Tampere
28 Mar, Thursday
4° C

Proakatemian esseepankki

Perustietoa Googlen näyttömainoksista



Kirjoittanut: Aaron Taivalsalmi - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
https://skillshop.exceedlms.com/uploads/resource_courses/targets/64071/original/index.html?_courseId=14205#/page/5c72414555313b79524c411e
Google Ads Academy
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Aloitin ihan puhtaasta mielenkiinnosta nyt syksyllä opiskelemaan enemmän markkinointia ja mainontaa. Olin kuullut monen suosittelevan Googlen tarjoamaa Google Ads-kurssia, jonka tarkoituksena on oppia erilaisista Googlen tarjoamista mainontamahdollisuuksista; mitä ne ovat ja miten ne toimivat ja miten yritykset voivat hyödyntää niitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Googlella on useita erilaisia tapoja suorittaa mainontaa. Yksi oleellisemmista niistä on Googlen display-mainokset. Fiksuimmat voivatkin pelkästä nimestä jo päätellä, että display-mainoksilla tarkoitetaan nimensä mukaisesti mainoksia, jotka ovat näytöllä visuaalisesti näkyviä kuvia. Tyypillinen display-mainos on esimerkiksi jonkin internetsivustolla näkyvä kuvamainos jossakin sopivasti sivulla, jonka käyttäjä varmasti näkee, mutta ei sinäänsä häiritse käyttökokemusta.

Google pystyy tavoittamaan mainonnallaan jopa 90% internetin käyttäjistä. Tämä on tärkeää myös siinä, kun halutaan oppia lisää kuluttajista, heidän käyttäytymisestään, sekä kun halutaan osallistaa heitä helpommin ja paremmin. Google voi käyttää tätä dataa kohdentaakseen ihmisille vain kaikista oleellisimmat mainokset, jotka vastaavat juuri heidän mielenkiinnonkohteita.
Display-mainokset sopivat oikeastaan kaikille, yrityksen koosta riippumatta. Pienemmät yritykset voivat esimerkiksi käyttää mainoksia tuomaan itseään paremmin esillä ja lisätä tunnettavuutta, kun taas isommat yritykset käyttävät sitä boostaamaan myyntiään.

Mutta miten tämä kaikki toimii käytännössä?
Googlen display-mainoksilla on olemassa kaksi erilaista mainoskampanjatapaa: tavallinen mainoskampanja ja älykäs mainoskampanja. Älykäs mainoskampanja perustuu automaatioon. Se käyttää hyväkseen kaikki menestyneen mainoskampanjan elementit. Tähän Google tarvitsee kuitenkin ensin päivittäisen budjettisi, mainoksiesi sanoman ja minkälaista visuaalisuutta haluat näissä mainoksissa käyttää.

Älykäs mainoskampanja laskee ja arvioi jatkuvasti potentiaalisia konversioita ja kilpailuttaa niitä automaattisesti. Se myös automaattisesti tunnistaa, mihin mainonta kannattaa kohdentaa kävijämäärien ja muun datan perusteella. Pystyt myös itse määrittämään täysin, mainoksien sanoman, tekstit, kuvat ja muun. Google muodostaa näistä toimivia mainoksia, jotka automaattisesti sopivat lähes jokaiseen kohtaan sivuilla.

Älykäs mainoskampanja sopii erityisesti sellaisille yrityksille, jotka eivät ole aikaisemmin vielä tehneet kunnon mainoskampanjointia netissä ja kaipaavat helppoa ja nopeaa ratkaisua tähän, tai yritykset, joilla ei ole resursseja käyttää mainoskampanjointiin paljoa aikaansa.

Tavallinen mainoskampanja puolestaan perustuu manuaalisempaan työhön ja täyteen kontrolliin. Voit itse tarkastella ja päättää keille kohdennat mainonnan, budjetin ja mainostyypit. Tavallinen mainoskampanja puolestaan sopii paremmin yrityksille, joilla on enemmän resursseja käyttää aikaansa.

Kyse on siis lopulta siitä, kumpi mainoskampanja malli sopii paremmin yritykselle ja sen tarpeisiin. Fakta on kuitenkin se, että yrityksen on vaikeaa kasvattaa tuottoaan ilman minkäänlaista mainoskampanjointia ja Google tarjoaakin tähän tarpeeseen nämä loistavat ratkaisut. Eikun siis vain tuumasta toimeen!

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Olet tarttunut hyvään aiheeseen. Sisältö jää kuitenkin niin kevyeksi, että harva tästä tekstistä varsinaisesti viisastuu. Lisääpä sisältöä tai muokkaa tämä blogiesseeksi, jolloin joudut jotenkin kärjistämään näkökulmaa tai otsikointia. Tarkista, että linkki lähdemateriaaliin toimii.

    3.12.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close