinä vaiheessa, kun törmäisi sosiaalisessa mediassa samaan tai nauttiessaan kahvia runollisella kupillamme.

 

 

 

LÄHTEET:

 

  1. Asiakashaku. Sissimarkkinointi – 4 tehokasta vinkkiä. Luettu: 17.3.2019.

 

https://asiakashaku.fi/sissimarkkinointi-4-tehokasta-vinkkia/

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close